دارایی‌های ایران پس از مشورت با واشنگتن آزاد می‌شود

۱۳۹۹/۱۲/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۳۶۰
دارایی‌های ایران پس از مشورت با واشنگتن آزاد می‌شود

گروه بانک و بیمه|

تارنمای «کی بی اس» وابسته به رادیو و  تلویزیون کره جنوبی از توافق تهران و سئول برای آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده تهران در دو بانک کره جنوبی خبر داد.«کی بی اس» روز سه شنبه در گزارشی نوشت: دو کشور روز دوشنبه در نشست عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی ایران و ریو هیون جئونگ سفیر کره جنوبی در تهران به این توافق دست یافته‌اند.این رسانه کره جنوبی با اشاره به بازتاب این خبر در رسانه‌های دولتی ایران از جمله ایرنا نوشت: دولت ایران همچنین این توافق را در وب سایت رسمی خود اعلام کرده است. بر اساس این گزارش، در این دیدار توافق‌های لازم در خصوص انتقال منابع تهران به مقاصد مورد نظر انجام و تصمیمات بانک مرکزی ایران در خصوص حجم منابع مورد انتقال و بانک‌های مقصد به طرف کره‌ای اعلام شد. «کی بی اس» به نقل از همتی رییس کل بانک مرکزی ایران نوشته است: اگرچه ایران از تغییر رویکرد و گسترش همکاری استقبال می‌کند اما بانک مرکزی ایران به روند قانونی خود برای مطالبه غرامت از بانک‌های کره جنوبی که طی چند سال گذشته از همکاری با ایران خودداری کرده‌اند، ادامه خواهد داد.بر اساس گزارش کی بی اس، دارایی‌های مسدود شده ایران در بانک‌های کره جنوبی هفت میلیارد دلار امریکا برآورد شده است.

   دارایی‌های ایران 

پس از مشورت با واشنگتن آزاد می‌شود

وزارت خارجه کره جنوبی در واکنش به اظهارات رییس کل بانک مرکزی ایران مبنی بر توافق با سئول برای آزاد کردن دارایی‌های ایران تاکید کرد این اقدام پس از مشورت‌ها با امریکا انجام خواهد شد. عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی ایران پس ازدیدار با سفیر کره جنوبی در تهران گفته بود دو طرف بر سر انتقال و چگونگی استفاده ایران از دارایی‌های بلوکه شده خود در بانک‌های کره‌ای به توافق رسیده‌اند. این در حالی است که دولت کره جنوبی که به دلیل پیروی بی قید و شرط از تحریم‌های امریکا علیه ایران به «رعیت امریکا» مشهور شده است آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده ایران را به اجازه امریکا منوط کرده است. یونهاپ نیوز به نقل از بیانیه وزارت خارجه کره جنوبی نوشت: سئول در مورد راه‌های استفاده ایران از دارایی‌های بلوکه شده خود با این کشور مذاکره کرده و ایران رضایت خود را نسبت به پیشنهادهای ما در این زمینه ابراز داشته است. وزارت خارجه کره جنوبی در این بیانیه افزود: آزادسازی دارایی‌های ایران از طریق مشورت‌های ما با کشورهای مربوط از جمله امریکا انجام خواهد شد. از سوی دیگر، رییس کل بانک مرکزی گفت: اگرچه ایران از تغییر رویکرد کشورها و افزایش همکاری‌ها استقبال می‌کند، اما پیگیری‌های حقوقی این بانک به منظور مطالبه خسارات ناشی از عدم همکاری بانک‌های کره‌ای در سال‌های اخیر به قوت خود باقی خواهد بود و باید تلاش زیادی انجام دهد تا این سابقه منفی از بین برود. «عبدالناصر همتی» روز (دوشنبه) افزود: روز 

(۴ اسفندماه ۹۹) به درخواست سفارتخانه‌های کره جنوبی و ژاپن در تهران، ملاقات‌های جداگانه‌ای با سفرای دو کشور یاد شده داشتم. در دیدار با سفیر کره در خصوص نحوه جابه‌جایی و مصرف بخشی از منابع ارزی بانک مرکزی در کره جنوبی، به مقاصد مورد نظر، توافق شد و تصمیمات بانک مرکزی در خصوص میزان منابع مورد انتقال و بانک‌های مقصد به طرف کره‌ای اعلام شد. وی افزود: ضمن استقبال از تغییر رویکرد کره جنوبی تأکید کردم، اگرچه جمهوری اسلامی ایران از تغییر رویکرد کشورها و افزایش همکاری‌ها استقبال می‌کند، اما پیگیری‌های حقوقی این بانک به منظور مطالبه خسارات ناشی از عدم همکاری بانک‌های کره‌ای در سال‌های اخیر به قوت خود باقی خواهد بود و طرف کره‌ای باید تلاش زیادی انجام دهد تا این سابقه منفی از بین برود. همتی با بیان اینکه در دیدار با سفیر ژاپن نیز به نماینده ژاپن تاکید کردم کشورهای دوست می‌بایست فارغ از فشارهای سیاسی به همکاری با یکدیگر اهتمام ورزند، اظهار داشت: طرف ژاپنی باید در خصوص استفاده ایران از منابع ارزی خود و انتقال آنها به سایر مبادی مورد نیاز بانک مرکزی ایران ابتکار عمل داشته باشد. رییس کل بانک مرکزی اظهار داشت: سفیر ژاپن در ایران نیز ضمن قدردانی از تلاش بانک مرکزی برای تسریع در پرداخت بدهی‌های شرکت‌های ایرانی به طرف‌های ژاپنی، پیشنهاد استفاده از منابع موجود برای خرید واکسن کرونا را مطرح و بر اهتمام سفارت ژاپن در ایجاد ارتباط بین بانک‌های مرکزی دو کشور به منظور پیشبرد بهتر امور و حل مسائل بانکی تاکید کرد.

   کره یک میلیارد دلار از 

پول‌های ایران را می‌دهد

برخی رسانه‌ها از آزادسازی یک میلیارد دلار از اموال ایران توسط کره جنوبی در آینده‌ای نزدیک خبر داده‌اند. کره‌جنوبی در گام نخست برای شکسته‌شدن بن‌بست ایجادشده، قرار است به‌زودی یک میلیارد دلار از دارایی‌های ارزی ایران را نزد بانک‌های آن کشور آزاد و به مقصد اعلام‌شده از سوی ایران منتقل کند برخی رسانه‌ها آزادسازی این یک میلیارد دلار را برای «نشان‌دادن حسن نیت مقامات کره‌جنوبی» عنوان کرده و مدعی شدند که «آنها می‌خواهند ثابت کنند بر عهد خود برای آزادسازی دلارهای حبس‌شده ایران وفادار می‌مانند».

 

ارسال نظر