احمد توکلی: قانون‌گذاری حین رسیدگی به بودجه خلاف قانون است

۱۴۰۰/۰۲/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۰۶۷

یک نماینده مجلس گفت: برخی تحت عنوان رویه بودن این اتفاقات طی سال‌های گذشته، به دنبال توجیه این تخلفات هستند؛ سال‌های گذشته هرطور بوده دلیل نمی‌شود همان رویه غیرقانونی در مجلس با ادعای انقلابی‌گری ادامه داشته باشد. علی خضریان، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در این رشته توئیت نوشت: با توجه به عدم پاسخگویی آقایان قالیباف و نادران نسبت به تغییرات گسترده ارقام و اعداد جداول بودجه ۱۴۰۰ پس از رای‌گیری لایحه در صحن مجلس و همچنین تلاش همه‌جانبه عده‌ای برای برخورد سیاسی و رسانه‌ای با این موضوع، مطالبی را جهت تنویر افکار عمومی بیان می‌کنم. به گزارش ایلنا، او ادامه داد: آنچه کاملا مشخص است اینکه نمایندگان مجلس در ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ در آخرین جلسه سال، کلیه تبصره‌ها، احکام و جداول بودجه را براساس ایرادات شورای نگهبان برطرف و تصویب کردند و ۲۷ اسفند نیز رییس مجلس رسما قانون بودجه سال ۱۴۰۰ و جداول آن را طی نامه‌های جداگانه به رییس‌جمهوری ابلاغ کرد.

خضریان افزود: این درحالی است که در جلسه ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ جناب محسن زنگنه طی اخطار قانون اساسی پیرامون اینکه برخلاف وعده کمیسیون تلفیق هیچ جدولی به نمایندگان داده نشده و رای‌گیری درحالی است که نمایندگان هیچ اطلاعی از جداول ندارند، تذکر می‌دهد. این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: رییس کمیسیون تلفیق بودجه نیز در پاسخ ضمن رد تذکر، مدعی شد «جداول» در پیوست موجود است و تاکید می‌کند: «الان هم که آن را می‌فرستیم اصلاحات «جداول» را فرستاده‌ایم... قبل از ابلاغ بودجه به دولت، تمام ردیف‌ها، جداول، تغییرات متفرقه و همه اصلاحات، احکام بودجه انجام شده و مصوب است.»

۰خضریان گفت: وقتی جناب نادران با صراحت اعلام می‌کند جداول اصلاح شده در پیوست موجود است و الان که آن را می‌فرستیم شورای نگهبان، اصلاحات جداول را هم فرستاده‌ایم و اصلاحات انجام شده و مصوب است؛ یعنی از ۲۷ اسفند ۹۹ که قانون بودجه ۱۴۰۰ رسما به دولت ابلاغ شد، موضوع بودجه در همه ابعاد خاتمه می‌یابد. وی تصریح کرد: لذا کسانی که با این تفصیل از فردای ابلاغ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ به دولت تا ۱۴ فروردین در طبقه نهم ساختمان شیخ فضل‌الله مجلس در حال تغییر ردیف‌های بودجه بودند، می‌بایست پاسخگو باشند که چه کرده‌اند؟ و بعد از همه این مراحل چه کاری روی بودجه ۱۴۰۰ انجام می‌دادند؟ این همه تناقض از کجاست؟ این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: متاسفانه مشاهده می‌شود برخی تحت عنوان رویه بودن این اتفاقات طی سال‌های گذشته، به دنبال توجیه این تخلفات هستند؛ سال‌های گذشته هرطور بوده دلیل نمی‌شود همان رویه غیرقانونی در مجلس با ادعای انقلابی‌گری ادامه داشته باشد. او ادامه داد: آقایان چه اختیاری داشتند که حق قانونگذاری نمایندگان را به یک جمع چند نفره تفویض کنند؟ این حرف‌ها در تناقض کامل با حرف رییس کمیسیون تلفیق بودجه در جلسه ۲۶ اسفند است که اعلام کرد جداول تا فردا و همراه با قانون بودجه به دولت ابلاغ خواهد شد. خضریان تاکید کرد: با توجه به محرز بودن تخلفات صورت گرفته شده توسط عده‌ای معدود، بهترین اقدام رسیدگی به تخلفات صورت گرفته شده در مسیر صحیح و منطقی آن جهت برخورد با متخلفان و همچنین رفع ایرادات احتمالی قانونی جهت عدم تکرار این تخلفات در سال‌های آینده  است.

