مقاومت در برابر ریزش نرخ‌ها

۱۳۹۹/۰۸/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۲۸۳۵
مقاومت در برابر ریزش نرخ‌ها

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری |

ارزش دلار که در روزهای اخیر ریزش شدیدی داشت، روز دوشنبه در صرافی‌های بانکی و نرخ لحظه‌ای سامانه سنا، با یک هزار و ۹۱۰ تومان افزایش به قیمت۲۴ هزار و ۸۰۰ تومان رسیدو یورو با افزایش دو هزار و ۳۰۰ تومانی به ۲۹ هزار و ۳۰۰ تومان رسید. این درحالی است که نرخ خرید دلار در صرافی‌های بانکی۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز۲۸ هزار تومان اعلام شده است.

در بازار آزاد نیز قیمت دلار 26 هزار و 500 تومان، یورو 32 هزار تومان و درهم امارات 7 هزار و 800 تومان اعلام شده است.همچنین در سامانه سنا در روز معاملاتی گذشته یکشنبه هر دلار با نرخ میانگین۲۲هزار و ۸۷۳ تومان اعلام شد و یورو با نرخ ۲۶ هزار و ۹۹۵ تومان معامله شد.علاوه بر این، در سامانه نیما نیزیکشنبه حواله یورو با میانگین قیمت۳۰ هزار و ۵۳۶ تومان و حواله دلار به ۲۴هزار و ۳۱۵تومان به فروش رسید. اگرچه در مقطعی نرخ دلار تا ۳۲ هزار و ۱۰۰ تومان نیز افزایش یافت اما در روزهای اخیر، روند افزایشی قیمت شکسته شده و سیر نزولی قیمت‌ها در بازار ارز از عصر چهارشنبه (۱۴ آبان‌ماه) آغاز شد که با کاهش حدود هفت هزار تومانی همراه بود. بر این اساس نرخ دلار از ۳۰ هزار تومان در ۱۴ آبان‌ماه به ۲۲ هزار و ۸۹۰ هزار تومان در روز یک‌شنبه رسید. در ادامه نوسانات بازار ارز، از روز گذشته روند سقوط قیمت دلار، متوقف شده و نرخ دلار رو به افزایش گذاشته است.  از نظر کارشناسان، افزایش تقاضا برای خرید ارز و مجاز شدن ترخیص کالا از طریق ارز متقاضی از مهم‌ترین دلایل رشد قیمت دلار بوده است. البته به نظر آنها، رشد قیمت دلار موقتی بوده و به زودی دلار به روند نزولی بازمی‌گردد. اما برخی دیگر از صاحب نظران به اخبار منتشر شده در مورد احتمال تحریم‌های جدید علیه بورس، شرکت‌های خودروسازی، اخبار هر هفته یک تحریم جدید تا پایان دولت ترامپ و... نیز اشاره دارند که این اخبار روی جو روانی بازار اثر گذاشته و اثر مثبت انتخاب بایدن را خنثی کرده است. عده‌ای دیگر نیز معتقدند که باید منتظر تحولات بنیادی یعنی شروع مذاکرات، خروج امریکا از برجام، لغو تحریم‌ها و ... باشیم تا اثر بهتری روی عرضه و تقاضا و کاهش قیمت‌ها داشته باشد یا حداقل اخبار آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران و افزایش فروش نفت را شاهد باشیم. 

      سکه 13 میلیون و 800 هزار تومان شد

با افزایش قیمت دلار به ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان و اونس جهانی 1917 دلار، قیمت طلا و سکه افزایش داشت و در بازار طلا نیز مظنه هر مثقال طلا 5 میلیون و 470 هزار تومان، قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک‌میلیون و ۲۶۲ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، سکه طرح قدیم 13 میلیون و 300 هزار تومان، نیم‌سکه بهار آزادی 7 میلیون و 500 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 5 میلیون تومان و سکه گرمی 2میلیون و 700 هزار تومان معامله شد. 

