تفاهم جدیدی در حال شکل گرفتن است

۱۴۰۰/۰۱/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۷۵۷۹

پس از یک دور تنش سنگین که با تروریسم هسته‌ای رژیم صهیونیستی برای اخلال در مذاکرات بازگشت امریکا به برجام شروع  و تلاش شد با چراغ سبز امریکا و متحدین اروپایی آن کارت بازی ایران در این مذاکرات را ربوده و دست ایران خالی شود با پاسخ و بدل از سوی تهران مواجه شدند.ایران نه تنها اعلام کرد به سرعت غنی‌سازی 60درصدی را آغاز می‌کند بلکه دقایق ابتدایی روزجمعه اورانیوم با غنای 60درصد را با ظرفیت 9گرم در ساعت تولید کرد. پس این رویدادها و ابراز نگرانی طرف‌های غربی به نظر نمی‌رسید که به سرعت مذاکرات به نتیجه برسد حتی بسیاری از ناظران از شکست احتمالی این دور از مذاکرات خبر می‌دادند.ب ه‌طوری که خبر بازگشت مذاکره‌کنندگان به پایتخت‌های خود مخابره شد که بلافاصله از طرف نماینده روس‌ها تکذیب شد. روز گذشته مذاکرات دنبال شد و پس پایان این روز به نظر می‌رسد باید شاهد برخاستن دود سفید و نتیجه بخش بودن گفت‌وگو‌های روزگذشته باشیم.

به گزارش ایسنا، سیدعباس عراقچی روز شنبه بعد از نشست معاونان وزیران خارجه ایران و 1+4 گفت: امروز ما بعد از تقریبا سه روز که از کار کمیسیون مشترک گذشت، یک بار دیگر جلسه کمیسیون مشترک را تشکیل دادیم، برای بررسی روند پیشرفت بحث‌هایی که تا الان صورت گرفته، هم در حوزه رفع تحریم‌ها و هم در حوزه هسته‌ای. 

وی ادامه داد: خوب ما گزارش کار کارگروه‌ها را مرور کردیم و بحث‌های خوبی هم در داخل کمیسیون مشترک صورت گرفت. به نظر می‌رسد که یک تفاهم جدیدی در حال شکل گرفتن است و اشتراک در هدف نهایی الان بین همه وجود دارد و مسیری هم که باید طی شود، مسیری است که الان یک مقدار شناخته‌شده‌تر است. البته این مسیر، مسیر آسانی نخواهد بود، اختلاف نظرها اینطور نیست که پایان یافته باشد، اختلاف نظرهایی بعضا جدی وجود دارد که باید طی مذاکرات بعدی کاهش پیدا کند. 

معاون ظریف اظهار کرد: البته ما همان‌طور که بارها گفته‌ایم، اصلا علاقه‌مند به دنبال کردن مذاکرات فرسایشی و طولانی‌مدت نیستیم. در آن حدی که نیاز است که بحث‌ها واقعا باید روشن شود و گفته شود، طبیعتا مذاکرات ادامه پیدا خواهد کرد. ما فکر می‌کنیم که مذاکرات الان به مرحله‌ای رسیده است که طرف‌ها می‌توانند روی یک متن مشترک شروع به کار کنند. نگارش متن الان، حداقل در آن حوزه‌هایی که اشتراک نظر وجود دارد، می‌تواند شروع شود. 

عراقچی ادامه داد: به همین منظور هیات ایرانی متون مورد نظر خودش را هم در حوزه هسته‌ای و هم در حوزه رفع تحریم‌ها آماده کرده و این را ارایه کرده به همه طرف‌های دیگر و به اعتقاد ما این متونی که ما معرفی کردیم می‌تواند مبنای مذاکرات و مبنای رسیدن به توافق نهایی باشد. نه اینکه لزوما توافق نهایی عینا متون ما خواهد بود، اما این متون مبنای مذاکره خواهند شد و در چارچوب این متون ما فکر می‌کنیم که رسیدن به یک توافق که خواسته‌های ایران را تأمین کند و خواسته طرف مقابل را هم برای بازگشت ایران به تعهداتش در برجام تأمین بکند، در این متون مسیر روشن است. 

وی خاطرنشان کرد: به نظر ما زمان شروع نگارش متن، حداقل در مقداری که اشتراک نظر وجود دارد، فرارسیده است.

رییس جلسه کمیسیون مشترک برجام: در کاری بسیار سخت، پیشرفت انجام شده است

پس از پایان نشست وین، رییس جلسه  کمیسیون مشترک برجام در پیامی توییتری به نشست امروز(دیروز) شرکای برجام درباره احیای توافق هسته‌ای پرداخت. به گزارش ایسنا، انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و رییس جلسه کمیسیون مشترک برجام پس از اتمام نشست در صفحه توییترش نوشت: پس از مذاکراتی سنگین یک ارزیابی از امور را در جلسه کمیسیون انجام دادیم. در کاری بسیار سخت، پیش‌رفت انجام شده است. حالا به فعالیت مفصل‌تری احتیاج داریم. مهم است که همه پایبند هدف‌های مشترک باشند، یعنی بازگشت امریکا به برجام و اجرایی شدن کامل آن. 

نماینده روسیه نیز در پیامی توییتری به نتایج جلسه کمیسیون مشترک برجام پرداخت.

میخاییل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین، پس از جلسه کمیسیون مشترک برجام در وین در صفحه توییترش نوشت: نشست کمیسیون مشترک برجام به پایان رسید. حاضران پیشرفتی را که تاکنون حاصل شده است، با رضایتمندی مورد توجه قرار دادند و عزمشان را نسبت به تداوم مذاکرات با چشم‌انداز تکمیل موفقیت‌آمیز این روند در سریع‌ترین زمان ممکن نشان دادند.

اولیانوف همچنین مطرح کرد: کارگروه‌های تشکیل شده در سطح کارشناسان در کمیسیون مشترک برجام برای لغو تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای، فعالیت‌هایشان را در بعد از ظهر شنبه، روز یکشنبه و هفته بعد ادامه می‌دهند تا وقت تلف نشود و پیشرفت بیشتری در مذاکرات احیای برجام انجام بگیرد.


 

ارسال نظر