رشد قیمت طلا به دنبال افزایش دلار و اونس جهانی

۱۳۹۹/۰۹/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۳۷۳۷
رشد قیمت طلا به دنبال افزایش دلار و اونس جهانی

التهاب 2 هزار تومانی ارز در هفته اخیر

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری|

روز جمعه قیمت اونس جهانی طلا بار دیگر روند افزایشی به خود گرفت و به 1842 دلار رسید. قیمت دلار نیز که در چند روز گذشته روند صعودی داشته با 25980 تومان معامله شد و در نتیجه قیمت سکه و طلا افزایش یافته و سکه طرح جدید 12 میلیون و 370 هزار تومان، دادو ستد شد. براین اساس سکه طرح قدیم 11 میلیون و200 هزار، نیم‌سکه 6 میلیون و 250 هزار، ربع سکه 4 میلیون و 200 هزار، سکه گرمی 2 میلیون و 350 هزار، گرم طلای 18 عیار 1 میلیون و 126 هزار و مظنه مثقال طلای آبشده 4 میلیون و 882 هزار تومان معامله شده است. 

روز پنجشنبه نیز در بازار آزاد ارز قیمت دلار 25 هزار و 700 تومان، یورو 30 هزار و 700 تومان و درهم امارات 7 هزار و 190 تومان اعلام شده است.قیمت فروش دلار در صرافی‌ها با کاهش نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری قبل 25 هزار و 470 تومان و قیمت خرید دلار نیز با اختلاف 1000تومانی نسبت به قیمت فروش، 24 هزار و 470 تومان تعیین شده است.قیمت فروش یورو نیز با کاهش نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری قبل معادل 30 هزار و 900 تومان و قیمت خرید یورو نیز 29 هزار و 900 تومان اعلام شده است.

   عقب‌نشینی ۱۵۰ تومانی قیمت دلار

 در صرافی‌های بانکی

به دنبال افزایش قیمت اونس جهانی طلا و همچنین افزایش قیمت دلار در هفته گذشته که حاصل مجموعه‌ای از تحولات سیاسی و قانون گذاری بوده است، قیمت طلا و سکه نیز در بازار افزایش یافت.اما در برخی روزها نیز قیمت دلار صرافی با نوسان و افزایش و کاهش مواجه شد. 

روز (پنجشنبه) هر دلار در صرافی‌های بانکی ۲۵ هزار و ۴۷۰ تومان معامله شد که این رقم ۱۵۰ تومان کاهش را نشان می‌دهد.قیمت فروش یورو نیز با کاهش ۵۰ تومانی به ۳۰ هزار و ۹۰۰ تومان رسید.علاوه براین در سامانه سنا در روز معاملاتی گذشته، هر یورو با قیمت میانگین ۲۹ هزار و ۷۹۲ تومان به فروش رسید و هر دلار نیز با قیمت میانگین ۲۵ هزار و ۳۰ تومان فروخته شد.ضمن اینکه در سامانه نیما نیز در روز گذشته حواله یورو با میانگین قیمت ۳۰ هزار و ۹۸۶ تومان به فروش رسید و حواله دلار نیز  با قیمت ۲۵ هزار و ۳۰۴ تومان معامله شد.نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسان بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.

در روزهای گذشته روند حرکت قیمت دلار، کاهشی بود. اوایل آبان‌ماه نرخ دلار روند صعودی داشت و به بیش از ۳۰ هزار تومان رسید، اما از اواسط آبان سیر نزولی به خود گرفت

   التهاب ۲  هزار تومانی بازار ارز

در هفته‌ای که گذشت

بازار ارز در هفته‌ای که گذشت، تحت تاثیر دو رویداد مهم یعنی ترور شهید «محسن فخری زاده» و تصویب طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها در مجلس دچار نوسان شد که در مواجهه با رخداد اول آرامش خود را حفظ کرد، اما در مواجهه با تصمیم مجلس، دچار التهاب شد.

دومین هفته آذرماه در حالی سپری شد که بازگشت التهاب به بازار ارز مهم‌ترین مشخصه آن شد. بازاری که طی بیش از پنج هفته متوالی، شاهد شیب ملایم کاهش قیمت‌ها بود و بر طبق پیش‌بینی‌های تحلیلگران بازار، این حرکت آهسته می‌توانست تا منطقی شدن قیمت ارز ادامه پیدا کند، اما اتفاقاتی غیرمنتظره روند حاکم بر بازار را تغییر داد.

