احتمال آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده ایران

۱۳۹۹/۰۹/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۳۹۴۸
احتمال آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده ایران

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری|

روز چهارشنبه 19 آذر 99، قیمت اونس جهانی طلا به 1854 دلار رسید و قیمت دلار نیز در بازار آزاد 26 هزار و 350 تومان و یورو اتحادیه اروپا 31600، درهم 7320 تومان افزایش یافت. این تحولات باعث افزایش 450 هزار تومانی سکه نسبت به روز سه شنبه شده و سکه به 12 میلیون و 750 هزار تومان رسید.

در صرافی‌های بانکی نیز قیمت خرید و فروش دلار و یورو همزمان با روند افزایشی بازار آزاد، افزایش یافته است؛ برهمین اساس قیمت فروش دلار در این صرافی‌ها باافزایش نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری قبل 25 هزار و 780 تومان و قیمت خرید دلار نیز با اختلاف 1000تومانی نسبت به قیمت فروش، 24 هزار و 780 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 31 هزار و 250 تومان و قیمت خریدیورو نیز 30 هزار و 250 تومان اعلام شده است.در بازار طلا و سکه نیز از عصر روز سه‌شنبه قیمت‌ها وارد مدار افزایشی شده است و برهمین اساس نیز شاهد افزایش محسوس در انواع قطعات سکه بودیم. قیمت طلای۱۸عیار هرگرم یک‌میلیون و ۱۶۸ هزار تومان، مظنه هر مثقال طلا 5 میلیون و 60 هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید۱۲ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان، قیمت سکه طرح قدیم 12 میلیون تومان، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 6 میلیون و 500 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 4 میلیون و 450 هزار تومان و سکه گرمی 2 میلیون و 500 هزار تومان معامله شد. 

    نوسان نرخ دلار صرافی بانکی

در کانال ۲۵ هزار تومان

قیمت خرید هر دلار در بازار متشکل ارزی۲۵ هزار و ۵۲۵ تومان و قیمت فروش آن نیز۲۵ هزار و ۷۸۰ تومان بود.همچنین قیمت خرید هر یورو در این بازار ۳۰ هزار و ۹۴۵ تومان و قیمت فروش آن نیز۳۱ هزار و ۲۵۴ تومان اعلام شد. علاوه براین در سامانه سنا در روز معاملاتی گذشته (شنبه)، هر یورو با قیمت میانگین۳۰ هزار و ۵۴۴ تومان به فروش رسید و هر دلار نیز به قیمت۲۵ هزار و ۳۸۸ تومان معامله شد.ضمن اینکه در سامانه نیما نیز در روز گذشته حواله یورو با میانگین قیمت۳۰ هزار و ۸۶۳ تومان فروخته و حواله دلار نیز به قیمت۲۵ هزار و ۴۳۷ تومان ثبت شد. نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسان بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند. عصر روز چهارشنبه نیز هر دلار در صرافی‌های بانکی۲۵ هزار و ۸۸۰ تومان معامله شد.قیمت فروش یورو نیز با افزایش۳۵۰ تومانی نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری گذشته، به ۳۱ هزار و ۳۵۰ تومان رسید. قیمت خرید هر دلار ۲۴ هزار و ۸۸۰ تومان و قیمت خرید هر یورو نیز۳۰ هزار و ۳۵۰ تومان اعلام شد. در روزهای گذشته روند حرکت قیمت دلار، کاهشی بود. اوایل آبان‌ماه نرخ دلار روند صعودی داشت و به بیش از ۳۰ هزار تومان رسید، اما از اواسط آبان‌ماه سیر نزولی به خود گرفت.

    افت و خیز قیمت‌ها در بازار طلا و سکه

رییس اتحادیه طلا و جواهر از افت و خیر قیمت‌ها در بازار طلا و سکه خبر داد. ابراهیم محمدولی در خصوص روند این روزهای بازار طلا و سکه، اظهار داشت: با توجه به نوسانات در بازار ارز، نرخ‌ها در بازار سکه و طلا نیز نوسان داشته و طی روزهای اخیر شاهد نوسان قیمت‌ها در بازار هستیم.به گفته رییس اتحادیه طلا و جواهر، هر گرم طلا ۱۸ عیار در معاملات امروز یک میلیون و ۱۸۲ هزار تومان، سکه طرح جدید۱۲ میلیون و ۸۷۰ هزار تومان، ‌طرح قدیم۱۲ میلیون تومان، نیم سکه ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله شد. همچنین ربع سکه نیز۴ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان و سکه گرمی نیز دو میلیون و ۴۵۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است.

