دلار در کانال 23 هزار تومانی

۱۴۰۰/۰۳/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۱۱۴
دلار در کانال 23 هزار تومانی

ثبات  بازار ارز و طلا در شرایط رقابت‌های انتخاباتی


گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری|

روند بازار ارز در هفته‌ دوم خردادماه 1400 و در شرایط رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری، در شرایط با ثباتی قرار دارد. و نرخ دلار همچنان در کانال 23 هزار تومان و در نزدیکی مرز 24 هزار تومان قرار گرفته و به نظر می‌رسد که نسبت به اظهارات نامزدها واکنشی نشان نمی‌دهد. ‌ در بازار ارز آزاد، قیمت دلار 23 هزار و 900 تومان، قیمت یورو 29 هزار و 100 تومان و درهم امارات 6 هزار و 570 تومان اعلام شده است.قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید پنجشنبه، سیزدهم خردادماه در بازار تهران با کاهش ۱۲۰ هزار تومانی نسبت به روز کاری گذشته به رقم ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسید. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان معامله شد.همچنین نیم‌سکه بهار آزادی پنج میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، ربع سکه سه میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی هم ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت خورد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۷۵ هزار تومان رسید.قیمت مثقال طلا نیز چهار میلیون و ۶۶۰ هزار تومان شد.همچنین هر اونس جهانی طلا نیز یک‌هزار و ۸۹۳ دلار و ۵۸ سنت فروخته شد.

    نوسان نرخ دلار در کانال ۲۳ هزار تومانی

نرخ دلار در صرافی‌های بانکی (پنجشنبه) با پنج تومان افزایش نسبت به روز گذشته به رقم ۲۳ هزار و ۳۳۸ تومان رسید.قیمت فروش یورو با ۱۶ تومان کاهش نسبت به روز کاری گذشته به رقم ۲۸ هزار و ۴۹۸ تومان رسید. قیمت خرید هر دلار ۲۲ هزار و ۸۷۶ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۷ هزار و ۹۳۳ تومان بود.علاوه بر این، نرخ خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۳ هزار و ۲۰۷ تومان و نرخ فروش آن ۲۳ هزار و ۴۳۹ تومان اعلام شد.همچنین نرخ خرید یورو در این بازار ۲۸ هزار و ۴۱۶ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۸ هزار و ۷۰۱ تومان اعلام شد.همچنین در سامانه نیما در معاملات، حواله یورو به قیمت ۲۴ هزار و ۹۶۸ تومان فروخته و حواله دلار به قیمت ۲۰ هزار و ۴۴۵ تومان معامله شد.نوسان قیمت در بازار ارز درحالی رخ داده که در تعطیلات نوروز، با تلاش سفته بازان، قیمت دلار به مرز 26 هزار تومان هم رسیده بود اما انتشار خبرهای مربوط به مذاکرات هسته‌ای و ... باعث عقب‌نشینی دلار از این سطح قیمتی شده است.به اعتقاد کارشناسان دو باور در بازار ارز وجود دارد که موجب نوسانات قیمتی می‌شود، ‌نخست اینکه با مذاکره و بازگشت به برجام و ... قیمت ارز کاهش چشم‌گیری خواهد داشت و دوم اینکه حتی مذاکره هم نمی‌تواند مانع از واقعیات موجود اقتصاد ایران شود و امکان کاهش چشم گیر قیمت ارز وجود ندارد و نهایتا دلار در کانال 23-22 هزار تومان جا خوش می‌کند.‌ در صرافی‌های بانکی قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل افزایش یافته است؛ برهمین اساس، قیمت فروش دلار 23 هزار و 338 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 22 هزار و 876 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 28 هزار و 498 تومان و قیمت خرید یورو نیز 27 هزار و 933 تومان اعلام شده است.نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.

