متغیرهای اقتصادی نوید سال بهتری را می‌دهد

۱۳۹۹/۰۹/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۳۸۹۸

گروه بانک و بیمه |

رییس‌کل بانک مرکزی به تشریح سیاست‌ها و اقدامات انجام‌شده توسط بانک مرکزی در حوزه پولی و ارزی پرداخت و توضیحاتی درباره وضعیت تورم، نقدینگی و پایه پولی نیز ارایه داد. همتی از نهایی‌شدن ادغام بانک‌های نظامی در بانک سپه تا پایان آذرماه خبر داد و گفت: رایزنی برای خرید واکسن کرونا ادامه دارد. او همچنین درباره وضعیت بازار ارز ابراز امیدواری کرد که اوضاع بازار ارز درست خواهد شد و نگرانی در این خصوص وجود ندارد. رییس‌کل بانک مرکزی همچنین از رایزنی با دو کشور برای خرید واکسن کرونا خبر داد و گفت: از حدود یک ماه قبل برای خرید واکسن کرونا با کره جنوبی درحال مذاکره بودیم ولی کره نتوانست تضمینی برای عدم بلوکه شدن پول ایران در امریکا به ما بدهد.هیچ مشکلی برای تأمین منابع ارزی خرید واکسن نداریم و به‌محض اینکه رایزنی‌ها با یک کشور به سرانجام رسید همان روز می‌توانیم پول را منتقل کنیم.

رییس‌کل بانک مرکزی در بخشی دیگر از سخنانش گفت: فعلاً زمان مناسبی برای افزایش نرخ سود بانکی نیست چراکه هم با مشکل ناترازی بانک‌ها روبرو هستیم و هم باید به فکر تقویت بازار سرمایه باشیم. او همچنین توضیحاتی درباره رسوب کالاها در گمرک داد و تأکید کرد که مشکل رسوب کالاها واردات بدون انتقال ارز نبود بلکه عده‌ای با جوسازی درباره ارز 4200تومانی سعی کردند منافعی ببرند و ... . همتی گفت: پیش‌بینی می‌کنیم که در یک سال منتهی به خرداد 1400 که پایان دوره یک‌ساله هدف‌گذاری خواهد بود، بتوانیم به تورم 22 تا 24 درصدی نزدیک شویم.با روندی که بازار ارز در پیش گرفته و با اقداماتی که انجام شده و اتفاقاتی که در رشد اقتصادی و تجارت خارجی در حال صورت گرفتن است، از این پیچ گذر خواهیم کرد.

    عده‌ای برای دریافت دلار 4200 تومانی 

بیش از برنامه‌ریزی کالا وارد کرده‌اند

وی در این گفت‌وگو به حواشی اخیر درباره رسوب کالاهای اساسی در گمرک نیز پاسخ داد و گفت: موضوع اینگونه که در رسانه‌ها مطرح می‌شود نیست و ماهانه 3 میلیون تن کالا و از ابتدای سال، 23 میلیون تن کالا از گمرک تخلیه شده و این جریان ادامه دارد. افرادی که فکر می‌کردند دولت قصد حذف ارز 4200 تومانی را دارد جوسازی کردند و به بخشی از اهداف خود نیز رسیدند. این افراد کالاهای اساسی را اضافه‌تر از میزان برنامه‌ریزی شده وارد کرده‌اند.بانک مرکزی برای سال 99 معادل 8 میلیارد دلار تعهد تامین ارز داشته که از این میزان 5.5 میلیارد دلار برای کالاهای اساسی و 2.5 میلیارد دلار برای دارو بوده است. رییس کل بانک مرکزی ضمن تاکید بر اینکه با توجه به محدودیت‌های ارزی پیش آمده برای کشور تامین ارز بیش از میزان برنامه‌ریزی شده امکان‌پذیر نیست، گفت: تاکنون که 9 ماه از سال گذشته بانک مرکزی از 8 میلیارد دلار تعهد خود 7 میلیارد دلار را تامین کرده است. وی با بیان اینکه علت کمبود کالاهای اساسی و افزایش قیمت آنها تنها ترخیص کالاها و تامین ارز نیست، افزود: در نظام توزیع مشکل داریم همچنین در بخش‌های اجرایی مشکلاتی وجود دارد که مسوولان مربوطه تلاش می‌کنند این مشکلات را رفع کنند. رییس کل بانک مرکزی ادامه داد: بسیاری از کالاهای اساسی با دلار 4200 تومانی وارد شده‌اند اما افزایش قیمت‌های زیادی در بازار داشته‌اند برای مثال کنجاله با ارز دولتی وارد شده و باید پرسید اکنون چرا در بازار با این قیمت‌ها به فروش می‌رسد؟ در حال حاضر مشکل کشور ریال و ارز است اما مدام گفته می‌شود که بانک مرکزی ریال و ارز تخصیص نمی‌دهد. بانک مرکزی از کجا بیاورد، باید چاپ کند؟

