اخبار

۱۳۹۹/۰۹/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۳۳۱۲

ارزیابی تعرفه بانکی با سازمان حمایت است

مدیرکل تعزیرات حکومتی شهر تهران ابراز امیدواری کرد سازمان حمایت در صورت محرز شدن تخلف دولت در افزایش تعرفه‌های بانکی، پرونده مربوط را به تعزیرات ارسال نماید. محمدعلی اسفنانی با ابراز تاسف از افزایش تعرفه‌های بانکی توسط دولت، اظهار کرد: ما نیز متاثر و متاسف شدیم و امیدواریم سازمان حمایت بدین قضیه ورود کرده و اگر تخلفی در مبادی قانونی صورت گرفته، به ما گزارش کند.وی با بیان اینکه تعزیرات ماموری در این راستا در سطح شهر ندارد، ادامه داد: ما مجموعه‌ای شبه قضایی هستیم و لذا حتما باید پرونده شبه قضایی در اینگونه موارد تشکیل شود.برخی شعب ما با همراهی مراجع در محل وقوع تخلف حاضر شده و حکم صادر می‌شود و گشت‌های تعزیراتی بر همین مبناست.وی گفت: نیروهای انتظامی و اطلاعات سپاه و... دستگاه‌های کاشف هستند که وقتی تخلفی را در عرصه قاچاق کالا و ارز مشاهده کنند، طبیعتا برای ما گزارش می‌کنند و در مورد سایر تخلفات تعزیراتی نیز بازرسانی از سوی اتاق اصناف فرستاده می‌شوند.اتاق اصناف اتحادیه‌ها را در زیر مجموعه دارد که تعداد بسیاری بازرس را به اصناف می‌فرستند و برخی از بازرسین نیز به سازمان حمایت مربوط می‌شوند و قسمی دیگر نیز زیر مجموعه سازمان‌های صمت هر استان هستند.مدیرکل تعزیرات حکومتی شهر تهران اعلام کرد: اینکه رییس اتحادیه درخواست گزارش تخلف کند، جای تامل دارد ولی هر اتحادیه‌ای دارای اعتباری است که باید توسط اعضا حفظ شود. اتحادیه‌ها برای جلوگیری از آسیب‌ها، در صورت مشاهده متخلفان، گزارش را به ما ارسال می‌کنند و هم اینک نیز اصناف بیش از 300 بازرس دارند که مرتبا برگه‌های تخلف را برای ما ارسال می‌کنند.ما نیز آمادگی داریم در کمترین وقت، گزارش‌های واصله را بررسی و صدور حکم نماییم.افزایش قیمت کالا با دلار، یک واقعیت است و بارها تاکید کرده‌ایم این اتفاق درست نیست. وی افزود: به مسوولان رده بالای اقتصادی پیشنهاد دادیم وقتی اقتصاد کشور را به ارزهای خارجی گره می‌زنید، پس باید تمهیداتی اتخاذ کنید که با کاهش قیمت ارز، راهکار دیگری برای کاهش قیمت‌ها در بازار داخل بیابید.

بقیه سهام تجارت، ملت  و صادرات عرضه می‌شود

وزیر امور اقتصادی و دارایی از توبیخ، جریمه و سلب صلاحیت مدیران متخلف شرکت‌های بورسی خبر داد و گفت: ادامه سهام دولت در سه بانک تجارت، ملت و صادرات با عنوان دارا سوم در آینده نزیک عرضه خواهد شد.

مزایای کمرنگ کردن  صفرها از پول

عضو سابق شورای پول و اعتبار گفت: کمرنگ کردن صفرها در شرایط موجود اتفاق خوب و تعیین‌کننده‌ای است، اما بانک مرکزی باید از وظایف اصلی خود یعنی حفظ قدرت پول ملی هم غافل نشود.امیر شکری، رییس سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی در گفت‌وگو با ایبِنا در این باره گفته است «در مقطع کنونی تغییر واحد پولی کشور محتمل است. لایحه اصلاح ماده یک قانون پولی و بانکی کشور در مجلس شورای اسلامی تصویب و به شورای‌ نگهبان ارجاع شده است. البته شورای‌نگهبان ابهامی در خصوص یکی از تبصره‌ها داشتند که در حال رفع است لذا تصویب لایحه و تغییر واحد پول ملی محتمل است.شکری همچنین تاکید کرده که تغییر واحد پول ملی نیازمند برخی اقدامات پیش‌دستانه بوده است. در این راستا و برای مدیریت هزینه‌های تغییر در اسکناس‌ها و استفاده بهینه از زمان و منابع، اسکناس‌های بین‌نسلی طراحی و تاکنون از سه اسکناس بین‌نسلی رونمایی شده است.»محمدرضا تابش، نماینده سابق مجلس و عضو پیشین شورای پول و اعتبار نیز تحلیل خود را از کمرنگ شدن صفرهای ۱۰ هزارتومانی و چاپ اسکناس بین نسلی در گفت‌وگو با ایبِنا چنین بیان کرد: حذف صفرها از پول ملی اثر اقتصادی خیلی تعیین‌کننده‌ای نخواهد داشت، ولی مبادلات اقتصادی را راحت‌تر می‌کند و صرفه‌جویی‌هایی در چاپ و نشر اسکناس به وجود خواهد آورد. وی در ادامه اضافه کرد: واقعیت این است که ۱۰ هزار ریال دیگر ارزشی ندارد، بنابراین چنانچه به یک تومان تبدیل شود، منطبق بر واقعیات است. علاوه براین موارد موضوع فوق تقریبا قانونی شده و مجلس هم آن را به تصویب رسانده، پس باید به مرحله اجرا درآید.این نماینده سابق مجلس در این خصوص یادآور شد: حرکت فوق در شرایط موجود اتفاق خوب و تعیین‌کننده‌ای است، منتها باید از وظایف اصلی بانک مرکزی هم که حفظ قدرت پول ملی به عنوان ناموس آن و ناموس زمامداران و حاکمان به حساب می‌آید، غفلت نشود که بر آن هم مسائل و موضوعات گوناگونی دخیل است.عضو سابق شورای پول و اعتبار در این رابطه تاکید کرد: با تمام این موارد چنانچه درصدد برآییم که به بانک مرکزی در این شرایط تنگناها و فشارها نمره دهیم، باید گفت که تا به امروز خوب عمل کرده، ولی در هر صورت باید سایر مسوولان و دست اندکاران هم وظایف خود را انجام دهند و زمینه‌ای را فراهم سازند تا اقتصاد کشور متاثر از تحریم‌های ناروا هچنین سوءتعبیرها ضرر نبیند و ارزش پول ملی کاهش پیدا نکند.تابش درباره اثر روانی حذف صفرها نیز اظهار داشت: از لحاظ روحی و روانی در شرایط فعلی که ارزش ریال هم به‌شدت کاهش پیدا کرده، موثر است. در واقع این کار یک اقدام مدیریتی به حساب می‌آمد که ضرورت داشت.

 

ارسال نظر