افزایش نرخ ارز در شرایط تزریق 73 میلیون دلاری

۱۳۹۹/۰۷/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۲۱۵۱

گروه بانک و بیمه|محسن شمشیری |

بانک مرکزی بار دیگر، اعلام کرد که روز 23 مهر 99 و در سومین روز اجرای سیاست جدید ارزی، حدود ۷۳ میلیون دلار ارز به صورت اسکناس در «بازار متشکل معاملات ارزی» در نرخ‌های حاشیه بازار عرضه کرد اما به رغم این میزان عرضه و امکان خرید هر صرافی به میزان ۵٠٠ هزار دلار در بازار مذکور، تنها حدود ۶۰۰ هزار دلار توسط صرافی‌ها خریداری شد. این امر حاکی از فقدان تقاضای موثر در بازار برای ارز به صورت اسکناس است. همچنین گزارش‌های دریافتی از سامانه نیما حاکی از این است که حدود 134 میلیون دلار ارز به صورت حواله ارزی توسط صادرکنندگان در بازار عرضه شده است.

اما همچنان این پرسش وجود دارد که به چه دلیل این تزریق ارز توسط بانک مرکزی نتوانسته نرخ ارز را کاهش دهد و همچنان نرخ دلار روبه افزایش بوده و در هفته اخیر حدود 8 درصد رشد کرده و به بالای 32 هزار تومان رسیده است. نرخ دلار در روزهای اخیر بازهم افزایش یافته و در عصر روز 25 مهر 99 به 32350 تومان و سکه 16 میلیون و 550 هزار معامله شد. فعالان بازار معتقدند که واکنش بازار به این تحولات به دلیل تحولات بین المللی و اخبار انتخابات امریکاست که عده‌ای این تصور را دارند که بعد از انتخابات، روند بازار و نوسان ارز ادامه خواهد داشت و لذا کاهش نرخ ارز را پیگیری نکرده‌اند. رییس کل بانک مرکزی نیز بعد از سفر عراق و امکان تامین برخی کالاهای اساسی و دارو در مقابل پول برق و گاز ایران، به این نکته اشاره کرد که در سه هفته آینده، فشارهای حداکثری ادامه خواهد داشت و فشار بر ایران در سه هفته آینده افزایش می‌یابد. اما در عین حال مردم توجه داشته باشند که بازار ارز بازار پر ریسک است. براین اساس به نظر می‌رسد که بازار فعلا به تزریق ارز واکنش نشان نمی‌دهد اما در عین حال احتمال کاهش نرخ ارز بعد از انتخابات نیز وجود دارد. زیرا ممکن است که بعد ازانتخابات، دولت امریکا به دنبال پیشنهاد کاهش تحریم‌ها و مذاکره باشد. بانک مرکزی روز (99.7.22) و در دومین روز اجرای سیاست جدید ارزی، حدود ٧٨ میلیون دلار ارز به صورت اسکناس در بازار متشکل معاملات ارزی در نرخ‌های حاشیه بازار عرضه کرد.به رغم این میزان عرضه و امکان خرید هر صرافی به میزان ۵٠٠ هزار دلار در بازار مذکور، صرفا حدود 1.5 میلیون دلار توسط صرافی‌ها خریداری شد که این امر حاکی از فقدان تقاضای موثر در بازار برای ارز به صورت اسکناس است.همچنین گزارش‌های دریافتی از سامانه نیما حاکی از این است که حدود ١٨٠ میلیون دلار ارز به صورت حواله ارزی توسط صادرکنندگان در بازار عرضه شده است. این میزان عرضه ضمن رشد ١٠ درصدی نسبت به روز کاری گذشته، حاکی از استقبال صادرکنندگان به عرضه ارزهای خود در نیمه دوم سال است.با توجه به تجارب سالیان قبل که در نیمه دوم سال عرضه ارز صادرکنندگان بیشتر می‌شود، پیش‌بینی می‌شود در ماه‌های آینده عرضه ارز صادرکنندگان رشد معناداری یافته و بدین‌ترتیب تقاضای واردکنندگان برای ارز را تامین کند. با وجود عرضه 78 میلیون دلاری اسکناس و 180 میلیون دلاری حواله ارزی، این پرسش وجود دارد که چرا تقاضای زیادی برای این عرضه ارز وجود ندارد و تنها 1.5 میلیون دلار تقاضا داشته است.

