رویداد

۱۳۹۹/۰۸/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۲۹۲۶

جاخوش کردن طلا  در کانال ۱۸۰۰ دلاری

قیمت هر اونس طلا با ۰.۳ درصد رشد به ۱۸۸۲ دلار و ۶ سنت رسید. به گزارش رویترز، به دنبال تضعیف ارزش دلار و در حالی که افزایش موارد ابتلا به کرونا و چالش‌های لجستیکی پیش روی توزیع گسترده واکسن احتمالی کرونا سبب تقویت اشتها برای خرید طلا شده است، قیمت فلز زرد امروز شاهد افزایش بود.بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا امروز با 0.3 درصد رشد به 1882 دلار و 6 سنت رسید. قیمت فلز زرد در معاملات آتی امروز نیز با 0.2 درصد رشد به 1880 دلار و 20 سنت رسید. شاخص ارزش دلار در برابر سبد ارزهای رقیب با 0.1 درصد کاهش مواجه بود و سبب ارزان‌تر شدن طلا برای خریدارانی شد که از ارزهای غیر دلاری استفاده می‌کنند.مایکل لانگفورد تحلیلگر بازار طلا در موسسه مشورتی ایرگاید گفت: «امیدواری‌های ایجاد شده در مورد توزیع اولیه واکسن کرونا واقع‌بینانه نیست. کووید 19 همچنان یک مشکل است و در نهایت بسته‌های محرک مالی بیشتری ارایه خواهد شد و این مساله به نفع بازار طلا و به ضرر دلار است.» سیاست‌گذاران بانک مرکزی امریکا دیروز گفتند افزایش موارد ابتلا به کرونا احتمالا در ماه‌های آینده موجب کند شدن رشد اقتصادی این کشور خواهد شد و نیاز به ارایه کمک‌های دولتی بیشتری وجود دارد. کالیفرنیا و چند ایالت در منطقه غرب میانه امریکا بار دیگر محدودیت‌هایی را برای مهار شیوع گسترده کرونا به اجرا گذاشته‌اند. پس از آنکه شرکت امریکایی فایزر مدعی شد واکسن کرونای ساخت این شرکت بیش از 90 درصد موثر بوده است، قیمت طلا روز دوشنبه 4.6 درصد افت داشت و بیشترین افت یک روزه از 11 اوت تاکنون را به ثبت رساند. اما با آشکار شدن موانع لجستیک توزیع صدها میلیون واکسن در صورت نهایی شدن ساخت آن، بار دیگر اشتها برای خرید طلا افزایش یافت.

350 میلیارد تومان  حراج اوراق بدهی دولتی 

پیرو اطلاعیه روز چهارشنبه 14 آبان‌ماه 1399 درخصوص برگزاری حراج اوراق بدهی دولتی به اطلاع می‌رساند، طی برگزاری بیست وچهارمین مرحله از این حراج، دو بانک و پنج صندوق سرمایه‌گذاری سفارش‌های‌ خود را به ارزش 36 هزار میلیارد ریال در سامانه‌های بازار بین‌بانکی و مظنه‌یابی شرکت مدیریت فناوری بورس تهران ثبت کردند. وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز با فروش 1.5 هزار میلیارد ریال اوراق اراد49 با نرخ بازده تا سررسید 21 درصد، 1.5 هزار میلیارد ریال اوراق اراد53 با نرخ بازده تا سررسید 21 درصد و 472.5 میلیارد ریال اوراق اراد54 با نرخ بازده تا سررسید 20.4 درصد (در مجموع به ارزش 3.5 هزار میلیارد ریال) موافقت کرد. معاملات مربوط به فروش این اوراق به نهادهای مالی برنده در روز سه شنبه 20 آبان ماه 1399 توسط کارگزاری بانک مرکزی در سامانه معاملاتی بورس ثبت شد.

روز آرام دلار در بازارهای جهانی

شاخص دلار روز کم‌نوسانی را سپری کرد. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۰۴ درصد افزایش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۲.۷۳۳ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوییس نیز معادل ۱.۰۹۳ دلار اعلام شد.در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۱۱ درصد کاهش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۲۵ دلار مبادله شد. یورو ۰.۰۸ درصد پایین رفت و با باقی ماندن در کانال ۱.۱۸ به ۱.۱۸۱ دلار رسید.در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۱ درصد کاهش به ۱۰۵.۲۹۷ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار امریکا به ازای ۱.۳۷۲ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۶۱۵ یوان چین اعلام شد.

به گزارش رویترز، تنش‌های تجاری بین اتحادیه اروپا و امریکا ممکن است بار دیگر شعله ور شود. اتحادیه اروپا با انتقاد از رویکرد امریکا در مذاکرات و اشاره به پیشرفت اندک در مذاکرات طرفین اعلام کرده است حدود چهار میلیارد دلار تعرفه تجاری بیشتر روی واردات خود از امریکا وضع خواهد کرد. پیش از این سازمان تجارت جهانی در پرونده شکایت اتحادیه اروپا از امریکا، حق را به این اتحادیه داده بود. با این حال اتحادیه اروپا اعلام کرده است در صورتی که امریکا از موضع قبلی خود در اضافه کردن تعرفه‌ها عقب‌نشینی کند، تعرفه‌های جدید اروپا نیز ملغی خواهد شد. در زمان دولت ترامپ روابط بین اروپا و امریکا به‌شدت متشنج شده بود و انتخاب بایدن نیز با استقبال اروپایی‌ها مواجه شده است. پیتر آلتمایر- وزیر اقتصاد آلمان در همین رابطه گفت: امید داریم که دولت جدید امریکا مجددا به نظام بین‌المللی چندجانبه بازگردد و به تعهدات خود در این عرصه عمل کند تا با همکاری هم بتوانیم به راهکارهایی مناسب برای حل و فصل اختلافات دست پیدا کنیم.  جو مانیمبو تحلیلگر ارشد ارزی در موسسه وسترن یونین بیزینس سولوشنز گفت: یک چیز واضح این است که به آهنگ رشد اقتصادی امریکا در ماه‌های اخیر افزوده شده است اما دولت جدید کار دشواری را برای احیای اقتصاد و بازگرداندن شرایط به زمان قبل از آغاز همه‌گیری خواهد داشت. کرونا کماکان اصلی‌ترین ریسک بر سر راه اقتصاد امریکا و جهان محسوب می‌شود و دستیابی به یک واکسن موثر، احتمالا تنها راهی خواهد بود که به این کابوس پایان می‌دهد و به کسب و کارها این امکان را می‌دهد که با حداکثر ظرفیت خود نسبت به از سرگیری فعالیت‌های اقتصادی اقدام کنند.  هرچند که آمارهای جدید منتشر شده نشان می‌دهند اقتصاد اروپا در حال بازگشت به روزهای خوب قبل از آغاز کرونا است اما افزایش شدید مبتلایان و قربانیان به این ویروس مرگبار در قاره سبز بار دیگر باعث افزایش نگرانی‌ها از تکرار عملکرد کابوس وار تابستان شده است.

 

ارسال نظر