خبر

۱۳۹۹/۱۲/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۳۲۸

توضیح بانک مرکزی درخصوص بازداشت مدیر ارشد ارزی

همزمان با انتشار خبر بازداشت یکی از مدیران ارشد ارزی بانک مرکزی به‌اتهام دریافت رشوه 35میلیارددلاری، روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد: حدود یک ماه پیش یکی از مدیران سابق ادارات بخش ارزی توسط مرجع قضایی و با موضوع اتهامی مرتبط با اوایل سال 97، احضار و بازداشت شده است. تأکید می‌شود این بانک اطلاع دقیقی از مورد یا موارد اتهامی ندارد و ضمن همکاری کامل با قوه قضاییه، هرگونه اظهارنظر نسبت به این موضوع را منوط به صدور رأی یا تصمیم مرجع قضایی می‌داند. خبرهای منتشرشده نشان می‌دهد که یکی از مدیران ارشد ارزی بانک مرکزی به‌اتهام دریافت رشوه در پرونده توزیع 35 میلیارد دلار ارزهای مداخله‌ای بانک مرکزی بازداشت شده است.مدیر اسبق بانک مرکزی که پیش از این در سطوح بالای بانک مرکزی فعالیت می‌کرد و مسوولیت مستقیم در حوزه ارزی داشت، نقش بزرگی در ارزپاشی‌های بی‌ضابطه و فروش ارزهای مداخله‌ای در بازار داشته است.قبلاً هم انتقادهای فراوانی متوجه او بوده است و گفته می‌شد که در تلاطم‌های ارزی سال‌های اخیر دخالت‌های ارزی توسط او پررنگ بوده است. گفتنی است، هم‌اکنون در دستگاه قضا پرونده ولی‌الله سیف رییس‌کل سابق بانک مرکزی و احمد عراقچی معاون ارزی او باز است، ضمن اینکه پرونده‌های رسول سجاد و صالحی از دیگر مدیران ارزی بانک مرکزی در دوره مدیریت سیف نیز همچنان در دستگاه قضایی باز است و این افراد نیز در بازداشت هستند.

قیمت بیت‌کوین  به بالای ۵۸۰۰۰  دلار رسید

قیمت بیت‌کوین رکورد جدیدی در کل تاریخ ثبت کرد.به گزارش تاس، بر اساس اطلاعات پورتال‌کوین دسک، قیمت بیت‌کوین در طول معاملات ۱.۹۷درصد افزایش یافت و به سطح ۵۸۱۰۰ دلار رسید. قیمت بیت‌کوین رکورد جدیدی در کل تاریخ ثبت کرد. بیت‌کوین یک ارز رمزنگاری شده که در سال ۲۰۰۸ توسط فرد یا گروهی از افراد ناشناس با نام ساتوشی ناکاماتو ابداع شد. این ارز دیجیتال غیرمتمرکز بوده و بدون مدیریت بانک مرکزی یا یک مدیر مستقل می‌تواند بدون واسطه از یک کاربر به کاربر دیگر در شبکه بیت‌کوین ارسال شود. ارزش اتریوم و بسیاری از ارزهای دیجیتالی دیگر کاهش پیدا کرد.در حالی که بیت‌کوین در ادامه روند صعودی خود توانسته است تا در کانال ۵۰ هزار دلاری جایگاه خود را تثبیت کند، تحلیلگران بانک جی پی مورگان در گزارشی هشدار داده‌اند رالی صعودی این ارز به احتمال زیاد پایدار نخواهد بود و قیمت‌ها در آینده‌ای نزدیک ریزش خواهد کرد. از پنج ماه پیش تاکنون ارزش بازار بیت‌کوین حدود ۴.۵ برابر شده و تحلیلگران این بانک هشدار داده‌اند چنین روند سریعی در افزایش قیمت که بخشی از آن هم به لطف شرایط کرونایی به دست آمده است امکان شکست دارد.  ایلان ماسک، بنیان‌گذار و مدیرعامل گروه تسلا از سرمایه‌گذاری ۱.۵ میلیارد دلاری شرکتش در بیت‌کوین دفاع کرده و نگهداری این ارز را بهتر از نگهداری وجه نقد دانسته است. وی در اختیار داشتن بیت‌کوین را یک مزیت برای شرکتش خواند و افزود: بهره واقعی ارزهای فیات منفی است. همین مساله باعث شد تا مردم به دنبال گزینه‌های دیگری برای سرمایه‌گذاری بروند.   مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۱۷۵۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۴.۷۵ درصد بیشتر شده است. در حال حاضر ۶۹ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت‌کوین و ۱۳ درصد در اختیار اتریوم است. بیت‌کوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله گران بر بستر بلاک چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت.

٨ میلیارد دلار ارز ۴٢٠٠ تومانی برای کالاهای اساسی و دارو 

نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای مقرر کردند در سال ١۴٠٠، هشت میلیارد دلار ارز ۴٢٠٠ تومانی به کالاهای اساسی و دارو اختصاص یابد.

نمایندگان‌ مجلس در جلسه علنی در جریان بررسی جزئیات لایحه بودجه ١۴٠٠ با پیشنهاد حجت‌الاسلام حسین‌زاده بحرینی در ردیف ۴ بند ب تبصره یک ماده واحده موافقت کردند که براساس آن، دولت و دستگاه‌های ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری از جمله بانک مرکزی مجاز به تخصیص، فروش، تهاتر و یا مبادله منابع ارزی حاصل از صادرات نفت، گاز و میعانات گازی، فرآورده‌های نفتی و گازی (اصلی و فرعی و سایر منابع) به غیر از نرخ سامانه معاملاتی الکترونیکی ETS به جز برای واردات کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی تا سقف ۸ میلیارد دلار نیستند.

دولت موظف است براساس ارزیابی شرایط اقتصادی، اجتماعی و بین‌المللی کشور نسبت به افزایش تدریجی نرخ ارز ترجیحی موارد فوق‌الذکر تا نرخ سامانه معاملات الکترونیکی ETS اقدام نموده و مابه‌التفاوت منابع وصولی را به ردیف درآمدی شماره ۱۶۰۱۳۶ و جدول شماره ۵ این قانون واریز کند. منابع واریزی این قانون صرف تأمین معیشت دارو و تجهیزات پزشکی می‌شود.در جریان بررسی این پیشنهاد محمدباقر قالیباف گفت که منظور از کالاهای اساسی در این پیشنهاد همان نهاده‌های دامی است.

 

ارسال نظر