سکه در کانال ۱۰ میلیون تومانی در جا زد

۱۳۹۹/۱۲/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۸۴۸

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری| 

روز جمعه 21 اسفند 99، نرخ دلار در بازار آزاد به 24700 تومان و اونس جهانی طلا نیز 1704 دلار اعلام شد. عصر روز پنج شنبه نیز قیمت سکه طرح جدید 10 میلیون و 710 هزار، طرح قدیم 10.4 میلیون، نیم سکه 6.3 میلیون، ربع سکه 4 میلیون، سکه گرمی 2 میلیون و 250 هزار، مظنه مثقال 4 میلیون و 493 هزار، هر گرم طلای 18 عیار 1 میلیون و 37 هزار تومان معامله شد.  در روز چهارشنبه و آخرین روز کاری هفته گذشته، قیمت دلار 24 هزار و 700 تومان، قیمت یورو 29 هزار و 400 تومان و درهم امارات 6 هزار و 770 تومان اعلام شده است. هر دلار روز چهارشنبه در صرافی‌های بانکی ۲۴ هزار و ۲۴۷ تومان معامله شد. نرخ هر یورو نیز به ۲۸ هزار و ۵۸۳ تومان رسید.قیمت فروش یورو با افزایش ۲۴۹ تومانی نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری سه‌شنبه به ۲۸ هزار و ۵۸۳ تومان رسید.قیمت خرید هر دلار ۲۳ هزار و ۷۶۷ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۸ هزار و ۱۷ تومان بود. براساس این گزارش، در سامانه نیما در روز معاملاتی سه‌شنبه ، هر یورو به قیمت ۲۸ هزار و ۲۴۵ تومان و هر دلار ۲۴ هزار و ۱۱۳ تومان به فروش رسید. همچنین روز گذشته در سامانه سنا، حواله یورو به قیمت ۲۷ هزار و ۷۰۵ تومان معامله و همچنین حواله دلار به قیمت ۲۳ هزار و ۲۱۷ تومان فروخته شد.وقوع تحولات مثبت در عرصه سیاست خارجی، افزایش احتمال پذیرش FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام و آزادسازی منابع ارزی ایران در کره جنوبی و عراق از جمله مهم‌ترین عوامل افت نرخ دلار در روزهای اخیر محسوب می‌شود. نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.

    سکه در کانال ۱۰ میلیون تومانی در جا زد

هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار تهران روز چهارشنبه با افزایش ۱۱۰ هزار تومانی نسبت به روز کاری گذشته، به ارزش ۱۰ میلیون و ۵۲۰ هزار تومان معامله شد.سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۰ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان معامله شد.نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان، ربع سکه سه میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی هم دو میلیون و ۲۵۰ هزار تومان قیمت خورد.در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۲۳ هزار تومان و هر مثقال طلا به چهار میلیون و ۴۳۲ هزار تومان رسید.اونس جهانی طلا نیز یک‌هزار و ۷۱۲ دلار و ۶ سنت فروخته شد.

    افزایش نرخ طلا

 قیمت طلا و سکه طرح جدید در روز جاری نسبت به روزکاری قبل با افزایش همراه شده است؛ سکه طی هفته‌های گذشته از کانال 12 میلیونی عقب‌نشینی کرده و به کانال 11 میلیونی بازگشته است؛ از جمله دلایل اصلی نوسان در بازار طلا و سکه تغییرات قیمتی در طلای جهانی و دلار است؛ قیمت ارز در بازار تهران تحت تأثیر خبرهای سیاسی است.در حالی که سوددهی اوراق خزانه داری امریکا افزایش یافته و تقویت دلار جذابیت سرمایه‌گذاری در بازار طلا را کاهش داده است، قیمت فلز زرد پس از جهش روز کاری گذشته، دیروز شاهد کاهش بود. قیمت هر اونس طلا با 0.13 درصد کاهش به 1713 دلار و 26 سنت رسید. به دنبال کاهش سوددهی اوراق قرضه دولت امریکا و تضعیف نسبی دلار قیمت طلا شاهد رشد بیش از 2 درصدی بود. قیمت فلز زرد در معاملات آتی برای تحویل در ماه آوریل با 0.37 درصد کاهش به 1710 دلار و 50 سنت رسید. تصویب بسته محرک مالی 1.9 تریلیون دلاری دولت امریکا و بسته‌های محرک مالی ارایه شده توسط سایر کشورهای جهان به منظور مقابله با تبعات اقتصادی شیوع ویروس کرونا سبب شده تا نگرانی‌ها از افزایش تورم بالاتر رود و همین مساله به رشد سوددهی اوراق قرضه بینجامد.

