رویداد

۱۳۹۹/۰۹/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۳۸۹۹

رفع محدودیت‌های چک برگشتی برای بنگاه‌های اقتصادی

بانک مرکزی براساس مفاد قانون صدور چک با هماهنگی وزارت صمت و استانداری‌های سراسر کشور، رفع محدودیت‌های ناشی از چک برگشتی برای بنگاه‌های اقتصادی را به مدت یک سال اجرایی کرد. روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد: بانک مرکزی براساس مفاد قانون صدور چک با هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت و استانداری‌های سراسر کشور روند رفع محدودیت مشمولان آیین‌نامه شماره 72208 مورخ 12 شهریور ماه 1398 هیات وزیران موضوع تبصره 1 ماده 5 مکرر قانون صدور چک را اجرایی کرد.  براساس تبصره 1 ماده 5 مکرر قانون صدور چک رفع محدودیت بندهای الف (عدم افتتاح هرگونه حساب و صدور کارت‌بانکی جدید)، ج (عدم پرداخت هرگونه تسهیلات بانکی یا صدور ضمانتنامه‌های ارزی یا ریالی) و ‌د (عدم گشایش اعتبار اسنادی ارزی یا ریالی) در خصوص بنگاه‌های اقتصادی که دارای چک برگشتی هستند باتوجه به شرایط، اوضاع ‌و احوال اقتصادی موجب اخلال در امنیت اقتصادی استان مربوط شود، به تشخیص شورای تأمین استان موارد یاد شده به مدت یک سال به حالت تعلیق درمی‌آید.  باتوجه به موارد فوق و در راستای اجرای ماده 6 آیین‌نامه اجرایی تبصره فوق‌الذکر بانک مرکزی پس از وصول مصوبه شورا، نسبت به تعلیق محدودیت بنگاه اقتصادی به مدت یک سال در سامانه‌های مربوط اقدام می‌کند. بر این اساس مدیریت کل اعتبارات طی بخشنامه 29 آبان ماه 1398 موضوع رفع محدودیت‌های فوق‌الذکر و اسامی مشمولان را از طریق درگاه خدمات الکترونیک این بانک به آدرس Portal.pbn.net به منظور رفع محرومیت ناشی از چک برگشتی برای دریافت تسهیلات به شبکه بانکی کشور اعلام کرد.  همچنین رفع محدودیت ناشی از چک برگشتی برای صدور ضمانتنامه و گشایش اعتبار اسنادی در «سامانه سپام» و افتتاح حساب در «سامانه سیاح» برای مشمولان آیین‌نامه مزبور رأساً توسط بانک مرکزی انجام می‌شود.  گفتنی است مشمولان آیین‌نامه مورد اشاره همچنان از دریافت دسته‌چک محروم خواهند بود. بانک مرکزی صدور چک بانکی در وجه حامل، پشت‌نویسی و ظهرنویسی چک بر اساس قانون جدید چک را از ۲۱ آذر ۹۹ ممنوع می‌سازد و هر گونه نقل و انتقال چک باید در سیستم یکپارچه بانک مرکزی به ثبت برسد.

صعود قیمت طلا به بالاترین رقم طی ۲ هفته گذشته

 قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۳۴ درصد رشد به ۱۸۶۹ دلار و ۷ سنت رسید.به گزارش رویترز، در حالی که افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا و محدودیت‌های جدید وضع شده امیدها به ارایه بسته محرک مالی جدید در امریکا را افزایش داده است، قیمت طلا دیروز شاهد افزایش بود و به بالاترین رقم حدود 2هفته گذشته رسید. بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا با 0.34 درصد رشد به 1869 دلار و 7 سنت رسید. قیمت فلز زرد در معاملات آتی برای تحویل در ماه فوریه نیز با 0.28 درصد رشد به 1871 دلار و 30سنت رسید. کنگره امریکا این هفته یک بسته تامین مالی جدید را که با هدف خرید زمان بیشتر جهت انعقاد یک بسته مقابله با کرونا به رای خواهد گذاشت. این در حالی است که چاک شومر، رهبر دموکرات‌ها در سنا گفته نشانه‌هایی از پیشرفت در مذاکرات بر سر یک لایحه دو حزبی دیده می‌شود. مقامات ایالت کالیفرنیا روز دوشنبه محدودیت‌های جدیدی را برای مقابله با شیوع ویروس کرونا وضع کردند. دولت ژاپن هم اعلام کرده یک بسته محرک اقتصادی جدید به ارزش 708 میلیارد دلار به اجرا خواهد گذاشت. ارایه بسته‌های محرک مالی می‌تواند سبب افزایش نرخ تورم شده و اشتیاق سرمایه‌گذاران برای حضور در بازار طلا را افزایش دهد.انگلیس قرار است از روز سه شنبه استفاده از واکسن کرونای ساخت شرکت فایزر را آغاز کند. در همین حال، رهبران انگلیس و اتحادیه اروپا در تلاش برای انعقاد یک توافق تجاری پسا برگزیت دیدار می‌کنند. دو طرف روز دوشنبه نتوانستند اختلافات خود در زمینه این توافق را برطرف کنند و یک منبع آگاه در دولت انگلیس گفته، احتمال اینکه توافقی حاصل نشود وجود دارد. حجم دارایی‌های اس پی دی آر گلد تراست، بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری در بازار طلا در روز دوشنبه با 0.25 درصد کاهش نسبت به روز جمعه به 1179 تن رسید.

افزایش فروش سفته و برات 

در هفت ماهه اول سال جاری ۴۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان سفته و برات فروخته شد که معادل ۱۳۷ میلیارد و ۳۹۰ میلیون تومان از این اسناد واخواست شد.  طبق آمار بانک مرکزی بالغ بر  ۶ میلیارد و ۵۲۰ میلیون تومان سفته و برات در مهرماه ۱۳۹۹ در شهر تهران فروخته شد که در مقایسه با ماه قبل ۱۳.۲ درصد کاهش و نسبت بـه ماه مشابه سال قبل ۸.۷ درصد افزایش یافت.  همچنین، در هفت ماه اول سال جاری حدود ۴۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان سفته و برات در شهر تهران فروخته شد که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل ۲۶ درصد افزایش را نشان می‌دهد. این در حالی است که در مهرماه معادل ۷۰۰ برگ سفته و برات به مبلغ ۱۵ میلیارد و ۸۳۰ میلیون تومان در شهر تهران برگشت خورده است که تعداد و مبلغ آنها در مقایسه با ماه قبل به ترتیب ۱۲.۹ درصد و ۴۰.۵ درصد کـاهش داشت و نسبت به ماه مشابه سال قبل از لحاظ تعداد ۱۹.۹ درصد و از لحاظ مبلغ ۳.۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد. علاوه براین، در هفت ماه اول امسال نیز معادل ۴۶۰۰ برگ سفته و برات به مبلغی معادل ۱۳۷ میلیارد و ۳۹۰ میلیون تومان در تهران برگشت خورده است که نسبت به دوره مشابه سال قبل از لحاظ تعداد ۷.۵ درصد و از لحاظ مبلغ ۵۶ درصد افزایش نشان می‌دهد.

 

ارسال نظر