تورم موجود، ناشی از محدودیت عرضه ارز و انباشت نقدینگی است

۱۳۹۹/۱۱/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۵۵۸۴
تورم موجود، ناشی از محدودیت عرضه ارز و انباشت نقدینگی است

   همتی: از کاهش نرخ ارز استقبال می‌کنیم     

 دولت از افزایش نرخ ارز نفعی نمی‌برد

گروه بانک و بیمه |

رییس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه این نهاد بی‌شک از کاهش نرخ ارز استقبال می‌کند، گفت: مهم‌ترین وظیفه بانک مرکزی، حفظ و تقویت ارزش پول ملی است و از این رو طرح این موضوع که بانک مرکزی تمایلی به کاهش نرخ ارز ندارد، به هیچ عنوان صحیح نیست.

عبدالناصر همتی، در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان فارس در شیراز اظهار داشت: افزایش نرخ ارز موجب افزایش هزینه‌های دولت است و از افزایش نرخ ارز نفعی به دولت نمی‌رسد.سال ۹۸ از مجموع حدود ۱۵ میلیارد دلار کالای اساسی که وارد کشور شد، هفت میلیارد دلار آن از ذخایر و منابع بانک مرکزی تامین ارز شد و امسال نیز از هشت میلیارد دلار ارز در نظر گرفته شده برای واردات کالای اساسی، پنج میلیارد دلار آن توسط بانک مرکزی تامین شده است.

    تورم موجود  ناشی از محدودیت

عرضه ارز است

وی ادامه داد: تورم موجود در کشور ناشی از محدودیت عرضه ارز و انباشت نقدینگی است لذا بالا رفتن قیمت ارز به دلیل محدودیت‌ها بدون تردید بر افزایش قیمت‌ها و تورم تاثیر زیادی داشته است.در شرایط تحریم و با کاهش درآمدهای دولت، بخشی از ارزهای صادراتی نیز به کشور برنگشت که البته بخش مهمی از صادرکنندگان ارز خود را برگرداندند که قابل تقدیر است. لذا باید توجه داشته باشیم که وقتی تعادل عرضه و تقاضای ارز به هم می‌خورد، قیمت ارز نیز افزایش می‌یابد.اگر بانک مرکزی مانع واردات بدون انتقال ارز نمی‌شد و سایر محدودیت‌ها را اعمال نمی‌کرد نرخ ارز می‌توانست بسیار بالاتر برود.

وی، در مورد مشکلات نظام بانکی هم گفت: به دلیل مسائلی اعم از بدهی‌های دولت و بخش‌های مختلف به بانک‌ها که از سالیان گذشته وجود داشته و نیز فشار تحریم‌ها، بانک‌های کشور که ۹۰ درصد تامین مالی کشور بر دوش آنهاست، دچار مشکل هستند.

او افزود: با وجود این موارد، امسال افزون بر ۷۰۰ هزار فقره وام ازدواج به مبلغ ۳۷ هزار میلیارد تومان توسط بانک‌ها پرداخت شد و تاکنون ۷۵ هزار میلیارد تومان برای حمایت از اقشار و کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا اختصاص یافته است که از این میزان۲۸ هزار میلیاردتومان وام یک میلیون تومانی به سرپرستان خانوارهای یارانه بگیر بوده که نقش مهمی در حمایت از اقشار ضعیف جامعه داشت.همچنین در ۹ ماهه امسال، بانک‌ها یک هزار و ۲۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده‌اند که ۶۰ درصد آن سرمایه در گردش بود.انتظارات از بانک‌ها باید معقول و مبتنی بر واقعیت‌ها باشد و اگر تعادل بین منابع ورودی و خروجی بانک‌ها وجود نداشته باشد بانک‌ها دچار مشکلات عدیده خواهند شد که نظام اقتصادی کشور را خدشه‌دار خواهد کرد. همتی، با اشاره به اینکه نرخ ارز باید به شکل پایدار، متعادل و به دور از ایجاد نوسانات و شوک در اقتصاد کاهش یابد، بیان کرد: به این ترتیب، تولید‌کنندگان، صادرکنندگان و وارد‌کنندگان در فعالیت‌هایشان حداقل افق میان مدتی را لحاظ می‌کنند. وی، بخشی از نوسانات نرخ ارز را روانی دانست و افزود: صادرات نفت ما با وجود لغو نشدن تحریم‌ها، بهبود یافته و صادرات نفت نسبت به پنج ماه پیش بیش از ۲ برابر شده و روند صادرات فرآورده‌هایمان نیز ظرف دو سه ماه اخیر بهتر شده است. در سامانه نیماروز چهارشنبه۲۵۰ میلیون دلار ارز توسط صادرکنندگان عرضه شده که امری بی‌سابقه است  لذا روند عرضه ارز نسبت به گذشته روان‌تر شده و ارز صادرات غیرنفتی در حال بازگشت به کشور است.امیدوارم با مطلوب شدن شرایط و ایجاد ثبات، طی ماه‌های آینده شاهد شرایط بهتری باشیم. وی، ضمن تاکید بر لزوم توجه بیش از پیش به رفاه شهروندان گفت: معیشت مردم و به ویژه دهک‌های پایین جامعه ظرف این۲سال متحمل آسیب‌هایی شده و لذا ضروری است با همیاری یکدیگر و با وحدت رویه در جهت بهبود وضعیت معیشتی مردم و رفع مشکلات آنان بکوشیم.

