خبر

۱۳۹۹/۱۰/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۴۳۴۵

کاهش شدید ارزش دینار عراق

بانک مرکزی عراق ارزش دینار مقابل دلار را ۲۳ درصد کاهش داد .به گزارش رویترز، در شرایطی که کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی، عراق را با کاهش محسوس درآمدهای ارزی مواجه کرده است، بانک مرکزی این کشور با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد با هدف بهبود وضعیت کسری بودجه این کشور ارزش هر دلار را از ۱۱۸۲ دینار به ۱۴۶۰دینار افزایش خواهد داد. عراق سومین صادرکننده بزرگ نفتی منطقه محسوب می‌شود. طبق اعلام بانک مرکزی عراق، تصمیم برای کاهش ارزش دینار به دولت کمک خواهد کرد تا نسبت به پرداخت حقوق کارکنان اطمینان حاصل کند و از خشک شدن منابع ارزی نیز جلوگیری شود. بحران مالی عراق که تحت تاثیر کاهش بهای جهانی نفت و شیوع کرونا تشدید شده وضعیت کسری بودجه دولت را وخیم‌تر کرده است. حدود۹۵ درصد درآمدهای ارزی عراق وابسته به نفت است و آخرین بار در دسامبر سال ۲۰۱۵ ارزش دینار مقابل دلار پایین آورده شده بود. اقتصاد عراق یک اقتصاد وابسته به دلار است و انتظار می‌رود تحت تاثیر این اقدام، افزایش فوری در سطح عمومی قیمت‌ها و کاهش استانداردهای زندگی را در این کشور شاهد باشیم. 

دولت مصطفی الکاظمی تاکنون اقدامات ریاضتی دردناکی را در عرصه اقتصادی انجام داده و اقدام اخیر بانک مرکزی می‌تواند بار دیگر منجر به اعتراضات خیابانی در عراق شود که از اکتبر سال گذشته آغاز و برای مدت‌ها ادامه یافته بود. نیروهای امنیتی عراقی در اطراف مقرهای بانک مرکزی و دفاتر مالی مستقر شده‌اند تا جلوی اعتراضات احتمالی نسبت به این تصمیم را بگیرند. عراق بخش تولید کوچکی دارد و تقریبا تمام محصولات وارداتی آن بر حسب دلار قیمت‌گذاری می‌شود و دینار کم ارزش‌تر می‌تواند باعث تشویق فعالان اقتصادی به صادرات بیشتر و گسترش فقر در کشور شود.قیس جوهر- استاد اقتصاد گفت: کاهش تعمدی نرخ برابری ارز می‌تواند پیامدهای مخربی را برای اقتصاد کشور به همراه داشته باشد.

افزایش نرخ دلار و سقوط پوند در بازار جهانی

قیمت دلار در بازارهای جهانی در حالی افزایش یافت که شاخص سهام سقوط کرد و با محدودیت‌های جدید ویروس کرونا، ارزش پوند کاهش یافت.به گزارش بلومبرگ، ارزش پوند با وجود مذاکرات تجاری برگزیت در میان تعطیلی کامل لندن کاهش یافت. همچنین نوسانات آتی سهام ایالات متحده به دنبال توافق در مورد بسته در جریان است.دلار رو به افزایش گذاشت و سهام پایین آمد در حالی که وخیم‌تر شدن بیماری همه گیر و عدم پیشرفت در مذاکرات تجاری برگزیت با وجود توافق در مورد بسته محرک اقتصادی ایالات متحده، موجب کاهش ریسک‌پذیری شد. نفت خام حدود ۳ درصد سقوط کرد.پوند تحت فشار قرار گرفت در حالی که مقامات انگلیس با ویروس کرونای جدید که به سرعت در حال گسترش است روبرو شدند و به گفته یک مقام، اختلافات قابل توجهی در مذاکرات تجاری با اتحادیه اروپا همچنان وجود دارد. دلار استرالیا در میان محدودیت‌های جدید در سیدنی به دلیل رشد ویروس کاهش یافت. و نرخ اوراق خزانه داری با طلا بالاتر می‌رود.معاملات آتی اس‌اندپی۵۰۰ نوسان داشت، در حالی که بیشتر سهام بازارهای آسیا و اقیانوسیه عقب‌نشینی کردند. اعضای کنگره در مورد هزینه۹۰۰ میلیارد دلاری برای حمایت از اقتصاد ایالات متحده در میان تشدید موارد ابتلای ویروس به توافق رسیدند. معاملات آتی سهام اروپا با توقف پروازهای آلمان و فرانسه از انگلیس عملکرد کمتری داشت.متن قانون محرک ایالات متحده هنوز در حال نوشتن است، اما رهبر اکثریت سنا، میچ مک کانل، در صحن سنا گفت که بالاخره ما به موفقیت دوطرفه رسیدیم که برای تصویب این لایحه در مجلس و سنا لازم بود. انتظار می‌رود روز دوشنبه دومین اقدام نجات اقتصادی در تاریخ ملت حایز آرا شود.

خرید اقساطی بیمه‌نامه‌های شخص ثالث برای ایثارگران

یک کارشناس بیمه‌ای با اشاره به فراهم شدن امکان صدور بیمه‌نامه‌های شخص ثالث برای ایثارگران به‌صورت اقساطی گفت: در این طرح که پیش‌بینی می‌شود از هفته آینده آغاز شود، ایثارگران عزیزی که از بنیاد شهید و امور ایثارگران حقوق دریافت می‌کنند می‌توانند از این شرایط بهره‌مند شوند.محمدرضا کشاورز افزود: در حال حاضر یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از ایثارگران شامل والدین، همسران و فرزندان شهدا و جانبازان و افراد تحت تکفل آنان تحت پوشش این بیمه قرار دارند. خدمات بیمه تکمیلی در دو حوزه مراکز طرف قرارداد و مراکز غیر طرف قرارداد ارایه می‌شود که پرداخت هزینه‌های بخش غیر طرف قرارداد نیز در تعهد شرکت بیمه دی هست و ایثارگران عزیز با ارایه اسناد درمان، هزینه‌ها را ظرف مدت ۴۸ ساعت دریافت می‌کنند.در ایام شیوع کرونا اقداماتی برای خدمات‌رسانی و پیشگیری از شیوع بیماری کرونا در بین ایثارگران انجام شده است. یکی از اقداماتی که به عنوان مثال در این زمینه انجام‌شده توزیع بسته‌های بهداشتی جلوگیری از ویروس کرونا برای گروه‌های پرخطر ایثارگری است. همچنین سامانه خود اظهاری برای ثبت نشانه‌ها و رصد سلامتی ایثارگران در زمینه شیوع بیماری کرونا راه‌اندازی شده است.جانبازان عزیز۷۰ درصد و شیمیایی در زمینه کرونا مورد غربالگری قرار گرفتند تا در صورت ابتلای این عزیزان به کرونا در مراحل اولیه شناسایی و تحت درمان قرار بگیرند. همچنین بایدیادآوری کرد که تمام هزینه‌های بستری و سرپایی بیماری کرونا تحت پوشش شرکت بیمه دی قرار دارد.

 

ارسال نظر