اخبار

۱۴۰۰/۰۴/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۷۸۴

راهکار خروج از بنگاه‌داری

کارشناسان معتقدند به منظور بهبود اثربخشی نظام بانکی در اقتصاد ایران و حمایت از اشتغال و تولید، بنگاه‌داری بانک‌ها با واگذاری اموال مهم و دارایی‌های مازاد نظام بانکی باید به سرانجام برسد. در سال‌های اخیر با تشدید فضای سفته بازی در اقتصاد، شاهد رونق بازارهای موازی همچون مسکن بوده‌ایم. در این میان، بانک‌ها نیز به دلیل نگرانی از عدم تحقق درآمدهای مورد انتظارشان برای پرداخت سود سپرده گذاران و سایر هزینه‌ها، تصمیم گرفتند بخشی قابل توجهی از منابع مالی خود را به بنگاه داری تخصیص دهند. اتفاقی که مورد انتقاد کارشناسان اقتصادی بوده است، زیرا به اعتقاد کارشناسان اقتصادی، ورود نظام بانکی به فضای بنگاه‌داری، باعث خواهد شد تا بانک‌ها از اهداف تعیین شده در زمینه تامین مالی و حمایت از واحدهای تولیدی فاصله بگیرند و عملا رفته‌رفته به رقیبی برای همان واحدهای تولیدی تبدیل شوند. هرچند در باب چرایی ورود بانک‌ها به فضای بنگاه‌داری، باید به این نکته نیز توجه داشت که انگیزه‌های ورود بانک‌های دولتی و غیر دولتی به حیطه در این باره متفاوت از یکدیگر است. به گونه‌ای که سیدکامل تقوی‌نژاد از مدیران سابق بانکی در این خصوص معتقد است «در بانک‌های غیردولتی به دلیل لزوم پاسخگویی به تمامی ذی‌نفعان و فعالیت به عنوان یک بنگاه اقتصادی، حداکثرسازی سود سهامداران به عنوان یکی از اولویت‌ها مطرح بوده و موضوع سودآوری در بانک‌های دولتی برای تنها سهامدار آن (دولت) مورد توجه جدی نبوده و اولویت‌هایی نظیر همگامی با سیاست‌های اقتصادی دولت محترم در راستای کمک به رشد اقتصادی، افزایش اشتغالزایی و توسعه مناطق محروم مورد تاکید است.» عباس کمرئی از مدیران نظام بانکی نیز در خصوص دلایل بنگاه‌دارشدن بانک‌ها معتقد است که رد دیون دولت و شرکت‌های دولتی به بانک‌ها، تصمیم‌گیری خود بانک‌ها و موسسات اعتباری در بنگاه‌دارشدن، تکالیف دولتی به بانک‌ها، تکمیل چرخه فعالیت بانکداری و دریافت اوراق بهادار و وثیقه ملکی در قبال ارایه تسهیلات، بانک‌ها را به سمت بنگاه‌داری سوق داده است. وی در رابطه با چگونگی ورود بانک‌ها به بحث بنگاه‌داری افزود: در زمانی که بازار سرمایه عمق و توسعه نداشت، بانک‌ها به‌ نوعی موظف شدند تا در راستای حمایت از بازار سرمایه، شرکت‌های سرمایه‌گذاری تاسیس کنند و با گذر زمان این شرکت‌ها واگذار شدند. بنابراین دلیل ورود بانک‌های دولتی و غیردولتی به فضای بنگاه داری، متفاوت از یکدیگر است. اما در نقد این سیاست، تقریبا اکثر کارشناسان اقتصادی، معتقدند ادامه این روند به رسالت و جایگاه بانک‌ها در چرخه تامین و حمایت از تولید داخلی، لطمه خواهد زد. بسیاری از کارشناسان اقتصادی در این باره معتقدند برای خروج بانک‌ها از بنگاه داری، یکی از راهکارهای مهم، واگذاری دارایی‌های مازاد بانک‌ها است.

بانک‌های چین بیش از 1 تریلیون دلار ذخایر ارز خارجی دارند

اطلاعات بانک مرکزی چین نشان می‌دهد بانک‌های تجاری این کشور تا پایان ماه مه به رکورد ۱.۳۸ تریلیون دلار ذخایر ارز خارجی رسیده‌اند.  به گزارش راشا تودی، ذخایر ارز خارجی در بانک‌های چین بیش از 260 دلار طی یک سال گذشته افزایش یافته و برای اولین‌بار از یک تریلیون دلار فراتر رفته است. به این ترتیب چین آزادی گردش سرمایه بیشتری را در خارج از کشور دارد.  این افزایش ذخایر از آنجا ناشی می‌شود که افزایش تقاضا برای کالاهای چینی طی همه‌گیری کرونا، درآمد خارجی صادرکنندگان این کشور را بالا برده است. اقتصاد مقاوم چین و بالا رفتن ارزش یوان سرمایه‌گذاران خارجی را تشویق کرده دلارهای خود را در ازای یوان بفروشند تا بتوانند سهام و اوراق قرضه چینی بخرند.  اطلاعات بانک مرکزی چین نشان می‌دهد بانک‌های تجاری این کشور تا پایان ماه مه به رکورد 1.38 تریلیون دلار ذخایر ارز خارجی رسیده‌اند. بانک‌ها بیشتر این پول را برای وام دهی به شرکتهای داخل و خارج کشور استفاده کرده‌اند. ذخایر بانک مرکزی چین هم ماه گذشته به بالاترین رقم طی 5 سال گذشته رسید.  جریان سریع سرمایه به داخل چین باعث کاهش نرخ سپرده دلار در این کشور به پایین‌ترین رقم شده است. بانک مرکزی چین هم اقداماتی برای کاهش نقدینگی دلار شامل تسهیل کنترل سرمایه اتخاذ کرده است.

پاداش ۳۰ دلاری السالوادور به شهروندانش برای استفاده از بیت‌کوین

رییس‌جمهور السالوادور اعلام کرد ۳۰ دلار ارز مجازی وارد حساب هر شهروندی می‌شود که اپلیکیشن کیف پول چیوو را دانلود کرده و با شماره تلفن و شماره ملی خود به عنوان یک کاربر ثبت نام کرده است.  به گزارش بلومبرگ، نجیب ابوکیله، رییس‌جمهور السالوادور، با تاکید بر قانون جدید این کشور در قانونی کردن استفاده از بیت کوین، اعلام کرد به هر کدام از شهروندان السالوادور که برای کیف پول دیجیتالی ثبت نام کرده‌اند 30 دلار ارز مجازی اهدا می‌کند. ابوکیله طی یک سخنرانی در روز پنجشنبه گفت دولت این کشور کیف پول بیت کوین خود را به عنوان «چیوو» راه‌اندازی می‌کند. این 30 دلار ارز مجازی وارد حساب هر شهروندی می‌شود که اپلیکیشن کیف پول چیوو را دانلود کرده و با شماره تلفن و شماره ملی خود به عنوان یک کاربر ثبت نام کرده است. وی گفت قانون تبدیل شدن بیت کوین به یک ارز ملی در السالوادور از هفتم سپتامبر (شانزدهم مرداد) اجرایی می‌شود. رییس‌جمهور السالوادور اظهار داشت استفاده از این ارز مجازی به جذب سرمایه‌گذاری، تقویت مصرف و کاهش هزینه ارسال درآمد میلیون‌ها شهروندی که در خارج کار می‌کنند به داخل کشور کمک می‌کند. حساب‌های بانکی دلاری به دلار باقی می‌مانند و حقوق و دستمزدها همچنان به دلار پرداخت خواهند شد.

 

ارسال نظر