رییس کل بانک مرکزی گفت: تحریم‌های۲ سال گذشته  بی‌سابقه‌ترین تحریم‌ها علیه ایران بوده که تاکنون در مورد هیچ کشوری اعمال نشده و امروز کشورمان درگیریک جنگ تمام عیار اقتصادی است.ظرف سال‌های اخیر شرایط بسیار سختی را گذراندیم لذا انتظارات از بانک مرکزی و نظام بانکی کشور هم باید متناسب با توانایی‌ها و امکانات سیستم بانکی و بانک مرکزی باشد.تحریم‌های جدید امریکا که از اواخر سال ۹۶ اعلام شده بود از پانزدهم مرداد سال ۹۷ و یک هفته پس از اینکه مسوولیت بانک مرکزی را بر عهده گرفتم عملیاتی شد و به مرور و در ماه‌های بعد از آن به اوج رسید که شامل تحریم بانک مرکزی، بانک‌ها و صادرات نفتی و سایر موارد بود و عملا منابع ارزی و اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار داد. وی اضافه کرد: در طول ۲ سال گذشته بخش زیادی از درآمد ارزی کشور را از دست دادیم   بنابراین دولت در ۲ سال گذشته به‌شدت تحت فشار بود و همان مقدار محدود منابع ارزی نیز با هدف حمایت از اقشار ضعیف با نرخ چهار هزار و ۲۰۰ تومان تبدیل شد.این فشار به حدی بود که حتی بسیاری از کشورهایی که با ما روابط دوستانه داشتند، منابع ارزی کشور را بلوکه کردند و پول‌های ما را ندادند.

وی گفت: امسال و تا آبان و آذرماه ۹۹ بیشترین فشارها را تحمل کردیم و شرایط بسیار سخت شد و بسته شدن مرزها به دلیل شیوع کرونا و محدود شدن سیستم بانکی نیز شرایط ویژه‌ای را برای کشور ایجاد کرد که از این شرایط سخت عبور کردیم و دشمن با وجود فشار به طبقات کم درآمد جامعه و ایجاد مشکلات معیشتی برای آنها، به هدف خود که فروپاشی اقتصادی کشور بود نرسید. وی، با اشاره به انتشار افزون بر ۸۰ هزار میلیارد تومان اوراق از سوی دولت در سال ۹۹ بیان داشت: بخش زیادی از این انتشار اوراق در چارچوب عملیات بازار باز انجام شده و اگر این اقدام صورت نمی‌گرفت، ۵۶۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی اضافه ایجاد می‌شد.