    به نادران گفتیم قبل از بالا گرفتن دعوا، حرف‌های خود را نزد مردم بیان کند

یکی از نماینده ادوار مجلس گفت: من از شروع مجلس هفتم در ۸۳ تا سال ۹۰ تلاش زیادی داشتم تا نمایندگان را قانع کردم که این کار خلاف قانون‌گذاری است، که در حین رسیدگی به بودجه قانون‌گذاری کنند. این روش اقتصاد ملی را متزلزل می‌کند و ثبات روانی را از بین می‌برد. ‌ احمد توکلی، درباره مباحث اخیر پیرامون وقوع برخی تغییرات در جداول لایحه بودجه توسط رییس مجلس، گفت: ببینید ما در مسیر «تهیه و تنظیم» و «رسیدگی و تصویب» لایحه بودجه یک سری مشکلات داریم. با این توضیح که تهیه و تنظیم بودجه در دولت انجام می‌شود و بعد به مجلس می‌آید و رسیدگی و تصویب در آنجا صورت می‌گیرد. به گزارش ایلنا، وی افزود: اولاً در تمام طول این مسیر از تهیه تا تصویب، قواعد بودجه‌ریزی تقریبا به‌طور کامل رعایت نمی‌شود و قوانین را نقض می‌کنند.  نماینده ادوار مجلس در ادامه بیان کرد: در بحث بودجه، همیشه باید یک‌ قانون از پیش وجود داشته باشد و برای آن تکالیف که در قانون در نظر گرفته شده، پول درنظر بگیرند. اما این وجود ندارد، در نتیجه مجبور می‌شوند در روند تنظیم و تصویب بودجه «قانون‌گذاری» کنند. وی افزود: من از شروع مجلس هفتم در ۸۳ تا سال ۹۰ تلاش زیادی داشتم تا نمایندگان را قانع کردم که این کار خلاف قانون‌گذاری است، که در حین رسیدگی به بودجه قانونگذاری کنند. این روش اقتصاد ملی را متزلزل می‌کند و ثبات روانی را از بین می‌برد. توجه داشته باشید که این کار را هم دولت‌ها و هم مجالس انجام می‌دهند. توکلی درباره چرایی وجود این روند نادرست، ابراز داشت: علت این است که اولا زمان رسیدگی بسیار کوتاه است و در عمل نمی‌رسند که بخواهند دقیق شوند. از سوی دیگر برخی افراد تجربه کافی ندارند، افرادی که امسال در کمیسیون تلفیق بودند از ۴۴ نفر عضو تقریبا ۳۴ نفرشان هیچ سابقه بودجه‌ریزی نداشتند. خب این چقدر کار را سخت می‌کند؟ زمانی که این شرایط وجود دارد خود به خود تخلفات به وجود می‌آید. وی ادامه داد: در زمانی که ما عضو مجلس و کمیسیون تلفیق بودیم، من در شب‌های آخر اصلا نمی‌ماندم و می‌رفتم به این علت که مجبور بودند آیین نامه را بشکنند و درجا رای بگیرند برای اصلاح ایین نامه، خب این معنا ندارد که در ضمن بازی قواعد بازی را عوض کنی. این موارد باعث می‌شد که هیات رییسه کمیسیون برای تلفیق کارهایی بکنند که بودجه به شب عید برسد. چراکه اگر نمی‌رسید از روز اول فروردین هر پولی که دولت خرج می‌کرد غیرقانونی بود. در چنین شرایطی امان از روزی که دولت بودجه را دیر بدهد که در زمان آقای احمدی‌نژاد زیاد اینطور بود و حالا اگر یک تعطیلات هم می‌افتاد وسط این رسیدگی به بودجه دیگر سخت‌تر هم می‌شد. در چنین شرایطی به این دلیل که کار پیش نمی‌رود و با این هدف که از شب عید جلو نزند، ناچار به برخی تغییرات می‌شدند. نماینده اسبق تهران درخصوص تغییرات مورد ادعای نمایندگان پیرامون لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ گفت: با مواردی که اشاره کردم انجام تغییرات مسبوق به سابقه است اما اگر جهت‌گیری در تغییرات شخصی یا حوزه‌ای باشد یا به نفع اشخاص حقوقی خاص باشد، حتما باید مواخذه شود. رییس هیات‌مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت در رابطه با پیگیری‌های این موسسه پیرامون مساله تغییر در لایحه بودجه، اظهار داشت: آقای نادران به صورت مجازی در جلسه هیات‌مدیره دیده‌بان حضور پیدا کردند و توضیحاتی را ارایه دادند. من هم ایشان فرد رُک و صریحی می‌دانم. حالا در مواجهه با نمایندگان معترض هم حرف خود را بیان می‌کند. اگر ظلم مرتکب شده باشد، حتی اگر نادران باشد ما پیگیری می‌کنیم اما اگر روشن شود تخلف و کوتاهی کرده، ناچار بوده و تقصیر نداشته در این مواردی که شبهه‌ناک هستند و قطعیت وجود ندارد که تغییرات ایجاد شده، یقه‌شان را نمی‌گیریم.

توکلی در پاسخ به این سوال که «آیا توضیحات نادران به عنوان رییس کمیسیون تلفیق برای شما قانع‌کننده بود؟»، بیان داشت: ما در این رابطه حرف نهایی را نزده‌ایم به این علت که حرف مخالفین را نشنیدیم. فقط به ایشان گفتیم قبل از اینکه دعوا بالا بگیرد تا فرصت هست حرف‌های خود را در محضر مردم بیان کنند. این نامه‌ای که مخالفین نوشتند را بردارند و در صحن علنی توضیح بدهند که پاسخ هر کدام از موارد چیست، اگر قانع شدند که هیچ، اگر قانع نشدند، سند بیاورند؛ به این علت که مخالفین هم تاکنون حرف‌های کلی زده‌اند. در صورت ارایه سند هم کمیسیون اصل نود رسیدگی کند و هم ما رسیدگی خواهیم کرد. ما تاکنون نشان دادیم که رودربایستی با کسی نداریم، ان‌شاءالله بعد از این هم نخواهیم داشت

 

ارسال نظر