سکه ۱۲ میلیون و 5۰۰ هزار تومان شد

۱۳۹۹/۰۹/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۴۱۷۱

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری|

بازار ارز و طلا در جهان تحت تاثیر سه خبر عمده یعنی آغاز توزیع واکسن کرونا و بهبود شرایط اقتصادی در ماه‌های آینده به خصوص خبر جدید واکسن مادرنا، تشکیل دولت آینده در امریکا و بسته تحرک مالی جدید و نرخ بهره صفر در اقتصاد امریکا قرار دارد و همین موضوع، میزان استقبال از طلا به عنوان ابزاری برای سرمایه‌گذاری را کاهش خواهد داد.

هر دلار روز چهارشنبه در صرافی‌های بانکی ۲۵ هزار و ۹۵۰ تومان معامله شد که این رقم نسبت به روز سه شنبه افزایش ۳۰۰ تومانی را نشان می‌دهد.قیمت فروش یورو نیز با افزایش ۴۵۰ تومانی نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری گذشته، به ۳۱ هزار و ۵۵۰ تومان رسید.قیمت خرید هر دلار ۲۴ هزار و ۹۵۰ تومان و قیمت خرید هر یورو نیز ۳۰ هزار و ۵۵۰ تومان اعلام شد.قیمت خرید هر دلار در بازار متشکل ارزی ۲۵ هزار و ۴۵۰ تومان و قیمت فروش آن نیز ۲۵ هزار و ۷۰۵ تومان بود.همچنین قیمت خرید هر یورو در این بازار ۳۰ هزار و ۴۳۴ تومان و قیمت فروش آن نیز ۳۰ هزار و ۷۳۸ تومان اعلام شد.

در بازار آزاد ارز نیز قیمت دلار 25 هزار و 980 تومان، یورو 31 هزار و 300 تومان و درهم امارات 7 هزار و 180 تومان اعلام شده است. قیمت دلار که در معاملات پایانی عصر سه‌شنبه وارد کانال 26 هزار تومان شده بود از عصر یکشنبه به کانال 25 هزار تومان بازگشته است. 

در سامانه سنا در روز معاملاتی سه شنبه، هر یورو با قیمت میانگین ۳۰ هزار و ۶۴۱ تومان به فروش رسید و هر دلار نیز به قیمت ۲۵ هزار و ۴۵۳ تومان معامله شد. ضمن اینکه در سامانه نیما نیز در روز سه شنبه حواله یورو با میانگین قیمت ۳۱ هزار و ۲۱۶ تومان فروخته و حواله دلار نیز به قیمت ۲۵ هزار و ۵۹۲ تومان ثبت شد.نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسان بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.روزهای گذشته روند حرکت قیمت دلار، کاهشی بود. اوایل آبان‌ماه نرخ دلار روند صعودی داشت و به بیش از ۳۰ هزار تومان رسید، اما از اواسط آبان‌ماه سیر نزولی به خود گرفت.

در صرافی‌های بانکی از ظهر روز پنج‌شنبه قیمت خرید و فروش دلار و یورو همزمان با روند افزایشی بازار آزاد، افزایش یافت و دلار باردیگر وارد کانال 26 هزار تومان شد. ولی از صبح یکشنبه و با کاهش نوسانات ارزی در بازارآزاد، دلار در صرافی‌های بانکی به کانال 25 هزار تومان بازگشت. نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.

هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید چهارشنبه با ۲۶۰ هزار تومان افزایش قیمت نسبت به روز سه شنبه به بهای ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله شد.سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز به قیمت ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزارتومان معامله شد.همچنین قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، ربع سکه به بهای چهار میلیون و ۳۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی نیز به قیمت ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان مبادله شد.

علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۱۳۳ هزار تومان و مظنه هر مثقال طلا به بهای چهار میلیون و ۹۱۰ هزار تومان رسید.انس جهانی طلا نیز با ثبات نسبت به آخرین ساعات کاری روز سه‌شنبه به قیمت یک‌هزار و ۸۶۲ دلار و ۱۱ سنت فروخته شد.در هفته‌های اخیر قیمت سکه و طلا متأثر از بازار ارز روند کاهشی داشت و نوسان ارزی و سیر نزولی قیمت ارز روی بازار طلا نیز تأثیر گذاشت.از سوی دیگر کاهش نرخ اونس جهانی طلا نیز باعث افت قیمت طلا و سکه شده است، به نظر کارشناسان احتمال افت بیشتر اونس جهانی طلا در هفته‌های آینده وجود دارد.

همزمان با نوسانات ارز در بازار داخلی و تغییرات جهانی طلا قیمت طلا و سکه در بازار سبزه میدان نسبت به روزهای قبل با افزایش همراه شده است، سکه در روزهای نخست هفته در کانال 11 میلیون تومان درجا می‌زد ولی یکی دو روز سه شنبه در کانال 12 میلیونی ماندگار شده است.

این درحالی است که فعالان بازار طلا و سکه می‌گویند: دیگر تقاضا و انگیزه‌ای برای خرید طلا و سکه در بین مردم وجود ندارد و بازار در رکود به سر می‌برد. بازاری‌ها می‌گویند: بعد از کاهش چند میلیونی قیمت سکه دیگر تقاضایی برای خرید سکه نداریم.

افزایش قیمت ارز در بازار همواره یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت طلا و سکه بوده است و این سناریو در روزهای اخیر بازهم تکرار شد ولی خیلی دوام نداشت چراکه دلار نیز از کانال 26 هزار تومان به کانال 25 هزار تومان بازگشت.

بانک مرکزی تلاش می‌کند با تقویت عرضه در بازار به تقاضاهای ارزی پاسخ دهد و برهمین اساس نیز تداوم عرضه‌های روزانه ارز در سامانه نیما و بازار متشکل ارزی موجب شده تا نیاز ارزی بازار پاسخ داده شود و دیگر به مانند قبل شاهد نوسانات لحظه‌ای در بازار نباشیم. با این حال اما در مقاطعی انتشار برخی اخبار سیاسی موجب می‌شود تا جو روانی بازار تغییر کند و قیمت ارز افزایشی شود.

قیمت هر اونس طلا روز چهارشنبه با ۰.۰۹ درصد رشد به ۱۸۵۵ دلار و ۳۵ سنت رسید.به گزارش رویترز، در حالی که به دلیل افزایش امیدها نسبت به ارایه بسته محرک مالی جدید از سوی دولت امریکا و در آستانه نشست فدرال رزرو اشتها برای سرمایه‌گذاری در بازار طلا بالاتر رفته است، قیمت فلز زرد روز چهارشنبه رشد داشت و به بالاترین رقم یک هفته گذشته رسید.اوایل روز چهارشنبه قیمت طلا به بالاترین رقم از 9 دسامبر یعنی 1857 دلار و 89 سنت رسیده بود. قیمت فلز زرد در معاملات آتی روز چهارشنبه برای تحویل در ماه فوریه نیز با 0.17 درصد افزایش به 1858 دلار و 50 سنت رسید.

 

ارسال نظر