اخبار

۱۳۹۹/۱۲/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۵۵۴

پرداخت ۱۰ هزار میلیارد تومانی خسارت  بیمه

شرکت‌های بیمه در تابستان امسال بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان خسارت پرداخت کرده‌اند. به گزارش ایسنا، خسارت‌های پرداختی در واقع وجهی است که بیمه‌گر بعد از وقوع حادثه موضوع بیمه جهت جبران خسارت به بیمه گذار پرداخت می‌کند.این در حالی است که تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران از وضعیت بازارهای مالی و بخش بیمه نشان می‌دهد که در تابستان خسارت پرداختی از سوی شرکت‌های بیمه به بیش از ۱۰ هزار و ۲۵۸ میلیارد تومان رسیده که افزایش حدود ۱۹.۲ درصدی دارد.از سوی دیگر حق بیمه تولیدی به بیش از ۲۱ هزار و ۴۲۶ میلیارد تومان رسیده که نسبت به دوره قبل ۳۹.۵ درصد رشد دارد.حق بیمه تولیدی مجموع حق بیمه نامه‌هایی است که طی دوره مورد بررسی توسط موسسات بیمه صادر می‌شود.اما بررسی جزئیات از این حکایت دارد که سال گذشته در مجموع ۳۳ هزار و ۲۵۳ میلیارد تومان خسارت بیمه پرداخت شده و حق بیمه تولیدی به بیش از ۵۹ هزار میلیارد تومان رسیده است.

ارایه کیف پول الکترونیک در سال آینده

معاون اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی با بیان اینکه پیش از این برخی بانک‌ها به صورت درون بانکی کیف پول الکترونیک را ارایه می‌کردند، اعلام کرد: از منظر قوانین جدید که کیف‌های پول‌ جدید مبتنی بر تعامل پذیری هستند، هنوز بانکی امکان ارایه کیف پول در مدل جدید را ندارد و کیف‌های پول قبلی همچنان فعال هستند که نوع جدید این کیف‌ها در سال آینده ارایه می‌شوند.کیف پول الکترونیکی یک ابزار پرداختی با قابلیت ذخیره پول الکترونیکی است که از سال ۹۲ در نظام بانکی کشور سابقه دارد و کیف پول الکترونیک از نوع بسته در کشور ما عموما این خدمات در قالب کارت‌های هدیه ارایه می‌شود که مبالغ از قبل مشخصی در آنها قرار دارد. همچنین، نمونه‌ای از کیف پول الکترونیکی نیمه بسته در ایران، اپلیکیشن‌هایی هستند که می‌توان در آنها حساب کاربری خود را با استفاده از کارت‌های بانکی شارژ و در خریدها از آن استفاده کرد.اما با ابلاغ ضوابط جدید صدور کیف پول الکترونیک در اوایل شهریور ماه اجازه صدور نوع جدیدی از کیف پول الکترونیک از سوی بانک مرکزی صادر شد که فقط از طریق بانک‌ها یا در همکاری با بانک‌ها صادر می‌شود و از این کیف پول‌ها می‌توان در تمام تراکنش‌ها استفاده همچنین می‌توان از دستگاه‌های خودپرداز پول دریافت کرد.در این زمینه یاسر میرحق جو - معاون اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی - در گفت‌وگو با ایسنا، درباره آخرین روند صدور این نوع کیف پول الکترونیک گفت: در راستای آماده سازی زیرساخت‌ها و قوانین لازم برای صدور کیف الکترونیک پول و اجرای این خدمت در بانک‌ها، قوانین در قالب الزامات طراحی و ابلاغ شده است و اسناد فنی مرتبط با همفکری فعالان این حوزه تهیه و تا قبل از پایان سال ۹۹ ابلاغ خواهد شد.

تزریق نقدینگی به ۷ بانک و موسسه اعتباری

بانک مرکزی با تزریق ۲۷.۲ هزار میلیارد ریال نقدینگی در قالب توافق بازخرید با سررسید ۷ روزه با حداقل نرخ ۱۹.۸۱ درصد به بانک‌های متقاضی موافقت کرد.هفت بانک و موسسه اعتباری در مهلت تعیین شده سفارش فروش اوراق بدهی دولتی در قالب توافق بازخرید (ریپو) را در مجموع به ارزش ۸۸.۲ هزار میلیارد ریال از طریق سامانه بازار بین‌بانکی به بانک مرکزی ارسال کردند. با توجه به پیش‌بینی بانک مرکزی از وضعیت نقدینگی در بازار بین‌بانکی، موضع پولی بانک مرکزی در این هفته ثبات نقدینگی بود. از این رو، بانک مرکزی با تزریق ۲۷.۲ هزار میلیارد ریال نقدینگی در قالب توافق بازخرید با سررسید ۷ روزه با حداقل نرخ ۱۹.۸۱ درصد به بانک‌های متقاضی موافقت کرد. معاملات مربوط به این عملیات توسط کارگزاری بانک مرکزی در روز دوشنبه ۱۱ اسفندماه انجام شد. به علاوه، در سه روز ابتدای هفته جاری بانک‌ها و موسسات اعتباری در ۶ نوبت از اعتبارگیری قاعده‌مند در مجموع به ارزش ۱۲۱.۹ هزار میلیارد ریال استفاده کردند. بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی می‌توانند در روزهای شنبه تا چهارشنبه از اعتبارگیری قاعده‌مند (دریافت اعتبار با وثیقه از بانک مرکزی) مشروط به در اختیار داشتن اوراق بدهی دولتی و در قالب توافق بازخرید با نرخ سود سقف دالان (۲۲ درصد) استفاده کنند.

کارتخوان بی‌هویت نداریم

کاظم دهقان مدیرعامل شرکت شاپرک گفت: در شبکه پرداخت جزییات کاملی از اطلاعات مربوط به دارندگان ابزارهای پذیرش و دستگاه‌های کارتخوان داریم.کاظم دهقان مدیرعامل شرکت شاپرک در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا اظهار داشت: بعضا در رسانه و در مجامعی صحبت از کارتخوان‌های بی هویت می‌شود که متاسفانه عبارت دقیقی نیست. وی افزود: همه پذیرندگان شبکه پرداخت شامل کارتخوان‌ها، درگاه‌های پرداخت اینترنتی و موبایلی دارای هویت هستند.دهقان تاکید کرد: آنچه که طرح شده بود نداشتن پرونده مالیاتی یا هویت مالیاتی بود که خوشبختانه با امکاناتی که برقرار شده در مسیری هستیم که پرونده مالیاتی و هویت مالیاتی برای این دسته از پذیرندگان درست شود.وی بیان داشت: در حالی که ما در شبکه پرداخت جزییات کاملی از اطلاعات مربوط به دارندگان ابزارهای پذیرش و دستگاه‌های کارتخوان را داریم، رصد می‌کنیم، استعلام می‌گیریم، پایش می‌کنیم و در نهایت برایمان مهم است که در این فضا، هویت دقیقی از این دسته از ابزارهای پذیرش را همواره در رصد و پایش خودمان داشته باشیم.

 

ارسال نظر