دور تازه ریزش لیر و ثبات قیمت طلا

۱۴۰۰/۰۲/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۷۹۵۰
دور تازه ریزش لیر و ثبات قیمت طلا

بالا گرفتن تنش‌های بین آنکارا و واشنگتن باعث ریزش مجدد لیر شد.به گزارش بلومبرگ، روابط بین امریکا و ترکیه وارد دور تازه‌ای از تنش شده است. پس از اعلام خبر کنار گذاشته شدن ترکیه از پروژه جنگنده اف-۳۵ به دلیل خرید سامانه دفاع موشکی از روسیه، دولت امریکا در اقدامی جدید، نسل کشی ارامنه توسط امپراتوری عثمانی را به رسمیت شناخت. فعالان بازارهای مالی نگرانند که با افزایش تنش‌های کنونی، تحریم‌های جدیدی توسط امریکا علیه اقتصاد ترکیه وضع شود و شرایط به مانند دوره پرتنش سال ۲۰۱۸ شود.  وادار شدن بازار ساز به تزریق حجم زیادی از منابع ارزی به بازار برای بازگرداندن ثبات و آرامش به آن باعث شده است تا حجم ذخایر ارزی ترکیه در ماه‌های اخیر با کاهش محسوسی نسبت به ماه‌های قبل‌تر مواجه شود. طبق اعلام بانک مرکزی ترکیه، تا پایان ماه مارس حجم ذخایر ارزی این کشور به ۵۰.۸۹۴ میلیارد دلار رسیده که کمترین سطح ثبت شده از ماه ژانویه تاکنون بوده است. ترکیه با وجود هدف‌گذاری‌های اخیر خود هنوز موفق نشده است تا تورم را به محدوده هشت درصدی کاهش دهد.  مسائل اخیر باعث شد تا لیر که هفته گذشته به پایین‌ترین سطح سه هفته اخیر خود رسیده بود، بار دیگر روندی نزولی را تجربه کند و به کمترین نرخ برابری خود در یک ماه اخیر برسد تا جایی که نرخ برابری دلار در کانال ۸.۲ لیر تثبیت شود. در آخرین دور از معاملات ارزی استانبول، هر دلار با ۰.۲۶ درصد افزایش به ۸.۲۸۷ لیر رسید. ارزش پول ملی ترکیه از سال ۲۰۱۸ تاکنون ۵۰ درصد در برابر اسکناس امریکایی تضعیف شده است. بانک مرکزی نیز ذخایر ارزی کمی در اختیار دارد که این مساله روی توانایی این نهاد در کنترل نوسانات ارزی تاثیر منفی گذاشته است.در برابر دیگر ارزهای مهم، نرخ برابری هر یورو معادل ۱۰.۰۱۵ لیر و هر پوند معادل ۱۱.۵۱۲ لیر اعلام شد.

    ارزش بازار ارزهای دیجیتالی

خبر ورود بزرگ‌ترین بانک امریکایی به بازار بیتکوین باعث صعود جدید رمزارزها شد.به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، برخی از منابع آگاه گفته‌اند بانک جی پی مورگان در حال بررسی مکان معرفی صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر بیت کوین به مشتریان خاص خود است. ورود بزرگ‌ترین بانک امریکایی به عرصه ارزهای دیجیتالی می‌تواند موجی از ورود جریان‌های تازه سرمایه‌گذاری به این بازار را همراه داشته باشد. پیشتر امکان انتقال وجه بر بستر بلاک چین برای تراکنش‌های بین بانکی داخلی در برخی از حساب‌های 

جی پی مورگان به صورت آزمایشی فراهم شده بود. 

    دلار بالا رفت

ارزش دلار مقابل بیشتر ارزهای مهم افزایش یافت.به گزارش رویترز، هر چند انتظار نمی‌رود در کوتاه‌مدت بانک مرکزی امریکا تمایلی به تغییر نرخ بهره داشته باشد، وضعیت بازار کار و رشد اقتصادی امریکا نسبت به سال گذشته آشکارا بهبود یافته است. از سوی دیگر اما کند بودن توزیع واکسن در سطح کشورهای اروپایی تا جایی پیش رفته که اتحادیه اروپا از شرکت استرا زنکا به دلیل عمل نکردن به تعهداتش شکایت کرده است. با توجه به شیوع موج سوم کرونا در اروپا، شاخص خوش‌بینی به اقتصاد آلمان به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد اروپایی، در ماه آوریل رشد کمتر از حد انتظار داشت. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۱۱ درصد افزایش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۰.۸۴۷ واحد بسته شد.در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۱۱ درصد کاهش نسبت به روز قبل خود و به ازای۱.۳۸۹ دلار مبادله شد. یورو۰.۱ درصد پایین رفت و با ماندن در کانال ۱.۲۰ به ۱.۲۰۸ دلار رسید.در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۱۲ درصد افزایش به ۱۰۸.۱۲۴ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار امریکا به ازای۱.۲۸۱ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۴۸۵یوان چین اعلام شد.

    قیمت طلای جهانی ثابت ماند

با توجه به جلسه پیش روی بانک فدرال رزرو، قیمت طلا ثابت ماند.به گزارش رویترز، روز سه شنبه قیمت طلا در آستانه جلسه سیاست پولی فدرال رزرو ایالات متحده کمی تغییر کرد، در حالی که پالادیوم زیر پیک قبلی قرار گرفت. طلای اسپات با قیمت۱۷۸۰ دلار در هر اونس ثابت بود. معاملات آتی طلا در ایالات متحده با ۱۷۸۰ دلار در هر اونس تغییر چندانی نکرد.قیمت هر اونس طلا با ۰.۰۳ درصد کاهش به ۱۷۸۰ دلار و ۸۸ سنت رسید.در حالی که تقویت دلار سبب کاهش جذابیت سرمایه‌گذاری در بازار طلا شده و بازارها به دنبال سرنخ‌هایی از نشست سیاست‌گذاری فدرال رزرو هستند، قیمت طلا امروز اندکی کاهش داشت.فعالان بازار اکنون منتظر پایان نشست 

دو روزه فدرال رزرو در روز چهارشنبه هستند. هرچند انتظار نمی‌رود تغییر سیاست عمده‌ای رخ دهد اما سرمایه‌گذاران به دقت چشم‌اندازی را که رییس بانک مرکزی امریکا برای اقتصاد این کشور در ماه‌های پیش رو ترسیم خواهد کرد دنبال می‌کنند.در همین حال بانک مرکزی ژاپن سیاست پولی خود را ثابت حفظ کرده در حالی که محدودیت‌های جدید اعمال شده برای مقابله با کرونا بر چشم‌انداز اقتصادی این کشور که وضعیتی شکننده را تجربه می‌کند سایه افکنده است.


 

ارسال نظر