فعلا ارز نخرید نرخ‌ها کاهش می‌یابد

۱۴۰۰/۰۴/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۶۰۴

گروه بانک و بیمه| 

یک عضو کانون صرافان ضمن پیش‌بینی روزهای آتی بازار ارز، گفت: پس از انتخابات ریاست‌جمهوری، خریداران به بازار برگشته‌اند و قیمت‌ها نسبت به قبل از انتخابات روند صعودی دارند اما در آینده نزدیک قیمت ارز به تعادل بهتری برای کاهش می‌رسد؛ بنابراین، فعلا صبر کنند. 

کامران سلطانی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری کشور، خریداران در بازار ارز با احتیاط معامله می‌کردند یا دست به معامله نمی‌زدند و قیمت دلار نیز در روزهای آخر نزدیک به انتخابات به کانال ۲۳ هزار تومان برگشته بود. اما پس از انتخابات علی رغم اینکه پیش‌بینی‌ها حاکی از آن بود که قیمت ارز کاهش یابد و بازار خریداری نداشته باشد، خریداران شروع به معامله کرده‌اند و دلار نیز وارد کانال ۲۴ هزار تومان شده است.شنیده‌ها حاکی از افزایش تقاضا در سامانه نیما است و نرخ‌ها نیز در این سامانه بیش از روزهای پایانی نزدیک به انتخابات دیده می‌شود که تاثیر خود بر بالا رفتن قیمت‌ها در بازار اسکناس ارز را گذاشته است.

عضو کانون صرافان در ادامه درباره پیش‌بینی خود از روند آتی بازار ارز گفت: از آنجا که اخبار مثبتی از آرامش و ثبات سیاسی دیپلماسی، برجام و رفع تحریم‌ها منتشر می‌شود، معتقدم ثبات اقتصادی و سیاسی منجر به تعدیل روند مثبت و بهینه شدن قیمت ارز می‌شود. 

وی در پایان سخنانش خطاب به فعالان بازار ارز اعلام کرد که در آینده نزدیک قیمت ارز به تعادل بهتری برای کاهش می‌رسد؛ بنابراین، فعلا صبر کنند.

     مهلت ارایه اظهارنامه صاحبان مشاغل

و خریداران سکه تمدید شد

رییس کل سازمان امورمالیاتی کشور، از تمدید مهلت ارایه اظهارنامه مالیاتی و ارسال فرم تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم تا ۱۵ تیرماه خبر داد.

به گزارش ایسنا، امیدعلی پارسا، اظهار کرد: تمدید مهلت ارایه اظهارنامه صاحبان مشاغل تا ۱۵ تیرماه، بنا به درخواست اتاق اصناف ایران و تصویب ستاد ملی مدیریت کرونا، صورت گرفته است.

وی با اشاره به مشکلات و شرایط خاص ناشی از شیوع ویروس کرونا در کشور، گفت: صاحبان مشاغل تا ۱۵ تیرماه فرصت دارند ضمن مراجعه به سایت سازمان امورمالیاتی کشور به نشانی www.intamedia.ir  نسبت به ارایه اظهارنامه مالیاتی یا ارسال فرم تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم اقدام کنند و از تسهیلات و معافیت‌های قانونی بهره مند شوند. بر این اساس، کلیه خریداران حقیقی سکه از بانک مرکزی در سال گذشته هم که تا پایان برای پرداخت مالیات فرصت داشتند، این مهلت‌ برای آنها نیز تا ۱۵ تیر ماه تمدید شده است.  گفتنی است، خریداران سکه از بانک مرکزی از سال ۱۳۹۷ مشمول پرداخت مالیات هستند و اگر مالیات خود را تا مهلت تعیین شده نپردازند، به مالیات متعلقه آنها به ازای هر ماه دیرکرد معادل ۲.۵ درصد جریمه اضافه می‌شود.

طبق دستورالعمل سازمان امور مالیاتی، کلیه خریداران حقیقی سکه از بانک مرکزی در سال گذشته تا پایان برای پرداخت مالیات فرصت دارند. خریداران سکه از بانک مرکزی از سال ۱۳۹۷ مشمول پرداخت مالیات هستند که خریداران سکه در سال گذشته تا پایان خرداد ماه سال جاری باید مالیات متعلقه را بپردازند و اگر مالیات خود را تا پایان این ماه نپردازند، به مالیات متعلقه آنها به ازای هر ماه دیرکرد معادل ۲.۵ درصد جریمه اضافه می‌شود. همچنین، مودیانی که امکان پرداخت مالیات مقطوع را به صورت کامل تا پایان خرداد سال جاری ندارند، مالیات آنها حداکثر تا چهار ماه به صورت مساوی قسط‌بندی می‌شود. طبق دستورالعمل، کسی که بیش از پنج تا ۱۵ سکه از بانک مرکزی بخرد، باید به ازای هر قطعه سکه باید ۹۶۰ هزار تومان مالیات پرداخت کند و نسبت به مازاد ۱۵ تا ۲۵ سکه به ازای هر قطعه باید معادل یک میلیون و ۲۸۰ هزار تومان مالیات بپردازد. علاوه براین، نسبت به مازاد ۲۵ تا ۱۰۵ سکه به ازای هر قطعه باید معادل یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان مالیات پرداخت شود.  نکته قابل توجه درباره مالیات سکه، افزایش قابل توجه رقم آن و کاهش سطح معافیت مالیاتی است.در این راستا، تمامی اشخاص حقیقی خریدار سکه از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران که در سال ۱۳۹۹ نسبت به دریافت حداکثر (۱۰۵) قطعه سکه اقدام کرده‌اند، باید حداکثر تا پایان خرداد ماه سال جاری با مراجعه به سامانه عملیات الکترونیک مودیان مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی my.tax.gov.ir نسبت به پرداخت مالیات متعلقه اقدام کنند.  از سوی دیگر، اگر سکه‌های خریداری شده از بانک مرکزی فردی به سرقت رفته باشد، باید آن شخص مستندات متقن خود از سرقت سکه‌ها را به همراه مدارک مربوطه در این زمینه به سازمان امور مالیاتی تحویل دهد و آن مدارک صحت سنجی شوند تا از پرداخت مالیات معاف شود. 

همچنین، برای اینکه از مشمولیت خود برای پرداخت مالیات خرید سکه از بانک مرکزی اطلاع پیدا کنید، باید ابتدا درسامانه عملیات الکترونیک مودیان مالیاتی سازمان امور مالیاتی به نشانی my.tax.gov.ir  

ثبت نام کنید و اگر با درج کد ملی خود در این سامانه شما مشمول پرداخت مالیات باشید، به شما اعلام می‌شود.  سپس باید به سامانه پرداخت مالیات مقطوع و انتخاب تعداد اقساط مراجعه و مالیات خود را براساس سررسید قبوض پرداخت کنید. 

علاوه براین، کسانی که در سال ۱۳۹۸ سکه خریده‌اند اما مالیات آن را نپرداخته‌اند نیز در صورتی که بیشتر از ۱۸۵ سکه خریده باشند، می‌توانند امسال اظهارنامه پر کنند و کسانی که کمتر از ۱۸۵ سکه خریداری کرده باشند نیز می‌توانند طبق دستورالعمل سال ۱۳۹۸ مالیات خود را بپردازند که برای اطلاع از دستورالعمل سال ۱۳۹۸ می‌توانید به این لینک مراجعه کنید.

 

ارسال نظر