اونس جهانی طلا در محدوده 1940 دلار

۱۳۹۹/۱۰/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۴۸۸۸

گروه بانک و بیمه| محسن شمشیری |

نوسان قیمت طلا در بازار جهانی و دلار در بازار داخلی همچنان به روند خود ادامه می‌دهد و روز چهارشنبه 17 دی 99 قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی به 1937 دلار رسید که نسبت به هفته گذشته بالاتر است اما نسبت به روز سه شنبه کاهش داشته است. کارشناسان نتایج انتخابات جورجیا و پیروزی یک سناتور دموکرات، شیوع کرونا و جهش در این ویروس در بریتانیا و برخی کشورها، محدویت‌های بیشتر، اثر آن اقتصاد جهان، موضوعات مربوط به انتخابات‌آمریکا و انتقال قدرت در ایالات متحده و  کند بودن اثر ویروس کرونا بر اقتصاد جهان در ماه‌های آینده را دلیل عمده کند شدن روند رشد شاخص‌های بورس، افزایش قیمت طلا و بیت کوین و سایر رمزارزها ارزیابی کرده‌اند. براین اساس باید دید که در روزهای آینده نتیجه انتخابات آمریکا چه اثری بر روند قیمت طلا خواهد داشت. 

روز چهارشنبه قیمت دلار در بازار آزاد به 25920 تومان رسید و فاصله خود با مرز 26 هزار تومان را کمتر کرد. اما در ساعت عصر به 25800 تومان کاهش یافت. قیمت یورو 31700، پوند 35 هزار، درهم 7230، لیر ترکیه 3580، یوآن 4040 و  دلار کانادا 20700 تومان اعلام شد. در صرافی‌ها نیز نرخ فروش دلار 25900 و خرید دلار 25100، فروش یورو 31800 و خرید یورو 31100 تومان اعلام شده است. فعالان بازار می‌گویند که روز چهارشنبه قیمت دلار 25 هزار و 950 تومان، قیمت یورو 31 هزار و 700 تومان و درهم امارات 7 هزار و 270 تومان اعلام شده و اثر خود را بر بازار طلا گذاشته و سکه در محدوده 12 میلیون و 200 هزار تومان قرار دارد. 

عصر سه شنبه نیز روند بازار ارز همچون دو روز قبل افزایشی بود و دلار با رشد ۲۰۰تومانی از ۲۵۸۵۰ به ۲۶۰۵۰تومان رسید که فعالان بازار دلیل این رشد قیمت را متاثر از اخبار سیاسی و اقتصادی منتشر شده طی چند روز اخیر و تلاش نوسان‌گیران برای نشان دادن افزایش تنش‌های سیاسی عنوان کرده‌اند. روند صعودی نرخ ارز که از دو روز پیش شروع شده، تا کنون ادامه داشته است. براساس نرخ‌های اعلام شده از سوی کانون صرافان، قیمت دلار در بازار آزاد با حدود ۱۰۰تومان افزایش به ۲۵۹۳۰ و یورو به ۳۱۵۰۰تومان رسید.در صرافی‌ها قیمت فروش دلار ۲۵۵۰۱ و یورو ۳۱۰۵۷تومان اعلام شد و نرخ خرید دلار و یورو هم به ترتیب ۲۴۸۹۱ و ۳۰۲۹۱تومان است.سامانه نیما هم قیمت فروش دلار را ۲۵۶۳۱ و یورو را ۳۱۷۱۳ تومان اعلام کرد.

قیمت سکه نیز به 12 میلیون و 180هزار تومان رسید و در ساعات عصر به 12 میلیون و 100 هزار تومان کاهش یافت. هر گرم طلای 18 عیار یک میلیون و 200 هزار، مظنه مثقال 5 میلیون و 202 هزار، سکه طرح قدیم 12 میلیون، نیم سکه 6 میلیون و 400 هزار، ربع سکه 4 میلیون و 400 هزار  و سکه گرمی 2 میلیون و 400 هزار تومان معامله شد.

