افزایش قیمت طلا و سکه در بازار نوروزی

۱۳۹۹/۱۲/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۸۷۱

گروه بانک و بیمه| 

روز شنبه 23 اسفند 99 نرخ دلار در بازار آزاد به 24800 تومان، یورو 29500 تومان و درهم 6860 تومان معامله شد و با اعلام اونس جهانی طلابه قیمت یک‌هزار و ۷۲۸ دلار، قیمت طلا و سکه افزایش یافت. در صرافی‌ها نیز در ساعات عصر دلار 24380 و یورو 28583 تومان فروخته شد. در ساعات صبح نیز در بازار ارز قیمت دلار 24 هزار و 900 تومان، قیمت یورو 29 هزار و 500 تومان و درهم امارات 6 هزار و 800 تومان اعلام شد. نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند. قیمت طلا و سکه طرح جدید نسبت به روزکاری قبل با افزایش همراه شده است؛ سکه طی هفته‌های گذشته از کانال 12 میلیونی عقب‌نشینی کرده و به کانال 11 میلیونی بازگشته است؛ از جمله دلایل اصلی نوسان در بازار طلا و سکه تغییرات قیمتی در طلای جهانی و دلار است؛ قیمت ارز در بازار تهران تحت تأثیر خبرهای سیاسی است. در بازار طلا قیمت‌ها افزایش یافت و سکه 10 میلیون و 860 هزار، طرح قدیم 10.5 میلیون، نیم سکه 6 میلیون و 350 هزار، ربع سکه 4 میلیون، و سکه گرمی 2 میلیون و 300 هزار تومان، هر گرم طلای 18 عیار 1 میلیون و 49 هزار و مظنه مثقال طلای آب‌شده 4 میلیون و 543 هزار تومان داد و ستد شد.  در ساعات صبح نیز هر دلار در صرافی‌های بانکی ۲۴ هزار و ۱۸۴ تومان معامله شد. نرخ هر یورو نیز به ۲۸ هزار و ۶۱۷ تومان رسید.قیمت فروش یورو با افزایش ۲۲۶ تومانی نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری گذشته (چهارشنبه) به ۲۸ هزار و ۶۱۷ تومان رسید.قیمت خرید هر دلار ۲۳ هزار و ۷۰۵ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۸ هزار و ۵۰ تومان بود. در سامانه سنا در روز معاملاتی گذشته (چهارشنبه)، هر یورو به قیمت ۲۸ هزار و ۳۹۱ تومان و هر دلار ۲۴ هزار و ۹۷ تومان به فروش رسید.همچنین روز گذشته در سامانه نیما، حواله یورو به قیمت ۲۷ هزار و ۴۴۶ تومان معامله و همچنین حواله دلار به قیمت ۲۳ هزار و ۲۰۳ تومان فروخته شد.وقوع تحولات مثبت در عرصه سیاست خارجی، افزایش احتمال پذیرش FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام و آزادسازی منابع ارزی ایران در کره جنوبی و عراق از جمله مهم‌ترین عوامل افت نرخ دلار در روزهای اخیر محسوب می‌شود.