    همتی: فشار بر ایران در سه هفته آینده 

افزایش می‌یابد

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه مذاکره با کشورهایی که پول‌های ایران در آنجا مسدود شده در حال انجام است، گفت: سفر اخیر به عراق با موفقیت همراه بود و امیدواریم بتوانیم از منابع خود در عراق که بیش از پنج میلیارد دلار است استفاده کنیم.در وضعیت فعلی، شرایط بازار ارز به دلیل اتفاق‌هایی مانند شیوع ویروس کرونا، فشار حداکثری دولت امریکا، اعمال و عملیاتی کردن تحریم‌ها که در ۶ ماه نخست امسال رخ داد از پیچیدگی‌های خاصی برخوردار است که این مسائل باعث شکل‌گیری انتظارات منفی در جامعه شده است. وی با بیان اینکه همه تلاش خود را می‌کنیم تا این وضعیت کنونی بازار به ثبات برساند و تعدیل‌هایی در بازار انجام شود، افزود: برخی از نقل‌قول‌ها از من درباره کاهش قیمت دلار مطرح می‌شود که در این زمینه باید گفت شرایط در حال تغییر و محدودیت‌هایی بر روی منابع ایران اعمال شده است، به دنبال این اتفاق، ده‌ها میلیارد دلار از درآمد ارزی در خارج از کشور را مسدود کرده‌اند و حتی بسیاری از کشورها که از رابطه خوبی با ایران برخوردارند به دلیل فشار امریکا اجازه استفاده از آن منابع را نداده‌اند.همتی با اشاره به اینکه پیش‌بینی ما بهره‌برداری از درآمدهای ارزی در سال جاری بود، گفت: اقدام‌های خوبی برای ایجاد ثبات در بازار ارز آغاز شده و به آینده این بازار خوشبین هستیم. در روزهای آخر فعالیت رییس‌جمهوری فعلی امریکا فشار به ایران افزایش یافته که ما هم باید مقاومت خود را در برابر این فشارها افزایش دهیم و امیدوار به رفع مسائل موجود در کشور باشیم. وی با بیان اینکه مذاکره با کشورهایی که پول‌های ایران در آنجا مسدود شده یکی از اقدام‌های مهمی است که آن را انجام داده‌ایم، اظهار داشت: در دو روز گذشته سفری را به عراق داشتم که این سفر با موفقیت همراه بود و امیدواریم بتوانیم از منابع خود در عراق که بیش از پنج میلیارد دلار است استفاده کنیم.همچنین برخی دیگر از کشورها جواب مثبت را برای استفاده از درآمدهای ارزی اعلام کرده‌اند، در این زمینه به تدریج تجار و واردکنندگان متوجه می‌شوند که به منابع خود در کدام مناطق دسترسی پیدا کرده‌ایم.وی با بیان اینکه در بحث اسکناس در حال عرضه‌های کافی به بازار هستیم، گفت: بخش سامانه نیما با وضعیت خوبی همراه بوده و روز گذشته رشد معقولی را تجربه کرده است.با اقدام‌هایی که در دست اجرا داریم شاهد ثبات بیشتری در بازار خواهیم بود اما باید قبول کنیم تا سه هفته آینده فشارها به ایران بیشتر خواهد شد.مردم باید آنچه خودشان تشخیص می‌دهند درست است انجام دهند و هر لحظه ممکن است اتفاقی در این بازار رخ دهد.

 

ارسال نظر