 هر دلار روز (چهارشنبه) در صرافی‌های بانکی ۲۵ هزار و ۹۰۰ تومان معامله شد که قیمت آن نسبت به روز معاملاتی گذشته ۵۰ تومان افزایش داشت.قیمت فروش یورو نیز با افزایش ۸۰ تومانی نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری گذشته به ۳۱ هزار و۸۰۰ تومان رسید.قیمت خرید هر دلار ۲۵ هزار و ۱۰۰ تومان و قیمت خرید هر یورو نیز ۳۱ هزار و ۱۰۰ تومان اعلام شد.همچنین قیمت خرید دلار دربازار متشکله ارزی ۲۵ هزار و ۳۸۸ تومان و قیمت فروش آن ۲۵ هزار و ۶۴۲ تومان بود. علاوه براین نرخ خرید یورو در این بازار ۳۱ هزار و ۱۵۰ تومان و نرخ فروش آن ۳۱ هزار و ۴۶۱ تومان معامله شد.براساس این گزارش در سامانه سنا در روز معاملاتی گذشته (سه شنبه)، هر یورو با قیمت میانگین ۳۱ هزار و ۲۹۶ تومان به فروش رسید و هر دلار نیز به قیمت ۲۵ هزار و ۶۴۴ تومان معامله شد.ضمن اینکه در سامانه نیما نیز در روز گذشته، حواله یورو با میانگین قیمت ۳۱ هزار و ۷۴۳ تومان فروخته و حواله دلار نیز به قیمت ۲۵ هزار و ۴۵۶ تومان ثبت شد. روزهای گذشته روند حرکت قیمت دلار، کاهشی بود. اوایل آبان‌ماه نرخ دلار روند صعودی داشت و به بیش از ۳۰ هزار تومان رسید، اما از اواسط آبان‌ماه سیر نزولی به خود گرفت.  هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید چهارشنبه با کاهش ۱۲۰ هزار تومانی قیمت نسبت به روز گذشته ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان معامله شد.سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۱ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان معامله شد.همچنین نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و۴۰۰ هزار تومان، ربع سکه چهار میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی هم  دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان فروخته شد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۱۹۵ هزار تومان و هر مثقال طلا به بهای پنج میلیون و ۱۸۹ هزارتومان رسید. اونس جهانی طلا نیز به قیمت یک‌هزار و ۹۵۷ دلار و ۷۲ سنت فروخته شد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد، هفته‌های گذشته قیمت سکه و طلا متأثر از بازار ارز روند کاهشی داشت و نوسان ارزی و سیر نزولی قیمت ارز روی بازار طلا موثر بود.همچنین کاهش نرخ اونس جهانی طلا نیز باعث افت قیمت طلا و سکه شده و کارشناسان افت بیشتر اونس جهانی طلا در هفته‌های آینده را پیش بینی کرده‌اند.علاوه براین انتظار می‌رود با آغاز توزیع واکسن کرونا و بهبود شرایط اقتصادی در ماه‌های آینده، میزان استقبال از طلا به عنوان ابزاری برای سرمایه‌گذاری کاهش پیدا کند.

قیمت طلا و سکه طرح جدید نسبت به روزکاری قبل با افزایش همراه شده است؛ افزایش قیمت جهانی طلا به همراه قیمت افزایش قیمت ارز در بازار داخلی موجب افزایش مجدد قیمت‌ها در بازار طلا و سکه شده است؛ قیمت ارز از عصر روز یکشنبه در بازار آزاد با نوسان همراه شده است؛ سیر صعودی قیمت‌ها در بازار ارز بعد از چند هفته ثبات آغاز شد؛ یکی از دلایل مهم افزایش قیمت ارز به گفته فعالان بازار این است که کمیسیون تلفیق افزایش نرخ محاسباتی ارز در بودجه 1400 به 17500 تومان را مصوب کرد.

بسیاری از کارشناسان اقتصادی این تصمیم تلفیق را موجب آغاز مجدد سیر صعودی قیمت‌ها در بازار می‌دانند؛ همتی رییس کل بانک مرکزی نیز در این خصوص به خبرنگار تسنیم گفت: رسمیت دادن به نرخ تسعیر 17500 تومان را به صلاح اقتصاد نمی‌دانم، ضمن آنکه مبنای محاسباتی آن مشخص نیست. بانک مرکزی تلاش می‌کند با تقویت عرضه در بازار به تقاضاهای ارزی پاسخ دهد و برهمین اساس نیز تداوم عرضه‌های روزانه ارز در سامانه نیما و بازار متشکل ارزی موجب شده تا نیاز ارزی بازار پاسخ داده شود و دیگر به مانند قبل شاهد نوسانات لحظه‌ای در بازار نباشیم. با این حال اما در مقاطعی انتشار برخی اخبار سیاسی موجب می‌شود تا جو روانی بازار تغییر کند و قیمت ارز افزایشی شود.

نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.

    بازگشت ۳۷ میلیارد یورو ارز صادراتی 

به چرخه اقتصاد

 مدیرکل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: ۳۷ میلیارد و ۱۰۰ میلیون یورو از تعهدات ارزی صادرکنندگان که از ۳۱ اردیبهشت ۹۷ تا ۳۱ خرداد سال جاری تجارت کرده‌اند، به چرخه اقتصادی کشور بازگشته است. بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی بانک مرکزی، از ۳۱ اردیبهشت ماه سال ۹۷ تا ۳۱ خرداد ماه سال جاری ۶۰ میلیارد و ۴۰۰ میلیون یورو صادرات انجام شده است که ۵۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون یورو از آن تعهد ارزی محسوب می‌شود که تا ۳۰ مهرماه سال جاری ۳۷ میلیارد و ۱۰۰ میلیون یورو ارز صادراتی به چرخه اقتصادی کشور بازگشته است.از کل میزان تعهدات ایفا نشده، یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون یورو مربوط به صادرات از محل ورود موقت است که ضوابط ایفای تعهدات ارزی این گروه از صادرکنندگان به تازگی ابلاغ شده است تا مشکلات بازگشت آن مرتفع شود  همچنین یک میلیارد و ۳۰۰میلیون یورو نیز به مرزنشینان و پیله وران مربوط می‌شود که راهکارهایی برای بازگشت آن در نظر گرفته شده است. قمری با بیان اینکه صادرکنندگان به دو گروه تولیدی و غیردولتی تفکیک شده‌اند، تصریح کرد: از مجموع ۲۱ هزار و ۶۹۲ صادرکننده طی ۲ سال تعیین شده، ۶هزار و ۸۳۲ صادرکننده تولیدی و ۱۴ هزار و ۸۶۰ تاجر غیرتولیدی بودند.

 

ارسال نظر