تقویت ارزهای جهان به دنبال توزیع واکسن و توافق‌های تجاری

۱۳۹۹/۱۰/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۴۶۱۳

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری| 

به دنبال توزیع واکسن کرونا، بسته مالی محرک اقتصادی امریکا و توافق اتحادیه اروپا و بریتانیا بر سر خروج انگلیس از این اتحادیه، کارشناسان پیش بینی می‌کنند که نرخ ارزهای مختلف تقویت شود و به دنبال ارزش دلار، پوند و یورو افزایش خواهد یافت. از سوی دیگر، رمزارزهایی مانند بیت‌کوین نیز افزایش ارزش دارند و به بیش از 27 هزار دلار رسیده است. این تحولات نشان‌دهنده بهبود رشد اقتصادی و رونق نسبی اقتصاد جهان پس از وقفه یکساله‌ای است که کرونا ایجاد کرده و خسارت‌های فراوانی را به اقتصاد جهان وارد کرد.در بازار ایران نیز، روز سه شنبه 9 دی ماه 99، در بازار آزاد ارز، دلار 25730، یورو 31200 و درهم امارات 7170 تومان معامله شد. 

همچنین به دنبال اعلام هر اونس طلا 1878 دلار و دلار به نرخ 25730 تومان، قیمت طلا و سکه نیز ثابت ماند. مظنه مثقال طلای بازار تهران 4 میلیون و 965 هزار تومان، ‌گرم طلای18عیار 1 میلیون و 146 هزار، سکه امامی 11 میلیون و 780 هزار، سکه قدیمی 11 میلیون و 450 هزار، نیم سکه 6 میلیون و 200 هزار، ربع سکه 4 میلیون و 200 هزار، سکه یک گرمی2 میلیون و 350 هزار تومان اعلام شد. در صرافی‌های مجاز بانکی نیز هر دلار ۲۵ هزار و ۷۰۰ تومان معامله شد که قیمت آن نسبت به روز دوشنبه  ۴۰ تومان کاهش یافت. نرخ فروش دلار در صرافی‌های بانکی (سه‌شنبه) ۲۵ هزار و ۷۰۰ تومان اعلام شد. قیمت فروش یورو نیز با افزایش ۲۶۰ تومانی نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری گذشته به ۳۱ هزار و ۴۶۰ تومان رسید. قیمت خرید هر دلار ۲۴ هزار و ۷۰۰ تومان و قیمت خرید هر یورو نیز ۳۰ هزار و ۴۶۰ تومان اعلام شد.همچنین قیمت خرید دلار دربازار متشکله ارزی ۲۵ هزار و ۳۰۰ تومان و قیمت فروش آن ۲۵ هزار و ۵۵۳ تومان بود.علاوه براین نرخ خرید یورو در این بازار۳۰ هزار و ۶۰۰ تومان و نرخ فروش آن ۳۰ هزار و ۹۰۶ تومان معامله شد.براساس این گزارش درسامانه سنا در روز معاملاتی دوشنبه، هر یورو با قیمت میانگین ۳۰ هزار و ۷۱۵ تومان به فروش رسید و هر دلار نیز به قیمت ۲۵ هزار و ۲۰۵ تومان معامله شد.ضمن اینکه در سامانه نیما نیز در روز گذشته حواله یورو با میانگین قیمت ۳۱ هزار و ۶۰۹ تومان فروخته و حواله دلار نیز به قیمت ۲۵ هزار و ۵۹۶ تومان ثبت شد.روزهای گذشته روند حرکت قیمت دلار، کاهشی بود. 

     کاهش ۵۰ هزار تومانی قیمت سکه

 هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید دیروز (سه‌شنبه) با ۵۰ هزار تومان کاهش قیمت نسبت به روز گذشته به ۱۱ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان معامله شد.سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز در مقابل ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان معامله شد.همچنین نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۲۲۰ هزار تومان، ربع سکه چهار میلیون و ۱۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی به دو میلیون و ۳۵۰ هزار تومان مبادله شد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۱۴۵ هزار تومان و هر مثقال طلا به بهای چهار میلیون و ۹۶۰ هزار تومان رسید.اونس جهانی طلا نیز به قیمت یک‌هزار و ۸۷۹ دلار و ۷۷ سنت فروخته شد.بررسی‌ها نشان می‌دهد در هفته‌های گذشته قیمت سکه و طلا متأثر از بازار ارز روند کاهشی داشت و نوسان ارزی و سیر نزولی قیمت ارز روی بازار طلا موثر بود.همچنین کاهش نرخ اونس جهانی طلا نیز باعث افت قیمت طلا و سکه شده و کارشناسان افت بیشتر اونس جهانی طلا در هفته‌های آینده را پیش بینی کرده‌اند.آغاز توزیع واکسن کرونا و بهبود شرایط اقتصادی در ماه‌های آینده، میزان استقبال از طلا به عنوان ابزاری برای سرمایه‌گذاری را کاهش خواهد داد.قیمت طلا و سکه طرح جدید در روز جاری نسبت به روزکاری قبل با نوسان جرئی همراه شده است؛ فعالان بازار طلا و سکه می‌گویند: دیگر تقاضا و انگیزه‌ای برای خرید طلا و سکه در بین مردم وجود ندارد و بازار در رکود به سر می‌برد. بازاری‌ها می‌گویند: بعد از کاهش چند میلیونی قیمت سکه دیگر تقاضایی برای خرید سکه نداریم.در بازارهای جهانی، در حالی که ارزش دلار کاهش یافته و سرمایه‌گذاران از نزدیک رای‌گیری در سنا در مورد مصوبه افزایش رقم یارانه نقدی کرونایی به شهروندان امریکایی را دنبال می‌کنند، قیمت طلا روز سه شنبه شاهد افزایش بود.بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا با 0.23 درصد رشد به 1877 دلار و 98 سنت رسید. پس از تصویب بسته محرک مالی حدودا 900 میلیارد دلاری تا 1.3 درصد افزایش داشت. قیمت فلز زرد در معاملات آتی برای تحویل در ماه فوریه با 0.13 درصد افزایش به 1882 دلار و 80 سنت رسید.شاخص ارزش دلار در برابر سبد ارزهای معتبر جهانی شاهد کاهش بود و موجب افزایش جذابیت طلا برای خریدارانی شد که از ارزهای غیردلاری استفاده می‌کنند.قیمت طلا از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون و عمدتا به دلیل بسته‌های محرک مالی اقتصادهای جهان شاهد رشد بیش از 24 درصدی بوده است.گفتنی است، در بازار داخلی علاوه بر قیمت جهانی طلا، تغییرات قیمت ارز نیز باعث تغییرات قیمتی در طلا و سکه می‌شود.

 

ارسال نظر