تکلیف کشور با رمز ارزها باید مشخص شود

۱۳۹۹/۱۲/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۴۸۵

سودآوری کاذب در برهه فعلی با‌ وجود ریزش‌های شدید، بازار رمز ارزهای دیجیتال را برای ایرانیان همچنان جذاب نگه داشته است.

بیت کوین بعد از شکست مقاومت تاریخی 20 هزار دلاری، با در پیش گرفتن روند صعودی، عطش سرمایه‌گزاری را برای ورود به این بازار پر زرق و برق افزایش داده است؛ سرمایه‌گذارانی که با طمع ثروتمند شدن در یک شب، بدون دانش وارد چرخه خرید و فروش رمز ارزها شده‌اند.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با تأکید بر ضرورت مدیریت رمزارزها در کشور گفت: یا باید مساله رمزارزها را کتمان و کنار بگذاریم و یا باید آن را مدیریت و در اختیار حاکمیت قرار دهیم.

محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس از شکل‌گیری پدیده‌ای به نام رمزارزها در فضای منطقه‌ای و جهانی گفت و بیان کرد: چه بخواهیم و چه نخواهیم این اتفاق رخ داده است. رمزارزها بستری برای ورود سرمایه‌گذارها و همچنین استفاده از ظرفیت آنها برای فعالیت در حوزه اقتصادی محسوب می‌شوند.

وی با تصریح بر اینکه فارغ از اینکه بازار سرمایه کشور چه وضعیتی دارد باید نسبت به رمزارزها توجه ویژه داشته باشیم، اظهار کرد: وضعیت نامناسب فعلی بورس سبب شده است برخی از افراد جامعه به سمت رمزارزها حرکت کنند.

در حالی که سرمایه‌گذاری در رمز ارزها بسیار پرریسک است رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر ضرورت مدیریت رمزارزها در کشور، بیان کرد: از دوره گذشته مجلس و در کمیسیون اقتصادی به موضوع ارزهای دیجیتال ورود کردیم و اعتقاد داشتیم مجموعه‌ای از دستگاه‌ها در این حوزه باید تصمیم‌گیری و شفاف سازی کنند. در حقیقت یا باید مساله رمزارزها را کتمان و کنار بگذاریم و یا باید آن را مدیریت و در اختیار حاکمیت قرار دهیم.

وی با تصریح بر اینکه باید از ظرفیت رمزارزها استفاده شود، عنوان کرد: یکی از ظرفیت‌های رمزارزها استفاده از آنها در مواجهه با تحریم است و در کنار آن می‌توان از آن در فضای اقتصادی داخلی و بین الملل استفاده کرد. از این منظر کمیسیون اقتصادی به این حوزه ورود کرده است و جلسات متعددی با بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و وزارت صمت و همچنین وزارت نیرو به دلیل برق مصرفی، برگزار کردیم.

همچنین دانیال دارایی تحلیلگر و کارشناس بازار رمزارزهای دیجیتال با اشاره به افزایش شدید التهاب بازار در روزهای اخیر گفت: بیت کوین در حال حاضر دارای حباب قیمتی است و شاهدیم که در سه هفته اخیر، علی رغم تبلیغات و ورود شرکت‌های بزرگ اعم از‌گری اسکیل، تسلا، توییتر و تبلیغات جهانی، نه تنها موفق به ادامه روند صعودی نشد، بلکه ریزش‌های شدید و کم سابقه‌ای نیز از سوی پرچمدار رمزارزها بودیم که به تبع آن نزول قیمتی فاحش در سایر کریپتوها نیز اتفاق افتاد.

وی ادامه داد: فراموش نکنیم بیت‌کوین در ماه مارچ‌ قیمت 100 میلیون تومان را تجربه کرد و زمانی که در ماه فوریه به قیمت یک میلیارد تومان و بالاتر از آن رسید، عطش خرید آن در ایران لحظه به لحظه افزایش یافت.اکثر مردم جهان انتظار دیدن سقف قیمتی بیت کوین را در محدوده 100 الی 200 هزار دلاری دارند، اما انتظار سرمایه‌گذاران حرفه‌ای و بزرگ، خرید در منطقه 28 هزار دلار است.

تحلیلگر بازارهای اقتصادی ایران اظهار کرد: نتیجه واضح این است که بیت کوین تا زمانی که محدوده نزولی 30 هزار دلاری را تجربه نکند، سرمایه‌گذاران بزرگ، وارد این ارز نخواهند شد و این موضوع باعث تداوم بیشتر روند رو به کاهش این رمز ارز می‌شود.

دارایی با هشدار به سرمایه‌گذاران برای ورود به بازار ارزهای دیجیتال، اذعان کرد: خرید هیجانی و ورود هیجانی به بازار ارزدیجیتال به دلیل طمع، ممکن است تجربه‌های جبران‌ناپذیری را رقم بزند و به مردم توصیه می‌کنم برای خود سراب نساخته و به اموالشان چوب حراج نزنند.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی افراد با تصمیم‌های هیجانی و تصور اینکه ثروت در بازار تحت اختیار بیت کوین است، با طمع فراوان، تمام یا بیشتر دارایی خود را بدون دانش درگیر رمز ارز می‌کنند و به محض کمترین کاهش بازار با زیان گسترده تصمیم به خروج می‌گیرند. نکته خطرناک‌تر این است که همین افراد دوباره در قیمت بالاتر به بازار ورود می‌کنند و با تکرار همین چرخه، باعث آب شدن سرمایه خود می‌شوند.

 

ارسال نظر