اخبار

۱۴۰۰/۰۱/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۷۲۶۹

مقایسه تورم اعلامی مرکز آمار و بانک مرکزی 

بر اساس گزارش وزارت اقتصاد، نرخ تورم ۱۱ ماهه بر مبنای محاسبات بانک مرکزی ۴۴ درصد بوده است.

وزارت اقتصاد اخیرا در گزارشی به بررسی آمارهای کلان اقتصادی از جمله نرخ تورم اعلامی مرکز آمار و بانک مرکزی پرداخته است. بر این اساس نرخ تورم 11 ماهه بر مبنای محاسبات بانک مرکزی 44 درصد بوده است.

آن طور که مرکز آمار ایران اعلام کرده بود، نرخ تورم سالانه اسفند ماه ١٣٩٩ برای خانوارهای کشور به ٣٦,٤ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ٢,٢ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب ٣٦,٢ درصد و ٣٧.٧ درصد می‌باشد که برای خانوارهای شهری ٢,١ واحد درصد افزایش و برای خانوارهای روستایی ٢.٧ واحد درصد افزایش داشته است. در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «گوشت قرمز و گوشت ماکیان» (مرغ ماشینی، گوشت گوسفند و گوشت گاو)، گروه «قند و شکر و شیرینی» (قند و شکر) و گروه « روغن‌ها و چربی‌ها » (روغن نباتی جامد، روغن زیتون، روغن مایع) و می‌باشد. در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات»، گروه «پوشاک و کفش»، گروه « هتل و رستوران» (کرایه تالار پذیرایی و غذاهای آماده) و گروه «مبلمان و لوازم خانگی» (ظروف آشپزخانه) بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند. همچنین در این ماه گروه «سبزیجات» (گوجه‌فرنگی، پیاز و خیار) نسبت به ماه قبل کاهش قیمت داشته است. کالاهای اساسی در گرانی از هم سبقت گرفتند: قیمت بیش از ۱۰۰ قلم کالای اساسی در بهمن ماه سال گذشته روندی صعودی داشته به نحوی که سویا رکورد افزایش ۲۵۷ درصدی را برای خود ثبت کرد. براساس اعلام وزارت صنعت از تغییرات قیمتی کالاهای اساسی و مهم همچنان روند افزایشی در انواع کالاها در این بخش وجود داشته و کمتر کالایی در بهمن ماه سال 99 شاهد کاهش قیمت بوده است. از میان کالاهای اعلامی در آمار وزارت صنعت لاستیک 143 درصدی، سیم 162 درصدی، میلگرد عاج‌دار 133 درصدی، تیرآهن 182 درصدی، کنجله سویا وارداتی 257 درصدی، جو 144 درصدی، روغن نباتی 155 درصدی، عدس 162 درصدی، برنج هندی 189 درصدی، موز 152 درصدی و برنج 122 درصد رشد قیمت داشته است. نکته قابل تامل اینجاست از میان بیش از 100 قلم کالای اساسی اعلامی از سوی وزارت صنعت همه کالاها رشد قیمت داشته و فقط پیاز رشد منفی 18 درصدی را تجربه کرده است. این آمار نشان از آن دارد که دربهمن ماه سال گذشته اکثر کالاهای اساسی مردم شاهد رشد بیش از 50 درصدی قیمت‌ها بوده و هنوز هم این روند متوقف نشده است. به نحوی که در سال 1400 نیز تغییرات قیمتی در کالاهای اساسی هر روز رقم‌های مختلفی را ثبت می‌کند.

همتی: درخواست وام از صندوق بین‌المللی پول حق ما است

رییس کل بانک مرکزی گفت: درخواست وام از صندوق بین‌المللی پول حق ما است و دریافت آن مشروط به هیچ شرطی نخواهد بود. «عبدالناصر همتی» روز (چهارشنبه) درخصوص دریافت وام از صندوق بین‌المللی پول برای مقابله با پیامدهای اقتصادی شیوع کرونا توضیحاتی را ارایه کرد و افزود: برخی چنین موضوعی را اعلام می‌کنند که به چه دلیل درخواست وام از صندوق بین‌المللی پول داریم؟ در این زمینه باید گفت که این پول حق ما است، نرخ بهره این وام بسیار پایین است و همچنین «آر اف آی» از جمله مواردی است که مشروط به هیچگونه شرایطی نیست. وی اظهار داشت: برخی معتقدند که در خواست وام از صندوق بین‌المللی مشروط به شرایطی است که ممکن است باعث ایجاد دخالت‌هایی شود، در حالی که دریافت این وام هیچ شرطی ندارد وما به دنبال استفاده از حق خود هستیم.

   تحریم  امریکا  مانع دسترسی به تجهیزات پزشکی 

رییس کل بانک مرکزی گفت: ایران اقدامات لازم برای واردات واکسن و انجام واکسیناسیون را شروع کرده است ولی هنوز دسترسی کامل و گسترده به واکسن کرونا وجود ندارد. با این وجود در حالی که ابهامات در مورد تحریم‌های امریکا برقرار است، اقدامات خوبی برای تولید داخلی واکسن انجام شده است.  رییس کل بانک مرکزی افزود: ما بر این باوریم که واکسن، یک کالای عمومی است و همگان در سراسر دنیا باید واکسینه شوند تا بتوان همه‌گیری را پایان داد. بر این اساس از کشورهایی که مازاد واکسن دارند می‌خواهیم آن را در اختیار سایر کشورها قرار دهند و از کشورهای دارای درآمد بالاتر می‌خواهیم از برنامه کوواکس پشتیبانی کنند.  همتی با بیان اینکه صادرات نفت ایران از تحریم‌های ایالات متحده آسیب دید اما صادرات غیرنفتی (و در ماه‌های گذشته بر اساس روش‌هایی صادرات نفتی نیز) افزایش یافت، گفت: ریال ایران اولین خط دفاعی در مقابل تکانه‌های خارجی بود و کاهش ارزش آن فشار تورمی را تشدید کرد. وی ادامه داد: علاوه بر استفاده از منابع صادر‌کنندگان غیر نفتی، بانک مرکزی ایران در یک سال گذشته، ۱۰ میلیارد دلار از منابع خود را برای تامین کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص داد. رییس کل بانک مرکزی تصریح کرد: همان‌گونه که می‌دانید، ایران دارایی‌های ارزی قابل توجهی دارد اما تحریم‌های یکجانبه امریکا دسترسی ما به این ذخایر را قطع کرده است در حالی که برای کمک به اقتصاد و معیشت مردم به آنها نیاز داریم. رییس کل بانک مرکزی  افزود: با این وجود، صندوق باید خود را به تمام ابزارهای لازم برای پاسخگویی به هرگونه نیاز در ماه‌ها و سال‌های آینده مجهز کند. لازم است صندوق کفایت منابع خود را به‌طور مداوم مورد بازبینی قرار دهد.


 

ارسال نظر