رویداد

۱۳۹۹/۱۲/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۶۷۹

جلوگیری از خروج ارز  برای واردات کارت‌های بانکی

سالانه بیش از ۳۰۰ میلیون یورو ارز از کشور برای واردات کارت‌های بانکی یا دستگاه‌های پوز خارج می‌شود که با موبایلی شدن پرداخت‌ها، در این بخش صرفه‌جویی می‌شود. به مرور هزینه کرد برای قطعات آنها، رول کاغذ و ... حذف خواهد شد. علاوه بر این، کار شکیل و با کلاسی هم به حساب می‌آید. محمدرضا حسین‌زاده، مدیرعامل بانک ملی ایران در گفت‌وگو با ایبِنا درباره طرح پرداخت موبایلی که به تازگی از سوی بانک مرکزی رونمایی شده است، گفت: ضمن تشکر از رییس کل بانک مرکزی بابت صدور مجوز و دستورالعمل به شبکه بانکی برای حذف کارت‌های بانکی و انجام تمامی پرداخت‌ها از طریق QR کد، باید توضیح داد که بانک ملی ایران از سال ۹۸ زیرساخت‌های این کار را آماده کرده بود، زیرا بر این اساس که بسیاری از کشورهای پیشرفته چند سال پیش این مسیر را طی کرده بودند، پیش‌بینی می‌شد که بانک مرکزی نیز در نهایت در این مسیر قدم خواهد گذاشت.

راه‌اندازی بازار بدهی‌ها، راهکار نقدشوندگی بدهی‌های دولت

مشاور و رییس حوزه ریاست مجلس شورای اسلامی به تشریح برخی محورها و الزامات اصلاح ساختار بودجه پرداخت. به گزارش ایسنا، بابک نگاهداری با اشاره به اینکه تغییرات مقطعی درآمد یا هزینه‌های دولت‌ها موجب نوسان و تغییر منابع و مصارف بودجه می‌شود و این تغییر و نوسان می‌تواند بر مولفه‌های اقتصادی کشور اثر سوء بگذارد، عنوان کرد: دولت‌ها برای کاهش نوسان بودجه با استفاده از ایجاد و بازپرداخت بدهی یا حتی تضمین‌هایی نظیر تضمین خرید، نسبت به پوشش نوسانات درآمد و هزینه اقدام می‌کنند. این امر باعث ایجاد تعهد یا بدهی برای دولت‌ها می‌شود. وی با اشاره به اینکه تعهد یا بدهی دولت در صورتی که کنترل نشود می‌تواند خسارت‌های سنگینی بر پیکره اقتصاد یک جامعه وارد کند. افزود: در صورت کنترل مناسب ممکن است عاملی برای تحریک تقاضا و رونق اقتصادی شود. برای اینکه حالت اول رخ ندهد یعنی بدهی دولت اقتصاد جامعه را تحت تاثیر قرار ندهد، دو نوع اصلاح ساختاری باید در ساختار بودجه ایجاد شود. یکی کنترل تعهدات تضامین دولت و دیگری ایجاد بازار بدهی دولت.مشاور و رییس حوزه ریاست مجلس با اشاره به کنترل تعهدات تضامین دولت بیان کرد: تعدادی از دستگاه‌های اجرایی بدون توجه به مبانی قانونی، اقدام به ارایه تضامین یا ایجاد تعهداتی می‌نمایند که دولت ناگزیر می‌شود یا از محل بودجه آنها را پرداخت نماید یا تبدیل به دیونی برای دولت شوند. این اقدامات باعث کسری بودجه یا افزایش بدهی دولت می‌شود.وی تصریح کرد: دولت برای رهایی از این رفتارها باید نظام کنترل تعهدات دولت را ایجاد نماید. با ایجاد این نظام، ایجاد هرگونه تعهدات مالی برای دولت خارج از سامانه کنترل تعهدات و بدون اخذ تاییدیه از سازمان برنامه و بودجه کشور توسط دستگاه‌ها ممنوع و در حکم تصرف غیرقانونی در اموال دولتی تلقی شده و به عنوان تعهد دولت محسوب نخواهد شد.

