نوسان قیمت دلار در کانال 23 هزار تومانی

۱۴۰۰/۰۳/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۷۴۰

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری|

در بازار آزاد ارز قیمت دلار به کانال 23 هزار تومان صعود کرد و روز دوشنبه 3 خرداد 1400، قیمت دلار 23200 تومان، قیمت یورو 28 هزار و 900 تومان و درهم امارات 6 هزار و 320 تومان اعلام شده است. همچنین با اعلام قیمت هر اونس طلا به نرخ 1881 دلار، قیمت طلا و سکه نیز در داخل کشور افزایش یافته و سکه 10 میلیون و 200 هزار تومان معامله شد.  نرخ دلار در صرافی‌های بانکی روز دوشنبه، سوم خردادماه با ۸۳ تومان افزایش نسبت به روز کاری گذشته به رقم ۲۲ هزار و ۴۷۷ تومان رسید. قیمت فروش یورو نیز با ۳۳ تومان افزایش نسبت به روز کاری گذشته به رقم ۲۷ هزار و ۴۵۴ تومان رسید.قیمت خرید هر دلار ۲۲ هزار و۳۲ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۶ هزار و ۹۱۱ تومان بود. علاوه بر این، نرخ خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۲ هزار و ۴۶۹ تومان و نرخ فروش آن ۲۲ هزار و ۲۴۷ تومان اعلام شد. همچنین نرخ خریدیورو در این بازار ۲۷ هزار و ۴۲۱ تومان و نرخ فروش آن نیز۲۷ هزار و ۱۵۰ تومان اعلام شد.در سامانه سنا نیز دلار ۲۲ هزار و ۱۷۶ تومان و یورو ۲۷ هزار و ۱۰ تومان قیمت خورده است. همچنین در سامانه نیما در معاملات، حواله یورو به قیمت ۲۵ هزار و ۷۳ تومان فروخته و حواله دلار به قیمت ۲۰ هزار و ۵۸۵ تومان معامله شد.

  قیمت سکه افزایش یافت

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (دوشنبه) در بازار تهران با افزایش ۱۳۰ هزار تومانی نسبت به روز کاری گذشته به رقم ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید.سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۰ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان معامله شد. همچنین نیم‌سکه بهار آزادی پنج میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، ربع سکه سه میلیون و۸۰۰ تومان و سکه یک گرمی هم ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت خورد. علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۳۸ هزار تومان رسید.قیمت مثقال طلا نیز چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان شد.همچنین هر اونس جهانی طلا نیزیک‌هزار و ۸۸۰ دلار و ۱۹ سنت فروخته شد. در ساعات صبح، در بازار آزاد قیمت طلای۱۸عیار هرگرم یک میلیون و ۳۹ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید۱۰ میلیون و ۲۱۰ هزار تومان بود. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز 10 میلیون و 180 هزار تومان است.نیم‌سکه بهار آزادی 5 میلیون و 900 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 3 میلیون و 800 هزار تومان و سکه یکگرمی 2 میلیون و 300 هزار تومان وهر مثقال طلا 4 میلیون و 504 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است. گفتنی است، به دلیل موج جدید کرونا و اعلام شرایط قرمز در تهران، بازار طلا و جواهر تهران نیز به مدت 4 هفته تعطیل بود و از 18 اردیبهشت ماه بعد از یک دوره تعطیلی، مجدداً فعالیت خود را آغاز کرده است. قیمت‌های درج شده در این خبر با استناد به نرخ‌های اعلامی از سوی اتحادیه طلا و جواهر است. نوسان قیمت در بازار ارز درحالی رخ داده که در تعطیلات نوروز، با تلاش سفته بازان، قیمت دلار به مرز 26 هزار تومان هم رسیده بود اما انتشار خبرهای مربوط به مذاکرات هسته‌ای و... باعث عقب‌نشینی دلار از این سطح قیمتی شده است. به اعتقاد کارشناسان دو باور در بازار ارز وجود دارد که موجب نوسانات قیمتی می‌شود، ‌نخست اینکه با مذاکره و بازگشت به برجام و. .. قیمت ارز کاهش چشم‌گیری خواهد داشت و دوم اینکه حتی مذاکره هم نمی‌تواند مانع از واقعیات موجود اقتصاد ایران شود و امکان کاهش چشم گیرقیمت ارز وجود ندارد و نهایتا دلار در کانال 23-22 هزار تومان جا خوش می‌کند. در صرافی‌های بانکی قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل افزایش یافته است؛ برهمین اساس، قیمت فروش دلار 22 هزار و 477 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 22 هزار و 32 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 27 هزار و 454 تومان و قیمت خریدیورو نیز 26 هزار و 911 تومان اعلام شده است. نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.

