دریچه

۱۴۰۰/۰۱/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۷۶۸۶

پر شدن خشاب تحریم‌ها، نتیجه مذاکرات وین

یک کارشناس اقتصادی معتقد است، هیچ راهی به جز تنوع مبادی واردات کالای اساسی، تعمیق رابطه تجاری با چین در قالب تجارت دو جانبه و ایجاد زیر ساخت تجاری با همسایگان با هدف صفر کردن مازاد حساب جاری ایران با منطقه وجود ندارد. مجید شاکری گفت: یک نتیجه فوری توفیق مذاکرات وین، مجددا پر شدن خشاب تحریم های امریکا برای جهت دهی رفتار ایران است. (این به معنای درست یا غلط بودن مذاکرات نیست، صرفا هزینه پذیرفته شده در این رویکرد است.)  با توجه به بسیار محتمل بودن مذاکرات منطقه ای فراگیر، امریکا خیلی زود مجددا به سراغ استفاده از این اسلحه برای کنترل رفتار ایران خواهد رفت. برای کنترل این مخاطره مقدر، در کوتاه‌مدت هیچ راهی به جز تنوع مبادی واردات کالای اساسی، تعمیق رابطه تجاری با چین در قالب تجارت دو جانبه و نه تجارت بین‌الملل و ایجاد زیر ساخت تجاری دو جانبه با همسایگان با هدف صفر کردن مازاد حساب جاری ایران با منطقه وجود ندارد. مهم نیست چه کسی رییس‌جمهور می شود، برای صیانت از توافق وین ٢ جعبه ابزار ایران محدود است. برای حفظ دسترسی ایران به تجارت بین‌الملل، چاره ای جز بیمه کردن آن با تجارت دوجانبه در پنجره زمانی بسیار کوتاه پیش رو نیست .شاکری معتقد است، اگر نهادهای اصلی هدف تحریم، به هر ترتیب رفع تحریم شوند اما تعداد زیادی اسامی حقیقی ظاهرا کم اهمیت داخل SDN بمانند؛ با توجه به تفاوت ریسک‌های دور جدید تخفیف تحریم نسبت به دور قبل، عملا اعمال پینوشت ١٦ پیوست دوم برجام باعث محدودیت شدید انتفاع اقتصاد ایران می شود.

بانک‌ها تا ۱۰ درصد می‌توانند سهامدار شرکت‌ها باشند

درحالی که بودجه امسال، بانک‌ها را مجاز به مشارکت در طرح‌های سرمایه‌گذاری تا ۴۰ درصد از منابع آنها دانسته است، یک مقام مسوول در بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی اجازه نمی‌دهد بانک‌ها بیش از این سرمایه‌گذاری کنند و فقط ۱۰ درصد می‌توانند در شرکت‌ها سهم‌ داشته باشند. تبصره۱۸ قانون بودجه امسال به بانک‌ها اجازه می‌دهد تا از محل منابع خود تا ۴۰ درصد در طرح‌های سرمایه‌گذاری مشارکت کنند و پنج سال بعد از بهره‌برداری، آنها را واگذار کنند. در حالی که پیش از این، قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر، بانک‌ها از این مشارکت منع کرده بود. در این زمینه، عباس معمارنژاد ، معاون امور بانکی وزیر اقتصاد  تاکید می‌کند که فراهم شدن این امکان برای بانک‌ها به معنای بنگاه‌داری نیست، زیرا متولی اکثر سرمایه‌گذاری‌های بزرگ کشور، بانک‌ها هستند. علاوه براین، یک مقام مسوول در بانک مرکزی به ایسنا، گفت: این تبصره بانک‌ها را مجاز به مشارکت در طرح‌های سرمایه‌گذاری دانسته است اما به این معنی نیست که بانک مرکزی مجاز بداند و اجازه نمی‌دهد بیش از این سرمایه‌گذاری کنند.  وی افزود: بانک‌ها باید حدود ۱۰ درصد در شرکت‌ها سهم داشته باشند و در مدیریت آنها دخالت نکنند.

۱۵عضو هیات تحقیق و تفحص از بانک‌های خصوصی انتخاب شدند

در جلسه اخیر کمیسیون اقتصادی مجلس، از میان داوطلبین عضویت در هیات تحقیق و تفحص از بانک‌های خصوصی، افراد زیر انتخاب شدند:  مجتبی توانگر، سید احسان خاندوزی، مهدی طغیانی، مالک شریعتی، سید غنی نظری، محسن علیزاده، سید لفته احمدنژاد، صمدالله محمدی، احمد امیرآبادی، انور حبیب‌زاده، سید کاظم موسوی، مسلم صالحی، غلامرضا مرحبا، شهباز حسن‌پور ومحمد رشیدی نایب‌رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با انتقاد از وضعیت فعلی بانک‌های خصوصی گفت: منتظر اخبار هیات تحقیق‌وتفحص مجلس از بانک‌های خصوصی باشید. احسان خاندوزی؛ نایب‌رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از رویه بانک‌های خصوصی گفت: وقتی صحبت از برخورد سرمایه‌سالار و طبقاتی با‎واکسن‌کرونا است، باید از آقای وزیر بهداشت پرسید بیمارستان 3هزار تختی که متعلق به یک بانک خصوصی است امروز چه وضعی دارد؟ وی با تاکید بر نظارت وبررسی وضعیت بانک‌های خصوصی از سوی نمایندگان مجلس افزود: منتظر اخبار هیات تحقیق‌وتفحص مجلس از بانک‌های خصوصی باشید. همچنین رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از معرفی دو عضو این کمیسیون به هیات رییسه مجلس برای انتخاب عضو ناظر مجلس در کمیته انتشار اوراق بهادر اسلامی در بازار پول و سرمایه خبر داد. محمدرضا پورابراهیمی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به جلسه بعدازظهر امروز (یکشنبه) کمیسیون‌ اقتصادی گفت: در این جلسه کلیات استفساریه حوزه قانون نظام صنفی در این نشست بعد از بررسی، مورد موافقت اعضای کمیسیون قرار گرفت اما جمع‌بندی و ارایه گزارش نهایی آن به صحن علنی به دلیل نیاز به توضیحات بیشتر و هماهنگی با هیات رییسه مجلس به هفته آینده موکول شد. وی افزود: همچنین استفساریه شمول مالیات بر اشخاص در مناطق آزاد هم در این جلسه بررسی شد، اخیرا براساس حکم دیوان عدالت اداری این قانون دچار مشکل شده است. ما هفته گذشته در این مورد با پژوهشکده شورای نگهبان جلسه‌ای داشتیم، در متن نهایی قانون برای معافیت مالیاتی در مناطق آزاد موضوع پرسنل دولت و بخش غیردولتی از یکدیگر تفکیک شده‌اند، که مقرر شد با موافقت جلیل مختار نماینده طراح استفساریه، آخرین ویرایش این طرح قبل از ارایه به صحن علنی و رای‌گیری در صحن با مشورت شورای نگهبان انجام شود. پورابراهیمی با اشاره به انتخاب دو نفر از نمایندگان برای عضویت در کمیته انتشار اوراق بهادر اسلامی در بازار پول و سرمایه به عنوان ناظر بیان کرد: توانگر و سیدکاظم موسوی براساس قانون بودجه از سوی کمیسیون اقتصادی به هیات رییسه مجلس برای انجام رای‌گیری در صحن انتخاب شدند.

 

ارسال نظر