عرضه ۱۲۶۱ میلیون دلار ارز طی سه روز درسامانه نیما

۱۴۰۰/۰۲/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۴۰۴
عرضه ۱۲۶۱ میلیون دلار ارز طی سه روز درسامانه نیما

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری|

هفته گذشته، اعلام شد که مذاکرات برجام در مرحله حساسی قرار گرفته اما به عقیده مسوولان سیاسی و طرفین برجام، این مرحله قابل عبور و قابل حل است و مذاکرات ادامه خواهد یافت. وزیر خارجه امریکا نیز تاکید کرده که این مذاکرات ادامه خواهد یافت. در عین حال مذاکرات با عربستان نیز ادامه دارد و همه این موارد بر بازارهای ایران، کاهش انتظارات تورمی و ثبات نسبی در بازار ارز و طلا اثرمثبت گذاشته است. به گونه‌ای که نرخ دلار بار دیگر از کانال 22 هزار به 21 هزار تومان عقب‌نشینی کرده است. فعالان بازار ارز می‌گویند که با توجه به تحولات سیاست خارجی و افزایش امیدواری به موفقیت مذاکرات وین، آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در سایر کشورها و کاهش سفته‌بازی در بازار ارز، قیمت انواع ارز در هفته‌های اخیر روند کاهشی داشته است. 

  دلار ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان 

روز جمعه آخرین قیمت اعلام شده دلار در بازار آزاد 22580 تومان بوده است. همچنین روز چهارشنبه، در بازار آزاد ارز قیمت دلار 22 هزار و 500 تومان، قیمت یورو 27 هزار و 100 تومان و درهم امارات 6 هزار و 170 تومان اعلام شده است. قیمت اونس جهانی طلا نیز روز جمعه 1835 دلار اعلام شد. براین اساس، قیمت طلا و سکه در روند صعودی قرار دارد. نرخ دلار در صرافی‌های بانکی چهارشنبه، ۲۲ اردیبهشت‌ماه با ۳۵۴ تومان کاهش نسبت به روز کاری گذشته به رقم ۲۱ هزار و ۹۸۱ تومان رسید. قیمت فروش یورو نیز با افزایش۳۴۲ تومانی نسبت به روز کاری گذشته به رقم ۲۶ هزار و ۴۵۰ تومان رسید . قیمت خرید هر دلار ۲۱ هزار و ۵۴۵ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز۲۵ هزار و ۹۲۶ تومان بود. نرخ خرید دلار در بازار متشکل ارزی۲۲ هزار و ۶ تومان و نرخ فروش آن ۲۱ هزار و ۷۸۸ تومان اعلام شد. همچنین نرخ خریدیورو در این بازار ۲۶ هزار و ۳۳۸ تومان و نرخ فروش آن نیز۲۶ هزار و ۷۷ تومان اعلام شد. در سامانه سنا نیز قیمت دلار ۲۱ هزار و ۶۵۱ تومان و قیمت یورو۲۶ هزار و ۳۴۸ تومان رقم خورده است. همچنین در سامانه نیما، حواله یورو به قیمت۲۵ هزار و ۵۲۰ تومان فروخته و حواله دلار به قیمت۲۰ هزار و ۹۷۱ تومان معامله شد.  آن‌طور که بانک مرکزی اعلام کرده طی سه روز گذشته ۱۲۶۱ میلیون دلار ارز در سامانه نیما عرضه شده است؛ سامانه نیما۲۲ اردیبهشت ماه شاهد عرضه حدود ۳۸۱ میلیون دلار به صورت حواله ارزی به منظور تامین ارز واردات کشور بوده است. از عرضه‌های مذکور حدود ۱۲۰ میلیون دلار معامله شده است. بر اساس معاملات انجام شده، میانگین موزون نرخ دلاری معاملات ۲۰۶۰۳ تومان بوده است. این امر حاکی از این است که نرخ ارز موثر در واردات کشور نرخ مذکور بوده است. 

