افزایش قیمت اونس جهانی طلا به 1772 دلار

۱۴۰۰/۰۱/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۷۵۴۶

فعالیت مجازی۲۵۰۰ واحد طلا فروشی در پایتخت

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری|

یکی از اثرات کرونا بر اقتصاد کشور حرکت فعالان صنف‌های مختلف به سمت فعالیت در فضای مجازی بوده است. در این میان فعالیت طلافروشان در فضای مجازی نیز با افزایش قابل توجهی رو به رو شده است.اما باید توجه داشت که مجازی شدن داد و ستد طلا به سادگی پوشاک، کفش، موادغذایی و دیگر کالاها نیست و از حساسیت‌های خاصی برخوردار است. هم موضوع قیمت و قیمت‌گذاری لحظه‌ای و هم بحث اصل یا تقلبی بودن طلای معامله شده مطرح است. با توجه به تعطیلی‌های اعلام شده و بسته بودن بازار طلا و جواهر در تهران و بسیاری دیگر از شهرهای کشور، اهمیت ورود فعالان این بازار به فضای مجازی، برجسته‌تر از گذشته شده و این سوال مطرح است که آیا سازوکار خاصی برای داد و ستد مطمئن، کنترل شده و قابل نظارت طلا در فضای مجازی اندیشیده شده است.محمد کشتی‌آرای نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: تنها در تهران حدود دو هزار و ۵۰۰ واحد طلا فروش فعال در فضای مجازی اقدام به داد و ستد طلا می‌کنند که از هیچ مجوزی، نه در فضای مجازی و در معاملات فیزیکی برخوردار نیستند. از نظر اتحادیه طلا، داد و ستد در فضای مجازی منع شده است. زیرا بر این داد و ستدها کنترلی وجود ندارد، فاکتور رسمی صادر نمی‌شود و حق و حقوق دولت پرداخت نمی‌شود و معاملات صورت گرفته هم شفاف نیست. بنابراین از نظر اتحادیه تا زمانی که ما به یک نتیجه‌ای برسیم این نوع معاملات ممنوع است.البته مدتی است که روی این موضوع از طربق اتاق اصناف ایران و اتحادیه‌های دیگر در سراسر کشور کار و بررسی انجام می‌دهیم. هدف آن است که به یک سازوکار مناسب برای فعالیت صنف طلا در فضای مجازی برسیم. چون نمی‌شود جلو فضای مجازی را گرفت. این فضا در اصل بی‌در و پیکر است و کنترلی هم روی آن وجود ندارد و به همین خاطر نیازمند ساماندهی است.نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران به آمار فعالیت‌های بدون مجوز اشاره کرد و گفت: نکته جالب این است که تعداد واحدهای صنفی داری مجوز در تهران حدود سه هزار واحد است که بیش از ۴۰۰ تا ۵۰۰ مورد از آنها دارای فعالیت در فضای مجازی هستند. این در حالی است که بر اساس بررسی‌ها و برآوردهای ما فقط در تهران نزدیک۳۰۰۰ مورد صفحه فعال طلا فروشی در فضای مجازی وجود دارد که داد و ستد انجام می‌دهند. یعنی در حدود ۲۵۰۰ واحد فعال در فضای مجازی در تهران اصلاً مجوز فعالیت ندارند. این افراد اصلا در صنف طلا و جواهر شناخته شده نیستند. بسیاری از آنها در خانه اقدام به فروش طلا می‌کنند. او ضمن تأکید بر حساسیت‌های صنف طلا و جواهر اظهار داشت: طلا کالای مهمی است و درخرید و فروش آن حساسیت‌های خاصی وجود دارد. باید کنترل عیار داشته باشد، سازمان ملی استاندارد باید بر آن نظارت داشته باشد. اولین متولی استاندارد بودن طلا سازمان ملی استاندارد است. این سازمان به واحدهای تولیدی شناخته شده مجوز و کد رهگیری داده است.دو نکته وجود دارد. نکته اول این است که از کجا معلوم است که طلایی که در فضای مجازی فروخته می‌شود طلا باشد. نکته دوم این است که حتی اگر طلا هم باشد از چه کد و استانداردی برخوردار است که اگر یکروزی مشکلی پیش آمد قابل پیگیری خواهد بود.کسانی که با مجوز اتحادیه فعالیت می‌کنند اگر طلایی به کسی بفروشند در صورت ایجاد مشکل حتی بعد از فوت فروشنده از ورثه او قابل پیگیری است.

