اعلام آمادگی صرافان برای به‌کارگیری رمزارزهای داخلی در واردات

۱۴۰۰/۰۲/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۷۸۶۴

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری|

کانون صرافان قبل از تصویب ضوابط استفاده از رمزارزهای داخلی برای واردات کالا، آمادگی خود در خصوص بهره‌گیری از شبکه گسترده صرافان در استفاده از رمز ارزهای داخلی جهت واردات کالا اعلام کرده بود. چندی پیش بانک مرکزی ضوابط ناظر بر چگونگی استفاده از رمزارزهای حاصل از استخراج داخلی توسط واحدهای صنعتی دارای پروانه بهره‌برداری از وزارت صمت را تنها جهت انجام پرداخت‌های ارزی بابت واردات تصویب کرد.صرافی‌های مجاز و بانک‌ها می‌توانند در چارچوب ضوابط پرداخت‌های ارزی بابت واردات از طریق رمزهای استخراج شده در داخل کشور را انجام دهند. کانون صرافان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: در شرایط حساس کنونی و محدودیت‌های تحمیل شده در نقل و انتقالات بین‌المللی، تصمیم مجموعه حاکمیت و به تبع آن بانک مرکزی در خصوص استفاده از پتانسیل رمزارزها در مراودات بین‌المللی، ابلاغ آن - هرچند دیر- نویدبخش تسهیل در مراودات مالی در آینده نه چندان دور خواهد بود.کانون صرافان ضمن استقبال از این تصمیم اعلام می‌کند که با استفاده از شبکه گسترده صرافان مجاز و کارگزاران خود، آمادگی کامل دارد تا ضمن همکاری با تمام نهادهای مرتبط در این حوزه اعم از وزارت صمت، بانک مرکزی، فعالین حوزه استخراج و خرید و فروش، اقدام به ارایه زیرساخت آماده (قسمت رمزارز) اپلیکیشن کانون صرافان یا حمایت از زیرساخت‌های موجود کند.

   کاهش نرخ در بازار

نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر با اشاره به کاهش قیمت‌ها در بازار طلا و ارز گفت: با توجه به افت قیمت ارز، قیمت‌ها در بازار طلا و سکه روند کاهشی داشت و قیمت ارز نیز افت کرد.محمد کشتی آرای افزود: . قیمت ارز کاهشی بود؛ هر دلار ۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان و هر یورو۲۸ هزار تومان فروخته شد. اونس جهانی طلا به ۱۷۷۷ دلار رسید و به این ترتیب هر قطعه سکه طرح جدید۱۰ میلیون و ۸۰ هزار تومان، سکه طرح قدیم۱۰ میلیون تومان، نیم سکه ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و سکه‌های گرمی نیز دو میلیون تومان فروخته شده است.هر گرم طلای۱۸ عیاریک میلیون و ۳ هزار تومان و هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۳۴۵ هزار تومان فروخته شده است