  رشد اندک قیمت سکه

نرخ دلار در بازار آزاد 22 هزار تومان معامله شد و همچنین اونس جهانی طلا نیزیک‌هزار و ۸۳۰ دلار و ۶۸ سنت فروخته شد. قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید چهارشنبه در بازار تهران با افزایش۱۰ هزار تومانی نسبت به روز کاری گذشته به ۱۰ میلیون و ۱۰ هزار تومان رسید. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز۹ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان معامله شد. نیم‌سکه بهار آزادی پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، ربع سکه سه میلیون و ۷۰۰ تومان و سکه یک گرمی هم ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت خورد. علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای۱۸ عیار به ۹۹۵ هزار و ۶۵۵ تومان رسید. قیمت مثقال طلا نیز چهار میلیون و ۳۱۳ هزار تومان شد. به دلیل موج جدید کرونا و اعلام شرایط قرمز در تهران، بازار طلا و جواهر تهران نیز به مدت 4 هفته تعطیل بود و از 18 اردیبهشت ماه بعد از یک دوره تعطیلی، مجدداً فعالیت خود را آغاز کرده است. قیمت‌های درج شده در این خبر با استناد به نرخ‌های اعلامی از سوی اتحادیه طلا و جواهر است. نوسان قیمت در بازار ارز درحالی رخ داده که در تعطیلات نوروز، با تلاش سفته بازان، قیمت دلار به مرز 26 هزار تومان هم رسیده بود اما انتشار خبرهای مربوط به مذاکرات هسته‌ای و... باعث عقب‌نشینی دلار از این سطح قیمتی شده است.  به اعتقاد کارشناسان دو باور در بازار ارز وجود دارد که موجب نوسانات قیمتی می‌شود، ‌نخست اینکه با مذاکره و بازگشت به برجام و... قیمت ارز کاهش چشم‌گیری خواهد داشت و دوم اینکه حتی مذاکره هم نمی‌تواند مانع از واقعیات موجود اقتصاد ایران شود و امکان کاهش چشم گیرقیمت ارز وجود ندارد و نهایتا دلار در کانال 23-22 هزار تومان جا خوش می‌کند. در صرافی‌های بانکی قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل کاهش یافته است؛ برهمین اساس، قیمت فروش دلار 21 هزار و 981 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 21 هزار و 545 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 26 هزار و 450 تومان و قیمت خریدیورو نیز 25 هزار و 926 تومان اعلام شده است. نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند. 

  نوسان هفتگی دلار

تحولات بازار ارز در هفته‌ای که گذشت نشان می‌دهد که نرخ دلار امریکا با افزایش نسبی در طول هفته به کانال بیست و دو هزار تومانی رسیده بود، ولی در نهایت با کاهش نرخ همراه شد. در این مدت، با حضور پرقدرت بازارساز در سمت عرضه و تقاضا، به‌طور نسبی نوسانات بازار مدیریت شد. هرچند در طول هفته، همانند روزهای گذشته، سایه سیگنال‌های مذاکراتی پیرامون سرانجام برجام، بر معاملات ارزی بود اما با افزایش نرخ ارز در بازار آزاد توسط نوسان گیران و دلالان، بازارساز با افزایش نرخ دلار در صرافی‌های بانکی، فاصله نرخ دلار صرافی‌های بانکی با بازار آزاد را کمتر کرد تا عملا جلوی ورود تقاضای کاذب ارز در بازار گرفته شود. حال بر اساس این گزارش، در هفته گذشته، هر اسکناس دلار امریکا به بیشترین نرخ هفتگی یعنی۲۲۱۸۹ تومان در صرافی‌های بانکی و مجاز رسید. اما در ادامه با افزایش عرضه، نرخ دلار با افت نسبی همراه شد و به رقم ۲۱۹۸۱ تومان رسید و دلار از نقطه اوج هفتگی فاصله گرفت. در این مدت، کمترین نرخ دلار امریکا در بازار روز شنبه رقم خورد و دلار امریکا به نرخ ۲۰۶۴۳ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته شد. بررسی تحولات بازار ارز در یکی دو هفته اخیر، بیانگر ریسک بالا برای سرمایه‌گذاری است. زیرا در این مدت، نرخ دلار امریکا با ریزش معناداری به کانال بیست هزار تومانی رسیده بود؛ در این چند ماه، چنین نرخی برای دلار در صرافی‌های مجاز به ثبت نرسیده بود. همین روند باعث شده تا بسیاری از مردمی که در سال‌های گذشته، به دنبال خرید دلار بودند، حالا متوجه ریسک بسیار بالا در بازار ارز شوند، در نتیجه شاخص ارزی فعلا با فعالیت پرقدرت بازارساز، با کاهش به کانال بیست و یک هزار تومانی رسیده است. 