    احتمال آزادسازی

منابع ارزی بلوکه شده ایران

سید کمال سید علی کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه برخی دلایل بروز نوسان در بازار ارز در اختیار بانک مرکزی نیست، افزود: احتمال آزاد شدن منابع ارزی بلوکه شده ایران در برخی کشورها وجود دارد.جمع‌آوری اطلاعاتی درباره میزان ورودی احتمالی ارز بلوکه شده به کشور، بررسی شیوه‌ها و مکانیسم‌های بازگشت منابع ارزی خارج از کشور، بازگشت ارز صادراتی و نحوه تعامل بانک مرکزی با وزارت صمت برای انتقال کالا بدون انتقال ارز از جمله موضوعاتی است که به بانک مرکزی در کنترل و ایجاد تعادل بازار ارزی کمک می‌کند.

وی تاکید کرد: ایجاد تعادل در منابع و مصارف ارزی یکی از مهم‌ترین راهکارها برای ایجاد تعادل و حفظ ثبات در بازار ارزی است. وی با بیان اینکه برخی از عوامل تاثیرگذار بر بازار ارزی کشور خارج از حیطه وظایف یا اختیارات بانک مرکزی است، عنوان کرد: تنش‌های سیاسی و اظهاراتی که درباره برخورد با تنش‌های سیاسی صورت می‌گیردیکی از موضوعاتی است که بر نرخ ارز در بازار آزاد موثر است و می‌تواند تا چند هزار تومان نرخ ارز را بالا یا پایین کند؛ همانطور که برخی از اظهارنظرهای سیاسی در هفته اخیر نرخ دلار را تا هزار تومان افزایش داد.سیدعلی با اشاره به اقدامات بانک مرکزی در بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور خاطرنشان کرد: تعامل با صادرکنندگان واقعی به شکل کلان آن باید صورت بگیرد اما اگر صادرات شیوه‌ای برای خروج ارز و سرمایه‌های ارزی کشور باشد یا استفاده از کارت‌های بازرگانی یک بار مصرف با اهداف سودجویانه و شخصی صورت گیردیا آنکه صادرکننده تا آخرین لحظات و فرصت قانونی داده شده ارز حاصل از صادرات را به کشور برنگرداند، در اینجا طبیعی است که بانک مرکزی باید با ضوابط سخت‌گیرانه‌تری برای بازگشت ارز صادراتی رفتار کند.وی ادامه داد: بانک مرکزی می‌تواند با همکاری اتاق‌های بازرگانی، صادرکنندگان خوش‌حساب ارزی را شناسایی کند و در صورت لزوم به آنها فرصت بیشتری دهد و صادرکنندگان بدحساب را با ضوابطی به بازگشت ارز صادراتی مجاب کند.معاون اسبق ارزی بانک مرکزی خاطرنشان کرد: احتمال آزاد شدن منابع ارزی بلوکه شده در کشورهایی مانند کره، عراق، هند، ژاپن و چین وجود دارد و با تغییر نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری در امریکا، رفع فشار سنگینی که به بانک‌های این کشورها در عدم انجام تبادلات مالی و بانکی با ایران وجود داشته است، محتمل است. بانک‌های این کشورها باید بتوانند مراودات بانکی خود را با ایران آغاز کنند و بانک مرکزی می‌تواند مذاکرات خود را با این کشورها از هم‌اکنون آغاز کند تا وجوه ارزی بلوکه شده با روند تسهیل‌شده‌تری به کشور برگردد. وی با تاکید براینکه بخشی از عوامل تاثیرگذار بر بازار ارزی کشور در اختیار بانک مرکزی است و عوامل دیگری نیز وجود دارند که در حیطه اختیارات یا قدرت بانک مرکزی نیست، تصریح کرد: بطور مثال کسری بودجه و احتمال استقراض از بانک مرکزی، وضعیت سایر بازارها و نرخ سپرده از جمله عواملی است که می‌تواند بر نوسانات نرخ ارز در بازار تاثیرگذار باشد. مثلا نرخ سود سپرده باید به گونه‌ای باشد که از حرکت سپرده‌ها به بازاری مانند ارز جلوگیری کند.