در ساعات عصر نیز قیمت دلار به 23 هزار و 950 تومان، قیمت یورو 28 هزار و 900 تومان و درهم امارات 6 هزار و 610 تومان افزایش داشت. قیمت طلای۱۸عیار هرگرم یک میلیون و ۱۱ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید۱۰میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و وقیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز 10 میلیون تومان، نیم‌سکه بهار آزادی 5 میلیون و 600هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 3 میلیون و 600 هزار تومان و سکه یک گرمی 2 میلیون تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسدو هر مثقال طلا 4 میلیون و 403 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.به دلیل موج جدید کرونا و اعلام شرایط قرمز در تهران، بازار طلا و جواهر تهران نیز به مدت 2 هفته تعطیل اعلام شده است؛ قیمت‌های درج شده در این خبر نیز با استناد به نرخ‌های اعلامی از سوی اتحادیه طلا و جواهر است.نوسان قیمت در بازار ارز درحالی رخ داده که در تعطیلات نوروز، با تلاش سفته بازان، قیمت دلار به مرز 26 هزار تومان هم رسیده بود اما انتشار خبرهای مربوط به مذاکرات هسته‌ای و ... باعث عقب‌نشینی دلار از این سطح قیمتی شده است.به اعتقاد کارشناسان دو باور در بازار ارز وجود دارد که موجب نوسانات قیمتی می‌شود، ‌نخست اینکه با مذاکره و بازگشت به برجام و ... قیمت ارز کاهش چشم‌گیری خواهد داشت و دوم اینکه حتی مذاکره هم نمی‌تواند مانع از واقعیات موجود اقتصاد ایران شود و امکان کاهش چشم گیرقیمت ارز وجود ندارد و نهایتا دلار در کانال 23-22 هزار تومان جا خوش می‌کند.در صرافی‌های بانکی قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل کاهش یافته است؛ برهمین اساس، قیمت فروش دلار 23 هزار و 333 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 22 هزار و 871 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 27 هزار و 977 تومان و قیمت خریدیورو نیز 27 هزار و 423 تومان اعلام شده است.نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.

     ارزش بازار ارزهای دیجیتالی 

زیر دو تریلیون دلار آمد

برای نخستین‌بار در دو هفته اخیر ارزش بازار ارزهای دیجیتالی زیر دو تریلیون دلار شد.به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، با وجود اصلاح عمیق بازار ارزهای دیجیتالی در چهارمین هفته ماه آوریل، دن مورهد- مدیر شرکت پنترا کپیتال- از ورود شرکت‌های بزرگ به عرصه سرمایه‌گذاری در بازار و احتمال تصویب قوانین مبادلات رمزارزها به عنوان دو عاملی نام برده است که می‌توانند زمینه ساز رسیدن بیت کوین به قیمت۲۰۰ هزار دلار تا سال ۲۰۲۲ شود. وی همچنین پیش بینی کرده است تا ۲۰۲۲ حدود یک میلیون کاربر جدید در جهان به بازار بیت کوین اضافه شود. بورس کانادا که یکی از پیشتازترین بورس‌های جهان در عرصه ارزهای دیجیتالی شناخته می‌شود با ورود یک صندوق بورسی مبتنی بر رمزارز دیگر موافقت کرد. بدین‌ترتیب، اکنون چهار ETF که مبتنی بر ارزهای دیجیتالی هستند در بورس تورنتو لیست شده‌اند. این صندوق بورسی بر پایه رمزارز اتریوم که اکنون دومین رمزارز بزرگ دنیا محسوب می‌شود، به فعالیت‌های سرمایه‌گذاری خواهد پرداخت. با تردید نسبت به روند بلندمدت بیت کوین، شمار سرمایه‌گذاران عمده در اتریوم افزایش قابل توجهی داشته است تا جایی که اکنون تعداد نهنگ‌های اتریوم که ۱۰ هزار عدد اتریوم یا بیشتر از این رمزارز در اختیار دارند، به رکورد تاریخی تازه‌ای رسیده است. استفان ایزاک- مدیرموسسه الوین کپیتال- گفت: پایان بیت کوین اجتناب ناپذیر است. نگرانی‌های محیط زیستی و قانون‌گذاری‌های دولتی سرنوشت حتمی بیت کوین را رقم می‌زنند. نمی‌دانم چگونه و چه طور، اما پایان بیت کوین رقم خواهد خورد.مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۱۸۳۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۱.۹ درصد کمتر شده است. در حال حاضر ۵۲ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت کوین و ۱۷ درصد در اختیار اتریوم است. بیت‌کوین۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت. 