  روند قیمت‌ها در بازار سکه و طلا هفته جاری

قیمت طلا و سکه در بازارهای داخلی با توجه به نوسانات قیمت ارز و خبرهای سیاسی و اقتصادی در جهان طی هفته جاری افزایش یافت. در حالی که این مدت با نوسانات جدی نرخ ارز همراه بوده، به نظر می‌رسد در آستانه انتخابات، تمایل مردم به حضور در بازارهای مالی کاهش یافته و مردم فعلا دست نگه داشته‌اند تا نتایج اخبار و حواشی سیاسی تکلیف بازار طلا و ارز را مشخص‌تر کند اما به دلیل همین اخبار، قیمت‌ها در این بازار در طول هفته‌ای که گذشت دستخوش تغییرات شد. به گفته نادر بذرافشان؛ دبیر هیات‌مدیره اتحادیه طلا و جواهر، قیمت هر انس طلای جهانی در هفته‌ای که گذشت، تنها با افزایش دو دلاری روبرو شد، اما در بازارهای داخلی با توجه به نوسانات قیمت ارز و خبرهای سیاسی و اقتصادی در جهان، شاهد افزایش قیمت‌ها بوده‌ایم. با توجه به اینکه در این روزها شاهد نوسانات در نرخ ارز هستیم، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید نیز با نوساناتی بین کانال ۹ تا ۱۰ میلیون تومانی در هفته گذشته در رفت و آمد بود؛ به‌طوری که از آغاز هفته هر قطعه سکه طرح جدید۹ میلیون و ۵۷۰ هزار تومان فروخته شد و در آخر هفته این قیمت در کانال قیمتی۱۰ میلیون تومان ایست کرد. در این مدت،

 نیم سکه نیز همانند سکه امامی با تغییراتی همراه بود و در طول هفته با افزایش۴۵۰ هزار تومانی همراه شد و در پایان هفته به رقم ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسید. همچنین ربع سکه با افزایش۴۰۰ هزار تومانی در آخرین روز هفته به رقم ۳ میلیون و۷۰۰ هزارتومان رسید. نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر در ابتدای هفته گفته بود با افزایش قیمت جهانی طلا، روند کاهشی قیمت طلا و سکه متوقف شده است، ولی به‌طور کلی روال طبیعی است و شوک قیمتی نداریم. با این حال، هر مثقال طلا که در ابتدای هفته ۴ میلیون و ۷۰ هزار تومان بود، در پایان هفته و در روز پنج شنبه ۴ میلیون و ۳۱۰ هزار تومان معامله شد و ۲۴۰ هزار تومان رشد را نسبت به آغاز هفته تجربه کرد. حالا باید دید در حالی که قیمت انس جهانی طلا که در آغاز هفته ۱۸۳۰ دلار بود و در پایان هفته به همین نرخ بازگشت چه تاثیری روی قیمت طلای داخلی می‌گذارد. هر چند باید نیم‌نگاهی نیز به اخبار انتخابات داشت. 

  دومین صعود متوالی دلار در معاملات خارجی

شاخص دلار در آستانه ورود به ۹۱ واحد قرار گرفت. به گزارش رویترز، شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات دیروز با ۰. ۰۵ درصد افزایش نسبت به روز قبل از آن در سطح ۹۰. ۷۳۵ واحد بسته شد. در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰. ۱۶ درصد کاهش نسبت به روز قبل خود و به ازای

۱. ۴۰۳ دلار مبادله شد. یورو۰. ۰۳ درصد پایین رفت و با رفتن به کانال ۱. ۲۰ به ۱. ۲۰۷ دلار رسید. در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰. ۰۸ درصد افزایش به ۱۰۹. ۴۶۴ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار امریکا به ازای۱. ۲۹۳ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶. ۴۵۱یوان چین اعلام شد. 

  قیمت طلای جهانی کاهش یافت

در حالی که تقویت دلار و بالا رفتن سود اوراق قرضه 

خزانه داری امریکا سبب آسیب دیدن جذابیت بازار طلا به عنوان محل امن سرمایه‌گذاری شده است، قیمت طلا روز جمعه کاهش داشت و در مسیر ثبت افت هفتگی قرار گرفت. در این هفته قیمت طلا شاهد افت نزدیک به نیم درصدی بوده است. قیمت فلز زرد در معاملات آتی امروز برای تحویل در ماه ژوئن هم با 0. 09 درصد رشد به 1825 دلار و 60 سنت رسید. 

 

ارسال نظر