رویداد

۱۳۹۹/۰۷/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۲۱۲۳

مذاکره برای ایجاد  کانال‌های ارزی جدید 

یک کارشناس امور ارزی گفت: پیشنهاد می‌کنم بانک مرکزی از طریق مذاکره با دیگر کشورها، به دنبال ایجاد کانال‌های جدید ارزی برای کشور باشد. میثم رادپور، کارشناس امور ارزی درباره عملکرد ارزی بانک مرکزی، در گفت‌وگو با ایبِنا گفت: عملکرد بانک مرکزی را با توجه به امکاناتی که در اختیار دارد باید سنجید. روشن است توان این تنظیم‌کننده نظام پولی و اعتباری کشور برای کنترل بازار ارز و نظارت بر آن کاهش یافته و دریافتی به مانند گذشته نیست، بنابراین توانایی کنترل بازار حواله هم با محدودیت روبرو شده است.وی در ادامه اضافه کرد: کاهش منابع ارزی کشور به خاطر کاهش فروش نفت، بحران کرونا و افزایش تحریم‌ها است. بانک مرکزی پیش از این اتفاقات برای کنترل بازار ارز تقاضا را با عرضه جبران می‌کرد، اما اکنون توان انجام این کار را ندارد. این کارشناس امور ارزی کشور یادآور شد: توقع از این تنظیم‌کننده نظام پولی و اعتباری کشور این است که نظارت موثر و کنترل رضایت‌بخشی در بازار ارز انجام دهد، اما می‌دانیم که توقع زیادی است زیرا محدودیت‌ دارد، با این حال حداقل می‌تواند با دستورالعمل، بخشنامه‌ یا تعهدات ارزی مناسب ارز مورد نیاز را به کشور برگرداند، اما اطمینانی وجود ندارد که این جنس از دستورالعمل‌ها، هدفش را فراهم آورد. رادپور درباره دلیل این مساله چنین توضیح داد: زمانی که دستورالعمل همراه با قید باشد - تعهد سه ماهه برای شرکت‌های صادراتی جهت برگشت ارز - فضای نامطمئنی ایجاد می‌شود زیرا بسیاری مواقع شرکت‌ها به دلایل شرایط موجود نمی‌توانند به این خواست پاسخ مثبت دهند و همین امر بانک مرکزی را از هدف خود دور نگه خواهد داشت. این کارشناس ارزی با بیان راهکارهای بهبود شرایط موجود، به ذکر نمونه‌ای پرداخت و مطرح کرد: پیش از این داستان‌ها سامانه نیما راه‌اندازی شد، اما به سرانجام نرسید و مشخص نیست که سامانه مورد اشاره تا چه اندازه عملکرد موثری داشته است. تنها راهکاری که به ذهن متبادر می‌شود، این است که از انجام کارهای اضافی پرهیز شود.  رادپور افزود: منطق اقتصادی بازار باید مورد احترام قرار گیرد. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنم بانک مرکزی این شکل از نظارت را کمتر کند و چنانچه می‌تواند با سایر کشورها به صحبت در‌آید تا کانال‌های ارزی جدید برای کشور باز شود و از کارهای مضر بپرهیزد.

