خبر

۱۴۰۰/۰۳/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۱۵۶

وضعیت شاخص فلاکت در ایران و جهان

به گفته استیو هانکه، تورم بالا اصلی‌ترین دلیل بالا بودن شاخص فلاکت اقتصادی در ایران و کاهش ارزش ریال، مهم‌ترین عامل بالا بودن تورم است.

به گزارش ایسنا، شاخص فلاکت اقتصادی که به‌طور سنتی از جمع نرخ بیکاری و نرخ تورم به دست می‌آید، یکی از شاخص‌های مقایسه‌ای وضعیت رضایت نسبی جامعه از شرایط اقتصادی آن کشور محسوب می‌شود که توسط آرتور اکان تعریف شد. در رابطه با وضعیت شاخص فلاکت در ایران، استیو هانکه- استاد اقتصاد دانشگاه جان هاپکینز و عضو اندیشکده کاتو- در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد: در شرایطی که تاثیر سایر متغیرها را ثابت بدانیم، میزان رضایت مردم یک کشور از وضعیت اقتصادی زمانی به اوج می‌رسد که شاهد یک رشد اقتصادی قوی، نرخ بیکاری و تورم پایین و نرخ بهره کم باشیم.در حال حاضر تقریبا همه کشورهای جهان را می‌توان بر حسب شاخص فلاکت رتبه‌بندی کرد. از زمان معرفی این شاخص توسط اکان در سال ۱۹۶۰، دو تغییر عمده در آن صورت گرفته که یکی توسط رابرت بارو- استاد اقتصاد دانشگاه هاروارد- با در نظر گرفتن میزان تولید ناخالص داخلی و دیگری توسط استیو هانکه معرفی شده است. شاخص فلاکت معرفی شده توسط استیو هانکه، شامل جمع نرخ تورم، بیکاری و نرخ بهره بانکی منهای درصد تغییر سرانه تولید ناخالص داخلی حقیقی است. استیو هانکه در رابطه با رتبه ایران در شاخص فلاکت طبق شاخص تعدیل یافته فلاکت گفت: در بین ۱۵۶ کشور رتبه‌بندی شده، ایران در رده هشتم قرار می‌گیرد. بالاترین میزان فلاکت اقتصادی هم مربوط به کشورهای ونزوئلا، لبنان، زیمبابوه، سودان، سوریه، آرژانتین و ترکیه است. به گفته این اقتصاددان، تورم بالا اصلی‌ترین دلیل بالا بودن شاخص فلاکت اقتصادی در ایران و کاهش ارزش ریال، مهم‌ترین عامل بالا بودن تورم است. از ابتدای سال ۲۰۲۰ تاکنون ارزش ریال مقابل دلار ۴۴ درصد کاهش یافته و نرخ تورم سالانه ایران نیز در حال حاضر ۴۰ درصد است. هانکه بهترین راه پیش روی ایران برای پایان دادن به چرخه کاهش ارزش پول ملی و افزایش تورم را راه‌اندازی یک هیات ارزی می‌داند. لازم به ذکر است که کمترین میزان فلاکت اقتصادی نیز به ترتیب مربوط به کشورهای: نروژ، نیوزیلند، استرالیا، سوئد، ژاپن، آلمان، سوییس، هلند و امریکا بوده است.

نرخ سود بازار بین بانکی ۱۸.۵ درصد شد

براساس اعلام بانک مرکزی نرخ سود بازار بین بانکی در سال ۱۴۰۰ روند نزولی داشته و از کانال ۱۹ درصد گذشته و به ۱۸.۴۹ درصد رسید.بازار بین بانکی یکی از ارکان بازار پول است که در آن بانک‌ها و موسسات اعتباری برای تامین مالی کوتاه‌مدت و ایجاد تعادل در وضعیت نقدینگی خود با یکدیگر معامله می‌کنند و در فاصله زمانی کوتاه و با نرخ سودی معلوم بازپرداخت کنند. در این بازار، بانک‌هایی که دارای مازاد منابع هستند به بانک‌های دچار کسری قرض می‌دهند تا بتوانند از طرف دیگر نرخ سود را در بازار مدیریت کنند. همچنین این بازار کمک می‌کند تا بانک‌ها برای تامین نقدینگی به بانک مرکزی مراجعه نکنند در نتیجه از انبساط حجم نقدینگی جلوگیری می‌شود. آخرین داده‌های آماری بانک مرکزی نشان می‌دهد که نرخ بازار بین بانکی در ابتدای سال ۱۹.۹ درصد بود و نرخ سود در این بازار روند نزولی داشته است و در پایان فروردین ماه به عدد ۱۹.۸۲ درصد رسید. روند نزولی نرخ سود بازار بین بانکی در اردیبهشت ماه ادامه داشت و در پایان این ماه ۱۹.۶ درصد شد.در خردادماه که هیجان انتخابات بالاگرفته است نرخ سود بازار بین بانکی جهش جزئی ۰.۱۸ درصدی داشت (اردیبهشت ۱۴۰۰ برابر ۱۹.۶ درصد بود و در ۶ خرداد برابر ۱۹.۲۴ درصد شد و پایان هفته گذشته (۱۳ خرداد ماه) برابر اعلام بانک مرکزی این نرخ برابر ۱۸.۴۹ درصد شد. به گزارش ایرنا، همانطور که پیش از این ذکر شد نرخ سود بازار بین بانکی متفاوت از نرخ سود بانکی است.

چین ۶ میلیون دلار یوان دیجیتال جایزه می‌دهد

مقامات چین اعلام کردند که به عنوان بخشی از آزمایش جدید ارز دیجیتال این کشور، حدود ۴۰ میلیون یوان دیجیتال (۶.۲ میلیون دلار) به ساکنان پکن به صورت قرعه کشی هدیه داده می‌شود. اداره نظارت و مدیریت مالی محلی پکن رسماً اعلام کرده است که به عنوان بخشی از آزمایش جدید ارز دیجیتال چین، حدود 40 میلیون یوان دیجیتال (6.2 میلیون دلار) بین ساکنان این شهر به صورت قرعه‌کشی توزیع می‌شود.از ابتدای ماه جاری میلادی، در مجموع 200000 پاکت قرمز دیجیتال، که هر یک حاوی 200 یوان دیجیتال (31 دلار) است، در برنامه آزمایشی ارز دیجیتال «رنمینبی» به برندگان قرعه کشی هدیه داده می‌شود.پاکت قرمز یک روش سنتی برای هدیه دادن پول در چین است. ساکنان پکن می‌توانند از طریق برنامه‌های تلفن همراه بانک مرکزی چین (PBOC) و همچنین بانک صنعتی و بازرگانی چین تا نیمه شب 7 ژوئن برای قرعه کشی ثبت نام کنند. برندگان جوایز خود را تا 20 ژوئن تحویل خواهند گرفت.پیش از این، دولت چین چندین قرعه کشی یوان دیجیتال به عنوان بخشی از آزمایش ارز دیجیتال خود انجام داده و قصد دارد این برنامه آزمایشی را در آینده گسترش دهد.سال گذشته، بانک مرکزی چین اعلام کرد قصد دارد ارز دیجیتال مستقل خود را به موقع برای بازی‌های المپیک زمستانی 2022 آماده کند.بانک مرکزی چین اعلام کرد که این ارز جدید که هنوز نام رسمی ندارد اما با نام اختصاری داخلی DCEP یا پرداخت الکترونیکی ارز دیجیتال شناخته می‌شود، برخی از ویژگی‌های ارزهای رمزپایه را دارد.

 

ارسال نظر