افزایش قیمت طلای جهانی تا 1960 دلار

۱۳۹۹/۰۸/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۲۷۳۰

گروه بانک و بیمه|

در حالی که افزایش احتمال پیروزی جو بایدن، نامزد دموکرات انتخابات امریکا در یک رقابت نزدیک سبب شده تا احتمال اقدامات محرک اقتصادی بزرگ‌تر در امریکا تقویت شود و ارزش دلار کاهش یابد، قیمت طلا که چهارشنبه به 1860 دلار کاهش یافته بود، روز جمعه با 15 دلار افزایش تا 1960 دلار بالا رفت و بار دیگر افزایش یافت. قیمت هر اونس طلا با 0.53 درصد کاهش به 1939 دلار و 31 سنت رسید. قیمت فلز زرد در معاملات آتی برای تحویل در ماه دسامبر با 0.35 درصد کاهش به 1940 دلار رسید. قیمت فلز زرد از ابتدای هفته جاری تاکنون بیش از 3 درصد رشد داشته است. به گزارش رویترز، قیمت هر اونس طلا پنجشنبه نیز با 0.25 درصد افزایش به 1907 دلار و 77 سنت رسید. قیمت فلز زرد در معاملات آتی برای تحویل در ماه دسامبر نیز با 0.65 درصد افزایش به 1908 دلار و 50 سنت رسید. اما قیمت اونس جهانی طلا در بازار جهانی دقیقا برعکس روند بازار طلا و ارز ایران بوده است یعنی با پیشتازی ترامپ در روز چهارشنبه، ریزش قیمت طلای جهانی تا 1860 دلار رخ داد. اما روز پنجشنبه با پیشتازی بایدن، ارزش دلار کاهش یافت و در نتیجه افزایش قیمت طلای جهانی تا 1920 دلار و روز جمعه تا 1950 دلار، افزایش داشته است. قیمت طلا در ایران متاثر از روند نرخ دلار بوده است. سکه طرح جدید نیز روز چهارشنبه با اعلام پیشتازی ترامپ، در کانال 14 تا 15 میلیون تومان، روز پنجشنبه با اعلام پیشتازی بایدن، در کانال 13 میلیون تومان با کاهش 2 میلیون تومانی قرار داشت و روز جمعه با ادامه پیشتازی بایدن، در کانال 11 میلیون تومان با نوسان از 11 میلیون و 300 تا 11 میلیون و 900 هزار تومان قرار داشته است.  روز گذشته جرومی پاول رییس فدرال رزرو امریکا پس از نشست ماهانه این بانک گفت، با توجه به افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا، خانوارها و بنگاه‌های اقتصادی امریکا به اقدامات محرک اقتصادی بیشتری نیاز دارند. بانک مرکزی امریکا همچنین نرخ بهره را در نزدیکی صفر حفظ کرد و سیگنال‌هایی مبنی بر احتمال اتخاذ اقدامات محرک اقتصادی بیشتر به بازار ارسال نمود.

بانک کامنولث استرالیا در گزارشی نوشت، سخنان پاول نشان می‌دهد که بانک مرکزی امریکا سیاست‌های انبساطی خود را حداقل با روند فعلی ادامه خواهد داد.

در انتخابات سنای امریکا، دموکرات‌ها و جمهوری خواهان هر کدام تاکنون 48 کرسی را به خود اختصاص داده‌اند و تکلیف 4 کرسی دیگر هنوز مشخص نیست. هفته‌هاست که کاخ سفید و کنگره نتوانسته‌اند بر سر تصویب یک بسته محرک مالی 2 تریلیون دلاری جهت احیای اقتصاد بحران‌زده امریکا به توافق برسند و شاید نتیجه انتخابات اخیر بتواند این گره کور را بگشاید. در صورت ارایه یک بسته محرک مالی قوی در امریکا احتمال افزایش مجدد قیمت طلا دور از ذهن نخواهد بود. در حالی که آخرین نتایج شمارش آرای انتخابات ریاست‌جمهوری نشان می‌دهد، نامزد دموکرات جو بایدن در یک قدمی راه یابی به کاخ سفید قرار گرفته است و با وجود احتمال در پیش بودن شکایات حقوقی از سوی ستاد ترامپ، قیمت طلا امروز شاهد افزایش بود. تیم حقوقی ستاد ترامپ اقداماتی را برای طرح شکایت و درخواست بازشماری آرا در چند ایالت کلیدی صورت داده است که بخشی از تلاش‌های گسترده وی برای به چالش کشیدن نتیجه انتخابات است.

سرمایه‌گذاران انتظار دارند احزاب جمهوری خواه و دموکرات اکثریت قبلی خود بر سنا و مجلس نمایندگان را حفظ کنند. این دو دستگی در کنگره سبب می‌شود امکان افزایش مالیات‌ها و تصویب طرح‌های جدید در زمینه مقررات مالی از سوی دولت احتمالی بایدن دشوارتر شود.

شاخص ارزش دلار در برابر سبد ارزهای معتبر جهانی که پنجشنبه تا 0.8 درصد افزایش یافته بود، جمعه نوسان چندانی را شاهد نبود. میزان دستمزد کارکنان بخش خصوصی امریکا در ماه اکتبر کمتر از حد انتظار افزایش داشته و فعالیت بخش‌های خدماتی کاهش یافته است. این آمارها نشان‌دهنده کند شدن رشد اقتصادی امریکاست.

رسانه‌های انگلیسی به نقل از منابع آگاه در بانک مرکزی انگلیس گفتند این بانک کاهش و منفی نمودن نرخ بهره را بررسی خواهد کرد. نشست سیاست‌گذاری بانک مرکزی انگلیس قرار است امروز برگزار شود.

Taadol-03

ارسال نظر