اخبار

۱۴۰۰/۰۳/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۷۴۲

حرکت خطرناک غیرحرفه‌ای‌ها در بازار رمزارز

نماینده مردم شیراز گفت: بانک مرکزی باید برای رمزارزها چارچوب مشخص کرده و هشدارهای لازم را را بدهد و در حدی که ضرورت دارد اجازه فعالیت صادر و فراتر از آن را مانع شود.

جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در مجلس و نماینده مردم شیراز در گفت‌وگو با ایبِنا درباره وضعیت و چگونگی استفاده از رمزارزها با توجه به تلاش برای تدوین برخی مقررات در این زمینه توسط بانک مرکزی گفت: رمزارزها پیچیدگی خاصی دارند، اما این روزها شدیدا مورد استقبال قرار گرفته و افراد زیادی به آن ورود پیدا کردند، منتها غافل از این هستند که مخاطرات خاص خود را هم دارد. وی ابراز کرد: برای بازاری با این ویژگی چنانچه بانک مرکزی از آن مراقبت به عمل نیاورد، همان اتفاقات بازار بورس با شرایط خطرناک‌تری روی خواهد داد. لازم است تا بانک مرکزی به سرعت ورود پیدا کند و برای آن چارچوب مشخص سازد و هشدارهای لازم را را به گوش مشتاقانش برساند و در حدی که ضرورت دارد، اجازه فعالیت صادر و فراتر از آن را مانع شود. چنانچه امکان این امر وجود ندارد تمام تبعات و پیامدهای منفی ناشی از ورود افراد غیرمتخصص مربوط به این بازار را مورد گوشزد قرار دهد. این عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس در این خصوص به مساله بورس اشاره کرد و افزود: اکنون مشکل این است، افرادی که به دنبال سودهای بادآورده و آنچنانی هستند به چنین بازارهایی ورود پیدا می‌کنند، در حالی که اتفاقی که در بازار سهام و بورس روی داد، باید درس عبرتی باشد. نماینده مردم شیراز تصریح کرد: بازار بورس غیرحرفه‌ای‌ها را جذب خود کرد و با ترکیدن حباب قیمتی بسیاری از مردم را مشکل‌دارساخت. بنابراین بحث فوق را حتما باید مدنظر داشت و توجه کرد که چنین اتفاقی در رابطه با رمز ارزها به تکرار در نیاید. البته این نکته را هم باید مورد توجه قرار داد که رمزارزها به دلیل یکسری از ویژگی‌های خاص خود در شرایط تحریمی کمک‌کننده هستند، اما برای افرادی که به حفظ ارزش اندوخته خود می‌اندیشند، جذابیت‌های خاصی پیدا کرده و به شکل افراطی آنها را مجذوب ساخته که خطرناک است. قادری در رابطه با قدم‌های بانک مرکزی برای جلوگیری از مالباختگی فعالان در این زمینه اظهار داشت: همانطور که اشاره شد باید هشدارهای لازم را مطرح کرد و گروهی که به این سمت تمایل یافتند کاملا آگاهانه دست به این اقدام بزنند تا بعدها طلبکار نشوند. چنانچه فردی با تمام اطلاعات و اشراف و تسلطی که پیدا می‌کند، وارد این بازار شود دیگر هر اتفاقی که روی دهد خود مقصر است، اما گروهی از افراد به دلیل ناآگاهی و تنها با انگیزه سودجویی به این بازار ورود پیدا می‌کنند و چنانچه خسارتی هم متوجه آنها شود، همه را غیر از خود مقصر می‌دانند. وی بیان کرد: بانک مرکزی باید بازارهایی که قدرت مالی مردم را حفظ می‌کند را مورد تقویت قرار دهد، شاید سپرده‌گذاری خیلی جذابیت نداشته باشد، ولی سپرده‌گذاری‌های ارزی یا اوراق مشارکت ارزی در این زمینه کمکی به حساب‌اید، بنابراین نیاز است تا بیشتر مورد توجه قرار گیرد.  این عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات اضافه کرد: بازار رمز ارز بازاری پُرریسک محسوب می‌شود و کسانی که تصمیم گرفتند تمام دارایی خود را وارد این بازار سازند، تامل کنند و مطالعه بیشتری انجام دهند.

مردم بیشتر چک‌های رمزدار می‌دهند یا عادی؟

از۲۰۵ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان چک وصول شده در فروردین امسال ۶۴.۴ درصد آن مربوط به چک‌های عادی است که ۳۵.۶ درصد دیگر آن را نیز چک‌های رمزدار تشکیل می‌دهند. جدیدترین آمار بانک مرکزی بیانگر این است که از مجموع چک‌های مبادله شده معادل ۶.۸ میلیون فقره وصول شده که از این تعداد بالغ بر ۶.۴ میلیون فقره عادی و حدود ۰.۴ میلیون فقره رمز‌دار بوده است؛ بنابراین در کل کشور ۹۴.۴ درصد از کل چک‌های وصولی را چک‌های عادی و ۵.۶ درصد را چک‌های رمز‌دار تشکیل می‌دهند. از نظر مبلغی نیز، از ۲۰۵ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان چک‌های وصولی در کل کشور معادل ۱۳۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای چک‌های عادی و بیش از ۷۲ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان خاص چک‌های رمزدار بوده است. بر این اساس، در کل کشور ۶۴.۴ درصد از کل مبلغ چک‌های وصولی را چک‌های عادی و ۳۵.۶ درصد دیگر را چک‌های رمزدار به خود اختصاص داده‌اند. طبق این گزارش، در فروردین امسال در کل کشور بیش از ۳۷۵ هزار فقره چک رمزدار به ارزشی بالغ بر ۷۲ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان وصول شده که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب۵۶.۲ و ۵۸.۴ درصد کاهش داشته است. در ماه مورد بررسی، در استان تهران ۱۰۲ هزار فقره چک رمزدار به ارزشی معادل ۴۰ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان وصول شد که در این ماه، ۴۵.۵ درصد از تعداد چک‌های رمزدار وصولی در سه استان تهران (۲۷.۲ درصد)، اصفهان (۱۰ درصد) و خراسان رضوی (۸.۳ درصد) وصول شده است که بیشترین سهم را در مقایسه با سایر استان‌ها دارا بوده‌اند. همچنین، ۶۶.۲ درصد از ارزش چک‌های فوق در استان‌های تهران (۵۵.۲ درصد)، اصفهان (۶.۱ درصد) و خراسان رضوی (۴.۹ درصد) وصول شده است. گفتنی است چک‌های عادی به چک‌هایی گفته می‌شود که اشخاص به حساب جاری خود صادر کرده و دارنده آن تضمینی جز اعتبار صادرکننده آن ندارد.‌گیرنده وجه چک ممکن است خود صادرکننده یا حامل آن بوده یا چک در وجه شخصی معین یا به حواله کرد آن صادر شده باشد.

چک‌های رمزدار، چک‌هایی هستند که بنا به درخواست مشتری و به نام اشخاص حقیقی یا حقوقی توسط بانک به عهده همان بانک یا شعب آن و همچنین می‌تواند بر عهده سایر بانک‌ها تحت عنوان چک رمزدار بین بانکی صادر شود.


 

ارسال نظر