اخبار

۱۳۹۹/۱۱/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۵۹۸۴

بیت کوین به 50 هزار دلار نزدیک شد

ارزش بیت کوین به رکورد ۴۸۴۸۱.۴۵ دلار رسید که نتیجه اطلاعیه بانک نیویورک ملون برای تاسیس یک واحد جدید جهت کمک به نگهداری، انتقال و انتشار ارزهای مجازی بود.به دنبال اطلاعیه بانک نیویورک ملون برای تاسیس یک واحد جدید جهت کمک به نگهداری، انتقال و انتشار ارزهای مجازی، ارزش بیت‌کوین در روز پنجشنبه رکورد جدیدی زد.

 بیت کوین در اولین ساعات روز پنجشنبه به رکورد 48481 دلار رسید و اواخر روز پنجشنبه 47932 دلار معامله می‌شد. بزرگ‌ترین ارز مجازی دنیا از نظر سرمایه بازار 66 درصد در سال جاری میلادی افزایش ارزش داشته و 1200 درصد نسبت به اواسط مارس 2020 بالا رفته است. این اطلاعیه بانک نیویورک ملون درست پس از آن اعلام شد که الون ماسک مدیرعامل تسلا 1.5 میلیارد دلار از این ارز مجازی را خریداری کرد و گفت به زودی بیت کوین را به عنوان یک شیوه پرداخت برای خودروهایش قبول می‌کند.  شرکت بلک راک، بزرگ‌ترین شرکت مدیریت سرمایه دنیا، بیت کوین را به عنوان یک سرمایه‌گذاری مطلوب قبول کرده است. شرکت مسترکارت روز چهارشنبه اعلام کرد قصد دارد از برخی ارزهای مجازی در شبکه خود حمایت کند.  ولی لوکا پائولینی، استراتژیست ارشد در مدیریت سرمایه پیکتت عقیده دارد این شرکت‌ها از خودشان در برابر احتمال موفقیت بیت کوین حمایت می‌کنند. وی گفت: «این شرکت‌ها کاری را می‌کنند که برخی سرمایه‌گذاران انجام می‌دهند. یعنی می‌گویند احتمال شکست بیت کوین وجود دارد ولی ممکن است موفق شود. بنابراین می‌خواهند بخشی از موفقیت آن باشند.»

 ارز مجازی اتریوم هم چند روز پس از آغاز تجارت آن در بازار بورس ملکنتایل نیویورک، سه درصد بالا رفته و به رکورد 1839 دلار رسیده است.

کاهش ۸.۵ درصدی تعداد چک‌های رمزدار در آذرماه

بررسی‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد ۴۸۷ هزار فقره چک رمزدار به ارزش حدود ۹۴۱ هزار میلیارد ریال در آذرماه ۱۳۹۹ در کل کشور وصول شده که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب ۸.۵ درصد و ۱۷.۸ درصد کاهش داشته است.

در ماه مورد بررسی در استان تهران حدود ۱۵۴ هزار فقره چک رمزدار به ارزشی حدود ۵۷۵ هزار میلیارد ریال وصول شده است. بنا بر این گزارش در آذرماه، ۴۸.۴ درصد از تعداد چک‌های رمزدار وصولی در سه استان تهران (۳۱.۶ درصد)، اصفهان (۹.۱ درصد) و خراسان رضوی (۷.۷ درصد) وصول شده است که بیشترین سـهم را در مقایسه با سایر استان‌ها دارا بوده‌اند. همچنین ۷۱ درصد از ارزش چک‌های فوق در استان‌های تهران (۶۱.۱ درصد)، اصفهان (۵.۵ درصد) و خراسان رضوی (۴.۴ درصد) وصول شده است. چک‌های وصولی بر حسب عادی و رمزدار حدود ۹ میلیون و ۱۰۰ هزار فقره چک در آذرماه ۱۳۹۹ در کل کشور وصول شد که از این تعداد حدود ۸ میلیون و ۶۰۰ هزار فقره عادی و حدود ۵۰۰ هزار فقره رمزدار بوده است. بر این اساس درکل کشور ۹۴.۶ درصد از کل تعداد چک‌های وصولی، عادی و ۵.۴ درصد رمزدار بوده است. بر اساس آمار بانک مرکزی، در کل کشور بالغ بر دو هزار و ۵۶۷ هزار میلیارد ریال چک وصول شد که بیش از یک هزار و ۶۲۶ هزار میلیارد ریال چک عادی و بالغ بر ۹۴۱ هزار میلیارد ریال چک رمزدار است. به عبارتی در کل کشور ۶۳.۳ درصد از کل ارزش چک‌های وصولی، عادی و ۳۶.۷ درصد رمزدار بوده است.

صعود دلار در معاملات جهانی

ارزش دلار مقابل بسیاری از ارزها افزایش پیدا کرد. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۱۷ درصد افزایش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۰.۴۲۵ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوییس نیز معادل ۱.۱۲۲ دلار اعلام شد. در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۳ درصد کاهش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۸۰ دلار مبادله شد. یورو ۰.۰۷ درصد پایین رفت و با ماندن در کانال ۱.۲۱ به ۱.۲۱۲ دلار رسید. در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۱۸ درصد افزایش به ۱۰۴.۷۵۸ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار امریکا به ازای ۱.۲۹۰ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۴۵۸ یوآن چین اعلام شد.

به گزارش رویترز، وادار شدن دولت‌ها به تزریق گسترده نقدینگی و اجرای بسته‌های محرک اقتصادی با هدف کاستن از تبعات اقتصادی کرونا، اکنون خود را به شکل افزایش قیمت‌ها نشان می‌دهد. در بزرگ‌ترین اقتصاد اروپایی، نرخ تورم آلمان در ماه ژانویه افزایش محسوسی نسبت به ماه قبل داشته هر چند بازهم نسبت به نرخ هدف گذاری شده دو درصدی فاصله زیادی داشته است. طبق اعلام مرکز آمار این کشور، متوسط بهای مصرف کننده مثبت یک درصد بوده که ۱.۱ درصد بیشتر از رقم ثبت شده ماه قبل و ۰.۲ درصد بیشتر از انتظارات فعالان اقتصادی بوده است. این نرخ تورم بالاترین تورم ثبت شده در هفت ماه اخیر در این کشور محسوب می‌شود.

طبق اعلام دفتر کنترل بودجه امریکا کسری بودجه دولت این کشور در ماه ژانویه با افزایشی قابل توجه به ۱۶۳ میلیارد دلار رسیده که این رقم در مقایسه با ماه قبل ۱۴۰ میلیارد دلار بیشتر شده است. به گفته کارشناسان، در صورت تداوم روند حمایت‌های دولت از بخش‌های مختلف که تحت تاثیر کرونا قرار گرفته‌اند، باید منتظر ثبت رکوردهای جدیدی در کسری بودجه دولت باشیم. تا قبل از روی کار آمدن بایدن دولت ۹۰۰ میلیارد دلار به حمایت از بخش‌های مختلف اقتصادی تخصیص داده بود و دولت بایدن نیز یک بسته حمایتی دیگر به ارزش حدود دو تریلیون دلار را پیشنهاد داده است.

 

ارسال نظر