محسن رنانی: انتخابات آرام، گامی به سوی افق‌گشایی ملی؟

۱۴۰۰/۰۳/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۳۱۳
محسن رنانی:  انتخابات آرام، گامی به سوی افق‌گشایی ملی؟

محسن رنانی به انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 واکنش نشان داد؛ متن زیر برگرفته‌ای از یادداشت انتخاباتی او در صفحه شخصی‌اش در فضای مجازی  است.

برخلاف روشنفکران انقلابی که تلاش می‌کنند از امواج اجتماعی برای رسیدن به اهداف خویش بهره ببرند، روشنفکر توسعه‌خواه هر گاه لازم باشد با جامعه مخالفت می‌کند و در برابر امواج اجتماعی دست به نقد و مخالفت می‌زند حتی اگر هزینه بدهد و اعتبار عمومی‌اش آسیب ببیند. در شرایط کنونی برای من ثبات زندگی اجتماعی و سیاسی ایرانیان اصل است، چون هیچ چیزی همچون «ثبات» شرایط حرکت به سوی توسعه را تسهیل نمی‌کند و هیچ چیزی به اندازه بی‌ثباتی توسعه را پرهزینه نمی‌کند و به تعویق نمی‌اندازد. بنابراین برای من هر حرکت انتخاباتی که شرایط را بی‌ثبات کند ضد‌توسعه تلقی می‌شود و باید از آن پرهیز کرد، خواه از جنس هجوم سلبی برای رای دادن به کاندیدای خاصی باشد، خواه از جنس تحریم. در شرایط کنونی، انتخابات بی‌قرار، همه ارکان ملی ما را بی‌قرار می‌کند .ما یا نباید در 120 سال گذشته سه بار برای دموکراسی انقلاب می‌کردیم یا یک ‌بار برای همیشه باید بیاموزیم و تمرین کنیم که دموکراسی صبوری می‌خواهد، گذشت می‌خواهد و خون دل می‌خواهد. هیچ دموکراسی بالغی در جهان وجود ندارد. همه دموکراسی‌ها در حال تکامل و در مسیر بلوغ خویشند. اما هر کدام در یکی از مراحل بلوغ قرار دارند. این نکته که دموکراسی در همین افت‌ و ‌خیزهای غیردموکراتیک تکامل می‌یابد را قبلا در مقاله «دموکراسی یعنی تمرین دموکراسی» باز کرده‌ام. 

این روزها یک خبر دروغین در برخی گروه‌های مجازی به گردش درآمده‌ است که می‌گوید عده‌ای، با ذکر نام در حال برنامه‌ریزی برای تخریب یکی از نامزدها و احتمالا ایجاد آشوب در روزهای منتهی به انتخابات هستند. نام من هم جزو آن عده آورده شده است. ضمن تکذیب این خبر دروغین و اظهار افسوس و تاسف از این بی‌اخلاقی‌ها و شایعه‌پردازی‌های اعتمادسوز، شک ندارم که هر چه این انتخابات - صرف‌نظر از میزان مشارکت و نتیجه آن - «آرام‌تر» برگزار بشود، منافع ملی ما بیشتر تضمین می‌شود. ما بیش از کل تاریخ بعد از انقلاب، در چند سال آینده نیاز به آرامش و ثبات ملی داریم. من همواره پیش‌بینی‌های مهمی که در گذشته داشته‌ام را بیش از آنکه با منطق تحلیلی انجام داده باشم، با احساس شهودی انجام داده‌ام. نمی‌دانم چرا خیلی جدی احساس می‌کنم، صرف‌نظر از نتیجه انتخابات، همه شرایط داخلی و خارجی آماده افق‌گشایی ملی است و نظام سیاسی دارد تلاش می‌کند که به آن مدلی که خودش احساس اطمینان می‌کند به سوی این افق‌گشایی برود. بالاخره افق‌گشایی، نگرانی‌‌ها و احتمالا التهاب‌های ناشی از تعارض منافعی دارد که نظام، نگران مدیریت آنهاست. من مدیریت سفت‌ و سخت انتخابات را در این چارچوب می‌بینم؛ یعنی تلاش برای ایجاد بستر مطمئن و شرایط کم ریسک برای افق‌گشایی در آینده. بر این اساس به گمانم نباید شرایط آرام کنونی دستخوش بی‌ثباتی شود. بنابراین همه ایران‌دوستان، خواه رای بدهند خواه نه، باید مراقب باشند که در این هفته منتهی به انتخابات، به هیچ حرکت التهاب‌آفرین یا موجی که از آن استهلاک اخلاق ملی، تخریب بیشتر اعتماد عمومی و احتمالا تنش و بی‌ثباتی سیاسی پدیدار می‌شود، دامن نزنند .به غیر از خبر دروغین یاد شده، دو مساله دیگر باعث شد که این یادداشت را بنویسم. یکی تماس‌های نزدیکان برخی از کاندیداها برای همکاری و اعلام حمایت من - که ضمن احترام به همه آنها - از آنان پوزش خواستم؛ و دیگری پرسش‌ها و پیگیری‌های برخی از دوستان برای دانستن نظر من در مورد انتخابات. به همین خاطر تصمیم گرفتم نامه‌ای که دقیقا یک ماه پیش و قبل از پایان ثبت‌نام‌ها به دکتر ظریف نوشتم را منتشر کنم. نظر من در مورد انتخابات همچنان همان است که در آن نامه آمده است. از دکتر ظریف نیز سپاسگزارم که اجازه انتشار این نامه را دادند.

 

ارسال نظر