رویداد

۱۳۹۹/۱۱/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۵۸۲۰

از چه زمانی ثبت چک در صیاد اجباری می‌شود

از ابتدای سال آینده ثبت چک‌های جدید در سامانه صیاد اجباری می‌شود و بانک مرکزی در آینده، چک‌های موجود را جمع‌آوری و با چک‌های جدید جایگزین می‌کند که در این خصوص، فرجه زمانی مناسب را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد تا مشکلی به وجود نیاید. با توجه به اجرایی شدن قانون جدید چک در آینده نزدیک، مجموعه سوالات متداول هموطنان درخصوص تغییرات قانونی اعمال شده در استفاده از چک، در پایگاه اطلاع‌رسانی بانک -بخش پرسش‌های متداول- به روزرسانی شده است.ذکر این نکته ضروری است که تا زمان اجرایی شدن کامل قانون جدید چک، چک‌های فعلی در شبکه بانکی کشور طبق روال سابق کارسازی می‌شوند. برخی از سوالات متداول هموطنان در زمینه قانون جدید چک که در این بخش آمده است به شرح زیر است:  اگر بانک عامل اپلیکیشین یا نرم‌افزار نداشته باشد، مشتریانی که دارای چک جدید صیاد هستند چگونه می‌توانند چک خود را در سامانه صیاد ثبت کنند؟می‌توانند به شعبه مراجعه کنند یا از طریق اپلیکیشن‌های پرداخت عمومی برای دسترسی به سامانه صیاد استفاده کنند. پشت نویسی چک برای انتقال به چه روالی انجام می‌شود؟‌پشت نویسی چک‌های موجود برای انتقال، طبق روال قبلی ادامه دارد اما انتقال چک‌های جدید باید از طریق سامانه صیاد انجام شود.

دلیل چسبندگی قیمت‌ها پس از افت نرخ ارز

یاور دشت‌بانی تحلیل‌گر مسائل اقتصادی با اشاره به وجود نااطمینانی نسبت به شرایط اقتصادی، معتقد است نیاز به زمان داریم تا با ایجاد اطمینان و پذیرفتن کاهش نرخ ارز و تثبیت آن، شاهد کاهش قیمت‌ها و حذف چسبندگی باشیم. این تحلیل‌گر مسائل اقتصادی درباره چسبندگی قیمت‌ها با وجود افت نرخ ارز در یکی دو ماه اخیر و همچنین کاهش انتظارات تورمی می‌گوید: اقتصاد ایران هیچگاه تحت تاثیر عوامل اقتصادی نبوده و در واقع اقتصاد سیاسی نمود بیشتری در این بخش دارد، در نتیجه شاهد نوسانات قیمتی عمده در بازارها هستیم. ما با نوعی نا اطمینانی از روزهای آتی اقتصاد مواجه هستیم و به همین دلیل با افزایش نرخ ارز انتظارات تورمی نیز به‌شدت بالا می‌رود و بازارها سریعا نسبت به افزایش قیمت عکس العمل نشان می‌دهد. این در حالی است که بخش عمده‌ای از مواد اولیه و واسطه‌ای تولید ما وارداتی و متاثر از نرخ ارز است.  به گفته این تحلیل‌گر مسائل اقتصادی، این ناطمینانی و به دنبال آن شکاف میان تورم واقعی و انتظارات مردم از تورم باعث چسبندگی قیمت‌ها به سمت پایین‌ (مقاومت برای کاهش) می‌شود. ضمن اینکه شرایط تحریم‌ها و عوامل سیاسی این نااطمینانی را بیشتر می‌کند. مورد بعدی اینکه در تئوری اقتصاد کلان نیز «چسبندگی رو به پایین قیمت» وجود دارد و نه تنها در کشور ما بلکه در همه دنیا نیز امکان دارد و متداول است، اما مانند ایران مشهود نیست.

ویژگی‌های امنیتی ۱۰ هزار تومانی جدید

نسل جدید اسکناس ۱۰هزار تومانی با هدف افزایش امنیت و تسهیل مبادلات منتشر و به زودی توزیع خواهد شد که دارای ویژگی‌های امنیتی چون طرح مکمل، طرح مخفی، چاپ برجسته و... است.انتشار اسکناس ۱۰ هزار تومانی جدید با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و پیچیده چاپ اسناد امنیتی انجام گرفته است که امکان جعل را به میزان بسیار قابل توجهی کاهش می‌دهد. طراحی خطی، طرح مکمل، طرح مخفی، چاپ برجسته، واترمارک، نخ امنیتی با قابلیت تغییر رنگ از جمله ویژگی‌های امنیتی اسکناس‌های۱۰هزار تومانی جدید است. کاغذ اسکناس ۱۰هزار تومانی بازتاب نور ماوراء بنفش را منعکس نمی‌کند و بخش‌های از زمینه به سبز فسفری تغییر رنگ می‌دهد. الیاف فلورسنتی نامریی در سطح کاغذ با تابش اشعه ماوراء بنفش به ۴ رنگ قابل مشاهده می‌شوند. چاپ امضا با مرکب مشکی در مقابل اشعه ماوراء بنفش به رنگ سبز روشن و شماره سریال‌ها به رنگ زرد طلایی تغییر رنگ می‌دهند.

ارزش دلار در برابر ارزهای دیگر افزایش یافت

به گزارش رویترز، دلار بطور متوسط حدود هفت درصد ارزش خود را مقابل سبد ارزهای مهم جهانی از دست داد اما انتظار می‌رود روزهای بهتری در انتظار دلار باشد چرا که چشم‌انداز اقتصادی امریکا رو به بهبود است و تیم جدید مدیریت وزارت خزانه داری نیز مخالف تضعیف دلار محسوب می‌شود. بانک مرکزی امریکا احتمالا نرخ بهره را در نزدیکی صفر درصد حفظ خواهد کرد اما زمزمه‌هایی از امکان رسیدن نرخ بهره به سطح منفی در انگلیس به گوش می‌رسد. بانک مرکزی انگلیس پیش‌بینی کرده است رشد سه ماهه نخست امسال اقتصاد این کشور منفی چهار درصد باشد و روند احیای اقتصاد تا پایان سال به طول بینجامد. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۴۳ درصد افزایش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۱.۵۴۷ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوییس نیز معادل ۱.۱۰۶ دلار اعلام شد.در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۱۲ درصد افزایش نسبت به روز قبل خود و به ازای۱.۳۶۶ دلار مبادله شد. یورو۰.۵۱ درصد پایین رفت و با رفتن به کانال ۱.۱۹ به ۱.۱۹۶ دلار رسید. در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۴۱ درصد افزایش به ۱۰۵.۴۷۳ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار امریکا به ازای۱.۳۱۶ دلار مبادله شد. 

 

ارسال نظر