    تلاش برای وصول مطالبات  بانک‌ها

ادامه دارد

وی ضمن قدردانی از حمایت‌های قوه قضاییه در وصول بخشی از مطالبات بانک‌ها از بدهکاران بانکی گفت: خوشبختانه هم‌افزایی خوبی بین بانک مرکزی و قوه قضاییه وجود دارد و موارد اینچنینی در کمیته فرادستگاهی پیگیری می‌شود و تلاش‌ها برای وصول تمام مطالبات ادامه دارد. همتی، با بیان اینکه وظایف اصلی بانک مرکزی شامل سیاست‌گذاری پولی، سیاست‌گذاری ارزی، مدیریت نظام پرداخت‌ها، بانکداری دولت و نظارت بر بانک‌هاست افزود: استقلال بانک مرکزی نقش مهمی در کنترل تورم و انجام وظایف آن دارد که مفهوم آن عدم ارتباط بانک مرکزی با دولت و مجلس نیست بلکه بدین معناست که سیاست پولی باید به صورت مستقل و بر اساس نظرات کارشناسی اتخاذ شود. وی، با بیان اینکه شفاف‌سازی و انضباط در سیستم پولی و بانکی کشور با حمایت و تاکید رهبر معظم انقلاب انجام شده و ادامه خواهد داشت، گفت: در سال‌های اخیر ایجاد شفافیت در نظام‌های پرداخت و تراکنش‌های بانکی نقش بسزایی در جلوگیری از پولشویی و تخلفات بانکی داشته و شاید بخشی از فشارها به بانک مرکزی و نظام بانکی به دلیل جلوگیری از تخلفات در تراکنش‌هاست قبل از ایجاد سامانه رفع تعهد ارزی واردات در سال ۱۳۹۷ حدود ۳۰ درصد از تعهدات اجرا نمی‌شد اما در حال حاضر این رقم به حدود ۶ درصد رسیده است. همتی، هدف بانک مرکزی را حمایت از فعالان اقتصادی به هر طریق ممکن دانست و گفت: قصد ایجاد محدودیت در مسیر فعالیت اقتصادی فعالان اقتصادی را  نداریم و تا جایی که امکان داشته باشد و ظرفیت‌هایمان اجازه دهد مشکلات را تسهیل می‌کنیم.

رییس شورای پول و اعتبار ضمن تاکید بر افزایش همکاری‌ها میان استانداری‌ها و شبکه بانکی بیان کرد: بانک‌ها باید مباحث طرح شده و تصمیمات اخذ شده از سوی هیات خبرگان بانکی استان‌ها را جدی بگیرند.این هیات به نوعی هیات تشخیص مصلحت استان‌ها در امور بانکی محسوب می‌شود که اعضای آن به موجب قانون تسهیل، به پیشنهاد استاندار و با حکم رییس کل بانک مرکزی منصوب می‌شوند. وی، خواستار گزارش هرگونه تخطی بانک‌ها از اجرای تصمیمات هیات خبرگان بانکی به بانک مرکزی شد.

    به دنبال محدود کردن تولید نیستیم

وی، با اشاره به اینکه بانک مرکزی به دنبال محدود کردن تولید نیست افزود: عمده واحدهای تملیکی توسط بانک‌ها، پیش از تملیک توسط شبکه بانکی، تعطیل و فاقد کارایی بودند و از این رو تاکید می‌کنم که شبکه بانکی به دنبال حمایت از تولید است.

همتی، با بیان اینکه دوران ساخت را پشت سر خواهیم گذاشت افزود: نسبت به بهبود شرایط بسیار خوش‌بین هستم و بالاخره اراده ملت در برابر فشارهای دشمنان پیروز شد.در همین راستا، ظرف ۶ ماه ابتدایی سال 99 رشد اقتصادی کشورمان مثبت بوده که این امر نشان از تحقق جهش تولید مدنظر رهبر معظم انقلاب است. خوشبختانه ما در بخش کشاورزی وضعیت مطلوب و جهش داشته‌ایم اما در بخش خدمات به دلیل شرایط مرتبط با ویروس کرونا با افت مواجه بودیم. همتی در این نشست با تاکید بر ضرورت شفاف‌سازی اطلاعات نظام بانکی، گفت: همسو با اقدامات بانک مرکزی برای شفاف‌سازی و انضباط نظام پولی کشور، بانک‌ها در استان‌ها باید اطلاعات خود را به‌طور شفاف به استانداری‌ها اعلام کنند که این شفافیت نقش مهمی در اقتصاد کشور دارد. وی افزود: نسبت میزان سپرده‌های بانکی بین تهران و شهرستان‌ها به صورت ۵۰-۵۰ است و ارایه تسهیلات نیز به همین نسبت بین تهران و شهرستان‌ها انجام می‌شود؛ البته این تناسب باید به تفکیک استان‌ها نیز رعایت شود و میزان تسهیلات ارایه شده در هر استان متناسب با میزان جذب سپرده‌ها در آن استان باشد.تامین مالی۱۰۵ پروژه استان فارس که بیش از ۹۰ درصد پیشرفت داشته‌اند باید توسط بانک‌های استان انجام شود و این پروژه‌ها هرچه سریع‌تر به بهره‌برداری برسند.در راستای جهش تولید بانک‌ها باید حتی الامکان منابع خود را به سمت واحدهای تولیدی هدایت کنند که این امر اثر مثبتی در رشد اقتصادی خواهد داشت.


 

ارسال نظر