همتی: توزیع ارز ۴۲۰۰ تومانی به درستی اجرا نشد

۱۳۹۹/۰۹/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۴۱۷۰
همتی: توزیع ارز ۴۲۰۰ تومانی به درستی اجرا نشد

گروه بانک و بیمه |

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه با ارز ۴۲۰۰ تومان نباید مرغ ۳۰ هزار تومانی در اختیار مردم قرار گیرد، خاطرنشان کرد: در این زمینه برخی مشکل‌ها وجود دارد که باید اصلاح شوند، این اصلاح‌ها باید باتدبیر باشند تا برای مردم شوک قیمتی ایجاد نکند.مهم‌ترین دغدغه دولت همین مسائل است، اکنون در حال بررسی و رفع مشکلات هستیم اما در موقعیت فعلی نمی‌توان نظر قطعی را برای تصمیم‌گیری‌ها اعلام کرد.عبدالناصر همتی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره اینکه برخی معتقدند ارز ۴۲۰۰ تومان زیربنای بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور است، در این زمینه چه تصمیم‌هایی ممکن است اتخاذ شود؟ گفت: اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی به درستی توزیع می‌شد و در زنجیره واردات به صورت مرحله‌ای به دست مردم می‌رسید می‌توانست تاثیر مثبتی را با خود به همراه داشته باشد.تاکنون ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی کمک زیادی کرده است اما در عمل به درستی اجرا نشد و طبیعی است به دلیل انحرافات موجود، کالاهایی که به دست مردم می‌رسد با قیمت واقعی نباشد. وی درباره نامه رهبر معظم انقلاب در خصوص بودجه ۱۴۰۰ گفت: در بودجه درخواست شده بود که سهم صندوق توسعه ملی از فروش نفت، دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه باشد، ایشان فرمودند تا یک میلیون بشکه نفت معادل بیست درصد سهم صندوق توسعه ملی و مازاد آن ۳۸ درصد باشد.همتی خاطرنشان کرد: منابع قابل توجهی را که امسال دولت از صندوق توسعه ملی برداشته کرده، مانند برداشت یک میلیارد یورو برای بحث کرونا باید در بودجه ۱۴۰۰ به صندوق توسعه ملی بازگردد؛ بنابراین بطور حتم براساس این مسائل باید تغییراتی در بودجه ایجاد شود.رییس کل بانک مرکزی درباره نرخ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان برای نرخ تسعیر ارز در بودجه ۱۴۰۰ گفت: نرخ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان براساس نرخ تسعیری است که امسال به بانک‌ها اعلام کردیم، اکنون بانک‌ها دارایی‌های خود را براساس ارز ۱۱ هزار تومان تسعیر می‌کنند.وی با بیان اینکه نرخ ارز را بازار تعیین می‌کند و در کنار آن تجارت و بنیادهای اقتصادی در تعیین نرخ ارز تاثیرگذار هستند، اظهار داشت: امیدواریم سال آینده روند تجارت، صادرات و شرایط ارزی کشور بهبود یابد، این مسائل به‌طور حتم بر روی بازار تاثیرگذار خواهند بود و باید بپذیریم که نرخ ارز بر مبنای سیاست‌گذاری شکل می‌گیرد.همتی درباره اینکه که آیا نظر بانک مرکزی برای نرخ تسعیر ارز، نرخ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان بوده است یا خیر، گفت: مساله بودجه، مساله‌ای مربوط به حسابداری است، چیزی که ما نگاه می‌کنیم مسائل بازار و سیاست‌گذاری اقتصادی است، معتقد هستیم نرخ ارز در بازار و براساس مسائل ساختاری شکل می‌گیرد.امیدواریم شرایط بازار ارز در ماه‌های آینده و حتی هفته‌های آینده بهتر از وضعیت فعلی شود.

    آخرین وضعیت بدهکاران بانکی

وی به بدهکاران بانکی اشاره کرد و گفت: ظرف چند ماه گذشته وضعیت ۱۱ نفر که هر یک نفر آنها چندین شرکت را زیر مجموعه خود دارند در کمیته فرادستگاهی ما مورد بررسی قرار گرفتند، مانده بدهی آنها نزدیک به ۹۰ هزار میلیارد تومان است که با همکاری قوه قضاییه و ضابطین قوه قضاییه نزدیک به ۳۰ درصد از آن وصول شد.

همتی افزود: امیدواریم در آینده به نتایج خوبی در این زمینه دست پیدا کنیم، زیرا قوه قضاییه بطور جدی پیگیر این قضیه است، امیداوریم کمیته فرادستگاهی که شامل همه سازمان‌های نظارتی می‌شود، بتواند مساله ۱۱ گروه را که مهمترین بدهکاران سیستم بانکی هستند و چندین سال است بدهی آنها مانده است را به تدریج برطرف کند.رییس بانکی مرکزی درباره ممنوع‌الخروجی این افراد گفت: این اقدام باید طبق روال پیش رود، اگر قرار باشد این اتفاق رخ دهد اجازه آن را از قوه قضاییه خواهیم گرفت. وی درباره تغییر نرخ سود بانکی نیز گفت: در وضعیت فعلی برنامه‌ای برای تغییر نرخ سود بانکی نداریم.