      عرضه 144 میلیون دلاری در نیما

روزیکشنبه ۱۸ آبان ماه ۱۳۹۹ در سامانه نیما (نظام یکپارچه معاملات ارزی) حدود ۱۴۴ میلیون دلار ارز به صورت حواله توسط صادرکنندگان عرضه شد.

روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد: بر اساس گزارش‌های دریافتی از سامانه نیما روز یکشنبه (18 آبان ماه 1399) حدود ١44 میلیون دلار ارز به صورت حواله توسط صادرکنندگان در این سامانه عرضه شد که بر اساس معاملات انجام شده میانگین موزون نرخ بر حسب دلار حدود 241,697 ریال بوده است. همچنین در بازار «متشکل معاملات ارزی» حدود 53 میلیون دلار ارز به صورت اسکناس عرضه شد که میانگین نرخ معاملات انجام شده حدود 227,040ریال بوده است.

      واکنش بانک مرکزی به برخی تلاش‌ها 

برای توقف ریزش قیمت ارز

بانک مرکزی اعلام کرد: نرخ‌های ارز در بازار، نرخ‌های مطابق با بنیادهای اقتصاد نیست و ریزش حدود ۲۵ درصدی نرخ ارز طی یک هفته در بازار بهترین دلیل برای اثبات تاثیرگذاری کاهش ریسک‌های غیراقتصادی بر  کاهش قیمت بازار به سمت نرخ تعادلی پایین‌تر است.

با وجود روند نزولی اخیر در بازار که البته مانند هر روندی گاهی با اصلاح روبه‌رو می‌شود، برخی به غلط اینگونه القا می‌کنند که سطوح مشخصی از نرخ بازار، کف قیمتی بانک مرکزی است و همچنین با انتشار اخبار و شایعات سعی در بر هم زدن چشم‌انداز کاهش ریسک‌های غیراقتصادی دارند تا به هر شکل ممکن از کاهش نرخ بازار جلوگیری کنند.

این گروه درصدد جبران زیان ناشی از فروکش کردن چشمگیر انتظارات منفی در بازار ارز کشور و متعاقبا سایر بازارها هستند. اما می‌توان تأکید کرد که روند نزولی شکل گرفته و ثبات در بازارهای دارایی با وجود اینگونه مقاومت‌ها تداوم خواهد داشت. ضمن آنکه بانک مرکزی انتظار دارد تا نهادهای مسوول، درپی شناسایی و معرفی گروه‌هایی باشند که با ایجاد این شایعات و القائات در تلاش هستند تا نگذارند کام مردم از ایجاد فضای باثبات در اقتصاد کشور شیرین شود.بر این اساس، بانک مرکزی همزمان با روند کاهش ریسک‌های غیراقتصادی، با قدرت و توان بیشتری قیمت بازار را به سمت نرخ‌های پایین‌تر که متکی بر عوامل بنیادین اقتصاد است هدایت می‌کند و بدیهی است با استمرار عرضه بانک مرکزی، پتروشیمی‌ها، فولادی‌ها و سایر صادرکنندگان و گشایش‌های ارزی در جریان، بازار ارز از ثبات بیشتری برخوردار خواهد شد.  گفتنی است معاملات واقعی در سامانه نیما و بازار متشکل ارزی در حال انجام است و نرخ‌های معاملاتی بسیار پایین‌تر از نرخ‌هایی است که بعضا در برخی از کانال‌های غیررسمی گزارش می‌شود.براساس گزارش‌های دریافتی، آخرین نرخ معامله شده درهم در سامانه نیما حدود 6665 تومان بوده که معادل دلاری آن حدود 24460 تومان است.

