افزایش قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

۱۴۰۰/۰۲/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۴۲۹
افزایش قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری|

به دنبال افزایش قیمت طلا در بازار جهانی به 1843 دلار که افزایش 18 دلاری را نشان می‌دهد، قیمت انواع ارز نیز در بازار آزاد ارز افزایش یافت وقیمت دلار 22 هزار و 700 تومان، قیمت یورو 27 هزار و 400 تومان و درهم امارات 6 هزار و 250 تومان اعلام شده است. نرخ دلار در صرافی‌های بانکی شنبه، ۲۵ اردیبهشت‌ماه نیز با ۲۰۲ تومان افزایش به رقم ۲۲ هزار و ۱۸۳ تومان رسید.  قیمت فروش یورو نیز با افزایش ۲۰۲ تومانی به رقم ۲۶ هزار و ۶۵۲ تومان رسید.قیمت خرید هر دلار ۲۱ هزار و ۷۴۳ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۶ هزار و ۱۲۴ تومان بود. علاوه بر این، نرخ خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۲ هزار و ۳۰۶ تومان و نرخ فروش آن ۲۱ هزار و ۸۱۲ تومان اعلام شد. همچنین نرخ خریدیورو در این بازار ۲۶ هزار و ۵۷۱ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۶ هزار و ۳۰۸ تومان اعلام شد.در سامانه سنا نیز قیمت دلار ۲۱ هزار و ۷۹۰ تومان و قیمت یورو ۲۶ هزار و ۴۵۴ تومان رقم خورده است.همچنین در سامانه نیما، حواله یورو به قیمت ۲۵ هزار و ۱۱۸ تومان فروخته و حواله دلار به قیمت ۲۰ هزار و ۶۸۹ تومان معامله شد.

      قیمت سکه افزایش یافت

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید شنبه در بازار تهران با افزایش ۱۶۰ هزار تومانی به ۱۰ میلیون و ۱۷۰ هزار تومان رسید. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان معامله شد .نیم‌سکه بهار آزادی پنج میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، ربع سکه سه میلیون و ۸۰۰ هزارتومان و سکه یک گرمی هم ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان قیمت خورد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به ۱ میلیون و 22 هزار تومان رسید.قیمت مثقال طلا نیز چهار میلیون و ۴۰۰ هزار تومان شد.نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر گفت: به دلیل بالا رفتن تقاضا برای خرید سکه و طلا و همچنین افزایش نرخ ارز، شاهد بالا رفتن قیمت طلا و سکه در بازار هستیم.محمد کشتی آرای با بیان اینکه صبح شنبه انس جهانی ۱۸۳۸ دلار قیمت‌گذاری شده بود افزود: هر قطعه سکه طرح جدید ۹ میلیون و ۹۲۰ هزار تومان، سکه طرح قدیم ۹ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان، نیم سکه ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و سکه گرمی ۲ میلیون و ۵۰ هزار تومان بفروش می‌رسد.هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۱۹۵ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۹۶۸ هزار و ۴۰۰ تومان فروخته می‌شود. قیمت ارز در بازار با افزایش روبرو بوده است؛ هر دلار ۲۲ هزار و ۶۰۰ تومان و هر یورو ۲۷ هزار و ۱۰۰ تومان فروخته شده است. به دلیل موج جدید کرونا و اعلام شرایط قرمز در تهران، بازار طلا و جواهر تهران نیز به مدت 4 هفته تعطیل بود و از 18 اردیبهشت ماه بعد از یک دوره تعطیلی، مجدداً فعالیت خود را آغاز کرده است. قیمت‌های درج شده در این خبر با استناد به نرخ‌های اعلامی از سوی اتحادیه طلا و جواهر است. نوسان قیمت در بازار ارز درحالی رخ داده که در تعطیلات نوروز، با تلاش سفته بازان، قیمت دلار به مرز 26 هزار تومان هم رسیده بود اما انتشار خبرهای مربوط به مذاکرات هسته‌ای و ... باعث عقب‌نشینی دلار از این سطح قیمتی شده است. نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.

     دلار پایین رفت

ارزش دلار مقابل ارزهای مهم کاهش پیدا کرد.شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات با ۰.۴ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۰.۳۶۸ واحد بسته شد. در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۵۲ درصد افزایش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۴۰۹ دلار مبادله شد. یورو ۰.۵۷ درصد بالا رفت و با رفتن به کانال ۱.۲۱ به ۱.۲۱۳ دلار رسید. در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۱۲ درصد کاهش به ۱۰۹.۴۳۲ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار امریکا به ازای ۱.۲۸۶ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۴۳۶ یوان چین اعلام شد.