     پیش‌بینی نرخ ارز در نیمه نخست ۱۴۰۰

یک دکترای اقتصاد گفت: در سال ۹۷ تا ۹۹ نرخ ارز مدام شوک‌هایی را تجربه ‌کرد و از ۳۵۰۰ به بیش از ۳۰ هزار تومان رسید؛ در سال ۱۴۰۰ به‌ویژه در نیمه اول می‌توانیم این انتظار را داشته باشیم که نرخ ارز تغییر چندانی نکند و دچار شوک نشود.مهرداد رحمانی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: نرخ واقعی دلار از تلاقی نیروهای عرضه و تقاضا در بازار ارز شکل می‌گیرد؛ لذا برای نرخ واقعی دلار باید به نیروهای عرضه و تقاضا در بازار ارز رجوع کنیم. در هر اقتصادی مولفه‌های تشکیل‌دهنده سمت عرضه بازار ارز شامل صادرات، ورود سرمایه، ورود توریست، دریافت وام و کمک‌های بلاعوض خارجی است همچنین مولفه‌های تشکیل‌دهنده تقاضای ارز نیز شامل واردات، خروج سرمایه از اقتصاد، خروج توریست و گردشگر از کشور و پرداخت وام و اهدای کمک‌های بلاعوض به سایر کشورها است.وی ادامه داد: با توجه به شیوع ویروس کرونا در سطح جهان، طی۱۴ ماه اخیر ورود گردشگران خارجی به کشور به‌شدت محدود شده و مردم ایران نیز بسیار کم به کشورهای خارجی سفر می‌کنند و چشم‌انداز یک سال پیش رو نیز همین‌گونه خواهد بود. در نتیجه در سمت عرضه ارز «صادرات» و «ورود سرمایه» و در طرف تقاضای ارز نیز «واردات» و «خروج سرمایه» به عنوان مولفه‌های مهم و تأثیرگذار در تعیین نرخ از در کوتاه‌مدت مطرح هستند. البته دریافت و پرداخت وام و کمک‌های بلاعوض همواره سهم کمتری را نسبت به دیگر مولفه‌ها دارند.این دکترای اقتصاد نفت با بیان اینکه مولفه صادرات خود به ۲ بخش صادرات «نفتی» و «غیرنفتی» دست‌بندی می‌شود، خاطرنشان کرد: صادرات نفتی شامل صادرات نفت خام و فرآورده‌های نفتی است. با توجه به اینکه در کشور ما نفت در تملک دولت است، لذا درآمدهای ارزی حاصل از صادرات نفت به خزانه دولت واریز می‌شود.وی افزود: بنابراین دولت به عنوان یکی از عرضه‌کنندگان عمده ارز در کشور محسوب می‌شود، به عبارت دیگر باید بگوییم که عمده عرضه‌کننده ارز در کشور ما دولت است که می‌تواند بخش زیادی از ارزی را که از طریق صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی به دست می‌آورد، به واسطه بانک مرکزی و از مسیر بانک‌های عامل و صرافی‌ها در بازار ارز به فروش برساند و در واقع بانک مرکزی از این طریق می‌تواند بر نرخ ارز تأثیر بگذارد.وی عنوان کرد: از طرفی، تمام صادرات غیرنفتی توسط بخش خصوصی انجام نمی‌شود؛ بلکه بخشی از آن توسط بنگاه‌هایی انجام می‌شود که مالکیت دولتی دارند. پس ارز حاصل از صادرات غیرنفتی توسط بنگاه‌هایی که مالکیت دولتی دارند وارد خزانه دولت شده و جزو درآمدهای ارزی دولت محسوب می‌شود، بنابراین بخشی از صادرات غیرنفتی که توسط بنگاه‌ها و شرکت‌های خصوصی انجام می‌شود، در کل درآمد ارزی عاید شده برای کشور، به نسبت سهم کمتری دارد.رحمانی بیان کرد: از سال ۹۷ تاکنون اقتصاد ایران از سوی دولت امریکا تحت تحریم‌های شدید اقتصادی قرار گرفته و در سه سال اخیر همواره بر شدت این تحریم‌ها اضافه شده است.

 

ارسال نظر