خبر

۱۴۰۰/۰۳/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۱۱۸

خداحافظی همتی از بانک مرکزی تا طرح عجیب بانکی مجلس

این هفته بحث‌های داغ در مورد اشکالات ساختاری به طرح بانکی مجلس روی میز ایبِنا قرار گرفت و اکثر اخبار اقتصادی حول محور سیاست‌های ارزی و اقتصادی چهار سال آینده بود که رسالت دولت بعد در اقتصاد چیست؟

در آستانه انتخابات ۱۴۰۰ که یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین شعارهای آن، بهبود مسائل اقتصادی و معیشتی است و نامزدها هر یک به طریقی به دنبال پاسخ به سوالات شهروندان هستند، اخبار و گزارش‌ها نیز به همین سمت رفته است. البته در این هفته در حوزه بانکی چند اتفاق مهم افتاد که مهم‌ترین آن پایان مسوولیت همتی در سمت ریاست کل بانک مرکزی بود.این هفته کارشناسان متعددی در گفت‌وگو با ایبِنا به نقد و نظر درباره طرح قانون بانک مرکزی پرداختند و همگی بر این امر متفق القول بودند که طرح تصویبی مجلس، استقلال بانک مرکزی را بیش از پیش کمتر می‌کند و این در حالی است که استقلال بانک مرکزی خود به تنهایی باعث حل بسیاری از مشکلات اقتصادی و عامل موثر و مهم در شکل‌گیری نرخ ارز بهینه و واقعی در اقتصاد است.بهزاد خسروی آدینه‌وند، کارشناس اقتصادی با ذکر انتقادات اصلی به طرح اصلاح قانون بانک مرکزی در مجلس عنوان کرد که برخلاف دیدگاه کارشناسی، مصوبه جدید مجلس استقلال بانک مرکزی را بیش از پیش تهدید می‌کند.ایمان اسلامیان دیگر کارشناس اقتصادی درباره این موضوع معتقد بود که موضوع سیاست‌گذاری و استقلال بانک مرکزی در طرح قانون بانک مرکزی مجلس از سیاست‌گذار، دشوارتر و نامتعارف‌تر شده‌ و در نهایت بسیاری از نیت‌ها و اهدافی که در این طرح وجود داشت دچار انحراف شده‌ است.حسنی هاشمی، کارشناس اقتصادی نیز هم نظر با دیگر کارشناس و با اشاره به اینکه طرح اصلاح ساختار بانک‌ها که توسط مجلس ارایه شده، بررسی کارشناسی دقیقی ندارد، گفت: در صورت تصویب نهایی، مسائل نظام بانکی بیشتر خواهد شد.امینی، یک اقتصاددان نیز معتقد است که تاکنون دولت‌ها هر مشکلی داشتند با چاپ پول خواستند که آن را حل کنند، اما بانک مرکزی باید مقابل فشارها ایستادگی کند بنابراین اگر بانک مرکزی منسجم و مستقلی داشته باشیم ۹۰ درصد مشکلات اقتصاد کشور حل خواهد شد.کامران ندری، یک کارشناس اقتصادی با اشاره به دلایل صعودی شدن نقدینگی، گفت: برای کنترل نقدینگی، علاوه بر لزوم استقلال بانک مرکزی، یک راهکار دیگر افزایش نرخ بهره در بازار بین بانکی است. کمال طیبی، استاد اقتصاد معتقد است عامل موثر و مهم در شکل‌گیری نرخ ارز بهینه و واقعی در اقتصاد، استقلال بانک مرکزی است.

مهار نقدینگی و تورم در گروی رونق تولید

یک اقتصاددان معتقد است مهار نقدینگی و تورم زمانی رخ می‌دهد که شبکه تولید بهبود پیدا کند. عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه الزهرا (س) با اشاره به اینکه مشکلات پولی-مالی ما با هم تنش‌های داخلی همراه است و هم با تنش‌های خارجی، اظهار کرد: هر سیاست بهینه‌ای هم که در اقتصاد اجرا شود، تا زمانی که محل اصابت آن سیاست همراهی نکند به هدف غایی نخواهیم رسید.  میرحسین موسوی در گفت‌وگو با ایبِنا تصریح کرد: در کشور ما بانک مرکزی هیچگاه استقلال نداشته و این در حالی است که باید مستقل باشد. در دنیا بانک مرکزی هیچ ربطی به دولت ندارد و اگر مستقل نباشد، انضباط مالی هم حاصل نخواهد داشت.  وی ادامه داد: در ایران اما دولت هر زمان به تنگنای مالی می‌رسد به نهاد پولی فشار وارد می‌کند مانند همین مدت اخیر که به دلیل نبود استقلال بانک مرکزی و فشار به این نهاد، شاهد مشکلات اقتصادی و معیشتی بودیم به نحوی که قدرت خرید مردم به یک ششم کاهش یافت.  عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه الزهرا (س) با اشاره به لزوم مهار نقدینگی و تورم، گفت: این مهم زمانی رخ می‌دهد که شبکه تولید بهبود پیدا کند. در واقع سیاست‌ها باید به گونه‌ای باشد که توان تولیدی کشور را بهبود بخشیم تا نقدینگی‌های سرگردان در جامعه جمع‌آوری و به سمت تولید هدایت شود. هرکجا نقدینگی همراه با بهبود تولید بوده تورم ایجاد نشده است.  موسوی تصریح کرد: در جامعه‌ای که رونق تولید دارد نقدینگی به بخش مولد تزریق خواهد شد بنابراین شاهد تورم هم نخواهیم بود. در برخی کشورها اگرچه نقدینگی بالایی وجود دارد اما طوری هدایت شده که به سمت تولید سوق پیدا می‌کند.

لیر ترکیه به پایین‌ترین سطح تاریخ رسید

لیر ترکیه پس از اظهارات جدید رجب طیب اردوغان رییس‌جمهور این کشور و تاکید مجدد او بر کاهش نرخ بهره، به پایین‌ترین سطح تاریخ خود سقوط کرد.  لیر ترکیه پس از اظهارات جدید رجب طیب اردوغان رییس‌جمهور این کشور و تاکید مجدد او بر کاهش نرخ بهره، به پایین‌ترین سطح تاریخ خود سقوط کرد. بلافاصله پس از این اظهارات نرخ برابری لیر با دلار ۴ درصد سقوط کرد و به ۸.۸۸ واحد رسید اما در ادامه اندکی از این افت جبران شد و لیر در نرخ ۸.۵۹ واحد معامله شد.  سرمایه‌گذاران به‌شدت از عدم استقلال بانک مرکزی ترکیه نسبت به نظرات اردوغان نگران هستند. اردوغان نرخ بهره را شیطان نامیده است. این در حالی است که با سقوط نرخ لیر و وجود تورم ۲ رقمی برای سومین سال متوالی، کارشناسان معتقدند نرخ بهره باید بالا بماند تا قیمت‌ها از کنترل خارج نشوند.

 

ارسال نظر