پیش‌بینی افت قیمت اونس طلا تا 1200 دلار

۱۳۹۹/۱۲/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۴۸۶

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری |

معاملات ارزی صرافی‌ها در دومین روز هفته، بیانگر افت نسبی شاخص ارزی در کانال بیست و چهار هزار تومانی است.قیمت دلار آزاد نیز ۲۵ هزار و 200 تومان، قیمت یورو 30 هزار و 500 تومان و درهم امارات 6 هزار و 950 تومان اعلام شده است. بر این اساس در معاملات یکشنبه دهم اسفندماه بازار ارز، هر اسکناس دلار امریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور به نرخ ۲۴۳۱۰ تومان از مردم خریداری می‌شود و در مقابل با کاهش ۴۳۶ تومانی نسبت به نرخ پایانی روز قبل، به نرخ ۲۴۸۰۲ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می‌شود. همچنین در این صرافی‌ها، هر اسکناس یورو به نرخ ۲۹۴۴۶ تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت۳۰۰۴۱ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می‌شود که نسبت به روز شنبه، ۴۰۶ تومان کاهش یافته است.

در بازار آزاد قیمت طلای۱۸عیار هرگرم یک میلیون و ۷۵ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید۱۱ میلیون و ۵۰ هزار تومان و قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز 10 میلیونو 750 هزار تومان، نیم‌سکه بهار آزادی 6 میلیون و 350 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 3 میلیون و 950 هزار تومان و سکه یک گرمی 2 میلیون و 350 هزار تومان و هر مثقال طلا 4 میلیون و 670 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

قیمت طلا و سکه طرح جدید در روز جاری نسبت به روزکاری قبل با کاهش همراه شده است؛ سکه طی روزهای گذشته از کانال 12 میلیونی عقب‌نشینی کرده و به کانال 11 میلیونی بازگشت؛ از جمله دلایل اصلی نوسان در بازار طلا و سکه تغییرات قیمتی در طلای جهانی و دلار است؛ قیمت ارز در بازار تهران تحت تأثیر خبرهای سیاسی است.نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.

   پیش‌بینی افت قیمت طلا تا 1200 دلار

در سال جاری میلادی

موسسه فیچ پیش‌بینی کرد که ممکن است قیمت طلا تا سال ۲۰۲۳ به ۱۲۰۰ دلار در هر اونس برسد.موسسه بین‌المللی فیچ پیش بینی کرد قیمت طلا در سال ۲۰۲۱ به ۱۶۰۰ دلار در هر اونس کاهش خواهد یافت و در سال ۲۰۲۲ با افزایش تقاضای حاصل از سرمایه‌گذاری و خریدهای بانک مرکزی، به ۱۴۰۰ دلار در هر اونس برسد.

به گفته فیچ، قیمت بسیاری از کالاها در کوتاه‌مدت با بهبود تقاضا سود می‌برند در حالی که عرضه کم باقی می‌ماند و موجودی‌های انبارها کم می‌شوند. این آژانس پیش بینی می‌کند قیمت طلا تا سال ۲۰۲۳ به ۱۲۰۰ دلار در هر اونس کاهش یابد.

اخیراً قیمت این فلز گرانبها تحت فشار قابل توجهی بوده است. قیمت طلا در این هفته به زیر۱۸۰۰ دلار رسید و زیان‌های ناشی از تقاضای ضعیف این فلز و افزایش نرخ سود اوراق قرضه دولتی ایالات متحده باعث کاهش قیمت طلا شد.روز جمعه قیمت هر اونس بیش از یک درصد کاهش یافت و به ۱۷۳۴ دلار در هر اونس رسید.

    قیمت فعلی ارز با واقعیت اقتصاد 

کشور سازگار نیست

رییس‌جمهور گفت: قیمت فعلی ارز با واقعیت اقتصاد کشور سازگار نیست و رو به کاهش خواهد بود.رییس‌جمهور با اشاره به اینکه دولت همواره در پی آن بوده که بتواند ارز را به قیمت واقعی آن نزدیک کند و قیمت فعلی را به هیچ‌وجه به نفع اقتصاد کشور ندانسته، تصریح کرد: اخلال تحریم‌ها در مراودات بانکی و ارزی کشور و سودجویی کاسبان تحریم، عوارض جنگ اقتصادی را تشدید کرد که بحمدالله این فضا در حال کم رنگ شدن است. دولت تلاش دارد با ایجاد اجماع و هماهنگی با همه دستگاه‌ها و بخش‌های مختلف کشور و کاستن عوارض غیر اقتصادی موثر بر فضای اقتصادی کشور و بازار سرمایه و تلاش برای آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده، بتواند سریع‌تر قیمت ارز را به قیمت واقعی آن نزدیک کند.

رییس‌جمهور همچنین با اشاره به شرایط جدید ایجاد شده در روند مذاکرات با کشورهایی که منابع ارزی ایران را با فشار امریکا مسدود کرده بودند، ابراز امیدواری کرد شاهد روند کاهشی نرخ ارز باشیم.

 

ارسال نظر