رویداد

۱۳۹۹/۰۹/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۳۲۶۸

یورو پُرتراکنش‌ترین ارز جهان

سوئیفت اعلام کرد: برای اولین‌بار در ۸ سال گذشته میزان تراکنش‌های بانکی با یورو از دلار پیشی گرفت. به گزارش راشاتودی، جامعه ارتباطات مالی مخابراتی بین بانکی جهان (سوئیفت) اعلام کرد: برای اولین‌بار در ۸ سال گذشته یورو از دلار پیشی گرفته و بیشترین تراکنش‌های جهان را به خود اختصاص داده است. طبق گزارش بلومبرگ از داده‌های ماهانه سوئیفت، آخرین باری که یورو پُرکاربردترین ارز جهان شده بود فوریه ۲۰۱۳ بوده است. داده‌های سوئیفت که تراکنش‌های بین‌بانکی بین‌المللی بیش از ۱۱ هزار بانک و موسسه مالی را در بیش از ۲۰۰ کشور جهان به عهده دارد نشان داد که ماه گذشته ارز واحد اتحادیه اروپا بیشترین کاربرد را داشته است. به دنبال یورو، دلار و سپس پوند انگلیس و به دنبال آن ین ژاپن قرار گرفته‌اند. پنجمین ارز پُرکاربرد جهان دلار کانادا شد که یوآن چین را به جایگاه ششم فرستاد. آمار سوئیفت نشان داد که در ماه اکتبر ۳۷.۸ درصد از تراکنش‌های بانکی جهان با یورو انجام شده است که این ۶ درصد نسبت به سال گذشته جهش داشته و بالاترین سطح از فوریه ۲۰۱۳ تاکنون است. استفاده از دلار امریکا با سقوطی ۴.۶ درصدی نسبت به سال گذشته در این ماه به ۳۷.۶۴ درصد رسید. بر اساس داده‌های بلومبرگ دلار امریکا نسبت به رکورد ماه مارس خود ۱۱ درصد در برابر ارزهای مهم جهان سقوط کرده است. با این حال دلار همچنان اولین ارز ذخیره دنیا باقی مانده و ۶۱ درصد از ذخایر ارزی رسمی جهان را به خود اختصاص داده است.

بالاترین رقم ۳ سال گذشته بیت کوین

بیت ‌کوین حدود ۱۱۰۰ دلار دیگر تا شکستن رکورد تاریخی خود فاصله دارد. به گزارش سی ان بی‌سی، ورود تقاضای جدید به بازار و تشکیل صفوف خرید باعث از سرگیری روند صعودی قیمت بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتالی شد. برای نخستین‌بار در سه سال اخیر ارزش بیت کوین از ۱۸ هزار دلار عبور کرده است و انتظار می‌رود این روند صعودی ادامه‌دار باشد.  بیت کوین امسال را رویایی سپری کرده و ارزش آن نسبت به ابتدای سال حدود ۱.۵ برابر افزایش یافته است. معامله گران ارزهای دیجیتالی مدعی هستند که شرایط با سال ۲۰۱۷ متفاوت است و این ارز می‌تواند حتی کانال ۲۰ هزار دلاری را نیز بشکند. ارزش بازار بیت کوین در حال حاضر بیش از ۳۳۰ میلیارد دلار است.  جوزف گواگلیردو کارشناس امور ارزی در موسسه تروتمان گفت: شکی نیست که همه‌گیری کرونا باعث افزایش اقبال جهانی به ارزهای دیجیتالی شده است و حالا همه به دنبال راه‌های انتقال وجه سریع‌تر و کم دردسر‌تر هستند.   بازدهی هفتگی محبوب‌ترین ارز دیجیتالی جهان به ۱۵.۱۳ درصد رسیده است. طی ۲۴ ساعت گذشته بیت کوین با ثبت صعود ۳.۴۷ درصدی به ۱۸ هزار و ۶۱۸.۲۷ دلار رسید. بالاترین رکورد ثبت شده ارزش بیت کوین مربوط به روز هفدهم دسامبر سال ۲۰۱۷ بوده که در آن این ارز به قیمت ۱۹ هزار و ۷۸۳.۰۶ دلار رسید اما تنها کمی پس از آن این ارز با ریزشی شدید حدود یک سوم ارزش خود را از دست داد.

وزیر خزانه‌داری بعدی امریکا

احتمالا یکی از مدیران فدرال رزرو جانشین استیون منوچین خواهد شد. به گزارش فاکس بیزینس، با وجود آنکه هنوز چند هفته تا آغاز به کار دولت جو بایدن زمان باقی مانده است اما به دلیل اهمیت بالای وزارت خزانه‌داری برای اقتصاد امریکا، گمانه‌زنی‌ها برای گزینه تصدی‌گری این پست از هم‌اکنون آغاز شده است. منابع آگاه به فاکس بیزینس اطلاع داده‌اند که مقامات تیم بایدن به مدیران ارشد وال استریت این پیام را منتقل کرده‌اند که دولت بایدن گزینه‌های میانه رویی را برای سمت‌های اقتصادی و مالی معرفی خواهد کرد.  اگرچه پیش‌تر نام الیزابت وارن- سناتور دموکرات به عنوان مطرح‌ترین گزینه وزارت خزانه‌داری دولت بایدن عنوان شده بود اما با توجه به ناکامی دموکرات‌ها در کسب اکثریت سنا در انتخابات سوم نوامبر بعید است بایدن شمار زیادی از مقامات خود را از سناتورهای فعلی انتخاب کند و راه را برای ورود سناتورهای جمهوری‌خواه بیشتر هموار کند. در حال حاضر استیون منوچین عهده‌دار وزارت خزانه‌داری است.  جو بایدن در خصوص معرفی گزینه وزارت خزانه‌داری گفته است که احتمالا در هفته پیش رو این اتفاق صورت خواهد گرفت و فردی معرفی می‌شود که مورد قبول تمامی دموکرات‌ها باشد. در حال حاضر نام افراد زیر به عنوان نامزدهای احتمالی تصدی پست وزیر خزانه‌داری رسانه‌ای شده است: ژانت یل، راجر فرگوسن، رافایل بوستیک، سارا بلوم، ملودی هوبسون،‌گری گنسلر و جینا ریموندو.

 

ین دیجیتال ژاپن در صف انتظار

یک مدیر سابق بانک مرکزی ژاپن گفت که آماده ساختن ارز دیجیتال بانک مرکزی چند سال طول می‌کشد. به گزارش سایت کوین گیک، بر اساس گزارش مطبوعات، رییس سابق سیستم‌های پرداخت و تسویه حساب در بانک مرکزی، گفت که بانک ژاپن با وجود فشار بین‌المللی برای انجام این کار، مطابق با سایر بانک‌های مرکزی اصلی جهانی، هنوز فاصله دارد تا بتواند ارز دیجیتال را راه‌اندازی کند. بانک مرکزی به‌طور خاص از تاثیر ارز دیجیتال بانک مرکزی (سی بی‌دی سی) بر سپرده‌های بانک‌های خصوصی نگران است، زیرا می‌ترسد که این امر باعث خروج جریان قابل توجهی از بانک‌های کشور شود.

 

ارسال نظر