     پیش‌بینی تحلیلگران از قیمت طلا  در هفته جاری

نظرسنجی هفتگی کیتکونیوز نشان داد با افزایش فشارهای تورمی و تجدید ابهامات اقتصادی، تحلیلگران وال‌استریت و سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ای خوش‌بینی بالایی به افزایش قیمت طلا در معاملات هفته جاری پیدا کرده‌اند. نوسان بازار طلا هفته گذشته اوج گرفت. با این حال تحلیلگران اظهار کردند فضای فعلی می‌تواند این فلز ارزشمند را به بالای مرز ۱۸۵۰ دلار برساند که محدوده فنی مهمی به شمار می‌رود و میانگین قیمت ۲۰۰ روزه است. رابین بیهار، تحلیلگر مستقل بازار به کیتکونیوز گفت: سوال اینجاست که به دلیل رشد تورم آیا بانک مرکزی امریکا ناچار می‌شود نرخهای بهره را زودتر از موعد افزایش دهد. اگرچه تورم رو به رشد است اما تصور می‌کنم بانک مرکزی امریکا فضا برای صبوری دارد و این امر از قیمت طلا پشتیبانی خواهد کرد. با بازگشایی اقتصادها، بالا رفتن تورم منطقی است اما آمار اقتصادی همچنان یکسان نیست. در نظرسنجی هفته جاری کیتکونیوز از تحلیلگران

 وال استریت، ۱۳ نفر شرکت کردند که از میان آنها ۱۰ نفر معادل ۷۷ درصد به افزایش قیمت طلا و یک نفر معادل هشت درصد به کاهش قیمت طلا رای دادند. دو نفر معادل ۱۵ درصد نظری نداشتند. در این بین، مجموعا ۴۶۴ نفر در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز از سرمایه‌گذاران خُرد شرکت کردند که از میان آنها، ۳۳۰ نفر معادل ۷۱ درصد به افزایش قیمت و ۸۰ نفر معادل ۱۷ درصد به کاهش قیمت طلا رای دادند در حالی که ۵۴ نفر معادل ۱۱ درصد نظر خنثی داشتند. به دلیل مسائل فنی، شمار شرکت‌کنندگان در نظرسنجی آنلاین از سرمایه‌گذاران خُرد به میزان قابل توجهی پایینتر از حد متوسط بود. بهای هر اونس طلا در معاملات روز جمعه بازار امریکا با ۱۴ دلار و ۱۰ سنت معادل ۰.۸ درصد افزایش، در ۱۸۳۸ دلار و ۱۰ سنت بسته شد و برای کل هفته حدود ۰.۴ درصد رشد هفتگی ثبت کرد.شون لاسک، یکی از مدیران شرکت والش تردینگ اظهار کرد: من هنوز به رشد قیمت طلا خوش‌بین هستم و این تنها به دلیل داغ شدن تورم نیست بلکه تنش های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه با ادامه درگیری میان رژیم صهیونیستی و فلسطینی ها در نوار غزه شدت می‌گیرد. تصور می‌کنم قیمت طلا در چند هفته آینده تقاضا برای دارایی امن را جذب کند که ممکن است این فلز ارزشمند را به بالای مرز ۱۸۵۰ دلار ببرد. وی در ادامه پیش بینی کرد طلا احتمالا به سمت مرز ۱۹۰۰ دلار پیشروی می‌کند و سال را بدون تغییری به پایان می‌برد و سپس روند صعودی قوی جدیدی را آغاز می‌کند. آدرین دی، رییس شرکت مدیریت دارایی آدرین دی به کیتکونیوز گفت: به افزایش قیمت طلا خوش‌بین است زیرا سرمایه‌گذاران یک بار دیگر این فلز را به عنوان پناه امن در برابر تورم پذیرا شده‌اند. دارین نیوسام، رییس شرکت دارین نیوسام آنالایز ضمن ابراز خوش‌بینی به روند افزایشی طلا در کوتاه‌مدت، گفت: انتظار دارد ضعف فنی بیشتری در دلار امریکا مشاهده کند. با این حال سطح ۱۸۴۳ دلار سطح مقاومتی کوتاه‌مدت طلاست. اما همه تحلیلگران انتظار ندارند طلا قیمت بالاتری را بشکند. آدام بوتون گفت: قیمت طلا ممکن است پس از اینکه از مرز ۱۸۰۰ دلار عبور کرد، حرکت قیمت ثابت یا رو به پایین پیدا کند. مارک چندلر، مدیرکل شرکت بانوک برن گلوبال فارکس به کیتکونیوز گفت: اگرچه قیمت طلا قویتر از حد انتظار بوده اما وی در خصوص روند صعودی محتاط مانده است.