سیدعلی گفت: اگرچه ایرادها و انتقادهایی به نرخ سود سپرده در کشور وارد می‌شود و ممکن است نرخ سود سپرده در مقایسه با بسیاری از کشورها بالا باشد، اما در آن کشورها، نرخ تورم نیز بالا نیست و عقب ماندن نرخ سود سپرده بانکی از نرخ تورم می‌تواندیکی از عوامل حرکت نقدینگی به بازاری مانند ارز باشد.

    آرامش بازار ارز

برخلاف برخی گمانه‌زنی‌ها

با توجه به اقدامات بانک مرکزی در کنترل نرخ دلار امریکا و یورو طی۱۸ روز گذشته، شاهد ثباتی نسبی و آرامش در بازار هستیم.گمانه‌زنی‌ها در خصوص روند افزایشی نرخ ارز و برهم خوردن دوباره آرامش این بازار، به خصوص در اوج انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا و همچنین طرح برخی موارد داخلی، موجب شده بود تا عده‌ای منتظر افزایش قیمت‌ها و جهشی قابل توجه را داشته باشند.

به اعتقاد برخی نرخ دلار تا ۵۰ هزار تومان نیز افزایش خواهد یافت و کنترل این بازار از دست بانک مرکزی نیز خارج خواهد شد؛ حتی با طرح برخی موارد و مواضع سیاسی داخلی نیز عده‌ای معتقد بودند که بازار واکنش نشان خواهد داد و دلالان و سودجویان نیز با هدف برهم خوردن آرامش این بازار سعی در افزایش این حواشی و گمانه زنی‌ها داشتند، اما روند به گونه‌ای دیگر شد و نرخ‌ها به ثباتی نسبی رسید.

البته نمی‌توان گفت روند نرخ ارز طی هفته‌های اخیر روندی کاهشی یا افزایشی بوده اما روند همراه با نوسان معمول بازارهای مالی و ساز و کار واقعی بازار بود که آن هم ذات داد و ستد مالی است. به نوعی می‌توان گفت با کنترل صحیح روند بازار و مدیریت رخدادهای اقتصادی و سیاسی داخلی و خارجی، بازار ارز به نوعی عایق‌بندی شده و خیلی به اینگونه اتفاق‌ها و حواشی واکنشی نشان نمی‌دهد.

همانطور که رییس کل بانک مرکزی در صحبت‌های اخیر خود گفت، عده‌ای اطلاعات ناقص می‌دهند و می‌گویند بانک مرکزی ارز نمی‌دهد و یک عده‌ای کالاهای خود را نگه داشتند به این امید که ارز ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان شود سپس ترخیص کنند. به اعتقاد کارشناسان یکی از مهم‌ترین اقدامات در کنترل بازار و کاهش دلالی‌ها، کم شدن فاصله قیمتی بازار آزاد و نرخ صرافی ملی است زیرا هرگاه فاصله نرخ این دو افزایش می‌یابد، جولانگاهی می‌شود برای دلالان و سودجویان این بازار که خود عاملی است برای ایجاد هرج‌و‌مرج و برهم خوردن آرامش در این بازار که این عامل هم با ورود به موقع بانک مرکزی محقق نشد و فاصله این دو نرخ بسیار کاهش یافت. همچنین دلیل دیگر ایجاد آرامش در این بازار را می‌توان آغاز به کار رسمی و اعلام نرخ علنی بازار متشکل ارزی عنوان کرد. این بازار هر روز با اعلام نرخ عمده اسکناس ارز، به نوعی از برخی گمانه زنی‌ها و اعلام نرخ‌های غیرواقعی در فضای مجازی جلوگیری کرد که این خود اقدامی شایسته برای ایجاد ثبات و آرامش در این بازار است. گواه این اظهارات نیز، بررسی نرخ ارز از ابتدای آذرماه ۱۳۹۹ تا به روز گذشته (۱۸ آذرماه) است؛ نرخ فروش دلار امریکا در تاریخ۱ آذرماه ۱۳۹۹، ۲۵ هزارو ۹۵۰ تومان و نرخ فروش یورو نیز۳۰ هزار و ۸۰۰ تومان بوده که روز گذشته (۱۸ آذرماه) دلار با افت ۳۵۰ تومانی به نرخ ۲۵ هزار و ۶۰۰ تومان و یورو نیز با افزایش۳۰۰ تومانی به قیمت۳۱ هزار و ۱۰۰ تومان به فروش رسید.


 

ارسال نظر