نرخ دلار به کانال 24 هزار تومان کاهش یافت

۱۳۹۹/۱۲/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۶۷۶
نرخ دلار به کانال 24 هزار تومان کاهش یافت

پرداخت ۲۱ میلیارد دلار وام ارزی

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری |

عصر روز شنبه 16 اسفند 99، نرخ دلار در بازار آزاد به 24710 تومان کاهش یافت براین اساس قیمت سکه به 10 میلیون و 330 هزار تومان، هر گرم طلای 18 عیار به 1 میلیون و 21 هزار تومان و مظنه مثقال طلا به 4 میلیون و 425 هزار تومان کاهش یافته است. 

روز شنبه ۱۶ اسفند در بازار آزاد ارز، در ساعات ظهر نیز قیمت دلار 25 هزار و 40 تومان، یورو 29 هزار و 767 تومان و درهم امارات 6 هزار و 909 تومان اعلام شد و با کاهش اونس جهانی طلا به 1700 دلار، قیمت طلا و سکه نیز کاهش یافت. با توجه به نظر کارشناسان مبنی بر کاهش بیشتر نرخ دلار، پیش بینی می‌شود که قیمت سکه و طلا با افت بیشتری مواجه شود.

هر دلار روز شنبه در صرافی‌های بانکی ۲۴ هزار و ۳۶۸ تومان معامله شد که قیمت آن نسبت به روز کاری پنجشنبه ۲۹۱ تومان کاهش داشت. نرخ هر یورو نیز به ۲۹ هزار و ۵۳۶ تومان رسید. قیمت فروش یورو با کاهش ۲۰۷ تومانی نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری پنجشنبه به ۲۹ هزار و ۵۳۶ تومان رسید.قیمت خرید هر دلار ۲۳ هزار و ۸۸۶ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۸ هزار و ۹۵۲ تومان بود. همچنین قیمت خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۴ هزار و ۲۰۰ تومان و قیمت فروش آن ۲۴ هزار و ۴۴۲ تومان است.

علاوه بر این، نرخ خرید یورو در بازار ۲۹ هزار و ۵۸ تومان و نرخ فروش آن ۲۹ هزار و ۳۴۹ تومان اعلام شد.در سامانه نیما در روز معاملاتی پنجشنبه، هر یورو به قیمت ۲۹ هزار و ۷۵۰ تومان و هر دلار ۲۴ هزار و ۵۶۹ تومان به فروش رسید.

 همچنین روزپنجشنبه گذشته در سامانه سنا، حواله یورو به قیمت ۳۰ هزار و ۷۵۲ تومان معامله و همچنین حواله دلار به قیمت ۲۳ هزار و ۹۵۱ تومان فروخته شد.

 در بازار طلا نیز هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار تهران در ادامه روند نزولی خود با کاهشی ۳۷۱ هزار تومانی نسبت به روز کاری پنجشنبه ۱۰ میلیون و ۳۷۰ هزار تومان معامله شد. قیمت سکه در روزهای اخیر تحت تاثیر افت ارزش دلار و کاهش قیمت اونس در بازارهای جهانی، روند نزولی یافته است. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۰ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان معامله شد.همچنین نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، ربع سکه سه میلیون و ۸۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی هم دو میلیون و ۲۵۰ هزار تومان قیمت خورد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۱۹ هزار تومان و هر مثقال طلا به چهار میلیون و ۴۱۸ هزار تومان رسید. پس از انتظار گزارش‌های امیدوارکننده از بازار کار امریکا که سبب ترمیم دلار و بالا رفتن سوددهی اوراق قرضه شد، قیمت طلا روز جمعه به پایین‌ترین رقم در طی ۹ ماه گذشته رسید. 

 در ساعات اولیه صبح نیز قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک میلیون و ۴۱ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان، قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز 10 میلیون و 250 هزار تومان، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 6 میلیون و 300 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 4 میلیون تومان و سکه یک گرمی 2 میلیون و 340 هزار تومان و هر مثقال طلا 4 میلیون و 510 هزار تومان ارزش‌گذاری شد.