   ایلان ماسک ۲۰ میلیارد دلار از دست داد

مدیرعامل تسلا کماکان سومین فرد ثروتمند در جهان است.به گزارش فوربس، پس لرزه‌های حضور در برنامه جنجالی طنز برای ایلان ماسک تمامی ندارد و بررسی‌ها نشان می‌دهد که ثروت وی از زمان حضور در آن برنامه ۲۰.۵ میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است. وی همچنان با ۱۴۵.۵ میلیارد دلار ثروت، سومین فرد ثروتمند در جهان محسوب می‌شود. ماسک در آن برنامه آن طور که انتظار می‌رفت از دوج کوین دفاع نکرد و روز بعد نیز با انتشار توییتی در خصوص نگرانی‌های زیست محیطی از استخراج بیتکوین و توقف قبول این رمزارز برای خرید محصولات تسلا، بازار ارزهای دیجیتالی را با یکی از بزرگ‌ترین ریزش‌های روزانه چند سال اخیر مواجه کرد.  ارزش سهام تسلا اکنون به ۵۸۶ دلار رسیده است که آشکارا نسبت به رقم ۷۰۶ دلار ثبت شده در هفته قبل فاصله دارد.  ارزش دوج کوین طی ۲۴ ساعت بیش از ۵۰ درصد رشد کرد!به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، رمزارز پر سر و صدای این روزها به دنبال انتشار خبر لیست شدنش در صرافی کوین بیس و توییت جدید ایلان ماسک جان تازه‌ای گرفته است. بنیان گذار اسپیس ایکس و تسلا در توییتی نوشت: با توسعه‌دهندگان دوج کوین همکاری خواهم کرد تا کارایی آن را در هنگام استفاده از تراکنش‌ها افزایش دهیم. ماسک پیشتر نیزیک نظرسنجی توییتری برگزار کرد که اکثر رای‌دهندگان به استفاده از دوج کوین به عنوان ابزار پرداخت خرید محصولات تسلا رای مثبت دادند. به فاصله چند ساعت پس از آنکه ایلان ماسک- مدیرعامل تسلا- در تغییر موضعی عجیب اعلام کرد که قبول بیتکوین برای خرید محصولات این شرکت به دلیل نگرانی‌های زیست محیطی متوقف شده است، دفتر خدمات مالی داخلی امریکا هم از آغاز رسیدگی به تخلفات صرافی بایننس- بزرگ‌ترین صرافی ارزهای دیجیتالی در جهان- به اتهام پولشویی و تخلفات مالیاتی گسترده خبر داد. مقر صرافی بایننس در جزایر کایمن و سنگاپور قرار دارد.  هرچند که ارزهای دیجیتالی کماکان در حال ثبت رکوردهای جدیدی هستند اما اندرو بیلی- رییس بانک مرکزی انگلیس که یکی از منتقدان سرسخت آنها نیز محسوب می‌شود کماکان معتقد است که رمزارزها دارای هیچ ارزش ذاتی نیستند. بیلی با بیان اینکه سقوط آزاد قیمت رمزارزها کاملا محتمل است گفت: توصیه من به سرمایه‌گذاران این است که اگر می‌خواهند جایی سرمایه‌گذاری کنند که شاید تمام سرمایه شان نابود شود سراغ رمزارزها بروند. مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۲۳۵۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۱۰.۸۳ درصد بیشتر شده است. در حال حاضر ۴۶ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار

 بیت کوین و ۱۸ درصد در اختیار اتریوم است. بیت‌کوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت. در معاملات بازار جهانی ارزهای مجازی بیت کوین ۳ درصد دیگر هم ریخت.به گزارش کوین مارکت کپ، در بازار جهانی ارزهای مجازی قیمت بیت کوین ۳.۱ درصد کاهش یافت و به حدود ۴۸ هزار و ۷۰۰ دلار رسید. این قیمت نسبت به ۷ روز پیش ۱۷.۷ درصد پایین‌تر است. با احتساب افت، قیمت پادشاه ارزهای مجازی ارزش کل بازار بیت کوین حالا به ۹۰۶ میلیارد دلار کاهش یافته و ممکن است طی روزهای آینده از ۹۰۰ میلیارد دلار هم پایین‌تر بیاید. تعداد بیت‌کوین‌های موجود در بازار جهانی هم به ۱۸ میلیون و ۷۱۰ هزار و ۵۵۶ عدد رسیده است.  اتریوم برخلاف بیت‌کوین ۰.۹ درصد رشد کرد و به حدود ۳۹۰۰ دلار رسید. باینانس‌کوین هم ۲.۴ درصد پایین آمد و ۵۸۴ دلار در هر توکن معامله شد. اتفاق مهم این بود که داج کوین جایگاه چهارمین ارز مجازی جهان از نظر ارزش بازار را از دست داد و با ۰.۹ درصد کاهش با قیمت ۵۱ سنت به جایگاه پنجم نزول کرد.

 

ارسال نظر