  سقوط بیت‌کوین

ارزش بیت‌کوین۱۳درصد در روز یکشنبه پایین آمد و به ۳۲۶۰۱ دلار رسیدیعنی۵۰درصد کمتر از اوج قیمت آن در چهاردهم آوریل. به گزارش رویترز، ارزش بیت‌کوین 13 درصد در روز یکشنبه به‌دنبال فروش گسترده آن کاهش یافت و باعث شد بزرگ‌ترین ارز مجازی دنیا 50 درصد نسبت به اوج قیمت خود سقوط داشته باشد. ارزش بیت‌کوین در ساعت 18 به‌وقت گرینویچ تا 32601 دلار پایین آمد یعنی 4899 دلار نسبت به قیمت قبلی خود کاهش داشت. بیت‌کوین در چهاردهم آوریل (25 فروردین) به اوج 64895 دلار رسیده بود. ارز مجازی اتر هم 17 درصد کاهش قیمت داشته است و تا 1905 دلار در روز یکشنبه پایین آمد. بسیاری بی‌ثباتی قیمت بیت‌کوین را غیر قابل توجیه می‌دانند. این ارز مجازی به‌دنبال اظهارات مدیرعامل تسلا در هفته گذشته تحت فشار زیادی قرار داشته است. الون ماسک اعلام کرد دیگر بیت‌کوین را به عنوان یک شیوه پرداخت قبول ندارد. به‌علاوه چین هم در روز جمعه استخراج و تجارت بیت‌کوین را در تلاش برای جلوگیری از خطرهای آن محدود کرد. کمیته توسعه و ثبات مالی چین به‌ریاست معاون نخست وزیر این کشور اعلام کرد بیت‌کوین باید تحت نظارت بیشتری قرار بگیرد. این اظهارات چند روز پس از آن بیان شده بود که چین بانک‌ها و شرکت‌های پرداخت را از ارایه خدمات مربوط به ارز مجازی منع کرده بود.

  قیمت جهانی طلا 

قیمت هر اونس طلا با ۰.۲ درصد افزایش به ۱۸۸۳ دلار و ۲۱ سنت رسید.به گزارش رویترز، به دنبال تضعیف دلار و افزایش فشارهای تورمی و در حالی که افت شدید ارزش ارزهای دیجیتال سبب افزایش اشتها برای سرمایه‌گذاری در بازار طلا شده است، قیمت فلز زرد روز دوشنبه افزایش داشت و در نزدیکی بالاترین رقم 4 سال و نیم گذشته در نوسان بود.

بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا با 0.2 درصد افزایش به 1883 دلار و 21 سنت رسید. هفته گذشته قیمت فلز زرد به بالاترین رقم از 8 ژانویه یعنی 1889 دلار و 75 سنت رسیده بود. قیمت طلا در معاملات آتی هم با 0.4 درصد افزایش به 1884 دلار و 30 سنت رسید.

مارگارتیانگ استراتژیست موسسه دیلی اف ایکس در خصوص آخرین تحولات بازارهای ارز و نرخ تورم گفت: «شاخص ارزش دلار همچنان ضعیف است و شاخص‌های مدیران خرید بخش تولید و خدمات در امریکا و اروپا چشم‌انداز رشد تورم در ماه‌های آینده را تقویت کرده است.»

وی افزود: «افت اخیر ارزش ارزهای دیجیتال نیز موجب افزایش جذابیت بازار طلا به عنوان یک محل سرمایه‌گذاری جایگزین شده است. حرکت رو به افزایش قیمت طلا بسیار قوی است و احتمالا در روزهای آینده به رقم بسیار مهم 1900 دلار خواهد رسید.»

شاخص ارزش دلار در برابر یورو و دیگر ارزهای اروپایی در نزدیکی پایین‌ترین رقم‌های 3 ماه اخیر باقی ماند و سبب ارزان‌تر شدن طلا برای خریدارانی شد که از ارزهایی غیر از دلار استفاده می‌کنند.

پس از آنکه آمارها نشان داد قیمت مصرف‌کننده رو به افزایش گذاشته و فعالیت‌های کارخانجات شتاب گرفته است، افزایش ریسک‌های تورمی در امریکا سبب نگرانی بازارها شد و به جذابیت بیشتر بازار طلا را به همراه داشت.

 

ارسال نظر