    مردم در فضای مجازی طلا نخرند

کشتی‌آرای بیان کرد: حتی ما می‌گوییم که مردم در فضای مجازی از فعالان و فروشندگان طلا در بخش رسمی که در فضای مجازی صفحه فروش دارند نیز خرید و فروش نکنند. کسی که دارد در فضای مجازی داد و ستد می‌کند باید در اتحادیه و در سازمان‌های مربوطه تشکیل پرونده بدهد. برای مثال در وزارت صمت بخشی وجود دارد که به این کار رسیدگی می‌کند. اگر کسی دارای مجوز طلا فروشی باشد و بدون تشکیل پرونده و اخذ نماد از وزارت صمت در فضای مجازی فعالیت کند کارش قانونی نیست. بنابراین امکان تخلف در این موارد نیز وجود دارد و مردم نباید با آنها دادوستد انجام بدهند.ما در حال حاضر با شکایت‌های زیادی رو به رو هستیم که مربوط به خرید و فروش طلا در فضای مجازی است. گاهی پیش آمده که طلای تقلبی به مردم فروخته‌اند. اما اتحادیه نمی‌تواند به این شکایت‌ها رسیدگی کند چون هیچ رد و نشانی از فروشنده وجود ندارد. وی با تأکید بر اینکه ایجاد سازو کاری قانونی برای فعالیت صنف طلا فروشان در فضای مجازی امری ضروری است گفت: اتحادیه طلا و جواهر نیز به دنبال همین است و می‌خواهد برای فعالیت در این فضا سازوکاری اندیشیده شود. نمی‌توان منکر فضای مجازی شد. ما داریم به این سمت حرکت می‌کنیم که با طراحی این ساز و کار بر معاملات طلا در فضای مجازی نظارت و کنترل توسط متخصصان این حوزه صورت بگیرد.برای فعالیت در فضای مجازی هیچ مانع قانونی وجود ندارد. بیشتر، موانع فرهنگی وجود دارد. ما نیاز به قانون جدیدی در این مورد نداریم. فقط باید فرهنگ‌سازی در این مورد صورت گیرد. البته اتحادیه طلا و جواهر به این موضوع فکر کرده و برای راه‌اندازی ساز و کار مناسب طرح هم ارایه داده و در حال پیگیری آن است. ما باید طرح خود را به اتاق اصناف ایران تحویل بدهیم. اتاق اصناف هم به بخش بازرسی و نظارت بدهد و آنها در این مورد تصمیم بگیرند. چون در این مورد اتحادیه طلا نمی‌تواند اقدام کند و آنها باید این کارها را انجام دهند.کشتی‌آرای گفت: البته بعید به نظر می‌رسد که فعالیت‌های صنف طلا به سرعت به سمت فضای مجازی کشیده شود. برخی معاملات سطح خرد به آن سمت می‌رود و نمی‌توان مانع هم شد. فقط باید قانونی و کنترل شده باشد. اما برخی معاملات در فضای مجازی قابل انجام نیست، به عنوان مثال در مورد جواهرات اینگونه است.در دنیا نیز جواهرات در فضای مجازی خرید و فروش نمی‌شود. چون کار جواهرات بسیار تخصصی و حرفه‌ای است وحتی در معاملات حضوری نیز افراد عادی نمی‌توانند اصل یا تقلبی بودن آن را مشخص کنند. در کل دنیا نیز همین‌گونه است. معاملات خرد در فضای مجازی انجام می‌شود اما داد و ستد جواهرات خیر. ما نیز در حال حرکت به آن سمت هستیم و با تمهید سازوکارهای لازم، زمینه برای خرید و فروش طلا در فضای مجازی برای شهروندان فراهم شود.