   واردات بدون انتقال ارز تا 10 آبان بود

همتی گفت: همه دستورات رییس‌جمهوری را دقیق و بدون دلخوری اجرا خواهیم کرد. واردات بدون انتقال ارز تا دهم آبان ماه 99 است و بعد از آن براساس ضوابط بانک مرکزی عمل شود. وقتی در جامعه اعلام می‌شود که ارز 4200 تومانی حذف خواهد شد طبیعتا شوکی به بازار وارد می‌شود و این سیگنال را می‌دهد که هر کسی کالا دارد نفروشد. همتی ضمن بیان اینکه وزارت صمت باید ثبت سفارش را بر اساس برآورد درآمدهای ارزی و مدیریت تقاضا را به درستی انجام دهد، تاکید کرد: از ابتدای سال تاکنون 26.5 میلیارد دلار صادرات و 25 میلیارد دلار واردات انجام شده است برخی افراد کالاها را با تصور اینکه ارز گران می‌شود نگه داشتند؟ اما به هر حال بازار کنترل شد و نرخ ارز کاهش یافت. وی در ادامه به وضعیت عرضه ارز در بازار و سامانه نیما اشاره کرد و افزود: در حال حاضر عرضه ارز در سامانه نیما بسیار مطلوب است. روزانه بین 170 تا 180 و گاهی 200 میلیون دلار در سامانه نیما عرضه می‌شود که میانگین نرخ این ارز هم امروز 25 هزار و 400 تومان است که روند کاهشی دارد. چرا که انتطارات تورمی کاهشی است.

      بیشترین رشد  نقدینگی 

وی افزود: از مهر سال 79 تا مهر سال 99 رشد نقطه به نقطه در این سال‌ها را بررسی کردیم که بر این اساس نمودار مورد بررسی 3 قله دارد؛ نقدینگی 39.4 درصدی سال 85، نقدینگی 38.8 درصدی سال 92 و نقدینگی 37.2 درصدی در سال 99 که میانگین رشد نقدینگی نیز 27.7 درصد است و انحرافاتی که در نمودار وجود دارد ناشی از اتفاقاتی است که به اقتصاد تحمیل شده است. ضمن اینکه باید شرایط ارزی امسال و سال گذشته و فشارها را نیز در نظر بگیرید. از مرداد 76 تا مهر 83 حدود 80 درصد رشد نقدینگی داشته‌ایم. از مرداد 84 تا مهر 91 حدود 81 درصد رشد نقدینگی و مرداد 92 تا مهر 99 حدود 83 درصد رشد نقدینگی بوده است. در تمام این دوره‌ها رشد نقدینگی به یک میزان بوده است؛ بنابراین نقدینگی یک مشکل ساختاری در کشور است و مربوط به دوره ما نیست. رهبر معظم انقلاب فرمودند در صورت کسری بودجه اولویت با اوراق و فروش سهام است و برای انتشار اسکناس نباید سراغ بانک مرکزی رفت. برهمین اساس توانستیم رشد پایه پولی 13 درصدی را ثبت کنیم. انتظارات تورمی کاهش پیدا کرده و پیش بینی می‌شود نرخ تورم نیز کاهش یابد. همتی درباره تورم 13 درصدی نیز گفت: تورم بیشتر جهش است و در واقع فشار هزینه ناشی از رشد قیمت ارز است. قیمت ارز هم زیاد بالا رفت که نقدینگی در واقع تقاضای مربوط به آن را ایجاد می‌کند. وقتی انتظارات تورمی در کشور به خاطر رشد بر فرض ارز یا به هر دلیل هزینه‌ها که اول سال به وجود آمد که کرونا هم یکی از آنها بود، افت تولید را سبب شد. تولید که افت کند، نرخ ارز بالا می‌رود و کاهش ارزی خواهیم داشت و تمام اینها به تولید لطمه می‌زند.

انتظارات تورمی بلای تمام این موارد است. چرا پیش‌بینی می‌کنم به تدریج افت خواهد کرد، برای اینکه انتظارات تورمی کاهش پیدا کرده است. چرا قیمت اتومبیل پایین می‌آید؟ چرا ارز به سمت پایین می‌آید؟ چه اتفاقی افتاده است؟ انتظارات تورمی کاهش پیدا کرده است. وی با بیان اینکه رشد نقدینگی از ابتدای سال تا الان 22 درصد بوده است، تصریح کرد: اشاره قبلی من یعنی 37 درصد نقطه به نقطه مهر تا مهر بود. امسال کسری بودجه از طریق فشار به بانکی مرکزی تامین نشده است. امسال تنها یک مورد بود که به بودجه ارتباط ندارد و مربوط به کرونا می‌شود. در واقع یک میلیارد یورو مجوزی که از صندوق داده شد، مربوط به همین مساله بود.  همتی در توضیحات تکمیلی افزود: دوستان وزارت بهداشت فشار می‌آورند و از نظر ما هم تامین آن مشکلی نیست، ولی در بودجه مورد اشاره قرار نگرفته، اما دوستان این یک میلیارد دلار را با سرعت می‌خواهند. البته آنان هم حق دارند، نیاز جدی وجود دارد، این را قبول داریم، ولی از آن طرف مطرح نکنند که چرا نقدینگی در حال رشد است. از ابتدای سال تا حالا بابت تبدیل یوروها که تقریبا بالای 700 میلیون یورو آن را تبدیل کردیم، حدود 16 هزار میلیارد پرداخت شده که از این 12 و نیم درصد رشد پایه پولی 5 واحد درصد آن به این مساله مربوط می‌شود.


 

ارسال نظر