تحریم؛ مهم‌ترین دلیل  کاهش ارزش پول ملی

یک نماینده سابق مجلس با اشاره به برخی دلایل تاثیرگذار بر کاهش ارزش پول ملی، تحریم را مهم‌ترین دلیل افت ارزش ریال ذکر کرد. مهرداد لاهوتی درخصوص کاهش ارزش پول ملی گفت: ارزیابی کاهش ارزش پول ملی نیاز به بررسی تمام جوانب دارد. در ابتدا باید به بحث صادرات اشاره کرد. سال‌های قبل دو میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه نفت صادر می‌کردیم، یعنی ۲۰ میلیارد دلار بابت فروش نفت وارد کشور می‌شد. علاوه بر آن نزدیک به ۵۰ میلیارد دلار هم صادرات کالاهای غیرنفتی داشتیم که در بدبینانه‌ترین حالت حاصل آن ۱۵۰ میلیارد دلار ارز بود. وی اضافه کرد: واردات کشور هم بحث دیگری است که از ۶۰ تا ۷۰ میلیارد دلار تجاوز نمی‌کرد. به این معنا واردات ارز به کشور بیش از صادرات آن بود. بنابراین عمده این داستان کاهش ارزش پول ملی به بحث تحریم‌ها برمی‌گردد که در نتیجه آن مقدار ارزی که مورد اشاره قرار گرفت، اکنون وارد کشور نمی‌شود. البته مباحث مدیریتی هم در این خصوص بی‌ایراد نیست. همان مقطع ارز ۴۲۰۰ تومانی اتفاقات امروز قابل پیش‌بینی و پیش‌گیری بود.

ارزهای دیجیتال برای شکستن سد تحریم

رییس هیات‌مدیره انجمن بلاک چین گفت: ارزهای دیجیتال همه مشکلات ما را حل نمی‌کند اما در این شرایط می‌توان بخشی از مبادلات را به آن سپرد و نهادهای متولی از جمله بانک مرکزی و سازمان بورس بر آن نظارت کنند. به گزارش ایبِنا، امروزه با پیشرفت تکنولوژی و ظهور فناوری‌های جدید، پدیده‌های تازه‌ای در حوزه‌های مختلف شکل گرفته است. در حوزه اقتصاد، موضوع بلاک‌چین، پول‌های مجازی و رمزارزها مفهوم جدیدی است که باید با شناخت نقش و کارکرد آنها به اهمیت جایگاهشان پی برد و همزمان نسبت به فرصت‌ها و تهدیدهای آنها آگاه بود. پدیده ارزهای دیجیتال که به رمزارزها شهرت یافته، ما را با سوالات مهمی مواجه می‌کند؛ این فناوری چیست و چگونه کار می‌کند؟ برای عملیاتی شدن چنین فناوری‌هایی در ایران چه الزاماتی وجود دارد؟ نهاد سیاست‌گذار (بانک مرکزی) چه زیرساخت‌هایی را باید برای استفاده از فناوری‌های نوین در مراودات مالی ایجاد کند؟ و سوال عملیاتی‌تر اینکه این پول جدید چقدر در خنثی کردن اثر تحریم‌ها برای ما موثر خواهد بود؟ به‌طور کلی ارزهای دیجیتال بر بستر شبکه جهانی اینترنت بین اشخاص مبادله می‌شود و هیچ بانک یا دولتی بر آن نظارت نمی‌کند؛ از آنجا که حساب‌ها شفاف و تراکنش‌ها قابل مشاهده و تایید دیگران است، امکان تقلب ندارد اما معامله‌گران ارز دیجیتال ناشناس باقی می‌مانند. برای درک بهتر ارزهای دیجیتال، باید ابتدا بستر آن را بشناسیم؛ بلاک‌چین. به زبان ساده، فناوری بلاک‌چین یک سیستم ثبت گزارشات و اطلاعات است که جعل آن، تقریبا غیرممکن است. هدف اصلی آن هم، ایجاد یک مرجع هویت دیجیتالی ایمن است که بر اساس ترکیبی از کلیدهای رمزنگاری شده‌ عمومی و خصوصی ایجاد می‌شود. هویتی مطمئن که جزو اصلی این فناوری به حسابa می‌آید. اما ما در کجای کار قرار داریم؟ سپهر محمدی، رییس هیات‌مدیره انجمن بلاک‌چین ایران در گفت‌وگو با ایبِنا درباره این موضوع می‌گوید: نکته بسیار مهمی که ابتدا باید بدان توجه شود آن است که فناوری بلاک‌چین تنها محدود به پول و رمز ارز نیست و بانک مرکزی تنها یکی از نهادهای دخیل در این زمینه است.

 

ارسال نظر