    نرخ سکه 

به ۱۰ میلیون و ۷۸۰ هزار  تومان رسید

هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار تهران روز (شنبه) با افزایش ۲۶۰ هزار تومانی نسبت به روز کاری گذشته، به رقم ۱۰ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان، سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان، ربع سکه چهار میلیون تومان و سکه یک گرمی هم ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان، هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۴۹ هزار تومان و هر مثقال طلا به چهار میلیون و ۵۴۸ هزار تومان رسید. در حالی که افت نسبی دلار و تضعیف شاخص‌ها در بازارهای بورس سبب شده تا افت ناشی از بالا رفتن سود اوراق قرضه دولت امریکا تا حدودی خنثی شود، قیمت طلا روز جمعه اندکی بالاتر رفت و در مسیر ثبت بهترین عملکرد هفتگی طی 7 هفته گذشته قرار گرفت. بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا در پایان معاملات دیروز با 0.26 درصد افزایش به 1727 دلار و 11 سنت رسید. در این هفته قیمت طلا شاهد رشد 1.4 درصدی بود. قیمت فلز زرد در پایان معاملات آتی دیروز برای تحویل در ماه آوریل با 0.16 درصد افت به 1719 دلار و 80 سنت رسید. بارت مالک تحلیلگر موسسه تی دی سکیوریتیز در این باره گفت: «شاهد افت نسبی ارزش دلار بوده‌ایم و شاخص ارزش دلار از 92 به 91.6 رسیده است.» وی افزود: «احساس ریسک‌پذیری تا حدودی کم شده و من احساس می‌کنم جای پای طلا در سطح قیمت روانی 1700 دلار تا حدوی تثبیت شده است.» شاخص سوددهی اوراق قرضه دولت امریکا دیروز تا رقم 1.642 درصد بالا رفت که بالاترین رقم بیش از یک سال گذشته بود. اما در عین حال، تضعیف شاخص ارزش دلار سبب شد تا طلا اندکی برای خریدارانی که از ارزهای غیردلاری استفاده می‌کنند ارزان‌تر شود. برخی سرمایه‌گذاران طلا را به عنوان محلی امن جهت سرمایه‌گذاری در وضعیت افزایش نرخ تورم می‌دانند. اما رشد سوددهی اوراق قرضه خزانه داری امریکا سبب شده تا بخشی از جذابیت بازار طلا برای سرمایه‌گذاران از بین برود.

    صادرات کالاهایی که 

با ارز ۴۲۰۰ تومانی تامین شده، ممنوع است

اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور اعلام کرد: صادرات تمامی کالاهایی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی تامین شده ممنوع است و استانداران باید به‌شدت با قاچاق اینگونه اقلام برخورد کنند. بانک مرکزی نیز عملکرد مطلوبی در تامین ارز مورد نیاز کالاهای اساسی از خود نشان داد که لازم است از همه آنها قدردانی کنم.یکی از سیاست‌های دولت تعیین ارز با نرخ ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی برای تامین کالاهای اساسی بود تا اقلام و کالاهای مورد نیاز مردم با قیمت مناسب در اختیار آنها قرار گیرد. این سیاست در مجموع موفق بود البته هر سیاستی ممکن است با حواشی یا سوءاستفاده‌هایی همراه باشد. جهانگیری در ادامه با تاکید بر اینکه هر نوع صادرات رسمی یا غیررسمی کالاهای اساسی ممنوع است، تصریح کرد: صادرات تمامی کالاهایی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی تامین شده ممنوع است و استانداران باید به‌شدت با قاچاق اینگونه اقلام برخورد کنند. وقتی کالایی با قیمت ارز ۴۲۰۰ تومانی تامین می‌شود و قیمت ارز در بازار آزاد چند برابر این رقم است، طبیعی است که عده‌ای تلاش خواهند کرد تا از طریق قاچاق، اینگونه کالاها را در کشورهای اطراف بفروشند. اینگونه کالاها فقط برای ملت ایران با این قیمت ارز تامین شده و لازم است سازمان تعزیرات نیز برخوردی قاطع داشته باشد تا کسی جرأت قاچاق کالاهای اساسی را نداشته باشد.

    بیت‌کوین در مرز ۵۹ هزار دلار 

قیمت بیت کوین با ۵.۴۳ درصد افزایش، از مرز ۵۹ هزار دلار گذشت. به گزارش تاس، روز شنبه بیت کوین با ۵.۴۳ درصد افزایش به ۵۹، ۰۶۰ دلار رسید. در ساعت ۱۳:۲۸به وقت مسکو، بیت کوین با ۵۹، ۳۷۰ دلار معاملات (۵.۸۹+ درصد) معامله شد و در بالاترین حد خود، به روز شد. در روزی که بیشتر ارزهای مهم دیجیتالی ریزش کردند، بیت‌کوین به مسیر صعودی‌اش ادامه داد. به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، انتشار خبر سرمایه‌گذاری سنگین پسر منتقد سرسخت بیت‌کوین روی این ارز باعث شگفتی معامله گران شده است. پیتر شیف که یکی از فعالان مشهور تجارت طلا و بازار فارکس محسوب می‌شود از تبدیل کل سرمایه پسر خود اسپنسر به بیت‌کوین خبر داده است. شیف پیش‌تر گفته بود بیت‌کوین یک دارایی حبابی است و احتمالا پس از رسیدن به تراز ۱۰۰ هزار دلاری دچار ریزش سنگینی خواهد شد و قیمت آن حتی ممکن است تا هزار دلار هم کاهش پیدا کند. 

 

ارسال نظر