بازار ارز اولین روز هفته را در شرایطی آغاز کرد که انتشار خبر ترور دانشمند برجسته کشور، دکتر محسن فخری‌زاده، مهم‌ترین رخداد غیرمنتظره‌ای بود که فضای کشور را تحت تاثیر خود قرار داد. به همین دلیل در اولین معاملات روز شنبه، با انتظار ایجاد تلاطم در شرایط سیاسی کشور، قیمت دلار در بازار آزاد با افزایشی ۶۰۰ تومانی نسبت به روز پنجشنبه هفته پیشین، کار خود را در کانال ۲۵ هزار تومانی آغاز کند. البته این نگرانی به سرعت و پس از اعلام مواضع رسمی مقامات ارشد کشوری و لشگری، فروکش کرد و با بازگشت آرامش به فضای کلی کشور، بازار ارز هم متاثر از آن با نگاهی امیدوارانه به آینده اقتصادی کشور، بار دیگر مسیر کاهشی قیمت‌ها را طی کرد و در پایان روز با قیمت ۲۴ هزار و ۸۰۰ تومان معامله شد. در این روز بازارساز هم با مقاومت نسبت به رفتار احساسی ابتدای معاملات، قیمت فروش دلار را در صرافی‌های بانکی، ۲۴ هزار و ۷۵۰ تومان اعلام کرد و تا پایان روز این قیمت را ۵۰ تومان نیز کاهش داد.

پس از گذر سریع بازار ارز از شوک ترور دانشمند برجسته کشور، انتظار می‌رفت، روند کاهشی قیمت‌ها، مشابه هفته‌های پیش، ادامه پیدا کند. انتظاری که شروع بازار در روز یکشنبه هم تایید‌کننده آن بود و دلار در این روز با بهایی ۱۰۰ تومان ارزانتر از آخرین قیمت روز گذشته، معاملات خود را شروع کرد و در ساعات اولیه همچنان میل کاهشی، بر بازار حاکم بود.

   تاثیر بازار از تصمیم مجلس

اما وارد آمدن شوک دوم به بازار، این آرامش را بر هم زد و مجددا باعث صعودی شدن قیمت‌ها شد. شوکی که از صحن مجلس شورای اسلامی توانست فضای روانی فعالان بازار را دچار تشویش کند. در جلسه روز یکشنبه مجلس، دو فوریت طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» تصویب شد. طرحی که که در فضای رسانه‌ای کشور معروف به طرح خروج از برجام است و باعث شد تا از میانه روز یکشنبه، قیمت ارز وارد فاز صعودی شود. البته روند افزایش قیمت تا تشکیل مجدد صحن علنی مجلس در روز سه‌شنبه و بررسی کلیات و جزئیات این طرح، روندی ملایم داشت.

تا پیش از تصویب کلیات این قانون در مجلس شورای اسلامی، قیمت دلار در بازار آزاد به ۲۵ هزار و ۳۰۰ تومان افزایش پیدا کرده بود و در صرافی‌های بانکی هم دلار با قیمت ۲۵ هزار تومان به فروش می‌رسید. اما بلافاصله پس از تصویب کلیات این قانون در صحن مجلس، قیمت دلار در بازار آزاد با افزایشی یکباره در قیمت ۲۵ هزار و ۷۰۰ تومان معامله شد. 

این روند افزایشی تا پایان روز سه‌شنبه که مجلس در جلسه اضطراری عصر خود تصویب مفاد این قانون را به اتمام رساند، به ۲۶ هزار و ۴۰۰ تومان رسید. در این روز در صرافی‌های بانکی نیز قیمت فروش دلار تا ۲۵ هزار و ۶۲۰ تومان افزایش یافت.البته مصوبه مجلس با نگرانی دولتمردان همراه بود و از زبان سخنگوی دولت و معاون اول ریاست‌جمهوری دخالت مجلس در جزئیات توافقات هسته‌ای امری خلاف قانون اساسی توصیف شد. احتمالا این واکنش‌ها و انتظار برای اعلام موضع شورای نگهبان باعث شد تا در روز چهارشنبه بازار ارز روند نزولی نسبتا تندی را به خود بگیرد دلار در میانه این روز، به قیمت ۲۵ هزار و ۴۰۰ تومان نیز بازگردد. اما این روند نزولی نیز با اعلام تصویب مفاد این قانون توسط اعضای شورای نگهبان در ساعات پایانی روز معاملاتی چهارشنبه، بلافاصله نوسان دیگری را بر بازار تحمیل کرد و در پایان این روز، بهای دلار ۲۵ هزار و ۷۰۰ تومان افزایش یافت.

   بازار ارز نگران سرنوشت برجام

تحلیل‌های متفاوت و گاها متضادی از تاثیر مصوبه مجلس بر سرنوشت برجام در میان فعالین بازار وجود دارد، اما با وجود این برداشت‌های ضد و نقیض روند بازار نشان می‌دهد فعالان بازار آزاد همچنان انتظار افزایش قیمت دلار با شیبی ملایم به کانال ۲۶ هزار تومان را دارند و به همین دلیل عمده معاملات شنبه‌ای دلار در روزهای پایانی هفته گذشته، در محدوده ۲۶ هزار تومان انجام شد.

