اخبار

۱۳۹۹/۱۱/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۵۷۷۸

تکذیب چاپ اسکناس برای جلوگیری از ورشکستگی بانک‌ها

 روابط عمومی بانک مرکزی ادعاهای مربوط به چاپ اسکناس برای جلوگیری از ورشکستگی بانک‌ها را تکذیب کرد. خبری جعلی در فضای مجازی در حال انتشار است مبنی بر اینکه رییس کل بانک مرکزی عنوان کرده است برای جلوگیری از ورشکستگی بانک‌ها و تامین منابع مالی «چاره‌ای به غیر از چاپ اسکناس نداریم» که بدین وسیله این خبر تکذیب می‌شود. در روزهای اخیر برخی ادعاها مبنی بر چاپ پول برای جبران کسری بودجه و جلوگیری از ورشکستگی بانک‌ها مطرح شده است.وزیر امور اقتصاد در واکنش به این ادعاها گفت: از طریق خصوصی‌سازی، مالیات و اوراق سعی کردیم تا نیازی به تامین مالی از طریق بانک مرکزی نداشته باشیم و هیچ برداشتی از منابع بانک مرکزی برای تامین بودجه نداشته‌ایم.

رایزنی مقامات ایرانی و عراقی درباره روش‌های استفاده از منابع 

 رییس کل بانک مرکزی چهارشنبه با مدیرعامل بانک تجارت عراق دیدار کرد که طی این دیدار روش‌های استفاده از منابع بانک مرکزی مورد بحث قرار گرفت. مقامات بانکی ایران و عراق در ماه‌های گذشته بارها در خصوص آزاد کردن منابع مالی ایران رایزنی کرده‌اند.براساس این مذاکرات، قرار است ایران به منابع مالی حاصل از صادرات گاز به عراق دسترسی داشته باشد.

تامین ارز برای کالاهای اساسی و دارو بالاتر از سقف مصوب

 بانک مرکزی از ابتدای سال تاکنون با وجود فشار تحریم‌ها، ارز کالاهای اساسی را به میزان ۸۷۴۰ میلیون دلار تامین کرده است. بر این اساس بانک مرکزی بیش از سقف تعیین شده در مصوبه ستاد اقتصادی دولت برای تامین ارز، نسبت به تامین ارز کالاهای اساسی و دارو اقدام کرده و این میزان در روزهای باقیمانده تا پایان سال نیز افزایش خواهد یافت. گفتنی است در سال جاری بنا به مصوبه ستاد اقتصادی دولت، سقف ۸ میلیارد دلار ارز با نرخ ۴۲۰۰ تومان به منظور تامین کالاهای اساسی به تفکیک ۵.۵ میلیارد دلار برای اقلام کالای اساسی (ذرت، دانه روغنی، روغن خام، کنجاله، جو و گندم) و ۱.۵ میلیارد دلار برای دارو و یک میلیارد دلار برای تجهیزات پزشکی در نظر گرفته شد.  میزان تامین ارز کالاهای اساسی به نرخ ۴۲۰۰ تومان، از ابتدای سال تا پایان روز یکشنبه مورخ ۱۲ بهمن ماه ۱۳۹۹ بابت واردات اقلام اساسی شامل ذرت – ۱۹۸۵ میلیون دلار، جو – ۴۰۵ میلیون دلار، دانه‌های روغنی – ۹۱۰ میلیون دلار، روغن خام – ۱۲۰۰ میلیون دلار، کنجاله – ۹۹۰ میلیون دلار، گندم – ۶۷۷ میلیون دلار، کود – ۴۰ میلیون دلار، کاغذ – ۳۶ میلیون دلار، تجهیزات و ملزومات پزشکی – ۱۱۰۷ میلیون دلار و دارو– ۱۳۹۰ میلیون دلار می‌شود. براساس آمار موجود، از ابتدای سال جاری تاکنون در مجموع مبلغ ۸۷۴۰ میلیون دلار توسط بانک مرکزی برای تامین کالاهای اساسی در نظر گرفته شده و همان‌گونه که آمار فوق نشان می‌دهد، این بانک تامین ارز کالاهای اساسی را طبق مصوبه ستاد اقتصادی دولت بطور کامل انجام داده است.

حراج اوراق بدهی دولتی با نرخ 21.5 درصد

ضمن اعلام نتیجه‌ سی و ششمین مرحله از حراج اوراق بدهی دولتی مورخ 14 بهمن 1399، به اطلاع می‌رساند ‌حراج جدید اوراق یاد شده در تاریخ 21 بهمن ماه سال جاری برگزار خواهد شد.پیرو اطلاعیه روز سه‌شنبه 7 بهمن‌ماه 1399 درخصوص برگزاری حراج اوراق بدهی دولتی به اطلاع می‌رساند، طی برگزاری سی‌و‌ششمین مرحله از این حراج، 4 بانک و موسسه اعتباری سفارش‌های‌ خود را به ارزش 16 هزار میلیارد ریال در سامانه‌ بازار بین‌بانکی ثبت کردند. وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز ضمن پذیرش کلیه درخواست‌ها با فروش 5.1 هزار میلیارد ریال اوراق «اراد60» با نرخ بازده تا سررسید 21.5 درصد و 10.9 هزار میلیارد ریال اوراق «اراد70» با نرخ بازده تا سررسید 20.55 درصد موافقت کرد. معاملات مربوط به فروش این اوراق در روز سه‌شنبه 14 بهمن‌‌‌ماه 1399 توسط کارگزاری بانک مرکزی در سامانه معاملاتی بورس ثبت شد.  همچنین طی هفته گذشته، 13 هزار میلیارد ریال اوراق «اراد71» و «اراد72» از طریق پذیره‌نویسی فروخته شد. بنابراین در مجموع، 29.1 هزار میلیارد ریال اوراق بدهی دولتی طی هفته منتهی به 14 بهمن‌ماه 1399 توسط سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی خریداری شد.

بدهی خارجی ایران به ۹،۳ میلیارد دلار رسید

میزان بدهی‌های خارجی ایران در پایان آذرماه سال ۹۹ به ۹ میلیارد و ۳۴۸ میلیون دلار رسید که مقایسه شاخص نسبت بدهی خارجی ایران به تولید ناخالص داخلی با سایر کشورها نشان می‌دهد که ایران در جمع کشورهای با کمترین میزان بدهی خارجی قرار دارد.براساس آخرین آمار اعلام شده توسط بانک مرکزی، میزان بدهی خارجی ایران در پایان آذر ۹۹ براساس سررسید اولیه بدهی‌ها ۹ میلیارد و ۳۴۸ میلیون دلار است که هفت میلیارد و ۳۶۴ میلیون دلار آن بدهی‌های میان‌مدت و بلندمدت و یک میلیارد و ۹۸۴ میلیون دلار از این میزان بدهی‌های کوتاه‌مدت است. این تعهدات بالفعل ایران بر مبنای یورو نیز رقمی بالغ بر هفت میلیارد و ۶۲۲ میلیون یورو محاسبه شده که ۶ میلیارد و ۴ میلیون یورو از این میزان حجم بدهی‌های میان‌مدت و بلندمدت و یک میلیارد و ۶۱۸ میلیون یورو حجم بدهی‌های کوتاه‌مدت است.

 

ارسال نظر