     خرید واکسن کرونا

بانک‌های خارجی مجوز عمومی امریکا برای اقلام بشردوستانه ایران را نمی‌پذیرند و انتقال پول خرید واکسن کرونای ایران مجوز اختصاصی از امریکا می‌خواهند.همتی ضمن تشریح مانع تراشی دولت ترامپ برای خرید واکسن کرونا، اعلام کرد: بانک‌های خارجی مجوز اختصاصی و موردی می‌خواهند اما امریکایی‌ها هر لحظه بخواهند مجوز صادر شده را لغو می‌کنند. وزارت بهداشت ایران، برای خرید واکسن کرونا توافقاتی با کوواکس داشته است. مبلغ مشخصی هم باید از طرف ایران پرداخت شود که بخشی از آن به عنوان پیش پرداخت باید به حساب ذینفع در یک بانک اروپایی پرداخت شود. علی الاصول، همین که این پرداخت برای واکسن کروناست و فرستنده و ذینفع پول هم مشخص است باید کفایت کند و نباید هیچ دلیل و سند دیگری برای این موضوع نیاز باشد. مورد مصرف واکسن کرونا مشخص است و هیچ کارکرد دیگری ندارد. اما به دلیل فشارهایی که امریکایی‌ها بر بانک‌های مختلف اروپایی آورده‌اند و آنها را از کار با ایران ترسانده‌اند و جریمه‌های بسیار سنگینی را علیه آنها تحمیل کرده‌اند، بانک مقصد در صورتی حاضر است پول را دریافت کند که مجوز اختصاصی و موردی توسط امریکا صادر شود و تمام مراحل انتقال پول به صراحت در آن ذکر شود. وی افزود: در حال حاضر، مجوزی که صادر شده است مربوط به تبدیل منابع ایران در بانک‌های کره جنوبی از وون به دلار امریکا از طریق یک بانک امریکایی و سپس انتقال آن به بانک مقصد است. در این مجوز هم هیچ تضمینی برای رسیدن پول به مقصد وجود ندارد. امریکایی‌ها به صراحت قید کرده‌اند که هر لحظه و در هر مرحله می‌توانند مجوزی که صادر کرده‌اند را لغو کنند. این می‌تواند شامل مرحله‌ای باشد که پول به صورت دلار امریکا نزد یک بانک امریکایی است. سوال اینجاست که اگر خرید دارو و غذا تحریم نیست، لغو مجوزی که برای این کار صادر می‌شود چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ نکته دیگر اینجاست که امریکایی‌ها یک مجوز عمومی برای اقلام بشردوستانه صادر کرده‌اند که بانک‌های خارجی حاضر به پذیرش آن نیستند. البته بانک‌های خارجی با ایران دشمنی ندارند و علاقه‌مند هستند که اینگونه نقل و انتقالات را انجام دهند اما ترس آنها از عملکرد امریکا و سابقه بد امریکاست که در بسیاری از موارد، بانک‌ها را به دلایل واهی و به خاطر انجام تراکنش‌های مالی، میلیاردها دلار جریمه کرده‌اند.

همتی تصریح کرد: اساسا چرا باید مجوز صادر شده ایران را محدود به استفاده از منابع مشخصی کند؟ ایران در کشورهای مختلف منابع دارد و بنا به تشخیص و تصمیم خود باید بتواند از هر منبعی که در اختیار دارد برای خرید واکسن استفاده کند. بانک مرکزی مشکلی با استفاده از کانال‌های مختلف برای پرداخت ندارد و می‌تواند این کار را انجام دهد. امریکا تلاش کرده است که مجوز را به نحوی صادر کند که از غیر عملیاتی‌ترین کانال باشد و در نهایت، خرید واکسن محقق نشود اما در ظاهر بتواند بگوید که مشکل و مانعی ایجاد نکرده است. 

وی در پاسخ به این پرسش که چطور سایر داروها به کشور وارد می‌شوند و موجود هستند؟ گفت: سایر اقلام دارویی، تولید‌کنندگان و عرضه‌کنندگان متعددی دارند و با وجود تحریم‌ها، تلاش می‌شود تا از کانال‌های مختلف پرداخت‌های آنها انجام شود و آن اقلام وارد کشور شوند. البته امریکایی‌ها اگر بفهمند که وجه مربوط به سایر اقلام دارویی چگونه پرداخت خواهد شد و بدانند که می‌توانند با کمبود آن اقلام، برای بخش قابل توجهی از مردم مشکل ایجاد کنند، قطعاً مانع از انتقال آن داروها نیز خواهند شد. خوشبختانه، با راهکارهایی که اتخاذ شده است، پرداخت‌های مربوط به آنها از کانال‌هایی که برای امریکا قابل رصد و تحریم نیست انجام می‌شود. دولت ترامپ به گمان خود فرصتی به دست آورده که می‌تواند با مانع تراشی و ممانعت از انجام پرداخت، بخش قابل توجهی از مردم را دچار مشکل کند و سیاست شکست‌خورده فشار حداکثری را اجرایی کند. از سوی دیگر این اطمینان را به مردم می‌دهیم که خرید واکسن از دیگر کشورها که مورد تایید وزارت بهداشت باشد در دستور کار خواهد بود و امیدواریم به‌زودی خبرهای خوشی در این زمینه اعلام کنیم. 

 

ارسال نظر