رویداد

۱۳۹۹/۰۹/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۳۷۳۹

عملیات بازار باز با نرخ 19.5 درصد

چهار بانک در مهلت تعیین شده سفارش‌های فروش اوراق بدهی دولتی از طریق ابزار توافق بازخرید در مجموع به ارزش 61.9 هزار میلیارد ریال را از طریق سامانه بازار بین‌بانکی به بانک مرکزی ارسال کردند.به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، پیرو اطلاعیه روز یک‌شنبه 9 آذر ماه 1399 مبنی بر برگزاری حراج خرید مدت‌دار اوراق بدهی دولتی در عملیات بازار باز، چهار بانک در مهلت تعیین شده سفارش‌های فروش اوراق بدهی دولتی از طریق ابزار توافق بازخرید در مجموع به ارزش 61.9 هزار میلیارد ریال را از طریق سامانه بازار بین‌بانکی به بانک مرکزی ارسال کردند. با توجه به پیش‌بینی بانک مرکزی از کمبود نقدینگی در بازار بین‌بانکی، موضع پولی بانک مرکزی در این هفته تزریق نقدینگی در قالب قرارداد توافق بازخرید (ریپو) با سررسید 14 روزه بود. در مجموع، بانک مرکزی با تزریق 47.4 هزار میلیارد ریال نقدینگی با حداقل نرخ 19.5 درصد به بانک‌های متقاضی موافقت کرد. معاملات مربوط به این عملیات و معاملات مربوط به سررسید توافق بازخرید دو هفته قبل به ارزش 37.7 هزار میلیارد ریال توسط کارگزاری بانک مرکزی در روز چهار‌شنبه 12 آذرماه انجام شد.همچنین، در هفته جاری یک بانک در دو نوبت از اعتبارگیری قاعده‌مند به ارزش 1.2 هزار میلیارد ریال استفاده کرد. بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی می‌توانند در روزهای شنبه تا چهارشنبه از اعتبارگیری قاعده‌مند (دریافت‌اعتبار با وثیقه از بانک مرکزی) مشروط به در اختیار داشتن اوراق بدهی دولتی و در قالب توافق بازخرید با نرخ سود سقف دالان (22 درصد) استفاده کنند.

ملزومات توسعه صنعت بیمه از نگاه همتی

رییس کل بانک مرکزی به مناسب روز بیمه ملزومات توسعه صنعت بیمه و افزایش ضریب نفوذ آن را مطرح کرد. عبدالناصر همتی افزود: ۱۳ آذر، «روز بیمه» مناسبت خوبی برای طرح اهمیت بیمه در زندگی آحاد مردم، فعالین اقتصادی و تقدیر از تلاشگران این صنعت بزرگ است.بنده که ۱۵ سال، یعنی بیش از ثلث فعالیت بیمه بعد از انقلاب اسلامی، مسوولیت صنعت بیمه کشور را برعهده داشتم و از نزدیک در جریان زحمات و تلاش‌های مدیران، کارشناسان و سایر فعالین آن بودم این روز را به همه این عزیزان تبریک می‌گویم. همتی یادآورشد: افزایش سطح شناخت و آگاهی مردم از بیمه و نیز توسعه کمی - کیفی خدمات بیمه‌ای به ویژه توجه به بیمه‌های زندگی، نقش مهمی در افزایش ضریب نفوذ بیمه دارد.گسترش بیمه‌های خصوصی، توسعه شبکه فروش و ارزیابان خسارت، ارتقای توان کارشناسی و علمی فعالان صنعت بیمه و تکیه بر فناوری‌های بیمه موتور توسعه این صنعت بوده و خواهد بود.امیدوارم با فراهم شدن زمینه فعالیت گسترده بین‌المللی صنعت بیمه کشورمان، شاهد توسعه بیشتر آن به خصوص در بخش اتکایی باشیم.

انتشار ۱۰۰ هزار میلیارد ریال اوراق مالی اسلامی

دولت برای بازپرداخت اصل و سود اوراق سررسید شده در سال ۱۴۰۰ می‌تواند براساس مقررات تا معادل ۱۰۰ هزار میلیارد ریال اوراق مالی اسلامی منتشر کند.  در لایحه بودجه پیشنهادی سال ۱۴۰۰ که صبح (چهارشنبه) از سوی «حسینعلی امیری» نماینده پارلمانی رییس‌جمهوری در صحن علنی مجلس شورای اسلامی ارایه شد، شرکت‌های دولتی تا سقف ۶۵ هزار میلیارد ریال اوراق مالی اسلامی ریالی با تضمین و بازپرداخت اصل و سود توسط خود منتشر کنند تا برای اجرای طرح‌های دارای توجیه فنی، اقتصادی و مالی و زیست محیطی خود که به تصویب شورای اقتصاد می‌رسد به تصویب برسانند. دولت برای بازپرداخت اصل و سود اوراق سررسید شده در سال ۱۴۰۰ تا معادل ۱۰۰ هزار میلیارد ریال اوراق مالی اسلامی براساس مقررات منتشر کند، اصل و سود و هزینه‌های مربوطه بر انتشار این اوراق در بودجه‌های سنواتی کل کشور پیش‌بینی می‌شود.

دلار کماکان عقب می‌رود

دلار در ادامه روند نزولی خود کانال ۹۱ واحد را هم از دست داد. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات دیروز با ۰.۴۳ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۰.۷۲ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوییس نیز معادل ۱.۱۲ دلار اعلام شد .در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۸ درصد افزایش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۴۶ دلار مبادله شد. یورو ۰.۳۸ درصد بالا رفت و با باقی ماندن در کانال ۱.۲ به ۱.۲۱۴ دلار رسید. در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۵۳ درصد کاهش به ۱۰۳.۹۱۸ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار امریکا به ازای ۱.۳۴۳ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۵۴۳ یوان چین اعلام شد. به گزارش رویترز، قانون گذاران امریکایی هنوز نتوانسته‌اند بسته حمایتی دوم از اقتصاد این کشور در برابر کرونا را عملیاتی کنند. هر چند که از نظر مالی شرایط برای مقابله با کرونا خیلی رضایت بخش نیست اما در حوزه دارویی پیشرفت‌های جدیدی به دست آمده است و انگلیس نیز مجوز لازم برای استفاده از واکسن ساخت شرکت فایزر در این کشور را صادر کرده است. انتظار می‌رود تا پایان فصل بهار کار واکسیناسیون مقدماتی در امریکا و اروپا به پایان برسد که در مرحله نخست سالمندان و گروه‌های حساس آسیب پذیر در برابر بیماری را در بر خواهد گرفت. 

 

ارسال نظر