قیمت طلا و سکه طرح جدید نسبت به روزکاری قبل با افت محسوس همراه شده است؛ سکه طی روزهای گذشته از کانال 12 میلیونی عقب‌نشینی کرده و به کانال 11 میلیونی بازگشت؛ از جمله دلایل اصلی نوسان در بازار طلا و سکه تغییرات قیمتی در طلای جهانی و دلار است؛ قیمت ارز در بازار تهران تحت تأثیر خبرهای سیاسی است.در صرافی‌های بانکی نیز قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل کاهش یافت. بر همین اساس، قیمت فروش دلار 24 هزار و 577 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 24 هزار و 90 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 29 هزار و 765 تومان و قیمت خرید یورو نیز 29 هزار و 176 تومان اعلام شده است.نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.

   ۲۱ میلیارد دلار وام ارزی پرداخت شد

از مجموع بیش از ۱۱۴ میلیارد دلار قرارداد عاملیت ارزی صندوق توسعه ملی جهت تامین مالی طرح‌های مشمول، حدود ۲۱ میلیارد دلار پرداخت قطعی صورت گرفته است.بر اساس قانون، صندوق توسعه ملی موظف است از محل ارزهای نفتی که در سال به این صندوق واریز می‌شود نسبت به تامین مالی طرح‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری در قالب اعطای تسهیلات بانکی به بخش‌های غیر دولتی و سرمایه‌گذاری در بازارهای پولی و مالی خارجی اقدام کند که این منابع در دو بخش ارزی و ریالی سالانه در قالب تسهیلات ریالی و ارزی پرداخت می‌شود.

بخشی از این منابع در قالب قراردادهای عاملیت ارزی اختصاص پیدا می‌کند و قرارداد عاملیت ارزی منعقده بین صندوق و بانک‌های عامل قراردادی است که بر مبنای درخواست بانک و تا سقف مبلغ تعیین شده توسط صندوق در قرارداد، به بانک اجازه تامین مالی ارزی طرح‌های دارای اهلیت متقاضی و توجیه فنی، مالی و اقتصادی را پس از طی مراحل تصویب طرح در بانک عامل و تایید صندوق توسعه ملی می‌دهد.

این در حالی است که بررسی تازه‌ترین گزارش عملکرد صندوق توسعه ملی از زمان تاسیس (۱۳۹۰) تا پایان شهریورماه امسال نشان می‌دهد که بخش عمده تسهیلات اعطایی از محل صندوق توسعه ملی به صورت ارزی و بر اساس اساسنامه و با عاملیت بانک‌های طرف قرارداد به متقاضیان پرداخت شده است؛ به‌طوری که کل قراردادهای عاملیت ارزی منعقده با بانک‌های عامل تا پایان شهریور ماه امسال ۱۱۴.۹ میلیارد دلار بوده که ۵.۸ میلیارد دلار آن سهمیه برای بانک‌های عامل مصوب شده و قرارداد ۱۰ بانک به مبلغ ۳.۷ میلیارد دلار منعقد و ابلاغ شده است. کل مبلغ پذیرش شده توسط صندوق جهت اعطای تسهیلات به ۳۱۷ طرح ارزی تامین مالی تا پایان شهریور ماه امسال بالغ بر ۳۴ میلیارد دلار بوده است که از این میزان ۳۱۵ طرح به مرحله تخصیص ارز با مبلغی بیش از ۳۳.۶ میلیارد دلار رسیده است. بررسی جزییات نشان می‌دهد که از این طرح‌های تامین مالی شده ۳۱۳ طرح تا پایان شهریور موفق به گشایش اعتبار اسنادی به مبلغ ۳۰.۲ میلیارد دلار شده و به ۳۰۷ طرح با حدود ۲۱.۸ میلیارد دلار پرداخت قطعی صورت گرفته است.

با توجه به منابع تخصیصی به ۳۱۵ طرح تامین مالی شده میزان پیشرفت مالی این طرح‌ها فقط از محل منابع صندوق تا پایان شهریور ماه حدود ۶۵ درصد است.

  کاهش قیمت جهانی طلا

قیمت هر اونس طلا در پایان معاملات با ۰.۱۸ درصد افزایش به ۱۷۰۰ دلار و ۶۴ سنت رسید.به گزارش رویترز، پس از انتظار گزارش‌های امیدوارکننده از بازار کار امریکا که سبب ترمیم دلار و بالا رفتن سوددهی اوراق قرضه شد، قیمت طلا روز جمعه به پایین‌ترین رقم در طی 9 ماه گذشته رسید و در مسیر ثبت سومین کاهش هفتگی متوالی قرار گرفت.

بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا در پایان معاملات دیروز با 0.18 درصد افزایش به 1700 دلار و 64 سنت رسید. قیمت طلا دیروز تا 1686 دلار و 40 سنت پایین آمد که پایین‌ترین رقم ثبت شده از 8 ژوئن تاکنون بود. قیمت فلز زرد در این هفته شاهد حدود 2 درصد کاهش بوده است. قیمت هر اونس طلا در پایان معاملات آتی دیروز با 0.13 درصد کاهش به 1698 دلار و 50 سنت رسید.

دیوید مگر تحلیلگر بازار طلا در این باره گفت: «خوش‌بینی نسبت به ترمیم رشد اقتصادی سبب شده تا رشد سوددهی اوراق قرضه تداوم پیدا کند و همین مساله سبب کاهش جذابیت بازار طلا برای سرمایه‌گذاران گشته است.»

آمارها نشان می‌دهد تعداد فرصت‌های شغلی ایجادشده در اقتصاد امریکا بیش از حد انتظار رشد داشته و این مساله امیدها به ترمیم اقتصادی پس از تصویب بسته محرک مالی را بیشتر کرده است.

آمارهای قوی اقتصادی سبب شده تا شاخص سوددهی اوراق قرضه ده ساله دولت امریکا به بیشترین رقم از فوریه 2020 برسد و ارزش دلار نیزجهش داشته باشد.جرومی پاول رییس فدرال رزرو روز پنجشنبه بار دیگر تصریح کرد که سیاست انبساطی بانک مرکزی امریکا تا برطرف شدن مشکل بیکاری ادامه خواهد داشت.

این اظهارات سبب ناامیدی سرمایه‌گذاران از بازار طلا شد، زیرا آنها انتظار داشتند وی برای مهار رشد سوددهی اوراق قرضه وارد عمل شود. رشد سوددهی اوراق قرضه سبب کاهش جذابیت طلا برای سرمایه‌گذاران شده است. ارزش بیت کوین پس از یک کاهش ۳.۴ درصدی دوباره بالا رفت ولی همچنان ۱۰ هزار دلار پایین‌تر از اوج بیش از ۵۸ هزار دلار آن در ماه فوریه معامله می‌شود. به گزارش بلومبرگ، پس از گزارشی که نشان داد امریکا در ماه گذشته میلادی بیش از حد انتظار اشتغال ایجاد کرده و بهبود وضعیت سرمایه‌های پرمخاطره، ارزش بیت کوین دوباره افزایش یافت. شرکت میکرو استراتژی بیشترین خرید این ارز مجازی را ماه گذشته داشت. این ارز دیجیتال قبل از بهبودی، 3.4 درصد از ارزش خود را در روز جمعه از دست داد و به 48150 دلار رسید. شاخص کریپتو گلکسی بلومبرگ که شامل بیت کوین و 4 ارز دیجیتال دیگر می‌شود، بیش از 4.7 درصد در روز جمعه پایین آمد و بعد تغییرات اندکی داشت.  شرکت میکرو استراتژی 205 بیت کوین دیگر با متوسط قیمت 48888 دلار خریداری کرد که سرمایه‌های بیت کوین این شرکت را به حدود 91064 ارز به ارزش 4 میلیارد دلار رساند. بیت کوین در حال حاضر 10 هزار دلار پایین‌تر از اوج بیش از 58 هزار دلار آن در ماه فوریه معامله می‌شود و این بحث را به وجود آورده که آیا سرمایه‌گذاری در این ارز مجازی توسعه می‌یابد یا مانند آن چه در 2017 اتفاق افتاد سقوط می‌کند.

مایکل نووگراتز، مدیرعامل شرکت گلکسی دیجیتال و طرفدار بلندمدت بیت کوین همچنان خوش‌بین است و پیش‌بینی می‌کند قیمت بیت کوین تا پایان سال جاری میلادی به 100 هزار دلار برسد. وی در یک مصاحبه تلویزیونی اعلام کرد بیت کوین و سایر ارزهای مجازی تبدیل به یک سرمایه سازمانی شده‌اند و بانک‌ها آشکارا تلاش می‌کنند از آن بهره ببرند. بیت کوین 21 درصد از ارزش خود را در هفته گذشته از دست داد ولی هنوز هم ارزش آن پنج برابر نسبت به سال گذشته بالاتر است. برخی عقیده دارند این ارز مجازی می‌تواند مانند طلا پشتوانه‌ای در برابر تورم و ضعف پول‌های رایج باشد و تبدیل به بخش بزرگ‌تری از اوراق بهادار سازمانی خواهد شد.

 

ارسال نظر