اخبار

۱۳۹۹/۱۰/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۴۹۷۱

برداشت کسری چک از سایر حساب‌های صادرکننده

کسری مبلغ چک از سایر حساب‌های صادرکننده در همان بانک قابل برداشت است.در هنگام مراجعه به شعبه برای دریافت وجه چک در صورت کسری مبلغ چک در حساب جاری فرد صادرکننده، از بانک بخواهید سایر حساب‌های انفرادی او در همان بانک را بررسی کند و در صورت موجودی در آن حساب‌ها، مبلغ کسری چک را برداشت و چک را پاس کند.

ثبت اختیاری چک در صیاد

برخی الزامات قانون جدید صدور چک مانند ثبت اجباری در سامانه صیاد که قرار بود از روز شنبه اجرایی شود با توجه به مصوبه ستاد ملی کرونا به تاخیر افتاده و ثبت اختیاری از امروز اجرایی می‌شود. بیستم دی ماه روز اجرای قانون جدید چک در نظر گرفته شده بود که با توجه به مصوبه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا مقرر شد که مهلت اجرای تبصره یک ماده ۲۱ مکرر الحاقی به قانون صدور چک در مورد تسویه چک‌ها از طریق سامانه تسویه و پرداخت چکاوک به دلیل لزوم آموزش و فرهنگ‌سازی و کاهش مراجعه مردم به شعب بانک‌ها تا پایان سال جاری به تعویق افتد.بنابراین به منظور آموزش و فرهنگ‌سازی، ثبت صدور و انتقال چک در سامانه صیاد از دیروز بیستم دیماه برای صادرکنندگان چک و دارندگان چک که قصد انتقال چک به دیگران را دارند به صورت اختیاری میسر شده است. بنابر اعلام بانک مرکزی اجرای این پروسه تا اطلاع ثانوی برای اشخاص اختیاری بوده و الزامی در این خصوص وجود ندارد.اما براساس بخشنامه بانک مرکزی برخی الزامات دیگر نیز در مورد قانون جدید چک به تاخیر افتاده است. بر این اساس، الزام درج تاریخ اعتبار بر روی چک که به موجب بند ۴ بخشنامه مقرر شده بود در مورد دسته‌چک‌های اعطایی به اشخاص از تاریخ بیستم دی ماه به مورد اجرا گذاشته شود تا پایان سال جاری و ابلاغ مجدد مراتب از سوی بانک مرکزی به تعویق افتاده است.همچنین الزام مقرر در بند ۷ بخشنامه مبنی بر ممنوعیت پذیرش و کارسازی برگ چک‌های مربوط به دسته چک‌های ارایه شده به مشتریان پس از تاریخ ۲۰ دی ماه ۹۹ که در وجه حامل صادر شده‌اند، تا پایان سال جاری و ابلاغ مجدد مراتب از سوی بانک مرکزی به تعویق افتاده است. بنابراین صدور چک در وجه حامل و ظهرنویسی آن جهت انتقال تا اطلاع ثانوی طبق روال سابق خواهد بود.

نرخ دلار در بودجه

باید متعادل باشد

یک اقتصاددان معتقد است: نرخ تعیین شده دلار در بودجه باید نرخی تعادلی باشد که براساس نیاز بودجه و شاخص تورم نه باعث تخریب اقتصاد کشور شود و نه اینکه بودجه را تضعیف کند. یک عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا با بیان اینکه نوسانات و رابطه دلار و ریال به قدری در این سال‌های اخیر پیچیده شده که شاید یافتن یک نرخ تعادلی سخت باشد، اظهار کرد: ارز باید تک نرخی شود. ابراهیم عباسی در گفت‌وگو با ایبِنا تصریح کرد: با توجه به مسائل نوسانات شاخص‌های کلان اقتصادی، انتخابات امریکا، تحریم نفت و محدودیت‌های روابط با دنیا، شاهد دامنه معقولی از نوسانات دلار نبوده‌ایم و این در حالی است که دامنه معقول دامنه‌ای است که زیر ۵ درصد نوسان سالانه داشته باشد که قابل قبول است.وی ادامه داد: از طرفی نرخ ارز را براساس مابه التفاوت تورم خارجی و داخلی در سال جدید محاسبه می‌کنند و از سوی دیگر برابری قدرت خرید در کشورهاست که می‌تواند نرخ متعادل را مشخص کند.

دولت مابه‌التفاوت نرخ ارز را به بیمه‌های سلامت اختصاص دهد

عضو هیات‌مدیره انجمن داروسازان تهران معتقد است ارز ۴۲۰۰ تومانی به میزان کافی وجود ندارد و دولت مابه التفاوت نرخ ارز را در قالب بیمه‌های سلامت پرداخت می‌کند.عضو هیات‌مدیره انجمن داروسازان تهران با اشاره به دیدگاه و اصرار برخی افراد درباره باقی ماندن دارو در فهرست کالاهای مشمول ارز ۴۲۰۰ تومانی اظهار کرد: این افراد به این سوال پاسخ بدهند که آیا این نوع ارز در دسترس است و آیا به اندازه کافی برای تامین نیازهای این بخش وجود دارد؟ سیدحسام‌الدین شریف‌نیا در گفت‌وگو با ایبِنا تصریح کرد: حوزه سلامت در بخش تولید و واردات نیاز مداوم به ارز دارد و این در حالی است که منابع و سطح دسترسی به ارز دولتی یا همان ۴۲۰۰ تومانی با محدودیت مواجه است، چرا که تامین ارز از سوی دولت بیشترین تاثیر را از تحریم‌ها می‌پذیرد.

ذخیره صندوق بین‌المللی پول افزایش یافت

هیات‌مدیره صندوق بین‌المللی پول، با افزایش ریسک مالی ذخیره صندوق را افزایش داد. به گزارش رویترز، روز جمعه صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد: هیات اجرایی صندوق بین‌المللی پول موافقت کرده که با توجه به افزایش شدید ریسک‌های مالی از سال ۲۰۱۸، ذخایر احتیاطی صندوق را با برنامه میان مدتی افزایش دهد. صندوق بین‌المللی پول در بیانیه‌ای اعلام کرد که ۲۴ مدیر اجرایی صندوق پس از یک بررسی دو ساله منظم در پایان ماه اکتبر، برنامه خود را از ۲۰ میلیارد SDR یا ۲۹ میلیارد دلار به ۲۵ میلیارد SDR معادل ۳۶ میلیارد دلار افزایش دادند. 

 

ارسال نظر