     بازار طلا تعطیلی ندارد

کشتی‌آرای به ساز و کار قیمت‌گذاری طلا در ایام تعطیل نیز اشاره کرد و اظهار کرد: در اصل، پایه قیمت طلا و سکه دو شاخص انس جهانی و نرخ دلار است که هیچ کدام از این دو تعطیل نیستند.بازارهای جهانی باز هستند به‌طوری که امروز اونس ۱۷۴۵ دلار قیمت‌گذاری شد. قیمت ارز نیز که مشخص است. بانک مرکزی هر روز نرخ اعلام می‌کند و صرافی‌های بانک مرکزی هم که ارز می‌فروشند. از طرفی نرخ ارز بازار آزاد هم بر اساس نرخ صرافی‌های دولتی مشخص است.بنابراین، بر اساس دلار ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان حال حاضر و اونس ۱۷۴۵ دلار، قیمت سکه ۱۰ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان می‌شود که البته باید حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان را برای هزینه ضرب و مبلغی را به عنوان مالیات و هزینه‌های جاری را اضافه کرد.با وجود تعطیلی بازار طلای تهران، در بسیاری از شهرها بازارهای طلا همچنان باز بوده و روند قیمت‌گذاری و خرید فروش فیزیکی در آنها جریان دارد

    ورود دلار به کانال ۲۳  هزار تومانی

روز جمعه 27 فروردین 1400، دلار به 25 هزار تومان رسید و اونس جهانی طلا به 1772 دلار افزایش یافت در نتیجه قیمت طلا و سکه افزایش یافت ومظنه مثقال 4 میلیون و 538 هزار، هر گرم طلای 18 عیار 1 میلیون و 47 هزار، سکه 10 میلیون و 760 هزار، سکه قدیم 10.3 میلیون، نیم سکه 6.2 میلیون، ربع سکه 3.9 میلیون و سکه گرمی 2 میلیون و 250 هزار تومان معامله شد. نرخ دلار در صرافی‌های بانکی پنجشنبه، ۲۶ فروردین‌ماه با ۱۲۲ تومان کاهش در مقایسه با روز کاری گذشته به رقم ۲۳ هزار و ۹۹۱ تومان رسید.قیمت فروش یورو امروز با افزایش۱۶۱ تومانی نسبت به قیمت‌های پایانی روز گذشته ۲۸ هزار و ۵۸۲ تومان شد.قیمت خرید هر دلار ۲۳ هزار و ۵۱۶ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز۲۸ هزار و ۱۶ تومان بود.نرخ خرید دلار در بازار متشکل ارزی۲۳ هزار و ۷۵۴ تومان و نرخ فروش آن ۲۳ هزار و ۹۹۱ تومان اعلام شد. همچنین نرخ یورو در این بازار ۲۸ هزار و ۲۹۹ تومان و نرخ فروش آن نیز۲۸ هزار و ۵۸۲ تومان اعلام شد.براساس این گزارش، در سامانه سنا در روز معاملاتی گذشته (چهارشنبه)، هر یورو به قیمت۲۸ هزار و ۳۱۲ تومان و هر دلار ۲۳ هزار و ۹۷۰ تومان به فروش رسید.همچنین روز کاری گذشته در سامانه نیما، حواله یورو به قیمت۲۸ هزار و ۲۲ تومان فروخته و حواله دلار به قیمت۲۳ هزار و ۲۵۰ تومان معامله شد.دبیر هیات‌مدیره اتحادیه طلا و جواهر گفت‌: سکه و طلا در این هفته، با توجه به کاهش قیمت انس جهانی و تعطیل شدن بازارهای داخلی، با افت قیمت روبرو شد.نادر بذرافشان افزود: در هفته جاری، هر مثال طلا با ۸ هزار تومان، هر قطعه سکه طرح جدید با ۳۰ هزار تومان، نیم سکه با ۱۲۰ هزار تومان، ربع سکه با ۱۵۰ هزار تومان و سکه گرمی نیز با ۵۰ هزار تومان کاهش همراه بود.وی با بیان اینکه هم‌اکنون حباب سکه به ۳۷۰ هزار تومان رسیده است گفت: امروز قیمت سکه طرح جدید۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، سکه طرح قدیم۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۶ میلیون و ۱۶۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان و سکه گرمی۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان بفروش می‌رسد.