    روند بازار ارز در هفته‌ دوم خردادماه 

چگونه بود؟

بررسی تغییرات نرخ ارز در هفته گذشته نشان می‌دهد بهای دلار امریکا در شش روز فعالیت بازار، با افزایش نسبی همراه بوده است.این تغییرات به گونه‌ای بوده است که شاخص ارزی از کانال بیست و دو هزار تومان در هفته نخست خردادماه به کانال بالاتر در پایان هفته گذشته رسیده است.بر این اساس هر اسکناس دلار امریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور در این مدت از نرخ ۲۲۶۵۲ تومان در معاملات روز پنجشنبه ششم خردادماه به رقم ۲۳۳۳۸ تومان در معاملات روز گذشته (پنجشنبه سیزدهم خردادماه) افزایش یافته است. رشد ۶۸۶ تومانی نرخ فروش دلار امریکا در حالی است که یورو دیگر ارز پرطرفدار بازار نیز در این مدت با افزایش ۷۷۴ تومان یک کانال افزایش داشته است. به گونه‌ای که نرخ فروش یورو در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور از رقم ۲۷۷۲۴ تومان در معاملات هفتم خردادماه به رقم ۲۸۴۹۸ تومان در روز پنجشنبه سیزدهم خردادماه رسیده است.تغییرات شاخص ارزی در هفته‌های اخیر در شرایطی بوده است که حضور پرقدرت بازارساز و استفاده از ابزارهایی نظیر بازار متشکل ارزی، از جهش‌های ناگهانی دلار و سایر ارزها تحت تاثیر سیگنال‌های غیراقتصادی جلوگیری کرده است.همچنین به گفته کارشناسان اقتصادی، ریسک بالا در بازار ارز از فاکتورهای مهمی است که باید قبل از ورود به این بازار مدنظر قرار داد. در این میان، بازارساز همواره با هدف از بین بردن تقاضای کاذب در بازار، با حضور پرقدرت در سمت عرضه و تقاضا، برنامه نوسان گیران و دلالان ارزی را نقش بر آب کرده است. در نتیجه روند کلی بازار ارز مدت اخیر نشان از احتیاط در رفتار معامله گران در بازار دارد.

    افت دلار در معاملات جهانی

ارزش دلار مقابل بیشتر ارزهای مهم کاهش یافت. به گزارش رویترز، پس از دیدارهای متعدد مقامات امریکایی و چینی که معامله گران را به آتش بس موقت در روابط دو اقتصاد بزرگ جهان امیدوار کرده بود، تنش‌های بین دو طرف به دنبال اعمال تحریم‌های جدید امریکا بر ضد شرکت‌های چینی مجددا بالا گرفته است. وزارت خزانه‌داری امریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد ۲۸ شرکت دیگر چینی را به دلیل ارتباط با ارتش چین تحریم کرده است تا بدین‌ترتیب تعداد شرکت‌های تحریم شده چینی به این دلیل توسط امریکا به رقم بی‌سابقه ۵۹ شرکت برسد. 