حمایت از ایده تا سرمایه‌گذاری ۴  استارت‌آپ

 یک کارشناس صنعت پرداخت با اشاره به حمایت از برخی استارت آپ‌ها تا مرحله سرمایه‌گذاری، روند شکل‌گیری آیفینک و انتخاب ۶ تیم فعال از بین ۷۰ تیم و نهایتا قرارداد سرمایه‌گذاری با ۴ تیم را تشریح کرد.چهار استارت‌آپ منتخب رویداد جذب سرمایه آیفینک با نام‌های «تضمین اپ» پلتفرم تضمین خرید و فروش اینترنتی، «تومن‌کش» پلتفرم ارایه خدمات مالی به گردشگران عرب زبان حوزه سلامت در ایران، «ضامن» پلتفرم وام‌دهی آنلاین با ابزارهای مختف و «فنابا» پلتفرم صندوق سرمایه‌گذاری رمزارزی و سرمایه‌گذاری از طریق بلاکچین از ایده به مرحله سرمایه‌گذاری رسیدند که هفته گذشته توانمندی‌های خود را به سرمایه‌گذارانی که در مرکز نوآوری مالی شرکت خدمات انفورماتیک حضور یافته بودند، ارایه کردند. مدیرعامل شرکت فرادیس گستر با اشاره به فلسفه آیفینک که بر مبنای فلسفه نوآوری باز است، اظهار کرد: نوآوری باز یعنی سازمانی یک بازوی اجرایی داشته باشد که بتواند ایده‌ها و اندیشه‌های جدید را از تیم‌های بیرونی بگیرد و به آنجا که تصمیم دارد سرمایه‌گذاری کند ببرد و در نهایت ایده‌ها را فرآوری کند.  علی هاشمی اقدم در گفت‌وگو با ایبِنا تصریح کرد: در واقع با توجه به حجم ذات کار، سازمان‌هایی که نمی‌توانند خودشان همه فعالیت‌ها را توسعه دهند، از ظرفیت یک سازمان و انرژی و تیم‌های بیرونی استفاده می‌کنند. وی ادامه داد: بر همین اساس مجموعه ملی انفورماتیک و در ذیل آن شرکت خدمات انفورماتیک سال‌ها به دنبال نوآوری باز بود و تلاش‌هایی هم داشت، اما به آنجایی که بتواند از ظرفیت بیرونی استفاده کند، نرسید. این شرکت می‌بایست ایده‌ها و فناوری‌های بیرونی را بتواند حمایت کند و خودش هم جزیی از آنها به عنوان سهامدار یا حامی بشود تا آنها را تبلیغ کند که به‌طور کلی فرآیند سختی است.  این فعال حوزه فناوری اطلاعات، تاکید کرد: با عملکرد خوبی که آیفینک نشان داد باعث شد مدیرعامل گروه ملی انفورماتیک در مجمع شرکت ما که اخیرا برگزار شد مسوولیت نوآوری کل گروه ملی انفورماتیک را به شرکت خدمات انفورماتیک واگذار کند.  هاشمی اقدم گفت: زمانی که شرکت فرادیس گستر به عنوان شرکت ۱۰۰ درصدی شرکت خدمات انفورماتیک را در سال ۹۶ تحویل گرفتیم، یکی از ماموریت‌های بنده این بود که حوزه نوآوری گروه خدمات انفورماتیک را توسعه دهیم. پس از یک سال مطالعه و بررسی بازار، در نهایت اواخر سال ۹۷ طرحی تهیه شد که اوائل سال ۹۸ به این نتیجه رسیدیم که با یک مرکز نوآوری شروع کنیم. از بین چند مجموعه یک مجموعه را به نام هم آوا انتخاب کردیم که محل آن را در کارخانه نوآوری آزادی قرار دادیم چرا که محیط هم باید مختص تیم باشد.

موافقت 20  اقتصاد  بزرگ  با افزایش بودجه صندوق پول

کریستالینا جورجیوا، رییس صندوق بین‌المللی پول طی اظهاراتی اعلام کرد که 20 اقتصاد بزرگ جهان موسوم به گروه 20 موافقت کرده‌اند که ذخایر این صندوق را با تخصیص ارز حق برداشت ویژه (SDR) افزایش دهند. ایتالیا که امسال ریاست G20 را بر عهده دارد، برای صدور 500 میلیارد دلار حق برداشت ویژه تلاش می‌کند، اقدامی که بسیاری دیگر از اعضای G20 از آن پشتیبانی می‌کنند و راهی برای تأمین نقدینگی کشورهای فقیر که تحت تأثیر همه‌گیری کرونا قرار گرفته‌اند، محسوب می‌شود. گفته می‌شود استفاده از این روش سطح بدهی این کشورها را افزایش نمی‌دهد.

ارسال نظر