    ۱۹ میلیارد دلار ارز صادرات این دو سال‌ 

بلاتکلیف باقی مانده است 

با توجه به اینکه حدود یک هفته به پایان سال جاری باقی مانده است، بانک مرکزی هنوز آخرین وضعیت برگشت ارز در سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ را اعلام نکرده و رفع تعهدات ارزی صادرات این سال‌ها نیز هنوز مشخص نشده است. 

به گزارش ایسنا، برگشت ارزهای صادراتی سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ از دو بعد یکی میزان ارزهای رفع تعهد نشده و اینکه ۷۰ نفر از متخلفان ارزی کارتن خواب بوده‌اند، محل اختلاف بانک مرکزی و اتاق بازرگانی شد تا زمانی که قرار شد دادگاهی برگزار و صحت و سقم کارتن خواب بودن متخلفان ارزی مشخص شود. اما نه تنها تاکنون از نتیجه این دادگاه خبری نشده بلکه خبر جدیدی از رفع تعهدات ارزی در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ هم منتشر نشده و همچنان ۱۹ میلیارد دلار ارز صادرات این دو سال‌ بلاتکلیف باقی مانده است. از سوی دیگر، با توجه به اینکه سال جاری روزهای پایانی خود را سپری می‌کند، پیگیری‌های ایسنا از بانک مرکزی درباره ارزهای برگشته به کشور و رفع تعهدات ارزی در این سال بی‌پاسخ مانده است. این در حالی است که سازمان توسعه تجارت میزان بازگشت ارز حاصل از صادرات از ۲۱ فروردین ۱۳۹۷ تا ۳۰ دی ۱۳۹۹ را ۴۱.۳ میلیارد یورو اعلام کرده که با افزایش ۱.۲ میلیارد یورو نسبت به ماه قبل نشان‌دهنده رشد معادل ۳.۱ درصد است. همچنین، فعالان بخش خصوصی معتقدند که هر چه زودتر برای بهبود صادرات باید دستورالعمل تکمیلی و اجرایی مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در این زمینه ابلاغ شود. با این حساب، درحالیکه رییس کل بانک مرکزی در آخرین اظهارات خود عملکرد صادرکنندگان در بازگشت ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما را خوب ارزیابی کرده اما رفع تعهدات ارزی در سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ بلاتکلیف باقی مانده است. در حالی که سوددهی اوراق قرضه دولت امریکا تقویت شده و تقویت دلار بر جذابیت طلا تاثیر منفی گذاشته است، قیمت فلز زرد روز جمعه شاهد کاهش بود اما همچنان در مسیر ثبت بیشترین رشد هفتگی طی 7 هفته اخیر باقی ماند. بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا دیروز با 0.19 درصد کاهش به 1719 دلار و 37 سنت رسید. قیمت طلا روز دوشنبه به پایین‌ترین رقم طی 9 ماه گذشته رسید، اما کاهش سوددهی اوراق قرضه سبب شد تا قیمت طلا ترمیم شود و در مسیر رشد هفتگی حدودا یک درصدی قرار گیرد. قیمت فلز زرد در معاملات آتی دیروز  برای تحویل در ماه آوریل با 0.34 درصد کاهش به 1716 دلار و 80 سنت رسید. استفن اینز تحلیلگر موسسه خدمات مالی آکسی گفت: عامل اصلی افت قیمت طلا بالا رفتن سود اوراق قرضه بوده و هرچند سوددهی افزایش بیشتری نداشته، اما مشکل اینجاست که سوددهی پایین‌تر هم نیامده و این مانع از افزایش قیمت طلا می‌شود.قیمت طلا در حدود 1700 دلار باقی خواهد ماند... مگر اینکه با افزایش سوددهی اوراق قرضه شاهد افت بیشتر قیمت باشیم شاخص سوددهی اوراق قرضه دولت امریکا در هفته‌های گذشته رشد داشته و این سبب افزایش هزینه فرصت سرمایه‌گذاری در بازار طلا شده است. در عین حال تقویت ارزش دلار سبب گرانتر شدن طلا برای خریدارانی شده که از ارزهای غیردلاری استفاده می‌کنند. سرمایه‌گذاران اکنون منتظر نشست هفته آینده فدرال رزرو هستند تا ببینند سیاست پولی آینده این کشور در چه مسیری قرار می‌گیرد. جو بایدن رییس‌جمهوری امریکا روز پنجشنبه بسته محرک مالی 1.9 تریلیون دلاری را که به تصویب کنگره رسیده بود امضا کرد و گفت، تلاش می‌کند واکسیناسیون سرعت بگیرد و کشور تا ماه جولای به وضعیت عادی نزدیک شود.