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات با ۰.۱۱ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۰.۱۲۷ واحد بسته شد.در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۱۸ درصد افزایش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۴۱۶ دلار مبادله شد. یورو ۰.۱۱ درصد بالا رفت و با ماندن در کانال ۱.۲۲ به ۱.۲۲۴ دلار رسید.در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۱۴ درصد کاهش به ۱۰۹.۴۲۸ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار امریکا به ازای ۱.۲۸۸ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۳۸۲ یوان چین اعلام شد. عملکرد نه چندان درخشان دلار در سال ۲۰۲۱، برخی از بانک‌های مرکزی را در سراسر جهان به واکنش واداشته است تا بدین‌ترتیب اجازه تقویت بیش از حد آنها مقابل دلار داده نشود. در چین، برخی از منابع خبری گزارش داده‌اند بانک مرکزی این کشور با هدف تضعیف عمدی یوان مقابل دلار به بانک‌ها دستور داده است تا نسبت دلار از سپرده‌های خود را بالا ببرند. چینی‌ها نگران‌اند تقویت بیش از حد وان مقابل دلار باعث کاهش رقابت‌پذیری محصولان چینی مقابل همتایان امریکایی آنها در بازارهای جهانی شود. مسیر تورمی در بسیاری از کشورهای اروپایی در حالت نگران‌کننده‌ای قرار گرفته است: طبق اعلام مرکز آمار آلمان، نرخ تورم در ماه آوریل به بالای نرخ دو درصدی رسیده است. متوسط بهای مصرف‌کننده مثبت ۲.۵ درصد بوده که ۰.۵ درصد بیشتر از رقم ثبت شده ماه قبل و ۰.۲ درصد بیشتر از انتظارات فعالان اقتصادی بوده است. این نرخ تورم همچنین بالاترین تورم مثبت ثبت شده در ۱۳ سال اخیر در این کشور محسوب می‌شود و کار بانک مرکزی را برای اتخاذ رویکرد انبساطی دشوار خواهد ساخت. فشار فروش روی دلار در هفته‌های اخیر و پس از رسیدن نرخ تورم امریکا به بالاترین سطح ۲۹ سال اخیر افزایش قابل توجهی داشته تا جایی که بازدهی دلار در برابر ارزهای مهم در ماه‌های آوریل و مه‌منفی بوده است. با این حال دیگر رقبای دلار نیز به دلیل وضعیت نامناسب اقتصادی دیگر کشورها در ماه‌های اخیر نتوانسته‌اند اختلاف خود را با دلار به طرز معناداری زیاد کنند و این مساله باعث شده است تا برخی از تحلیلگران انتظار افزایش قیمت دلار را در نیمه دوم امسال داشته باشند. سرانجام پس از حدود یک سال میزان تولید ناخالص داخلی امریکا از ۲۱ تریلیون دلار عبور کرد. آن طور که مرکز آمار امریکا اعلام کرده، در ماه مه‌حجم تولید ناخالص داخلی امریکا در بازه ۱۲ ماهه منتهی به می‌به ۲۲ تریلیون و ۱۵۷ میلیارد و ۴۹۰ میلیون دلار رسیده که بدین‌ترتیب، امریکا جایگاه خود را به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد جهان حفظ کرده است. همچنین بدهی ایالت‌های امریکا دو تریلیون و ۱۲۰ میلیارد و ۴۸۰ میلیون دلار و سهم هر شهروند امریکایی از بدهی‌های دولت این کشور معادل ۳۷۱۲ دلار بوده است.

    دو عامل موثر بر قیمت طلا در هفته جاری

قیمت اونس طلا هفته گذشته نوسان زیادی را تجربه کرد و ابتدا بیش از ۴۰ دلار سقوط کرد و سپس به سمت ۱۹۰۰ دلار برگشت با این حال تحلیلگران بر این باورند که روند صعودی این فلز ارزشمند فعلا ادامه دارد. طلا به موضوع تعدیل سیاست‌های انبساطی بانک مرکزی امریکا، دلار و بازده اوراق خزانه امریکا بی‌نهایت حساس است. هر گونه افزایش این سه عامل به پایین رفتن قیمت طلا منتهی می‌شود در حالی که معکوس شدن آنها از صعود این فلز ارزشمند پشتیبانی می‌کند.

