رویداد

۱۴۰۰/۰۲/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۷۷۰۵

تمدید مهلت‌ تسویه بدهی بدهکاران شبکه بانکی به علت کرونا

بانک مرکزی در بخشنامه‌ای تمدید مهلت‌های مقرر در «قانون تسهیل تسویه بدهی بدهکاران شبکه بانکی کشور» را به شبکه بانکی ابلاغ کرد. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، بر اساس مصوبات شصت و چهارمین جلسه ۲۱ فروردین ماه ۱۴۰۰ ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا به سبب استمرار شرایط ناشی از بیماری کرونا و اثرات تعطیلی‌های وضع شده برای مشاغل و کسب و کارها، مهلت‌های زمانی مندرج در بند هفتم مصوبه جلسه چهل و هفتم ستاد ملی مدیریت کرونا در تاریخ ۱۵ آذر ماه ۹۹ در زمینه (قانون تسهیل تسویه بدهی بدهکاران شبکه بانکی کشور)، به مدت شش ماه تمدید می‌شود. بر همین اساس مهلت‌ مندرج در قانون یاد شده، برای اشخاص مشمولی که تاکنون نتوانسته‌اند از مزایای قانون یاد شده، بهره‌مند شوند برای تسلیم تقاضا به بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی تا پایان خردادماه سال ۱۴۰۰، برای بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی به منظور محاسبه مانده بدهی مشتری طبق ضوابط ابلاغی بانک مرکزی تا پایان مرداد ماه سال ۱۴۰۰ و برای اشخاص مشمول به منظور تسویه نقدی مانده ‌بدهی تا پایان شهریور ماه سال ۱۴۰۰، تمدید می‌شود. براین اساس، بانک‌ها و موسسات اعتباری مراتب را به قید تسریع و با لحـاظ مفـاد بخشـنامه ۱۶ مرداد ماه ۹۶ به همه واحدهای ذیربط خود ابلاغ کرده و بر حسـن اجرای آن نظارت دقیق به عمل آورند. بانک مرکزی در بهمن ماه ۹۹ در بخشنامه‌ای مصوبه شورای پول و اعتبار مبنی بر تمدید مهلت استفاده از مصوبه این شورا در خصوص تعیین تکلیف بدهی غیرجاری واحدهای تولیدی تا پایان شهریورماه۱۴۰۰ را به شبکه بانکی ابلاغ کرد.

تورم ونزویلا  از ۳۰۰۰  درصد گذشت

نیکلاس مادورو، رییس‌جمهور ونزوئلا وعده داده است که با انجام اصلاحات ساختاری، نرخ تورم را مهار کند که البته در تحقق این وعده ناکام بوده است.به گزارش رویترز، بانک مرکزی ونزویلا در جدیدترین گزارش خود از شاخصه‌های اقتصادی ماه مارس اعلام کرد که نرخ تورم این کشور با وجود کنترل‌های نقدینگی جدید انجام شده توسط بانک مرکزی این کشور افزایشی بوده است. در ۱۲ ماه منتهی به مارس، نرخ تورم این کشور به ۳۰۱۲ درصد رسید که این نرخ ۷۵ درصد بیشتر از تورم ثبت شده بازه مشابه منتهی به ماه قبل بوده است. این نرخ تورم که بالاترین تورم یک سال اخیر در این کشور محسوب می‌شود پس از آن ثبت شد که اقتصاد این کشور در نتیجه پیامدهای شیوع کرونا با مشکلات بیشتری مواجه شده است. در بین بخش‌های مختلف، بهداشت و درمان با تورم ۴۳۶۹ درصدی پیشتاز بوده و تورم بخش مواد غذایی نیز ۲۷۹۵ درصد اندازه‌گیری شده است. بر مبنای ماهانه، نرخ تورم ونزوئلا در این ماه ۱۶.۱ درصد اندازه‌گیری شده است که ۲.۴ درصد کمتر از تورم ثبت شده در ماه قبل است.در حال حاضر حداقل سطح دستمزد ماهانه شهروندان ونزوئلا به سه دلار رسیده است و بحران شدید اقتصادی منجر به مهاجرت چهار میلیون نفر از مردم این کشور شده است.بانک مرکزی ونزوئلا بانک‌های این کشور را مجبور کرده است که مقادیر بیشتری بولیوار در مقایسه با گذشته به عنوان ذخیره نگهداری کنند و روند چاپ پول نیز کاهش یافته است. با این حال اقدام بانک مرکزی ونزوئلا به کاهش قدرت وام دهی بانک‌ها نیز منجر شده است و این مساله برای اقتصاد ونزوئلا که با رشد منفی روبرو است خبری بد به شمار می‌رود.آنخل آلواردو، از نمایندگان مجلس ونزوئلا گفت: دولت این کشور از طریق کوچک کردن اقتصاد به دنبال مقابله با تورم است.نیکلاس مادورو، رییس‌جمهور ونزوئلا وعده داده است که با انجام اصلاحات ساختاری، نرخ تورم را مهار کند که البته در تحقق این وعده ناکام بوده است.صندوق بین‌المللی پول در آخرین پیش‌بینی خود از اقتصاد ونزوئلا اعلام کرد انتظار دارد رشد اقتصادی این کشور منفی ۳۵درصد و نرخ تورم یک میلیون درصد باشد.

توقف روند نزولی بیت‌کوین

بیت‌کوین در ادامه احیای ریزش سنگین اخیر خود، شاهد بهبود نسبی قیمت خود بود.به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، رابرت کاپلان- مدیر دفتر منطقه‌ای بانک مرکزی امریکا در دالاس- در جمع دانشجویان دانشگاه تگزاس‌ای‌اند‌ام با اعتراف به تبدیل شدن بیت‌کوین به عنوان ابزاری برای حفظ ارزش گفت: هنوز راه زیادی در پیش دارد. به‌طور واضح ارزش بیت‌کوین در این سال‌ها افزایش پیدا کرده است اما برای آنکه به عنوان یک پول شناخته شود نیاز دارد تا با تعدیلات بیشتر، خود را با واقعیت‌های بازار پول سازگار کند. تمایل ماینرها به استخراج بیت‌کوین به‌طور قابل توجهی رو به افزایش است. طبق اعلام گلس نود، طی ۹ ماه اخیر فعالیت استخراج‌کنندگان بیت‌کوین دو برابر شده است و هش ریت استخراج از شبکه بیت‌کوین با عبور از یک اگزا هش، به رکورد تازه‌ای در طول تاریخ استخراج این رمزارز محبوب رسیده است. برخی از فعالان بازار ارزهای دیجیتالی امیدوار هستند بیت‌کوین در ادامه رالی صعودی خود امسال موفق به عبور از سطح روانی مهم ۱۰۰ هزار دلاری شود. بانک مرکزی ترکیه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد استفاده از ارزهای دیجیتالی به عنوان ابزار پرداخت در این کشور را ممنوع اعلام می‌کند چرا که این کار ممکن است خسارات غیر قابل جبرانی داشته باشد. طبق تصمیم بانک مرکزی، دارایی‌های دیجیتالی، ارزهای دیجیتالی یا هر چه که از فناوری نردبان غیرمتمرکز استفاده می‌کند نباید چه به‌طور مستقیم و چه غیرمستقیم برای پرداخت بهای کالا و خدمات مورد استفاده قرار گیرد. مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۲۰۰۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۰.۱۶ درصد کمتر شده است. در حال حاضر ۵۴ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت کوین و ۱۵ درصد در اختیار اتریوم است. بیت‌کوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت.

 

ارسال نظر