     مقاومت بازار در مرز ۲۵ هزار تومان برای دلار

طی هفته گذشته اخبار جنجالی متعددی رخ داد که ظرفیت ایجاد شوک هیجانی در بازار ارز را داشتند، اما قیمت ارز بدون توجه به این تحولات روند آرام و کم نوسان خود را حفظ کرد و در مقابل افزایش قیمت دلار به کانال ۲۵ هزار تومان مقاومت نشان داد.بازار ارز در هفته‌ای که تحولات متعددی در سطح کلان سیاسی و اقتصادی کشور رخ داد، ترجیح داد همچنان به روند آرام و کم نوسانی که از اسفندماه سال قبل آغاز کرده است، ادامه دهد.تداوم مذاکرات احیای برجام در وین و واکنش‌های متفاوت نسبت به آن، سفر نخست‌ وزیر کره‌جنوبی به ایران، خرابکاری هسته‌ای در نیروگاه نطنز و حواشی پیرامون آن، جدال لفظی میان رییس‌کل بانک مرکزی و رییس سازمان برنامه و بودجه در رابطه با بدهکاری بانک مرکزی به دولت و همچنین ابراز نگرانی‌های کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی از تبعات بودجه سال ۱۴۰۰ و چاپ اسکناس در پی سال اقتصادی دشوار ۱۳۹۹ تنها بخشی از وقایعی است که در هفته‌ای که گذشت رخ داد، اما همانطور که در نمودار زیر مشخص است، نتوانست در عملکرد بازار ارز، تحول قابل توجهی ایجاد کند. اتفاقاتی که اگر در دی‌ماه و بهمن ماه سال گذشته رخ داده بود، بازار را با شوک هیجانی جدی مواجه می‌ساخت.قیمت دلار با وجود شیب ملایم افزایشی در سامانه نیما، اما با مدیریت بازارساز که روند نزولی آهسته‌ای را در قیمت‌گذاری صرافی‌های بانکی در نظر گرفته است، منجر به این شد که با وجود صعود مقطعی قیمت دلار از مرز ۲۵ هزار تومان برای ساعاتی در این هفته، اما در نهایت این ارز معتبر جهانی، نتوانست به کانال جدید قیمتی صعود کند.با وجود شیب بسیار ملایم افزایش قیمت یورو در هفته‌ای که گذشت، اما قیمت یورو در بازار آزاد برای گذر از مرز ۳۰ هزار تومان مقاومت از خود نشان داد و همچنان در کانال ۲۹ هزار تومانی باقی ماند.به اعتقاد کارشناسان اقتصادی یکی از دلایل بی‌توجهی بازار ارز به تحولات کلان سیاسی و اقتصادی ناشی از رفع خوش‌بینی‌هایی است که سال گذشته و پس از تغییر دولت در ایالات متحده امریکا ایجاد شد. در آن مقطع فعالین اقتصادی کشور با امید کاهش تحریم‌ها و بازگشت امریکا به برجام، نسبت به تحولات دیپلماتیک پیرامون این موضوع با حساسیت بالا توجه داشتند، اما به نظر می‌رسد روند تحولات این امیدواری را از میان برده است و فعالان بازار تنها به نتیجه نهایی این مذاکرات توجه دارند.همچنین بازار ارز علاوه بر مساله آینده تحریم‌ها در شرایط فعلی فعالان بازار با نگرانی در حال پیگیری سرنوشت بحران کرونا و انتخابات ریاست‌جمهوری در پیش رو نیز هستند. مسائل مهم و اساسی که همچنان دارای ابهامات فراوانی هستند و به همین دلیل تحلیل مسیر آینده اقتصاد کشور را برای کارشناسان و فعالان این عرصه بسیار مشکل کرده و این مساله بر میزان خرید و فروش ارز در بازار تاثیر مستقیم گذاشته است.در این شرایط کارشناسان اقتصادی مهم‌ترین محرک‌های اقتصادی که می‌تواند در کوتاه‌مدت موجب شکسته شدن مقاومت بازار و کاهش قیمت ارز شود را به صورت عمده به دو مورد بازگشایی منابع مسدود شده ارزی ایران در بانک‌های خارجی و پیوستن به کنوانسیون‌های FATF معرفی می‌کنند، که اعلام خبر سفر نخست‌وزیر کره‌جنوبی به ایران که برای اولین‌بار طی۴۴ سال گذشته رخ می‌داد، سیگنال مثبتی را در خصوص مورد اول آن ایجاد کرد.اما با وجود پایان یافتن این سفر مهم، تا پایان این هفته خبرهایی مثبت از گره‌گشایی برای منابع ارزی کشور منتشر نشده است. از سوی دیگر تعطیلی جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام به علت آغاز موج چهارم کرونا در کشور هم احتمال تصویب لوایح مربوط به FATF را نیز در کوتاه‌مدت از میان برده است. 

 

ارسال نظر