    بیت کوین در آستانه ۶۰ هزار دلاری شدن

بیت‌کوین در ادامه روند صعودی خود در آستانه فتح کانال ۵۷ هزار دلاری قرار گرفت.به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، شرکت آرگو بلاک چین که یکی از شرکت‌های بزرگ استخراج ارزهای دیجیتالی به شمار می‌رود در قراردادی که کمتر نظیر آن وجود داشته است ۳۲۰ هکتار زمین در غرب ایالت تگزاس امریکا خریداری کرده که قرار است در آن تجهیزات استخراج ارزهای دیجیتالی نصب و فعال شوند. انتظار می‌رود برق مورد نیاز فعالیت این مزرعه عظیم چیزی در حدود ۲۰۰ مگاوات باشد که آن را تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین مراکز استخراج جهان خواهد کرد. بیت کوین در ادامه روند صعودی خود موفق به عبور از تراز ۵۶ هزار دلاری شد.به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، شرکت آرگو بلاک چین که یکی از شرکت‌های بزرگ استخراج ارزهای دیجیتالی به شمار می‌رود در قراردادی که کمتر نظیر آن وجود داشته است ۳۲۰ هکتار زمین در غرب ایالت تگزاس امریکا خریداری کرده که قرار است در آن تجهیزات استخراج ارزهای دیجیتالی نصب و فعال شوند. انتظار می‌رود برق مورد نیاز فعالیت این مزرعه عظیم چیزی در حدود ۲۰۰ مگاوات باشد که آن را تبدیل به کی از بزرگ‌ترین مراکز استخراج جهان خواهد کرد. 

    افت دلار پس از انتشار گزارش تورم امریکا

دلار در معاملات جمعه با ۰.۲۸ درصد افزایش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۱.۶۷۲ واحد بسته شد و برای سومین روز متوالی صعود کرد. همچنین رسیدن نرخ تورم امریکا به قله یکساله، دلار را نزولی کرد. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات با ۰.۱۴ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۱.۸۳۲ واحد بسته شد.در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۱۹ درصد افزایش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۹۲ دلار مبادله شد. یورو ۰.۱۵ درصد بالا رفت و با ورود به کانال ۱.۱۹ به ۱.۱۹۲ دلار رسید.در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۰۸ درصد کاهش به ۱۰۸.۴۲۱ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار امریکا به ازای ۱.۲۹۲ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۵۰۶ یوان چین اعلام شد.


 

ارسال نظر