اما بر خلاف فعالان بازار آزاد، بازارساز همچنان برای بازگرداندن روند کاهشی به بازار ارز مقاومت می‌کند و به همین دلیل در تمامی نوسان‌های صورت گرفته در هفته گذشته، اختلاف قیمت خرید و فروش دلار در صرافی‌های بانکی بیش از ۱۰۰۰ تومان حفظ شد. این روندی است که بازار ساز از اواخر مهرماه برای حفظ روند نزولی بازار بر آن تاکید داشت.کارشناسان بازار ارز نیز پیش‌بینی‌های متفاوتی را برای بازار هفته آینده دارند. بازاری که پس از گذر موفق از توطئه دشمنان خارجی، حال به‌شدت تحت تاثیر تحولات سیاسی داخلی قرار گرفته است و به همین دلیل دچار التهاب شده است.

   افزایش قیمت طلا

در حالی که امیدها به توزیع سریع واکسن کرونا سبب تضعیف هر چه بیشتر ارزش دلار شده و سرمایه‌گذاران در حال بررسی احتمال اقدامات محرک اقتصادی بیشتر از سوی دولت آمریکا هستند، قیمت طلا امروز به بالاترین رقم بیش از یک هفته گذشته رسید.

در حالی که امیدها به توزیع سریع واکسن کرونا سبب تضعیف هر چه بیشتر ارزش دلار شده و سرمایه‌گذاران در حال بررسی احتمال اقدامات محرک اقتصادی بیشتر از سوی دولت آمریکا هستند، قیمت طلا به بالاترین رقم بیش از یک هفته گذشته رسید. بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا با 0.26 درصد افزایش به 1836 دلار و 10 سنت رسید. قیمت فلز زرد در معاملات آتی برای تحویل در ماه فوریه با 0.34 درصد رشد به 1836 دلار و 40 سنت رسید. خوش بینی نسبت به توافق بر سر یک بسته محرک مالی جدید در آمریکا و پیشرفت در ساخت واکسن به نفع دارایی‌های پرریسک تمام شده و سبب رسیدن ارزش دلار به پایین‌ترین رقم حدود یک سال و نیم اخیر شده است.

   سرنوشت خود را از دلار جدا کنیم

یک کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه سرنوشت خود را باید از دلار جدا کنیم، گفت: چنانچه پول قابل معامله را به سمت سایر ارزها ببریم، معضل نوسانات دلار برطرف می‌شود.

محمدرضا خباز افزود: بدون شک استفاده از سایر ارزهای کشورهای منطقه می‌تواند بر منافع کشورما اثر مثبت و قابل توجهی داشته باشد.

وی درخصوص روش‌های جلوگیری از اثر دلار بر اقتصاد کشور و جلوگیری از آسیب‌ نوسانات آن بر نرخ‌‌ها گفت: تنها راه نجات اقتصاد از این معضل سرمایه‌گذاری است. به این معنا باید از راه‌های مختلف قانونی، عقلانی و تجربی که کشورها پیموده‌اند، بهره برده و سرمایه‌گذاری را به ویژه در رابطه با سرمایه‌گذاران خارجی افزایش داد چرا که ایران دارای دو ویژگی انرژی ارزان و دستمزد کم است که می‌تواند آنها را به انجام این کار راغب سازد.

وی دستیابی به این رویکرد را نیازمند احساس امنیت سرمایه‌گذار دانست و گفت: سرمایه‌گذار باید نسبت به حفظ سود و عایدات سرمایه خود، احساس امنیت کند که حصول این هدف نیازمند این است که مراقب اظهارنظرها در تریبون‌های رسمی باشیم، بدون شک اختلافات داخل کشور بر بالا و پایین رفتن قیمت ارز تاثیرگذار خواهد بود.

این کارشناس اقتصادی یادآور شد: در زمان نمایندگی در مجلس شورای اسلامی، وقتی طرحی مورد بررسی بود، ۲ کارشناس از صندوق بین‌المللی و بانک جهانی به ایران آمده بودند و گفتند مشکل اقتصادی این کشور با دیگر کشورها زمانی برطرف می‌شود که مسائل داخلی رفع شود و با این روش معضلات مربوط به ارز هم برطرف می‌شود.

عضو پیشین کمیسیون اقتصادی مجلس درباره متنوع‌سازی سبد ارز در کشور نیز اظهارداشت: اکنون متنوع‌سازی ارزی در کشور صورت می‌گیرد اما باید گسترش یابد و طبیعی است که باید سرنوشت خود را از دلار جدا کنیم زیرا دلار به تنهایی می‌تواند یکی از نقاط فشار بر کشور باشد، بنابراین چنانچه ارز قابل معامله را به سمت ین، یورو، روپیه و... ببریم، معضل نوسانات دلار برطرف خواهد شد.


 

ارسال نظر