خبر

۱۴۰۰/۰۳/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۳۱۶

حق عضویت دولت ایران در سازمان ملل پرداخت شد

بانک مرکزی از پرداخت حق عضویت دولت ایران در سازمان ملل خبر داد. روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد: سهم مشارکت و حق عضویت دولت ایران در سازمان ملل متحد به مبلغ بیش از 16 میلیون دلار توسط بانک مرکزی پرداخت شد. این بانک مبلغ مذکور را برای سهم مشارکت و حق عضویت دولت ایران در سازمان ملل متحد از محل منابع مسدودی ایران در کره جنوبی پرداخت کرد.

بانک مرکزی ۲۰۰ میلیون یوان  برای واکسن سینوفارم پرداخت کرد

مبلغ ۲۰۰ میلیون یوان چین برای خرید محموله دیگری از واکسن سینوفارم توسط بانک مرکزی پرداخت شد. بانک مرکزی اعلام کرد: مبلغ حدود ۲۰۰ میلیون یوان برای محموله دیگری از واکسن سینوفارم که از کشور چین خریداری شده است، توسط این بانک تامین ارز و واریز شد.

ابلاغ مصوبات شورای پول  و اعتبار درباره بانک آینده

مدیرعامل بانک آینده در نامه‌ای اهم موارد مصوبه شورای پول و اعتبار که به این بانک ابلاغ شده را ابلاغ کرد. محمد فطانت در این نامه که خطاب به مدیر نظارت بر ناشران بازار پایه شرکت فرابورس ایران منتشر شده است، به منظور اطلاع سهامداران بانک آینده به موارد مصوبه مورخ ۱۴۰۰.۰۲.۰۷ شورای پول و اعتبار در خصوص بانک آینده اشاره داشت و افزود: مجوز تاسیس شعب جدید بانک آینده از سوی این شورا به بانک مرکزی تفویض گردیده است.همچنین در بخشی از این نامه آمده است: بانک آینده مکلف است پروژه‌های نیمه تمام فعلی با پیشرفت ۹۰ درصد و بیشتر را حداکثر تا پایان سال جاری و سایر پروژه‌های نیمه تمام را حداکثر تا پایان سال ۱۴۰۱ تعیین تکلیف و واگذار نماید.بانک آینده مکلف است الزامات مربوط به واگذاری دارایی‌های بانک از طریق بازار سرمایه را فراهم نماید. همچنین بانک مرکزی ضرورت فراهم‌سازی زمینه عرضه دارایی‌های بانک آینده از طریق بازار سرمایه را به سازمان بورس و اوراق بهادار و مراجع ذی مدخل اعلام می‌نماید.

ثبت ۱۱۷ میلیون کارت بانکی تراکنش‌دار

بیش از ۱۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار کارت بانکی در اردیبهشت ماه سال جاری تراکنش بانکی داشته‌اند که ۱۱۱ میلیون آن کارت برداشت، ۶ میلیون و ۱۶۳ هزار مورد بن کارت و کارت هدیه و ۱۱۸ هزار نیز کارت اعتباری بود. بررسی جدیدترین گزارش شاپرک از سهم بانک‌ها از تعداد کارت‌های تراکنش‌دار در اردیبهشت ماه سال جاری نشان می‌دهد که تراکنش‌های انجام شده از طریق کارت‌های ۹ بانک، بیش از سایر بانک‌ها بوده به نحوی که بانک‌های ملی، ملت، صادرات، کشاورزی، تجارت، رفاه کارگران، سپه، مسکن و پست بانک مجموعا ۷۷.۶۷ درصد از کل کارت‌های تراکنش‌دار را داشته‌اند. سهم سایر بانک‌ها در این بخش، ۲۲.۳۳ درصد بوده است. همچنین در اردیبهشت ماه امسال ۱۱۷ میلیون و ۲۹۰ هزار و ۷۴۲ کارت بانکی دارای تراکنش بوده که از این تعداد ۱۱۱ میلیون و ۲۹۰ هزار کارت برداشت، ۱۱۸ هزار کارت اعتباری و ۶ میلیون و ۱۶۳ هزار کارت نیز هدیه و بن کارت بوده است. در فروردین ماه امسال نیز ۱۱۸ میلیون و ۹۴۹ هزار و ۱۷۴ کارت بانکی تراکنش‌دار به ثبت رسیده که بیش از ۱۱۲ میلیون و ۲۲۳ هزار مورد، ‌کارت برداشت بوده است. تعداد کارت‌های بانکی تراکنش‌دار در اردیبهشت ماه سال جاری نسبت به فروردین ۱۴۰۰، به میزان ۱.۱۶ درصد کاهش نشان می‌دهد.

ادامه روزهای کابوس وار ارزهای دیجیتالی

ارزش بیشتر ارزهای دیجیتالی مهم مجددا ریزش کرد.اختلاف دیدگاه بین کشورها بر سر ارزهای دیجیتالی باعث اتخاذ رویکردهای کاملا متفاوتی در برابر آنها شده است. در هلند یکی از مقامات ارشد مالیاتی این کشور خواستار ممنوعیت کامل هرگونه فعالیت مرتبط با ارزهای دیجیتالی شده است. در امریکا، الیزابت وارن، سناتور دموکرات بیت‌کوین را یک ابزار تخلف برای پولشویی و سایر ارزهای مجرمانه دانسته است. در هند اما برخی منابع خبر از بازبینی احتمالی دولت در ممنوعیت مبادلات ارزهای دیجیتالی داده‌اند. قرار است نخستین تراکنش رسمی با استفاده از ارزهای دیجیتالی بین دو بانک اروپایی انجام شود. این عملیات به صورت استقراض و بین بانک‌های ملی فرانسه و سویس خواهد بود و برخی از دیگر بانک‌های بزرگ دو کشور نظیر یو بی‌اس، کردیت سوییس و ناتیکسیس در این پروژه درگیر خواهند بود. سیلوی گولارد، قائم مقام بانک ملی فرانسه گفت این مساله بیانگر افزایش مقبولیت ارزهای دیجیتالی و روش‌های نوین پرداخت در نظام بانکی اروپا است.  تحلیلگران موسسات اواندا، اور کور و تال بکن کپیتال ادوایزرز در گزارشی مشترک با بررسی روند قیمتی و میانگین متحرک بیت کوین نتیجه گرفته‌اند که بیت کوین در معرض ریسک شدید از دست دادن حمایت ۳۰ هزار دلاری و ورود به کانال ۲۰ هزار دلاری قرار دارد به ویژه اگر فشارهای چین روی فعالیت ارزهای دیجیتالی شدت گیرد و مقامات ناظر امریکایی نیز تصمیم نظارت بیشتر بر روی بازارهای مالی را وارد فاز اجرایی کنند.  مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۱۵۶۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۱.۲۳ درصد کمتر شده است. در حال حاضر ۵۱ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت کوین و ۱۷ درصد در اختیار اتریوم است. 

 

ارسال نظر