    قیمت جهانی طلا

 قیمت جهانی طلا در معاملات هفته گذشته ۰.۷ درصد کاهش یافت و به ۱۸۹۱ دلار و ۵۹ سنت در پایان معاملات رسید.پس از آنکه آمارهای بازار کار امریکا رشد مورد انتظار را محقق نکرد قیمت طلا روز جمعه شاهد افزایش بود و از پایین‌ترین رقم 2 هفته احیر فاصله گرفت، اما همچنان در مسیر ثبت بیشترین افت هفتگی از ماه مارس باقی ماند.بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا در پایان معاملات روز جمعه با 1.11 درصد افزایش به 1891 دلار و 59 سنت رسید. در اوایل جمعه قیمت طلا به پایین‌ترین رقم از 19 می‌یعنی 1855 دلار و 59 سنت رسیده بود. در پایان معاملات هفتگی قیمت طلا حدود 0.7 درصد کاهش را تجربه کرد. قیمت فلز زرد در پایان معاملات آتی روز جمعه برای تحویل در ماه اوت هم با یک درصد رزشد به 1892 دلار رسید.جیم ویکوف، تحلیلگر موسسه کیتکو متالز در این باره گفت: «با توجه به آمارهای ضعیف بازار کار امریکا ما شاهد رشد نسبی قیمت طلا هستیم... فعالان بازار انتظار آمارهای بهتری از بازار کار امریکا داشتند و زمانی که این اتفاق رخ نداد، قیمت طلا ترمیم شد.»بر اساس آمارهای رسمی تعداد فرصت‌های شغلی ایجاد شده در بخش غیرکشاورزی امریکا طی ماه گذشته به 559 هزار شغل رسید، در حالی تحلیلگران شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز 650 هزار فرصت شغلی را پیش بینی کرده بودند. این در حالی بود که سفارشات جدید ثبت شده برای کالاهای امریکایی طی ماه آوریل بیش از حد انتظار کاهش داشت.شاخص ارزش دلار در برابر سبد ارزهای جهانی اندکی از بالاترین رقم 3 هفته گذشته فاصله گرفت و سبب ارزان‌تر شدن طلا برای خریدارانی شد که از ارزهای غیردلاری استفاده می‌کنند. همچنین شاخص سوددهی اوراق قرضه ده ساله دولت امریکا شاهد اندکی کاهش بود.بر اساس گزارش کیتکونیوز، بازارها همچنین توجه دقیقی به تصمیم سیاست پولی بانک مرکزی کانادا در روز چهارشنبه و بانک مرکزی اروپا در روز پنج شنبه خواهند داشت.بسته شدن برخی حساب‌های ارز مجازی رسانه اجتماعی ویبوی چین  باعث شد ارزش بیت‌کوین ۵.۳ درصد طی ۲۴ ساعت کاهش یافته و به حدود ۳۵۲۲۰ دلار برسد. روند کاهش ارزش بیت‌کوین در روز شنبه به دنبال عدم موفقیت السالوادور و شرکت اسکوئر در کاهش نگرانی سرمایه‌گذاران در مورد مخاطرات نظارتی چین بر ارزهای مجازی، ادامه پیدا کرد. بزرگ‌ترین ارز مجازی دنیا حدود 35220 دلار در نیویورک معامله می‌شود یعنی 5.3 درصد کاهش در 24 ساعت گذشته. روند کاهش ارزش بیت کوین برای دومین روز پیاپی به دنبال توییت الون ماسک مبنی بر جدایی از ارز مجازی ادامه پیدا کرده است.ویبو، شبکه اجتماعی محبوب چین، برخی از حساب‌های ارز مجازی خود را در روز شنبه به خاطر تخلف از قوانین و دستورالعمل‌های اجتماعی ویبو مسدود کرده است. وبیو طی سال‌های گذشته هم چندین حساب مرتبط با ارزهای مجازی را مسدود کرده بود ولی این خبر به دنبال موضع‌گیری سخت چین در روزهای اخیر علیه ارزهای مجازی باعث کاهش ارزش بسیاری از آنها شده است. در این بین، رییس‌جمهور السالوادور اعلام کرد قصد دارد بیت کوین را به عنوان پول قانونی اعلام کند. این اتفاق برای اولین‌بار در جهان می‌افتد.شرکت اسکوئر هم در روز شنبه اعلام کرد 5 میلیون دلار برای ساخت تأسیسات خورشیدی استخراج بیت کوین در امریکا هزینه می‌کند. آخر هفته‌ها در ماه‌های اخیر بسیار برای ارزهای مجازی تعیین‌کننده بوده است. متوسط نوسان ارزش بیت کوین در روزهای شنبه و یکشنبه در سال جدید میلادی حدود 5.35 درصد گزارش شده است. الون ماسک با پست‌های خود در رسانه‌های اجتماعی، آشفتگی زیادی در بازار بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال به وجود آورده است. وی در توئیت خود در روز شنبه اعلام کرد: «کالاها و خدمات، اقتصاد واقعی هستند و هر شکلی از پول وابسته به آنهاست.» درست است که بیت کوین در محدوده بسیار پایینی نوسان دارد ولی ظهور عوامل مثبت بیشتر مثل اقدام السالوادور و شرکت اسکوئر می‌تواند دوباره آن را بالا ببرد. بسیاری عقیده دارند فضای ارزهای مجازی همواره بی‌ثبات بوده و نوسان قیمت آنها ویژگی بازار ارز مجازی است.

 

ارسال نظر