      مقاومت دلالان در مقابل ریزش نرخ دلار

در حالی که قیمت دلار طی روزهای گذشته روند کاهشی را پیش گرفته است، دلالان بازار ارز تلاش دارند با اعلام قیمت‌های بالا در مقابل ریزش‌ قیمت‌ها مقاومت کنند که موفق نبوده و نرخ دلار به سوی رقم ۲۰ هزار تومان و حتی کمتر از آن در حال عقب‌نشینی است. به گزارش ایرنا، در روزهای گذشته بازار ارز سقوط مداومی را پیش گرفته است و روزانه به‌طور میانگین بیش از ۲ هزار تومان کاهش را تجربه می‌کند؛ امروز نیز اخبار از بازگشت نرخ دلار به زیر۲۰ هزار تومان حکایت می‌کرد و فضای چهارراه استانبول به گونه‌ای بود که حتی انتظار برای کاهش بیشتر در مبادلات نیز وجود داشت. بعد از اجرایی شدن تدابیر دولت برای بازگشت ارزهای صادراتی به کشور طی ماه‌های گذشته، بانک مرکزی در هفته‌های پیشین با تزریق آن به چرخه اقتصادی برای کنترل بازار، موجبات کاهش قیمت جهت دستیابی به ثبات در نرخ را آغاز کرد، روند کاهشی که این روزها بیشتر دیده می‌شود. در روزهای اخیر به دلیل تحولات مربوط به انتخابات امریکا و انتظارات برای بهبود شرایط سیاست خارجی، قیمت دلار و سایر محصولات روند نزولی یافته است. صرافی‌های سطح شهرهمزمان با آغاز معاملات در بازار ارز چراغ ۲۲ هزار و ۷۰۰ تومان را برای دلار روی تابلوهای خود روشن کردند، اما دلالان راه دیگری را برای خود پیدا کرده‌اند و به دلیل نگرانی از افت قیمت‌ها، با حضور در اطراف میدان فردوسی اعدادی را برای خرید و فروش ارز اعلام می‌کردند که بیشتر از صرافی‌ها بود و سعی داشتند با ارایه قیمت‌های بالاتر از سقوط مداوم نرخ ارز جلوگیری کنند. یکی از تلاش‌های دلالان و دستفروشان ارز در بازار، دور نگه داشتن فروشندگان دلار و یورو از صرافی‌ها و جلب‌توجه برای خرید با قیمت بیشتر از هزار تومان نسبت به آنها بود. جوانی که در حاشیه خیابان فردوسی تهران به کار دلالی ارز مشغول است، در این خصوص گفت: صرافی‌ها با ۲۲ هزار تومان خرید می‌کنند اما خالی از مشتری هستند، اما ما ۲۳ و ۷۰۰ می‌خریم که پیشنهادی بهتر از این پیدا نمی‌کنید. دلالان در نزدیکی میدان فردوسی تجمع بسیاری داشته و چنان گرد یکدیگر ایستاده‌اند که نظر هر رهگذری را به خود جلب می‌کند و اگر در این میان، فروشنده‌ای باشد هر کدام تلاش می‌کنند با قیمتی بالاتر اقدام به خرید کنند تا کاهش قیمت صرافی‌ها به چشم نیاید. یکی از آنها که بیشتر به دنبال خرید 100 دلاری بود، گفت: «همین الان هر ۱۰۰ دلاری را دو میلیون و ۳۵۰ هزار تومان می‌خرم» و آن دیگری که مسن‌تر به نظر می‌رسید تاکید می‌کرد: به من بفروشید پشیمان نمی‌شوید با بالاترین قیمت ممکن خریدارم. هر کدام از این دلالان نظر متفاوتی در خصوص روند رشد یا کاهش ارز داشتند، پسر جوانی که با پیشنهاد۲۳ هزار و ۷۰۰ تومان به دنبال مشتری بود، بیشتر از همه بر روند کاهشی تاکید می‌کرد و می‌گفت: «اگر امروز نفروشید امکان دارد فردا پشیمان شوید.» دلال دیگری که مسن‌تر بود تاکید می‌کرد که هنوز معلوم نیست سرنوشت بازار ارز به کدام سمت خواهد رفت و باید منتظر ماند تا ببینیم چه می‌شود. این روزها در کنار سقوط نرخ ارز، بازارهای دیگر نیز روندی کاهشی را پیش گرفتند، هر گم طلای۱۸ عیار حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان در بازار مبادله و سکه نیز کانال ۱۱ میلیون تومان را تجربه کرد.

 

ارسال نظر